Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kramp na wandeling

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Kramp na wandeling

Ongelezen bericht door Anke »

Youri (9,5) heeft deze week twee keer kramp gehad in zijn achterpoot na het wandelen. De eerste keer na een lange wandeling (dik uur) en vandaag na een wandeling van een half uur.
Hij komt thuis, gaat liggen en opeens zie ik hem opstaan en op drie pootjes rondhuppen. Hij kan de ene achterpoot dan echt niet belasten. Ik wrijf er een tijdje hard over en dan is het weer over :scratch: Beide keren was het een wandeling door het natte gras. Kan ik iets doen om die kramp te voorkomen? Of is het misschien iets anders?
Bonnita
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising herder/ rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Kramp na wandeling

Ongelezen bericht door Bonnita »

Misschien de poot masseren voordat je gaat wandelen? Zodat zijn spieren al een beetje warm zijn?
Afbeelding
Anke
Zeer actief

Nanna schreef:Misschien verrekte kruisbanden. In dat geval is rust het beste.
Laat er anders eens een DA naar kijken als het zo blijft, die komt daar vlot genoeg achter.
Ja, als het terug blijft komen dan gaan we even naar de DA. Maar het is echt heel raar, hij loopt even mank, ik wrijf hard en het is weer goed. We houden het in de gaten en doen sowieso rustig aan. Dankjewel!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Doe dat wrijven eens niet, kijken of het dan ook overgaat?
Klinkt een beetje als de klachten van mijn Apple.
Alleen bij haar is tot op heden nog niet duidelijk wat het probleem exact is.
Was een verdenking van slijtage van de kruisbanden, maar inmiddels zijn de klachten dusdanig veranderd dat er meer verdenking is van rug problemen .
Anke
Zeer actief

Apple schreef:Doe dat wrijven eens niet, kijken of het dan ook overgaat?
Was een verdenking van slijtage van de kruisbanden, maar inmiddels zijn de klachten dusdanig veranderd dat er meer verdenking is van rug problemen .
Hmm, hopelijk wordt bij Apple snel de oorzaak gevonden! Wat raar dat ze het niet kunnen vinden. Loopt ze al die tijd al kleine stukjes?

Hij heeft het tot nu toe pas twee keer gehad, maandag en vandaag. En na het wrijven is het echt helemaal weg en loopt en rent hij weer normaal, ook na opstaan. Past dat beeld bij verrekte kruisbanden?
Ik wrijf trouwens ook niet over zijn knie maar over zijn bovenbeen.
Bonnita
Vaste gebruiker

Anke schreef:
Apple schreef:Doe dat wrijven eens niet, kijken of het dan ook overgaat?
Hmm, hopelijk wordt bij Apple snel de oorzaak gevonden! Wat raar dat ze het niet kunnen vinden. Loopt ze al die tijd al kleine stukjes?

Hij heeft het tot nu toe pas twee keer gehad, maandag en vandaag. En na het wrijven is het echt helemaal weg en loopt en rent hij weer normaal, ook na opstaan. Past dat beeld bij verrekte kruisbanden?
Ik wrijf trouwens ook niet over zijn knie maar over zijn bovenbeen.
Bij klachten met de kruisbanden is volgens mij een vd belangrijkste symptomen dat ze het been ontlasten als ze gewoon staan. Voor of na een wandeling of na rust, maakt niet uit.. Mijn hond liep ook afwisselend goed en dan weer mank met een gescheurde kruisband. Maar dat ze niet op dat been steunde was het duidelijkste signaal...
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Het doet mij denken aan mijn vorige hond met lichte patella klachten. Even knietje masseren en het was weer goed.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Dat hoeft niet zo te zijn als het om slijtage of een beschadiging gaat Bonnita.
(citeren werkt even niet op mobiel)

Anke, Dankjewel!
Het zou idd ook nog patella kunnen zijn zoals hierboven gezegd.
Of iets onschuldigers in de zin van een kleine blessure.
Kijk het even aan zou ik zeggen! Ik weet niet of kramp een plausibele oorzaak zou kunnen zijn.
Bonnita
Vaste gebruiker

[quote="Apple"]Dat hoeft niet zo te zijn als het om slijtage of een beschadiging gaat Bonnita.

Hoe bedoel je, Apple?
Ik zeg ook niet dat het hierbij om slijtage of beschadiging gaat. Maar ze vroeg naar kruisbandproblemen en dan is het been ontlasten een signaal.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Bonnita schreef:
Apple schreef:Dat hoeft niet zo te zijn als het om slijtage of een beschadiging gaat Bonnita.

Hoe bedoel je, Apple?
Ik zeg ook niet dat het hierbij om slijtage of beschadiging gaat. Maar ze vroeg naar kruisbandproblemen en dan is het been ontlasten een signaal.
Nou, dat slijtage of een kleine beschadiging, zich ook kan uiten door alleen na rust klachten te geven, dat het dus niet noodzakelijk is dat dit dan ook tijdens het wandelen zichtbaar is.
Maar ik begrijp dat je meer wilde zeggen dat het wel lijkt op een kruisbandprobleem :mrgreen: (wat ik ook aangeef als plausibel probleem)
Bonnita
Vaste gebruiker

Apple schreef:
Bonnita schreef:
Apple schreef:Dat hoeft niet zo te zijn als het om slijtage of een beschadiging gaat Bonnita.

Hoe bedoel je, Apple?
Nou, dat slijtage of een kleine beschadiging, zich ook kan uiten door alleen na rust klachten te geven, dat het dus niet noodzakelijk is dat dit dan ook tijdens het wandelen zichtbaar is.
Maar ik begrijp dat je meer wilde zeggen dat het wel lijkt op een kruisbandprobleem :mrgreen: (wat ik ook aangeef als plausibel probleem)
Ok, dan ik snap! Geen idee of het de kruisbanden zijn hoor!

Hoe is het met Youri vandaag?
Afbeelding
Anke
Zeer actief

Ik heb een paar dagen rustiger aan gedaan qua wandelingen en helemaal niks meer gezien van klachten. Gelukkig! Ik doe nog een weekje rustig en ga dan weer langzaam opbouwen.
Bonnita
Vaste gebruiker

Anke schreef:Ik heb een paar dagen rustiger aan gedaan qua wandelingen en helemaal niks meer gezien van klachten. Gelukkig! Ik doe nog een weekje rustig en ga dan weer langzaam opbouwen.
Fijn! Jammer he, om dan met dit fantastische weer niet lekker lang te wandelen!
Hoop dat het goed blijft gaan!
Afbeelding
Anke
Zeer actief

Bonnita schreef:
Anke schreef:Ik heb een paar dagen rustiger aan gedaan qua wandelingen en helemaal niks meer gezien van klachten. Gelukkig! Ik doe nog een weekje rustig en ga dan weer langzaam opbouwen.
Fijn! Jammer he, om dan met dit fantastische weer niet lekker lang te wandelen!
Hoop dat het goed blijft gaan!
Dit is sowieso niet zijn weer, het is hem al te warm :wink: Hij is meer van de droge winterdagen.
We soezen nu lekker samen in de tuin, hij krijgt af en toe een gevulde kong of een botje en hij is tevreden. Er komt volgende week een acupuncturiste voor onze andere hond en ik laat haar Youri ook eens nakijken en eventueel behandelen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Anke schreef: Dit is sowieso niet zijn weer, het is hem al te warm :wink: Hij is meer van de droge winterdagen.
We soezen nu lekker samen in de tuin, hij krijgt af en toe een gevulde kong of een botje en hij is tevreden. Er komt volgende week een acupuncturiste voor onze andere hond en ik laat haar Youri ook eens nakijken en eventueel behandelen.
Meen je dat nou, dat het nú al te warm is voor je hond? :ugh:
Arm dier.
Anke
Zeer actief

LongFields schreef:
Anke schreef: Dit is sowieso niet zijn weer, het is hem al te warm :wink: Hij is meer van de droge winterdagen.
Meen je dat nou, dat het nú al te warm is voor je hond? :ugh:
Arm dier.
Ja, ik weet het. Toen we onze honden kochten was ik 12 en was in de oprechte veronderstelling dat als wij naar een fokker gingen die op alles testte, dat we dan goed bezig waren. Inmiddels weet ik beter en raad ik iedereen dit ras af. Neemt niet weg dat we heel erg gek op ze zijn en er alles aan doen om ze gelukkig en happy en gezond te houden. Dus ook niet te lang wandelen met dit weer. Het is hier overigens 23 graden en in de zon houdt hij dat echt niet langer dan een half uurtje vol, tenzij hij lekker het water in kan. Dit doen we dan ook regelmatig :wink: Onze andere hond is met dit weer juist op zijn best :D

Ik heb vanmorgen vroeg een half uurtje gelopen en nog steeds geen klachten, gelukkig!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”