Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
toch weer naar brokken?
Moderator: moderatorteam
- Romy_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Aantal honden: 2
toch weer naar brokken?
Mijn hond zit sinds ze bij mij woont op kvv, dit heb ik bijna direct overgeschakeld. Ze zat op Prins brokken maar weet niet goed hoe ze het op brokken doet. De andere honden bij de fokker doen het goed op dit merk maar wil ook een ander merk proberen.
Ik heb toen smuldier geprobeerd, degomeat, lotgering en toen weer terug naar degomeat. (degomeat zit ze nu een half jaar+ op)
Met degomeat ben ik eigenlijk wel blij maar ik vraag me af of ik niet beter terug kan naar brokken.
Mijn hond braakt gemiddeld 4x per maand. Nu net weer vandaar het topic. Ze heeft vandaag kip/makreel gegeten maar doet dit ook bij andere soorten en soms heeft ze kip/makreel en braakt ze niet. Ik heb al eens een dagboek bijgehouden en geprobeerd een tijd hetzelfde achter elkaar te geven (bijv alleen kip of rund). Maar het maakt niet echt verschil.
De dierenarts gaf aan dat zij toch blijer is met brokken omdat hiervan de samenstelling altijd continue is. En bij kvv zit de ene keer meer spier erin, de andere keer meer orgaan etc. En dat ze hierdoor misschien af en toe spuugt.
Wat denken jullie? Ze spuugt het vaakst 's nachts, dus ik dacht rotzooi van straat omdat ik dan minder goed in de gaten kan houden of ze iets eet. Maar zoals nu net was dit niet het geval.
Proberen weer terug naar brokken of ander merk kvv of iets heel anders?
Ik heb toen smuldier geprobeerd, degomeat, lotgering en toen weer terug naar degomeat. (degomeat zit ze nu een half jaar+ op)
Met degomeat ben ik eigenlijk wel blij maar ik vraag me af of ik niet beter terug kan naar brokken.
Mijn hond braakt gemiddeld 4x per maand. Nu net weer vandaar het topic. Ze heeft vandaag kip/makreel gegeten maar doet dit ook bij andere soorten en soms heeft ze kip/makreel en braakt ze niet. Ik heb al eens een dagboek bijgehouden en geprobeerd een tijd hetzelfde achter elkaar te geven (bijv alleen kip of rund). Maar het maakt niet echt verschil.
De dierenarts gaf aan dat zij toch blijer is met brokken omdat hiervan de samenstelling altijd continue is. En bij kvv zit de ene keer meer spier erin, de andere keer meer orgaan etc. En dat ze hierdoor misschien af en toe spuugt.
Wat denken jullie? Ze spuugt het vaakst 's nachts, dus ik dacht rotzooi van straat omdat ik dan minder goed in de gaten kan houden of ze iets eet. Maar zoals nu net was dit niet het geval.
Proberen weer terug naar brokken of ander merk kvv of iets heel anders?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: toch weer naar brokken?
misschien de maaltijd over twee keer verdelen, t zou zomaar kunnen dat t dan net wat beter valt 
edit je kunt ook brok en vers gaan mengen, of zo
edit je kunt ook brok en vers gaan mengen, of zo
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 02 mar 2014 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Hoe laat voer je voor het laatste?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Romy_
- Zeer actief
tussen 8 en 11 uur 's ochtends (verschilt) krijgt ze 100gram
en tussen 17:00 en 19:00 krijgt ze weer 100gram
dus het is eigenlijk al verdeeld in 2 maaltijden.
Ze spuugt meestal tussen 2 en 5 uur 's nachts maar zoals nu was het rond 12 uur. Ze heeft vandaag om 10 uur eten gehad.
Ik ben aan t denken om haar te laten testen op alles en zoiets als dit te overwegen
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... iet/300625
Of braken veel honden zo vaak? Mijn vorige hond niet en die at alles. Brokken, 's avonds een bord avondeten enzo haha:P
Daarom heb ik t idee dat mijn huidige hond een zwakke maag heeft:P Die vorige kon alles verdragen.
en tussen 17:00 en 19:00 krijgt ze weer 100gram
dus het is eigenlijk al verdeeld in 2 maaltijden.
Ze spuugt meestal tussen 2 en 5 uur 's nachts maar zoals nu was het rond 12 uur. Ze heeft vandaag om 10 uur eten gehad.
Ik ben aan t denken om haar te laten testen op alles en zoiets als dit te overwegen
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... iet/300625
Of braken veel honden zo vaak? Mijn vorige hond niet en die at alles. Brokken, 's avonds een bord avondeten enzo haha:P
Daarom heb ik t idee dat mijn huidige hond een zwakke maag heeft:P Die vorige kon alles verdragen.
Laatst gewijzigd door Romy_ op 02 mar 2014 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 1
Dat inderdaad? En wat geeft ze over?Laura84 schreef:Hoe laat voer je voor het laatste?
-
S@ndr@
- Zeer actief
o.k ze krijgt al over twee keer verdeeld dus 
- Romy_
- Zeer actief
Ik heb t idee dat ze 's nachts niet het avondeten opbraakt, nu wel het ochtendeten. Dat was echt de makreel/kip (mijn vriend heeft het opgeruimd, hij zei dat er veel botjes tussen zaten?)
's nachts is het ook veel gal, vaak een stuk of 5x achter elkaar dus op t eind is t niet veel meer.
Ook vaak poep ofzo (sorry voor de details:P)
's nachts is het ook veel gal, vaak een stuk of 5x achter elkaar dus op t eind is t niet veel meer.
Ook vaak poep ofzo (sorry voor de details:P)
-
S@ndr@
- Zeer actief
zou t kunnen dat de vis gewoon niet lekker verteerd.
en dat kip en zo wel gewoon goed gaat.
Gal is meestal toch dat de maag leeg is,......
maar een maag kan ook veel gal bevatten als er teveel vet in t eten zit.
misschien eens een light voer overwegen op te proberen, met minder vet dus
en dat kip en zo wel gewoon goed gaat.
Gal is meestal toch dat de maag leeg is,......
maar een maag kan ook veel gal bevatten als er teveel vet in t eten zit.
misschien eens een light voer overwegen op te proberen, met minder vet dus
- Romy_
- Zeer actief
Ze kan dus geen sterkere maag krijgen van ander eten neem ik aan? Ik hou haar uiteraard goed in de gaten maar ze heeft af en toe gewoon weer rotzooi in de mond en als ik zeg "los" laat ze het eigenlijk altijd wel los maarja. Ze heeft denk ik een hele zwakke maag. Want ze braakt t voer dus af en toe uit (laatste keer was t pancreas compleet degomeat, daarvoor rund/kip) en dus rotzooi wat ze van straat eet.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik denk dat ik dan zelf in ieder geval zou beginnen met 1 maaltijd te vervangen voor brok, kijken hoe dat gaat, gaat t goed laat je t zo, gaat t niet goed kan je altijd nog helemaal over. met zo nu en dan een beetje vlees maaltijd in een kong of zo, als ze t lekker vind
-
S@ndr@
- Zeer actief
Gil wou ook nog weleens botjes kotsen op vers, nu op brok spuugt ie nooit meer- kan toeval zijn natuurlijk
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik dacht ook dat ze t meer over gal had dan een maaltijd.. in t eerste geval zou ik s avonds laat nog iets geven hetzij een boterh hetzij een handje brokken...
En zorgen dat ze niks meer van straat vreet s avonds....
En zorgen dat ze niks meer van straat vreet s avonds....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
De vismaaltijden zijn behoorlijk vet hoor, ik heb ze hier ook;) Napoleon vindt het zo lekker dat hij veel te snel eet en daardoor ook wat sneller moet spugen. Maar ik zou gewoon even uittesten, de vleesvarianten zijn veel minder vet dan de visvarianten dus daar kan je ook mee wisselen.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Romy_
- Zeer actief
Bedankt voor alle tips!
Ze spuugt het voer inderdaad t minst uit. Maar ik vroeg me af, omdat ze zo'n zwakke maag lijkt te hebben. Of t dan ook helpt om misschien een ander soort voer te kopen speciaal voor de zwakke maag zeg maar
Of krijgt ze misschien niet genoeg voedingsstoffen binnen dat ze zo graag rotzooi van straat eet?
--
Omdat ook de dierenarts zei dat ze bij brokken een betere samenstelling in het voer terugvind, continu niet al te wisselend dus minder kans op tekortkomingen / of reacties / teveel vet etc
Ze spuugt het voer inderdaad t minst uit. Maar ik vroeg me af, omdat ze zo'n zwakke maag lijkt te hebben. Of t dan ook helpt om misschien een ander soort voer te kopen speciaal voor de zwakke maag zeg maar
--
Omdat ook de dierenarts zei dat ze bij brokken een betere samenstelling in het voer terugvind, continu niet al te wisselend dus minder kans op tekortkomingen / of reacties / teveel vet etc
Laatst gewijzigd door Romy_ op 02 mar 2014 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
S@ndr@
- Zeer actief
dat kan, van Gils heeft al pup op vers gestaan en t leek buiten wel een stofzuiger
, na dat ik brok ben gaan introduceren is t steeds minder geworden, en uiteindelijk helemaal over.
wil niet zeggen dat t voor jou hond ook zo werkt, maar uitproberen kan geen kwaad, doe desnoods half om half en minder vet - dus de vis even laten staan
wil niet zeggen dat t voor jou hond ook zo werkt, maar uitproberen kan geen kwaad, doe desnoods half om half en minder vet - dus de vis even laten staan
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Continu dezelfde voeding wat je dierenarts bedoeld is juist niet goed.
Afwisseling is juist veel beter voor ze. Ze krijgen steeds weer wat anders binnen en het lichaam haalt daar meer voedingsstoffen uit.
Hoevaak voer je per dag? En is het altijd om dezelfde tijd?
Als je steeds om dezelfde tijd geeft, maakt het lichaam veel maagsappen aan, en vaak word het teveel waardoor ze misselijk worden en dat eruit gooit.
Het is beter als je om verschillende tijden voert. Dan weet de maag niet wanneer die zich moet voorbereiden voor het eten.
Stel je geeft elke dag om 17.00 uur het eten, dan kan je beter de volgende dag is om 16.00 uur te doen, de dag erna is om 18.30. Steeds een andere tijd.
Een dag vasten schijnt ook heel goed te zijn!
Brokken zou ik je niet aanraden, zit teveel rotzooi in.
Of het moet een goed merk zijn zoals arcana, dog lovers gold enz..
Afwisseling is juist veel beter voor ze. Ze krijgen steeds weer wat anders binnen en het lichaam haalt daar meer voedingsstoffen uit.
Hoevaak voer je per dag? En is het altijd om dezelfde tijd?
Als je steeds om dezelfde tijd geeft, maakt het lichaam veel maagsappen aan, en vaak word het teveel waardoor ze misselijk worden en dat eruit gooit.
Het is beter als je om verschillende tijden voert. Dan weet de maag niet wanneer die zich moet voorbereiden voor het eten.
Stel je geeft elke dag om 17.00 uur het eten, dan kan je beter de volgende dag is om 16.00 uur te doen, de dag erna is om 18.30. Steeds een andere tijd.
Een dag vasten schijnt ook heel goed te zijn!
Brokken zou ik je niet aanraden, zit teveel rotzooi in.
Of het moet een goed merk zijn zoals arcana, dog lovers gold enz..
- Romy_
- Zeer actief
Dat is precies hoe ik erover denk/dacht Semmyboy. Ik geef ook op die manier eten maar begin toch te twijfelen omdat ze vaker spuugt, veel rotzooi eet (stoffen tekort komt?) en advies van dierenarts.
- stefanie
- Zeer actief
En 's avonds aan de lijn houden zodat ze niet van straat kan vreten? 
- Romy_
- Zeer actief
Inge O schreef:als ze vooral gal spuugt heeft ze geen zwakke maag want blijkbaar verteert ze dus haar eten normaal?
als ze niet-eetbare dingen van straat eet kan dat wel wijzen op last in de maag/darmen, maar dat hoeft niet aan het voer te liggen, kunnen bv. ook wormen of zo zijn.
als ze alleen eetbare dingen eet is het gewoon een vreetzakje.
als ze gal spuugt, spuugt ze eerst rotzooi van straat of voer, en dan nog 5x erna tot het gal wordt. Zo bedoel ik het.
Wormen zie ik niet zo in de poep. De dierenarts heeft mij wel aangeraden om elke maand te ontwormen en dat doe ik dan nu ook.
- Romy_
- Zeer actief
Heb ikstefanie schreef:En 's avonds aan de lijn houden zodat ze niet van straat kan vreten?
Vandaag bij de wandeling heeft ze 2x (dit was na het spugen, dus niet daardoor) een stuk poep losgelaten toen ik "UH! los!" zei. Die 2x heb ik dus gezien.. maar wie weet wat ik niet zie.
------ Ik geef nu weer de andere helft van de vis worst. Als ze dit zo weer uitspuugt dan weet ik dat het van dat eten komt.
als ze normaal 200gram kvv krijgt en als ze brokken zou moeten krijgen 100gram.
Moet ik dan nu 100gram kvv geven en 50 gram brok als ik half half doe?
-
S@ndr@
- Zeer actief
tja, weet je, je kunt dat als richtlijn aan houden, maar ik zou proberen om zovele mogelijk op t oog te voeren ( ik ben niet zo erg van te wegen) voelen en kijken hoe je hond eruit ziet en iest minder of iets meer geven
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ja, dat is mijn ervaring ook. Eerder braken van vette maaltijden (hier eten ze het dan wel weer op...cloris schreef:De vismaaltijden zijn behoorlijk vet hoor, ik heb ze hier ook;) Napoleon vindt het zo lekker dat hij veel te snel eet en daardoor ook wat sneller moet spugen. Maar ik zou gewoon even uittesten, de vleesvarianten zijn veel minder vet dan de visvarianten dus daar kan je ook mee wisselen.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik had ook begrepen dat t voer niet goed verteerd, en dat ze dus eerst voer spuugt, en botjes en daarna gal( als ik t goed gelezen heb)
- Romy_
- Zeer actief
ze spuugt soms het voer uit (daarmee bedoel ik degomeat) zoals vandaag in de middag (2 uur na het eten van, dus niet direct ivm te snel eten ofzo)
's nachts spuugt ze meestal rotzooi van straat uit en dan nog een paar keer, steeds minder tot het alleen nog gal is. (ook dit is dan 3-4 uur na het wandelen)
Dit is gemiddeld 4x per maand , waarvan t vaakst de nachtbraak
Ik hoop dat t zo duidelijk is
's nachts spuugt ze meestal rotzooi van straat uit en dan nog een paar keer, steeds minder tot het alleen nog gal is. (ook dit is dan 3-4 uur na het wandelen)
Dit is gemiddeld 4x per maand , waarvan t vaakst de nachtbraak
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Nou, ik zou dan in ieder geval proberen te voorkomen dat ze van straat vreet. Mijn honden hebben ijzeren magen geloof ik, maar als het echt gaat om onverteerbare dingen... daar kan geen enkele hond tegen.Romy_ schreef:ze spuugt soms het voer uit (daarmee bedoel ik degomeat) zoals vandaag in de middag (2 uur na het eten van, dus niet direct ivm te snel eten ofzo)
Dit is gemiddeld 4x per maand , waarvan t vaakst de nachtbraak![]()
- stefanie
- Zeer actief
Als je haar niet genoeg in de gaten kunt houden tijdens het uitlaten, zou ik haar een muilkorf omdoen. Steaks heb je nog grotere problemen.
- Romy_
- Zeer actief
Dat is inderdaad nog het proberen waard! Aangezien we haar continu meetrekken en er heel erg opzitten. Ze hoeft maar 1sec met dr neus bij de poep te komen en ze vreet t op.stefanie schreef:Als je haar niet genoeg in de gaten kunt houden tijdens het uitlaten, zou ik haar een muilkorf omdoen. Steaks heb je nog grotere problemen.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... orf/369892
zoiets?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar zou ik dan eerst maar eens heel snel mee stoppen inderdaadJion schreef:Is elke maand ontwormen echt nodig? Dat lijkt me ook niet fijn voor de maag.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit... maar waar kotst ze nu botjes van dan?Rami schreef:Nou, ik zou dan in ieder geval proberen te voorkomen dat ze van straat vreet. Mijn honden hebben ijzeren magen geloof ik, maar als het echt gaat om onverteerbare dingen... daar kan geen enkele hond tegen.Romy_ schreef:ze spuugt soms het voer uit (daarmee bedoel ik degomeat) zoals vandaag in de middag (2 uur na het eten van, dus niet direct ivm te snel eten ofzo)
Kan het me wel voorstellen bij bijv. nekken of kraakbeen wat je apart geeft. Daar heeft er hier eentje ook even last van gehad dat alleen wat stukjes bot er weer uitkwamen maar dat was na een paar keer ook helemaal over. En dan met name als ik het 's avonds gaf... 's ochtends geen probleem. (en nu dus al een hele tijd maakt het niet meer uit wanneer)

- Romy_
- Zeer actief
malinois schreef:Dit... maar waar kotst ze nu botjes van dan?Rami schreef:Nou, ik zou dan in ieder geval proberen te voorkomen dat ze van straat vreet. Mijn honden hebben ijzeren magen geloof ik, maar als het echt gaat om onverteerbare dingen... daar kan geen enkele hond tegen.Romy_ schreef:ze spuugt soms het voer uit (daarmee bedoel ik degomeat) zoals vandaag in de middag (2 uur na het eten van, dus niet direct ivm te snel eten ofzo)
Ik hoop dat t zo duidelijk isAls ik hier kijk in de lotgering moet ik goed kijken om enig bot te ontdekken...en die zijn dan echt heel klein laat staan dat ze het kunnen uitbraken zonder iets mee te nemen.
Kan het me wel voorstellen bij bijv. nekken of kraakbeen wat je apart geeft. Daar heeft er hier eentje ook even last van gehad dat alleen wat stukjes bot er weer uitkwamen maar dat was na een paar keer ook helemaal over. En dan met name als ik het 's avonds gaf... 's ochtends geen probleem. (en nu dus al een hele tijd maakt het niet meer uit wanneer)
Ja dat vond ik ook heel gek die botjes. Zeker aangezien het een makreel/kip mix was wat ze uitgespuugd heeft. Maar er zaten idd veel harde stukken in die worst.
Misschien zit er af en toe een slechte worst tussen en dat zij dat niet kan verteren?

[/url]