Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Besmetting door drinken uit plassen?
Moderator: moderatorteam
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Besmetting door drinken uit plassen?
Als ik Rasta in het losloopgebied laat lopen mag hij graag uit plassen drinken maar nu heeft iemand me dat afgeraden omdat ie dan een besmetting zou kunnen oplopen met ziektekiemen (van ratten misschien?)
Wat denken jullie, kan ik dat beter voorkomen dat ie daar uit drinkt of vinden jullie dat onzin.
Wat denken jullie, kan ik dat beter voorkomen dat ie daar uit drinkt of vinden jullie dat onzin.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Re: Besmetting door drinken uit plassen?
Ik zou het niet weten, mijn honden drinken al jaren uit vieze plassen en uit greppels waarvan het water wat erin zit ook niet om aan te zien is.
Ze zijn er nog nooit ziek van geworden.
Maar ja, mijn honden hebben volgens mij darmen en een maag van beton, als je ziet wat er allemaal bij hen naar binnen gaat. Brrr.
Ze zijn er nog nooit ziek van geworden.
Maar ja, mijn honden hebben volgens mij darmen en een maag van beton, als je ziet wat er allemaal bij hen naar binnen gaat. Brrr.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Als ze willen dan laat ik ze gaan hoor,
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Mijn hond drinkt al 12 jaar uit de goorste plassen en poelen: veel lekkerder dan zo'n bak schoon water in de keuken. Nooit ergens last van. Komt door al die antistoffen die ze ervan krijgt natuurlijk!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
als er rattenurine in zit, kunnen ze inderdaad besmet worden met Leptospirose.
Normaal gezien worden honden daar standaard voor gevaccineerd (rattenziekte), MAAR het vaccin beschermd niet tegen alle types van de kiem...
Normaal gezien worden honden daar standaard voor gevaccineerd (rattenziekte), MAAR het vaccin beschermd niet tegen alle types van de kiem...
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Schrok even bij de titel
klotewijf
Ja kan Weil krijgen waar veel ratten zwemmen.
Maar de mijne zijn ook baggeraars en sloten en plassenzuipers en nog nooit wat gehad.Zelfs niet van mijn vijvers en sloot waar ook ratten in zaten.
Ja kan Weil krijgen waar veel ratten zwemmen.
Maar de mijne zijn ook baggeraars en sloten en plassenzuipers en nog nooit wat gehad.Zelfs niet van mijn vijvers en sloot waar ook ratten in zaten.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Liesbeth
- Zeer actief
Maar hoe groot is die kans? Ik gok minder dan 0,5%.bandolero schreef:als er rattenurine in zit, kunnen ze inderdaad besmet worden met Leptospirose.
Mijn honden drinken al jaren uit de meest gore plassen en ook uit het kanaal en vijvers waarvan ik weet dat er ratten in zwemmen. Nog nooit ziek geweest.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
lets have fun
Ik heb al 20 jaar honden die uit waterplassen drinken en nog nooit 1 ziek gehad.
-
S@ndr@
- Zeer actief
je kunt ze natuurlijk altijd flessen water gaan geven, zou helemaal passen in de trant van beter, nog beter ,best
maar die tijd zal ook nog wel komen - ooit
bij sommigen dan
maar die tijd zal ook nog wel komen - ooit
-
lets have fun
Dat bestaat alS@ndr@ schreef:je kunt ze natuurlijk altijd flessen water gaan geven, zou helemaal passen in de trant van beter, nog beter ,best![]()
![]()
![]()
maar die tijd zal ook nog wel komen - ooitbij sommigen dan
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Ik geef regenwater,er staat ook kraanwater in de keuken maar ze kiezen voor regenwater..deed de kat ookS@ndr@ schreef:je kunt ze natuurlijk altijd flessen water gaan geven, zou helemaal passen in de trant van beter, nog beter ,best![]()
![]()
![]()
Dol drinkt ook rustig uit een plas onderweg..tot nu toe niks van gekregen

- bandolero
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
weet ik niet.Liesbeth schreef:Maar hoe groot is die kans? Ik gok minder dan 0,5%.bandolero schreef:als er rattenurine in zit, kunnen ze inderdaad besmet worden met Leptospirose.
Mijn honden drinken al jaren uit de meest gore plassen en ook uit het kanaal en vijvers waarvan ik weet dat er ratten in zwemmen. Nog nooit ziek geweest.
Maar zoals ik ook al zei, tegen de meeste soorten zijn honden gevaccineerd en dus beschermd
-
S@ndr@
- Zeer actief
Gut zeg en ik dacht de overtreffende trap te hebben gevondenlets have fun schreef:Dat bestaat alS@ndr@ schreef:je kunt ze natuurlijk altijd flessen water gaan geven, zou helemaal passen in de trant van beter, nog beter ,best![]()
![]()
![]()
Water in flessen voor honden en katten, ik zag het in de dierenwinkel
![]()
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Oke dan ben ik al weer een stuk geruster.
Zie ook niet echt hoe ik dat zou moeten voorkomen tenzij ik hem aangelijnd zou laten maar dat vind ik dan ook weer overdreven, hij crosst echt als een gék over het terrein als een blij ei en wat is nu leuker voor hem om al slippend en glijdend door de modderplassen te baggeren?!
Hij zit ook al steeds dichtbij het vijvertje te kijken van ehmmmmm zal ik? Nah toch maar niet.
Denk dat ik hem van de zomer wel zie zwemmen mijn racemonster
.
Enneh Kees
had een vraagteken geplaatst
Het monster is gelukkig kerngezond en happy de peppie. (verwend strontding haha)
Zie ook niet echt hoe ik dat zou moeten voorkomen tenzij ik hem aangelijnd zou laten maar dat vind ik dan ook weer overdreven, hij crosst echt als een gék over het terrein als een blij ei en wat is nu leuker voor hem om al slippend en glijdend door de modderplassen te baggeren?!
Hij zit ook al steeds dichtbij het vijvertje te kijken van ehmmmmm zal ik? Nah toch maar niet.
Denk dat ik hem van de zomer wel zie zwemmen mijn racemonster
Enneh Kees
Het monster is gelukkig kerngezond en happy de peppie. (verwend strontding haha)
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Mijn honden worden al een paar jaar niet meer gevaccineerd en zijn nog nooit ziek geweest.bandolero schreef:weet ik niet.Liesbeth schreef:Maar hoe groot is die kans? Ik gok minder dan 0,5%.bandolero schreef:als er rattenurine in zit, kunnen ze inderdaad besmet worden met Leptospirose.
Maar zoals ik ook al zei, tegen de meeste soorten zijn honden gevaccineerd en dus beschermd
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Hoe zou je dat willen doen dan?Ptje schreef:Als ik Rasta in het losloopgebied laat lopen mag hij graag uit plassen drinken maar nu heeft iemand me dat afgeraden omdat ie dan een besmetting zou kunnen oplopen met ziektekiemen (van ratten misschien?)

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hier wordt ook eigenlijk iedere wandeling wel onderweg ergens water gedronken, hetzij uit een sloot, hetzij uit een regenplas of poeltje/meertje. Daar zijn ze bij mijn weten nog nooit ziek van geworden en ik verbied het dus ook niet.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Hier doen ze het ook en ze zijn al jaren niet meer gevaccineerd tegen weil. Alleen in de zomer als alle watertjes vies groen beginnen te worden, verbied ik het wel en heb ik altijd vers water in de auto of in een rugtas.LongFields schreef:Hier wordt ook eigenlijk iedere wandeling wel onderweg ergens water gedronken, hetzij uit een sloot, hetzij uit een regenplas of poeltje/meertje. Daar zijn ze bij mijn weten nog nooit ziek van geworden en ik verbied het dus ook niet.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ja, dit is een ziektebron voor "ziekte van weil".. maar ja... ?
Ik mag bekend staan als voorzichtig maar tenzij ik denk dat een plas "verdacht" is laat ik ze hun gang gaan. In de zomer probeer ik het te verhinderen; dan is de kans op weil groter. In deze periode doen ze hun best maar
Je moet wat... en zolang een plas eruit ziet als "alleen maar modderig" vind ik het allemaal zo'n punt niet. Als ik groene waas zie, of een regenboogkleurige waas dan trek ik ze er weg (ze lopen aangelijnd) maar verder? Prima hoor. En ja, ik snap dat ik een (geringe) kans op weil loop dan (voor de honden).
Suzanne
Ik mag bekend staan als voorzichtig maar tenzij ik denk dat een plas "verdacht" is laat ik ze hun gang gaan. In de zomer probeer ik het te verhinderen; dan is de kans op weil groter. In deze periode doen ze hun best maar
Je moet wat... en zolang een plas eruit ziet als "alleen maar modderig" vind ik het allemaal zo'n punt niet. Als ik groene waas zie, of een regenboogkleurige waas dan trek ik ze er weg (ze lopen aangelijnd) maar verder? Prima hoor. En ja, ik snap dat ik een (geringe) kans op weil loop dan (voor de honden).
Suzanne
- gyanty
- Zeer actief
Zeker in deze periode maak ik me er niet zo'n zorgen over. Genoeg water, wat niet lang stil staat te broeien. Zomers ben ik wel oplettend, maar ik woon in sompig gebied waar water soms lang blijf liggen en dat stilstaande water kan dan een probleem zijn. Die van mij rennen en liggen in alles wat maar nat lijkt, ze zoeken het zeer actief op (het zouden wel labradors kunnen zijn......) In het algemeen heb ik er niet zo'n probleem mee. Ik heb wel om die reden voor de zomer er toch wel een vaccinatie in.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ze doet maar hoor, ik heb het al druk genoeg met al het andere dat ze niet mag maar wel wil 
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
hond van een kennis van mij heeft op die manier toxoplasmose opgelopen.
en een ander hondje waarschijnlijk op die manier botulisme.
dus mijn honden mogen niet uit plassen drinken.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier drinken ze al jaren zo goed als alleen maar uit plassen en slootjes. Bakken water thuis bijna niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
sbientje schreef:ze doet maar hoor, ik heb het al druk genoeg met al het andere dat ze niet mag maar wel wil
Hahaha
Hier ook al jaren geen enting meer en ze mogen drinken waar ze willen
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Haha Sabinerose schreef:sbientje schreef:ze doet maar hoor, ik heb het al druk genoeg met al het andere dat ze niet mag maar wel wil
Hahaha![]()
Hier ook al jaren geen enting meer en ze mogen drinken waar ze willen
Nick drinkt ook uit sloten, plassen en meertjes.
Nooit ziek. *klopt af*

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ach, in feite kunnen ze overal ziek van worden natuurlijk. Ik doe er niet zo moeilijk over hoor. We nemen ook risico door de hond uberhaupt los te laten lopen, door te spelen met ballen en stokken, ravotten met andere honden etc.
Ik doe er niet zo moeilijk over hoor. Tenzij hoogzomer en in een gebied waar blauwalg voorkomt
Ik laat ze wel enten tegen lepto maar dat is vooral omdat ze altijd en overal zwemmen.
Ik doe er niet zo moeilijk over hoor. Tenzij hoogzomer en in een gebied waar blauwalg voorkomt
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
hier een die nooit kraanwater drinkt, ik haal een emmer water uit de vaart naast ons huis, kraanwater is zeker vies.
Bar le duc daarentegen is heerlijk, vooral zomers als we een dagje weggaan.

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Mijn honden drinken nauwelijks uit de voor hen bestemde waterbakken in de keuken.
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
nee.Tara schreef:Had die hond van die kennis nooit kattenstront gegeten?bellabeest schreef:hond van een kennis van mij heeft op die manier toxoplasmose opgelopen.
En "waarschijnlijk botulisme" van drinken uit plassen wil er bij mij eigenlijk ook niet zo goed in.
botulisme was bij ons in de buurt een redelijk groot probleem een paar jaar terug.
- Liesbeth
- Zeer actief
Die vele malen goedkoper is per liter en minstens zo goed, zo niet beter dan dat flessenwater.Tara schreef:Bar le duc is gewoon water van hier, van de Utrechtse Heuvelrug, wij hebben hier allemaal een Bar-le-duc-tap in huis.yodi schreef:hier een die nooit kraanwater drinkt, ik haal een emmer water uit de vaart naast ons huis, kraanwater is zeker vies.
Ik krab me nog net niet letterlijk op mijn hoofd als ik in de rij bij de kassa sta en voor mij laadt iemand een x aantal flessen 'bronwater' op de band.
Het is dat ik vind dat ieder voor zich moet weten of hij/zij water uit de kraan of flessenwater gebruikt en daarom spreek ik hun niet aan, maar stom vind ik het wel
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.