(voor info bijvoorbeeld;http://www.ksd-rotterdam.nl/vrij.cfm?Id=4 )
Maandag worden er foto`s gemaakt van Romy haar luchtpijp,strottenhoofd en bortskas (hart en longen)
Het begon erger te worden met haar hoesten vooral dat hoesten!!!,piep geluiden,snurken met allerlei bijgeluiden. Kortademigheid,tong uit haar mond.....en blaffen met een demp-geluid en dan een hap naar adem die klinkt als een astmapatiënt.
Tijd voor een bezoekje aan de da....
Het kwam bij haar met name bij luchtpijp en strottenhoofd vandaan.
Bij een testje met ademen alleen door de keel was het geluid er ook,dit kwam dus niet uit haar neus!
Alle kenmerken van het mogelijk kunnen instorten van de luchtpijp ...
Ik ben er bij maandag,krijg een jas en handschoenen aan.Eerst worden er rotgen foto`s gemaakt...dan kijken we verder.Misschien met camera in haar luchtpijp.
De rest weet ik nog niet.....
Arme,arme lieve Romy...
En dan lees ik dingen en dan denk ik weer...Fokkers...denk toch eens na...Te plat is niet mooi en zeker niet gezond!!!!
"Pas op met extreme inspanning, warmte en stress.(vooral bij warm,vochtig weer) Een brachycefale hond laten inspannen tijdens een hete zomerdag is vragen om problemen.
Overgewicht verergert de problemen. Dikke honden hebben een dikker zacht gehemelte en dus eerder last. Overgewicht dient dus voorkomen te worden.
Honden waarbij chirurgische ingrepen nodig zijn (of zijn geweest) dienen te worden uitgesloten bij de fok en zouden bij voorkeur gesteriliseerd/gecastreerd moeten worden.
Een aanpassing van de rasstandaard, waarbij niet meer op een zo kort mogelijke snuit gefokt wordt, is nodig om een structurele oplossing voor de problemen te bieden."
Ja ze mag wel een kilootje af vallen.....en ik let wel op dat ze zich niet te druk maakt.En ook dat ze niet blaft want dat schijnt een trigger te kunnen zijn.
Een te nauwe luchtpijp kan helaas niet behandeld worden.Heb ik gelezen.
Ook vond ik dit:
Patiënten die niet geopereerd worden hebben een slechte prognose doordat de keelstreek en strottenhoofd steeds nauwer wordt. Hoe jonger de patiënten zijn op het moment van operatie en hoe milder de afwijkingen op het moment van operatie, hoe beter de prognose.
Ben erg benieuwd of hier mensen zijn met ervaring.
Romy is 4.
Heeft bij vorige eigenaar minstens 1 nestje gehad,bevalling ging niet goed,keizersnee.....ik weet niet of ze een tube had....
Haar pups zouden dus het zelfde kunnen hebben
Ben benieuwd wat er uitkomt maandag.
(Hartprobleem is ook niet uitgesloten)

.