Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik ben niet leuk genoeg...
Moderator: moderatorteam
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- Aantal honden: 1
Ik ben niet leuk genoeg...
Tot van de week was ik het leukste op de aardbol voor Jip wat betekende dat hij komt wanneer ik hem roep. Nu is het me al twee keer gebeurt dat als ik langer (lees: uur tot anderhalf uur) op het speelveld ben waar soms wel 20 honden met elkaar spelen totaal uit Jip zijn systeem raak en niet meer besta.
Hij pikt na een poosje spelen een hond uit welke hij leuk vind en is dan helemaal zijn of haar vriend en meekrijgen is dan onmogelijk. Nu kun je zeggen loop door voor hij in die modus raakt maar ik vind het ook gezellig om lang te spelen.
Wat ga ik doen om leuker te zijn dan de hond die hij op dat moment uitgekozen heeft?
Hij pikt na een poosje spelen een hond uit welke hij leuk vind en is dan helemaal zijn of haar vriend en meekrijgen is dan onmogelijk. Nu kun je zeggen loop door voor hij in die modus raakt maar ik vind het ook gezellig om lang te spelen.
Wat ga ik doen om leuker te zijn dan de hond die hij op dat moment uitgekozen heeft?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Ik ben niet leuk genoeg...
Bij ons hielp het toen Jura puberde om niet te lang stil te blijven staan op speelvelden, maar gewoon lekker met haar wandelen en doorlopen bij honden. Dus dan mag ze prima even snuffelen en kort spelen maar ze moest ook gewoon op ons blijven letten want wij blijven niet stilstaan. En ook oefenen op je timing van bij je roepen. Dus bijvoorbeeld eerst eens als ie even kort pauzeert bij het spelen met één hond. Dus als je er wel zeker van bent dat ie gaat komen, anders moet je niet roepen.
- Eelke
- Actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Mij is in een soortgelijke situatie aangeraden om heel erg veel te gaan oefenen met hierkomen in die omgeving. Iets heel erg lekkers meenemen en als je m loslaat op het speelveld, om de zoveel tijd bij je roepen voor een lekker hapje en een knuffel. Dat werkte goed!
Mijn hond is nog geen jaar en dat zorgde er wel af en toe voor dat hij te lang doorging met spelen, ook al was het eigenlijk niet meer leuk. Ik kan vanaf mobiel niet zien hoe oud je hond is, maar misschien kan dat ook een factor zijn? Ieder zijn methode maar ik vind anderhalf uur wel erg lang voor spelen
Mijn hond is nog geen jaar en dat zorgde er wel af en toe voor dat hij te lang doorging met spelen, ook al was het eigenlijk niet meer leuk. Ik kan vanaf mobiel niet zien hoe oud je hond is, maar misschien kan dat ook een factor zijn? Ieder zijn methode maar ik vind anderhalf uur wel erg lang voor spelen
Groetjes van Eelke en Teun
- Tineke
- Zeer actief
Leuker zijn op dat moment is niet mogelijk denk ik ,wij zijn nu eenmaal soms niet leuker dan andere honden of prikkels die er buiten zijn.
Ik zou het hierkomen trainen aan de lange lijn en het wat minder vrijblijvend maken.
Wel zou ik uiteraard zorgen dat er nog genoeg speelmomenten zijn want dat is uiteraard leuk voor Jip.
Ik zou het hierkomen trainen aan de lange lijn en het wat minder vrijblijvend maken.
Wel zou ik uiteraard zorgen dat er nog genoeg speelmomenten zijn want dat is uiteraard leuk voor Jip.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- LaRep
- Zeer actief
Het ventje is nu een 14 maanden.
Hier komen doet/deed hij wel, alleen pakt hij nu het lekkers en schiet gelijk weer terug naar zijn op dat moment uitgekozen vriend. Normaal gaat hij dus zitten en kan best even blijven wachten, haha.
In een groep van zo'n 20 honden is het alleen wat lastig want dan staan ze allemaal bij je te wachten op wat lekkers.
Gisteren heb ik hem in zijn flappers verluisterd dat als dit door gaat hij niet meer mag spelen maar of dat helpt
en anders toch maar stroom erom...
Hier komen doet/deed hij wel, alleen pakt hij nu het lekkers en schiet gelijk weer terug naar zijn op dat moment uitgekozen vriend. Normaal gaat hij dus zitten en kan best even blijven wachten, haha.
In een groep van zo'n 20 honden is het alleen wat lastig want dan staan ze allemaal bij je te wachten op wat lekkers.
Gisteren heb ik hem in zijn flappers verluisterd dat als dit door gaat hij niet meer mag spelen maar of dat helpt
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Wat ik doe is, als ik beloon voor het hierkomen, de hoeveelheid beloning afwisselen. Ene keer 2 koekjes, dan 3, dan 5, soms 1. Dan wacht ze of er misschien nog meer komt. Althans, 90% van de tijd doet ze dat. 
- LaRep
- Zeer actief
Dat zou wel eens een goede kunnen zijn_Leonie schreef:Wat ik doe is, als ik beloon voor het hierkomen, de hoeveelheid beloning afwisselen. Ene keer 2 koekjes, dan 3, dan 5, soms 1. Dan wacht ze of er misschien nog meer komt. Althans, 90% van de tijd doet ze dat.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Niets. Jij bént niet leuker dan dat geweldige speelvriendje dat hij net gevonden heeft. Als jij het belangrijk en leuk vindt dat je hond zo lang speelt, dan moet je het vooral blijven doen, maar je moet niet verwachten dat jij dan nóg leuker kunt zijn. Overigens moet je er (m.i.) ook niet naar willen streven om je hond enkel te laten luisteren als/omdat jij leuker bent dan al het andere.LaRep schreef:Wat ga ik doen om leuker te zijn dan de hond die hij op dat moment uitgekozen heeft?
Voorkomen is een optie, laten gaan ook. Andere optie is om het echt te trainen, maar dan niet pas beginnen op het moment dat hij er helemaal in opgaat.
Overigens vind ik het al héél wat dat je hond tijdens dat spel dus wél bij je komt als je roept! Als je hond in andere situaties komt, geef hem dan niet 1 keer wat, maar met steeds grotere tussenpozen meerdere voerbeloningen. Dus hij komt, beloning erin, nog één en nog één (en die tussentijd uitbouwen en combineren met aanlijnen (en ook weer aflijnen)). Zo leer je je hond dat het loont om niet alleen te komen, maar ook even bij je te blijven. Als dit een gewoonte wordt dan zal hij dat ook makkelijker in andere situaties doen (wel trainen).
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Houd het lekkers in je gesloten rechterhand voor de hond, en ga dan met je linkerhand onder de kin door naar de halsband en pak die vast. Dán pas geef je de beloningLaRep schreef:Hier komen doet/deed hij wel, alleen pakt hij nu het lekkers en schiet gelijk weer terug naar zijn op dat moment uitgekozen vriend.
Omdat hij nu gewend is om dan meteen weer weg te schieten gaat 'ie proberen om zich los te wurmen. Laat maar even wurmen, maar houd hem wel vast. Pas als hij weer gaat zitten krijgt hij nog een voertje. En dán geef je vrij.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Goede tips
Waar ik zeker op zou letten, is dat je niet gaat roepen als je toch weet dat hij niet gaat komen, omdat hij helemaal opgaat in het spel. Wil je hem op zo'n moment mee hebben, loop er dan gewoon heen en lijn hem aan zonder commentaar. Dan na een paar passen even aandacht vragen of volg en voertje er in. De illusie dat wij leuker zijn dan hondenvriendjes/eenden/konijnen... kunnen we beter laten varen, dat geeft alleen frustratie 
-
Corneliana
- Zeer actief
eh.... niks geven tot hij zit?LaRep schreef:Het ventje is nu een 14 maanden.
Gisteren heb ik hem in zijn flappers verluisterd dat als dit door gaat hij niet meer mag spelen maar of dat helpten anders toch maar stroom erom...
gewoon eraan koppelen: zit, even aanlijnen, lekkers erin en weer los en dat 100.000 keer?
- LaRep
- Zeer actief
Ik ga een combi proberen van _Leonie en Miranda en breng later verslag uit 
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik heb het ook zo gedaan, wachten tot Gol even naar me keek, heel enthousiast roepen, even bij de halsband pakken en lekkers erin en weer laten gaan. Dat had ze heel snel door maar ze is dan ook ontzettend voergericht. Zo heeft ze zelfs een keer een niet luisterende labrador teruggebracht naar zijn baas. Ze waren heel erg aan het spelen, ik roep Gol voor een koekje en ze kwamen allebei. Ondertussen was de baas maar aan het roepen, ik zeg tegen Gol ga maar kijken, ze heeft koekies
Hop, Gol naar de baas, lab erachteraan, baas had haar lab aangelijnd maar had geen koek
Dus Gol weer geroepen en die kwam zo weer haar koek bij mij halen
Hop, Gol naar de baas, lab erachteraan, baas had haar lab aangelijnd maar had geen koek
Dus Gol weer geroepen en die kwam zo weer haar koek bij mij halen
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- LaRep
- Zeer actief
Ik heb gelukkig nooit haasttwinkeltje schreef:Je hebt van die klapstoeltjes die je over je schouder kan hangen
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
twinkeltje schreef:Je hebt van die klapstoeltjes die je over je schouder kan hangen
- Belle
- Zeer actief
Ik ben ooit bij een lezing geweest van Jean Donaldson en zij zei: Voor elke minuut dat je hond met andere honden speelt, zou je eigenlijk zelf drie minuten met hem moeten spelen. Dus als je hond een half uur op een dag met andere honden speelt, moet je zelf minstens anderhalf uur met hem spelen en dan ook nog op een manier dat hij er lol in heeft. Op die manier zou je kunnen zorgen leuker en interessanter te zijn dan andere honden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Belle
- Zeer actief
Of je hond minder met andere honden laten spelenNanna schreef:Dan mag je je baan wel opzeggenBelle schreef:Ik ben ooit bij een lezing geweest van Jean Donaldson en zij zei: Voor elke minuut dat je hond met andere honden speelt, zou je eigenlijk zelf drie minuten met hem moeten spelen. Dus als je hond een half uur op een dag met andere honden speelt, moet je zelf minstens anderhalf uur met hem spelen en dan ook nog op een manier dat hij er lol in heeft. Op die manier zou je kunnen zorgen leuker en interessanter te zijn dan andere honden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Halsbandje omlaten en als hij komt halsbandje vastpakken voor je het lekkers geeft.LaRep schreef:Het ventje is nu een 14 maanden.
Gisteren heb ik hem in zijn flappers verluisterd dat als dit door gaat hij niet meer mag spelen maar of dat helpten anders toch maar stroom erom...
Op de puppymanier, dus onder de kin vastpakken en niet over de kop heen reiken.
Je bent bezig je "hier" commando te verprutsen, tenminste de "hier" zoals jij die wilt.
Hier = hier en hij mag pas weer weg als je dat hebt toegestaan (commando "vrij" bijvoorbeeld)
Hier gaat nu betekenen koekje-halen-en-wegwezen.
Dat is geen "hier" zoals jij bedoelt, "hier" is langs rennen voor een koekje geworden.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Je hebt ook het trucjes met de twee koekjes. Die je achter elkaar houdt in twee handen. Pakt eerste snoepje en rijkt over je eerste hand naar tweede snoepje, waardoor hand van eerste snoepje onder de hals verdwijnt en de halsband kan pakken. Tweede snoepje laat je dus ook pas los als je halsband goed beet hebt.
Als je hond met andere honden speelt, dan kijk ik goed naar mijn hond. Je hebt inderdaad momenten van pauze's of dat ze even om zich heen kijken. Ik roep dan 1 keer, komen ze en geef ze wat lekker en laat ze weer gaan. Dat oefen ik veel met jonge honden. Je moet voorkomen dat roepen een teken wordt van aanlijnen en dus regelmatig laten komen voor wat lekkers en vooral ook wel weer laten spelen na roepen.
Als je hond met andere honden speelt, dan kijk ik goed naar mijn hond. Je hebt inderdaad momenten van pauze's of dat ze even om zich heen kijken. Ik roep dan 1 keer, komen ze en geef ze wat lekker en laat ze weer gaan. Dat oefen ik veel met jonge honden. Je moet voorkomen dat roepen een teken wordt van aanlijnen en dus regelmatig laten komen voor wat lekkers en vooral ook wel weer laten spelen na roepen.

- LaRep
- Zeer actief
Tja, daar sta je vanmiddag dan op het speelveld met je zak vol lekkers maar zonder halsbandranetje schreef: Halsbandje omlaten en als hij komt halsbandje vastpakken voor je het lekkers geeft.
Dit baasje is toch tevreden want door onder het spelen hem steeds te roepen en daardoor contact met hem te blijven houden bleef ik zijn beste vriendje.
De twee keer daarvoor dat het mis ging heb ik hem blijkbaar verwaarloosd door gezellig te kletsen en sjaggie's te roken.
Morgen toch zijn halsband om (als ik die kan vinden) en het vastpakken oefenen.
- ranetje
- Zeer actief
Dat wel, maar als ik het zo lees (kan het verkeerd hebbenLaRep schreef:Tja, daar sta je vanmiddag dan op het speelveld met je zak vol lekkers maar zonder halsbandranetje schreef: Halsbandje omlaten en als hij komt halsbandje vastpakken voor je het lekkers geeft.![]()
![]()
Dit baasje is toch tevreden want door onder het spelen hem steeds te roepen en daardoor contact met hem te blijven houden bleef ik zijn beste vriendje.
De twee keer daarvoor dat het mis ging heb ik hem blijkbaar verwaarloosd door gezellig te kletsen en sjaggie's te roken.![]()
Morgen toch zijn halsband om (als ik die kan vinden) en het vastpakken oefenen.
En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van "hier" of wel?
Met het halsbandje om dus weer op de puppymanier zoals je dat hebt geleerd?
Twee handen met snoepje.
Eerste snoepje geef je en het tweede snoepje krijgt hij als je de halsband vast hebt.
Het tweede snoepje houd je dus in de elleboogholte van je andere arm in je gesloten hand klaar tot dat halsbandje beet is.
En snoepje is géén "vrij".
"vrij" is vrij
- LaRep
- Zeer actief
Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk.ranetje schreef: Dat wel, maar als ik het zo lees (kan het verkeerd hebben) is snoepje geven meteen weer vrij zijn.
En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van "hier" of wel?![]()
Het ging/gaat mij vooral om Jip uit de groep/speelmoment te krijgen .
De twee keer dat het mij totaal niet lukte zijn aandacht te krijgen heb ik hem achteraf waarschijnlijk te lang zijn gang laten gaan en toen het eindelijk wel lukte was hij zo bezeten in zijn kop om zijn vriendje niet uit het oog te verliezen dat hij het snoepje heel vlug aannam en weer als een speer terug ging.
Vandaag leek het erop door hem regelmatig bij mij te roepen ik een lijntje met hem bleef houden.
Eenmaal bij mij is (tot nu toe, haha) het geen probleem en loopt hij met mij mee bij de groep vandaan, kan hij kort even zitten of het commando laat je even oppakken uitvoeren.
- ranetje
- Zeer actief
LaRep schreef:Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk.ranetje schreef: Dat wel, maar als ik het zo lees (kan het verkeerd hebben) is snoepje geven meteen weer vrij zijn.
En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van "hier" of wel?![]()
![]()
Het ging/gaat mij vooral om Jip uit de groep/speelmoment te krijgen .
De twee keer dat het mij totaal niet lukte zijn aandacht te krijgen heb ik hem achteraf waarschijnlijk te lang zijn gang laten gaan en toen het eindelijk wel lukte was hij zo bezeten in zijn kop om zijn vriendje niet uit het oog te verliezen dat hij het snoepje heel vlug aannam en weer als een speer terug ging.
Vandaag leek het erop door hem regelmatig bij mij te roepen ik een lijntje met hem bleef houden.
Eenmaal bij mij is (tot nu toe, haha) het geen probleem en loopt hij met mij mee bij de groep vandaan, kan hij kort even zitten of het commando laat je even oppakken uitvoeren.