Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Parson Russell terriër

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

IIris
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Border Collie
Aantal honden: 1

Parson Russell terriër

Ongelezen bericht door IIris »

Hallo!

Mijn ouders hebben laatst gezegd dat zij Parsons super leuke honden vinden, verder zeiden zij dat zij dit ras in de toekomst nog wel zouden willen verwelkomen. Nu zeggen mijn ouders niet snel dat zij beiden een ras leuk vinden, dus ik was verbaasd haha! Ik had laatst een topic over poedels geopend maar die zien mijn ouders dus echt niet zitten, helaas... Nu is de overstap van een Poedel naar een Parson wel groot natuurlijk, maar we gaan dan ook nog niet direct voor een pup. Eerst willen we zeker weten welk ras er bij ons past.

Parsons vind ik persoonlijk ontzettend stoere hondjes om te zien, een prachtig uiterlijk met een flinke dosis actie. Het eigenwijze kan ik de humor wel van inzien :wink: Wij hebben op dit moment een kruising Parson Russell X Border Collie van 12 jaar. Kelly heeft jachtinstinct, maar ze kan prima los lopen. Ze verliest ons nooit uit het oog en komt (meestal) direct wanneer wij roepen. Nu hebben wij veel informatie opgezocht en filmpjes bekeken, maar wij hebben geen ervaring met Parsons 'in real life', alleen met Jack Russells en Jack 'Hussells'. Daarom zou ik jullie ervaringen (als jullie die hebben) over de Parson willen vragen :D

Ik heb een paar vragen voor (ex)eigenaren van Parsons of mensen die Parsons kennen:
- Ik heb gelezen dat ze over een flinke portie jachtinstinct bezitten, kunnen Parson Russells wel leren los te lopen? Of ben je ze altijd kwijt wanneer je ze los laat? En is het loslaten gemakkelijk aan te leren bij dit ras?
- Is er een groot verschil tussen reuen en teven? Mijn voorkeur gaat meestal uit naar teefjes, maar omdat wij al een teefje hebben is dat misschien niet zo handig? Wel heb ik gelezen dat veel Parson reuen nogal last hebben van dominantie t.o.v. andere honden, klopt dit?
- In welk opzicht zijn Parson Russells anders dan Jack Russells? Hiermee bedoel ik het karakter, ik weet dat Parsons een ander uiterlijk hebben.
- Hebben Parsons 'genoeg' aan elke dag zo'n 1,5 tot 2,5 uur lopen, binnenshuis denkspelletjes doen en één of twee keer per week een hondensport beoefenen?

Alvast bedankt :ok:
Afbeelding
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Re: Parson Russell terriër

Ongelezen bericht door rakker2000 »

heb sinds een jaar een parson reu.

hij is wel dominant, maar tot nu toe kan ik hem nog steeds bij andere honden laten zowel reu als teef.
maar hoor van meerdere mensen bij wie hun parson niet bij andere honden kan.

het is er 1 met flink jachtinstinct erin. zie hij bv een konijn dan gaat hij er achter aan. ik heb hem verder
loslopen. behalve op plekken waarvan ik al weet dat er veel wild loopt.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

hou er rekening mee dat ze veel pittiger zijn dan een jackrussell ;)
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

rakker2000 schreef:heb sinds een jaar een parson reu.

hij is wel dominant, maar tot nu toe kan ik hem nog steeds bij andere honden laten zowel reu als teef.
maar hoor van meerdere mensen bij wie hun parson niet bij andere honden kan.

het is er 1 met flink jachtinstinct erin. zie hij bv een konijn dan gaat hij er achter aan. ik heb hem verder
loslopen. behalve op plekken waarvan ik al weet dat er veel wild loopt.
Bedankt voor je antwoord! Klopt het wat Lizzy zegt? Dat ze veel pittiger zijn dan de Jack Russell?
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:hou er rekening mee dat ze veel pittiger zijn dan een jackrussell ;)
Ik welk opzicht zijn ze pittiger? In de zin van opvoeden of karakter ofzo?
Afbeelding
rakker2000
Zeer actief
parson russell terrier
boerenfox

klopt, ze zijn pittiger.

je kunt er ook mee sporten. wil zelf met milo behendigheid gaan doen. en heb een workshop praktijkspeuren met hem gedaan en denk dat ik daar ook mee verder ga.
IIris
Vaste gebruiker

rakker2000 schreef:klopt, ze zijn pittiger.

je kunt er ook mee sporten. wil zelf met milo behendigheid gaan doen. en heb een workshop praktijkspeuren met hem gedaan en denk dat ik daar ook mee verder ga.
Behendigheid en flyball lijken mij dan erg leuk om te doen, maar ik denk dat ik van veel sporten een proefles zou volgen om te kijken wat ik en de hond het leukst vinden. Hoe vaak sport je in de week met Milo? En hoe gedraagt hij zich in huis?
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

IIris schreef:
Lizzie. schreef:hou er rekening mee dat ze veel pittiger zijn dan een jackrussell ;)
in alle 2, je moet vooral uitzoeken uit welke lijnen je hondje wil hebben, ik ken er veel uit werklijnen en die zijn extra pittig ;)
als je echt geïnteresseerd in de parson dan kan je contact opnemen met Johan en Jolanda Leijdens die kan je alles vertellen over het ras parsons. http://www.terrierclub.nl/TC2012/
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:
IIris schreef:
in alle 2, je moet vooral uitzoeken uit welke lijnen je hondje wil hebben, ik ken er veel uit werklijnen en die zijn extra pittig ;)
als je echt geïnteresseerd in de parson dan kan je contact opnemen met Johan en Jolanda Leijdens die kan je alles vertellen over het ras parsons. http://www.terrierclub.nl/TC2012/
Bedankt! Ik wist niet dat er werk- en showlijnen waren bij dit ras. Dus voor beginnende Parson-eigenaren is het eigenlijk 'makkelijker' om geen werklijn te nemen? Of is het beter om een ander ras te kiezen als onervaren terriër-opvoeder om het maar zo te noemen :wink: Een Border Terriër bijvoorbeeld?

Ik zal mijn ouders de link laten zien!
Afbeelding
rakker2000
Zeer actief
parson russell terrier
boerenfox

werklijn is idd pittiger. milo komt ook uit een werklijn.

ken er een uit een combilijn en die is al milder dan milo.
milo is zwz al dominanter dan die en stuk drukker.

op dit moment ben ik kwa curcus alleen nog bezig met gehoorzaamheid. als het goed is begint in maart de
behendigheid, dus daar ga ik dan mee beginnen. maar doe zwz nog extra dingen met hem zoals oa
clickeren, naast de fiets, denkspelletjes.

met voldoende geestelijke uitdaging is hij in huis rustig. maar dagelijks wel ff met zijn botjes in de weer,
met een speeltje door het huis heen rennen en ff de dolle 5 minuten hoort er ook bij.

ken wel een jack maar niet kwa opvoeding, dus in de zin van opvoeding kan ik niet zeggen dat het
moeilijker is/was. hij is zwz kwa opvoeding moeilijker dan mijn x boerenfox en de boerenfoxen die ik
gehad heb. stuk pittiger in het gedrag.
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

ik heb er 2, een reu en een teef, nu 14 en 15 jaar oud.
ze hebben wel behoorlijk jachtpassie, zijn pittig van karakter, gezond,
heb er gehoorzaamheid mee gedaan, behendigheid.
en we hebben ze veel gebruikt voor de jacht, drijfhondjes op grofwild, bouwjacht op de vos.
zijn ook veel meegeweest als drijfhondje op de hazen, maar zijn dan niet terug te roepen.
ze hebben veel energie en willen graag wat te doen hebben.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bij mij in de straat woont een vrouw met een parson russel. Zij durft hem alleen maar 's avonds heel laat uit te laten omdat hij elke hond, reu of teef, wil opvreten. :mrgreen:
Niet zo'n leuk beest dus.
Zelfs mijn überrelaxte bejaarde collieteven heeft hij willen aanvallen. Dus ik kan niet zeggen dat ik het erg gezellige honden vind.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Ik heb er 3, de reu is niet te vertrouwen met andere reuen buiten, de teven kunnen eigenlijk altijd los. Ik ben ze nog nooit kwijt geweest omdat ze zelfstandig op jacht gingen. Verder, ze vinden alles leuk, hebben veel energie en zijn razend slim. 2 van de 3 blaffen alleen als er een kat in de tuin zit, de derde wil ook gewoon aanslaan.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb er eentje bij mij op de behendigheid zitten. Op zich een leuke hond maar je moet er wel geduld voor hebben. Hij laat zich makkelijk opfokken en ik vind hem erg dwingend. Hij vindt andere reuen ook niet altijd leuk. Zij kan er goed mee omgaan en hij loopt daarom ook erg goed maar denk als je niet heel consequent bent en je makkelijk mee laat nemen in het gedrag dat je echt een klein terroristje hebt :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Hier ook een Parson Russell terrier en ik sluit me aan bij bovenstaande.

Katten en eekhoorntjes worden gekilld. We wonen op de Veluwe en dus veel wild in de bossen. Hij kna wel los, maar onder strikte regels en je moet gewoon goed opletten. Mijn oma woont in het bos en heeft wat beesten om het huis (kippen, konijnen etc.) en er zit dus ook ongedierte. Evert vermaakt zich hier de hele dag en heeft ook altijd buit.
We doen wel een hoop met hem, zowel fysiek als mentaal. We flyballen. Loopt meerdere dagen 10km hard (naast de fiets, of hardlopend met mn vader). Bij de wandelingen doen we altijd wat oefeningen of speuren en 1 keer in de week maak ik een mooie speurmiddag voor hem in een afgelegen bos. Met zn bijna 9 jaar heeft hij hier genoeg aan.
Wat wel belangrijk is, is om consequent te zijn (zoals bij elke terrier denk ik). Geef hem een vinger en hij neemt beide handen. En soms heeft hij ergens geen zin in en dan doet hij het ook niet zomaar (gevalletje middelvinger) hier moet je tegen kunnen en op een goede manier weten om te buigen.

Maar ik zou hem voor geen goud willen missen met al zn streken :D
IIris
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen!

Van sommige verhalen begin ik echt te lachen, wat een heerlijke donderstenen zijn het :D Maar mijn ouders vinden ze toch iets te pittig en daarom valt dit ras waarschijnlijk af. Mijn ouders willen graag een vrolijke hond met energie waar dus ook hondensporten mee gedaan kunnen worden, maar de hond moet het soms ook kunnen doen met een dagje iets minder. Ook vinden ze het fijn als de hond zich neutraal opstelt tegenover vreemde honden en mensen. Ze willen niet een te moeilijk ras om op te voeden en dit beeld krijgen ze ondertussen toch van de Parson. Daarom willen ze nog even verder kijken naar andere rassen. Zoals jullie weten is dit alleen nog maar oriëntatie, dus we hebben nog geen concrete plannen ;)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

IIris schreef:Bedankt allemaal voor jullie ervaringen!

Van sommige verhalen begin ik echt te lachen, wat een heerlijke donderstenen zijn het :D Maar mijn ouders vinden ze toch iets te pittig en daarom valt dit ras waarschijnlijk af. Mijn ouders willen graag een vrolijke hond met energie waar dus ook hondensporten mee gedaan kunnen worden, maar de hond moet het soms ook kunnen doen met een dagje iets minder. Ook vinden ze het fijn als de hond zich neutraal opstelt tegenover vreemde honden en mensen. Ze willen niet een te moeilijk ras om op te voeden en dit beeld krijgen ze ondertussen toch van de Parson. Daarom willen ze nog even verder kijken naar andere rassen. Zoals jullie weten is dit alleen nog maar oriëntatie, dus we hebben nog geen concrete plannen ;)
Toch maar die poedel dan? :engel:
Lizzie.
Zeer actief

DeDiana schreef:

dat dus :cheer:
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:

Ja, als ik ze toch eens zo ver kon krijgen... Hahaha! Komen jullie mij helpen om hen over te halen? :mrgreen:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wat voor grootte zoeken ze? Want een Golden past ook wel, of misschien heel wat kleiners, zoals een Havanezer. Dat zijn ook hele leuke sportieve hondjes en zeker niet tuttig.
IIris
Vaste gebruiker

_Leonie schreef:Wat voor grootte zoeken ze? Want een Golden past ook wel, of misschien heel wat kleiners, zoals een Havanezer. Dat zijn ook hele leuke sportieve hondjes en zeker niet tuttig.
Ze zoeken het liefst een kleine tot middelgrote hond, dus tot formaat Border Collie. Ze willen het liefst geen hond met te veel vachtverzorging, dus geen hond die elke 2-3 maanden naar de trimmer moet. De Havanezer (en helaas de poedel) valt hierdoor eigenlijk al af.

Een Golden heb ik hen ook al voorgesteld, maar ze hebben liever een wat 'sportiever en slanker' uiterlijk. Hoewel ik persoonlijk Goldens heerlijke honden vind. Ook de werklijn-Golden heb ik ze voorgesteld, die vonden ze wel mooier maar nog steeds niet helemaal wat ze zoeken... :scratch: Ach ja, ik ben allang blij dat ze zoveel moeite doen om 'hun' ras te vinden in deze wereld met honderden hondenrassen :D Ik probeer hen gewoon zo veel mogelijk te helpen met het maken van hun keuze.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

IIris schreef:
DeDiana schreef:

Ja, als ik ze toch eens zo ver kon krijgen... Hahaha! Komen jullie mij helpen om hen over te halen? :mrgreen:
Ze mogen wel eens een dagje op Rasta passen.
Wédden dat ze dan om zijn?! :E: Maar ik kom hem wel weer ophalen hoor hihi.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Vlinderhond? Ziet er wat tuttig uit maar ken ze als honden die hoog in de behendigheid kunnen lopen. Keffen kunnen ze wel goed, maar heb je zelf ook wel iets invloed op.

Of een IJslander? Ook keffers, maar verder leuke vrolijke herdertjes.
IIris
Vaste gebruiker

Ptje schreef:
IIris schreef:
DeDiana schreef:

Ze mogen wel eens een dagje op Rasta passen.
Wédden dat ze dan om zijn?! :E: Maar ik kom hem wel weer ophalen hoor hihi.
Hahaha! Ik kan je dan niet garanderen dat je hem terug krijgt :mrgreen:
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

_Leonie schreef:Vlinderhond? Ziet er wat tuttig uit maar ken ze als honden die hoog in de behendigheid kunnen lopen. Keffen kunnen ze wel goed, maar heb je zelf ook wel iets invloed op.

Of een IJslander? Ook keffers, maar verder leuke vrolijke herdertjes.
De Vlinderhond zien ze niet zitten, maar de IJslander zou nog wel een optie zijn. Vorig jaar was ik helemaal van de IJslanders, maar het blaffen schijnt toch wel heel erg te zijn en dat vond ik wel een groot minpunt. Kelly kan namelijk ook nogal keffen en als je dan 2 van deze blaffende honden hebt, daar worden mijn buren (en wij) niet zo blij van denk ik :wink:
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

De border terriër misschien? Ik heb voor wij Boyke kregen ook naar de Parson gekeken, maar hij viel bij mij af vanwege de pittigheid on karakter en felheid naar andere honden. De border is ook best een lekker pittig hondje (en zeer sportief en gezond), maar net een tikkie milder in alles dan de parson. Met Boyke heb ik behendigheid gedaan, wat hij geweldig leuk vond!
Als je ouders echter een hondje zoeken waarmee ze echt relaxed in de wildrijke bossen willen wandelen en met een grotere waarschijnlijkheid op verdraagzaamheid naar andere reuen, is ook een border niet echt aan de raden, denk ik :wink: Boyke is niet leuk met veel andere reuen en hij is de enige borderreu niet. Ook jagen is zijn passie. Hij kan los, maar ik moet hem, ook nu nog - 11 jaar en slechtziend - goed in de gaten houden en op tijd aanlijnen in gebied met veel wild. Het is dus altijd alert zijn en dat moet je willen :ok:
IIris
Vaste gebruiker

Flevo Bordertje schreef:De border terriër misschien? Ik heb voor wij Boyke kregen ook naar de Parson gekeken, maar hij viel bij mij af vanwege de pittigheid on karakter en felheid naar andere honden. De border is ook best een lekker pittig hondje (en zeer sportief en gezond), maar net een tikkie milder in alles dan de parson. Met Boyke heb ik behendigheid gedaan, wat hij geweldig leuk vond!
Als je ouders echter een hondje zoeken waarmee ze echt relaxed in de wildrijke bossen willen wandelen en met een grotere waarschijnlijkheid op verdraagzaamheid naar andere reuen, is ook een border niet echt aan de raden, denk ik :wink: Boyke is niet leuk met veel andere reuen en hij is de enige borderreu niet. Ook jagen is zijn passie. Hij kan los, maar ik moet hem, ook nu nog - 11 jaar en slechtziend - goed in de gaten houden en op tijd aanlijnen in gebied met veel wild. Het is dus altijd alert zijn en dat moet je willen :ok:
De Border terriër hebben wij ook bekeken en dit is ook een ras die nog steeds 'hoog op het lijstje staat'. Ik vind ze persoonlijk heerlijk ondeugend om te zien en de Borders die ik ken zijn echt superleuk! Mijn moeder ziet ze niet echt zitten qua uiterlijk, mijn vader wel. Ik probeer echt mijn moeder verder te laten kijken bij rashonden dan alleen het uiterlijk, maar dat vind ze nogal lastig. Mijn vader en ik hebben juist zoiets van: je eigen hond vind je altijd mooi, ook al is hij paars met gele stippen (bij wijze van natuurlijk :mrgreen: )
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Ik heb zelf een spaanse waterhond, geweldig hond vind ik het..
Energiek buiten en binnen rustig , baasgericht, niet echt gericht op andere honden maar niet agressief en kan wel spelen met honden die ze kent.Het is geen jager dus ze kan overal los, loopt niet weg dus ideaal om mee op pad te gaan.
Geen tot nauwelijks vachtverzorging , ze verhaart niet, en 2 keer per jaar of meer scheer/knip ik haar.
Heb gehoorzaamheid met haar gedaan, zoeken en apporteren en doe nu behendigheid.
Ze is een middelmaatje , dus niet te groot en niet te klein.
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker

mariabel schreef:Ik heb zelf een spaanse waterhond, geweldig hond vind ik het..
Energiek buiten en binnen rustig , baasgericht, niet echt gericht op andere honden maar niet agressief en kan wel spelen met honden die ze kent.Het is geen jager dus ze kan overal los, loopt niet weg dus ideaal om mee op pad te gaan.
Geen tot nauwelijks vachtverzorging , ze verhaart niet, en 2 keer per jaar of meer scheer/knip ik haar.
Heb gehoorzaamheid met haar gedaan, zoeken en apporteren en doe nu behendigheid.
Ze is een middelmaatje , dus niet te groot en niet te klein.
Ik heb net even wat informatie over dit ras opgezocht, want wij kenden het ras nog niet. Het karakter komt erg leuk over bij ons!

Toch is de vachtverzorging een minpunt, mijn ouders houden niet van een te lange vacht bij een hond. Nu kun je het denk ik wel kort houden, maar dan moet je weer regelmatig naar de trimmer (wat mijn ouders niet willen)... Qua karakter is het helemaal onze hond, maar wat betreft de vachtverzorging hebben we liever een ras die dat minder nodig heeft.

Toch heel erg bedankt voor jouw reactie, want ik vind het altijd leuk om een ras helemaal uit te pluizen en hierdoor heb ik ook weer iets geleerd over de Spaanse Waterhond :ok:
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

moet t perse een ras zijn?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”