Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ben je in ons land echt zo afhankelijk van de gemeente ??
Moderator: moderatorteam
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ben je in ons land echt zo afhankelijk van de gemeente ??
Lees vanmiddag een verhaal over een 2 jarige Rottweiler op facebook, deze jonge hond schijnt een pup gebeten te hebben, is in beslag genomen. Nu is Martin Gaus zich ermee aan het bemoeien, hij wil graag met de hond en later in combinatie hond eigenaren aan de gang. De gemeente wil dit niet, er moet een roze spuit in.
Godsamme, onze Yla is bruut vermoord door een buurhond, die woont hier nog steeds, ben ik nu zo raar dat ik dit vreemd vind ??
Godsamme, onze Yla is bruut vermoord door een buurhond, die woont hier nog steeds, ben ik nu zo raar dat ik dit vreemd vind ??

- Drazic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
- Aantal honden: 3
Re: Ben je in ons land echt zo afhankelijk van de gemeente ?
Ik las het en moest inderdaad ook aan Yla denken.
Eronder stond dat de gemeente niet denkt aan de emotionele kant (de baas) van de rottweiler, maar waar is dan de emotionele kant van de dood gebeten pup?
Moeilijk in ieder geval.
Eronder stond dat de gemeente niet denkt aan de emotionele kant (de baas) van de rottweiler, maar waar is dan de emotionele kant van de dood gebeten pup?
Moeilijk in ieder geval.
- dagmar88
- Zeer actief
Natuurlijk verschilt het, maar van de buurhond is er geen aangifte. Wat zou jullie gemeente er dan mee moeten of kunnen?thom schreef:Lees vanmiddag een verhaal over een 2 jarige Rottweiler op facebook, deze jonge hond schijnt een pup gebeten te hebben, is in beslag genomen. Nu is Martin Gaus zich ermee aan het bemoeien, hij wil graag met de hond en later in combinatie hond eigenaren aan de gang. De gemeente wil dit niet, er moet een roze spuit in.
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
Dagmar, daar heb ik al verschillende keren uitleg over gegeven. Volgens de politie zou dat voor het verdere verloop totaal niks uitmaken, zou alleen helpen bij de afhandeling van de verzekering, dat is gelukkig allemaal achter de rug.dagmar88 schreef:Natuurlijk verschilt het, maar van de buurhond is er geen aangifte. Wat zou jullie gemeente er dan mee moeten of kunnen?thom schreef:Lees vanmiddag een verhaal over een 2 jarige Rottweiler op facebook, deze jonge hond schijnt een pup gebeten te hebben, is in beslag genomen. Nu is Martin Gaus zich ermee aan het bemoeien, hij wil graag met de hond en later in combinatie hond eigenaren aan de gang. De gemeente wil dit niet, er moet een roze spuit in.

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Ik dacht gezien te hebben dat deze hond een pup had gebeten (niet dood, maar misschien heb ik dat gemist) en de eigenaar van de pup.
Het is natuurlijk wel "spectaculairder" als een hond een mens bijt
Maar ook ik begrijp nog steeds niet waarom je geen aangifte hebt gedaan.
Dame of heer achter een balie kan me zoveel vertellen.
Al was het maar voor een klein stukje gemoedsrust
Het is natuurlijk wel "spectaculairder" als een hond een mens bijt
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
Het was niet iemand achter een balie, maar de agente die erbij geweest is.Suske schreef:Ik dacht gezien te hebben dat deze hond een pup had gebeten (niet dood, maar misschien heb ik dat gemist) en de eigenaar van de pup.
Het is natuurlijk wel "spectaculairder" als een hond een mens bijt![]()

- dagmar88
- Zeer actief
thom schreef:Dagmar, daar heb ik al verschillende keren uitleg over gegeven. Volgens de politie zou dat voor het verdere verloop totaal niks uitmaken, zou alleen helpen bij de afhandeling van de verzekering, dat is gelukkig allemaal achter de rug.dagmar88 schreef:Natuurlijk verschilt het, maar van de buurhond is er geen aangifte. Wat zou jullie gemeente er dan mee moeten of kunnen?thom schreef:Lees vanmiddag een verhaal over een 2 jarige Rottweiler op facebook, deze jonge hond schijnt een pup gebeten te hebben, is in beslag genomen. Nu is Martin Gaus zich ermee aan het bemoeien, hij wil graag met de hond en later in combinatie hond eigenaren aan de gang. De gemeente wil dit niet, er moet een roze spuit in.
Al eens naar Budkes gepmd? Ze kunnen zo veel zeggen.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Ja en?thom schreef:Het was niet iemand achter een balie, maar de agente die erbij geweest is.Suske schreef:Ik dacht gezien te hebben dat deze hond een pup had gebeten (niet dood, maar misschien heb ik dat gemist) en de eigenaar van de pup.
Het is natuurlijk wel "spectaculairder" als een hond een mens bijt![]()
Dat maakt het verschil?
Die zit de volgende dag of de dag erna ook achter de balie.
Te typen met twee vingers.
Ik denk nog vaak genoeg aan wat er met Yla gebeurd is maar echt als je aangifte had gedaan
had dit bericht je niet zo hard geraakt als het nu wel doet
Nu voel je een verschrikkelijke onrechtvaardigheid.
Terecht trouwens.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Terechte beslissing van de gemeente.
Dit soort bijtgrage honden dienen geen herkansing meer te krijgen om nog eens een hond of wellicht een kind te verwonden of nog erger.
Bijtgrage honden komen de laatste tijd teveel in het nieuws.
En daar is de maatschappij niet van gediend.
Laks optreden van overheidswege zou kunnen resulteren dat er dadelijk vervelende maatregelen genomen gaan worden tegen alle hondenbezitters die mogelijk ook nog eens veel geld kunnen gaan kosten.
En het kan niet de bedoeling zijn dat de goeden weer de dupe gaan worden van de slechten.
Bijtgrage hond, desnoods onder dwang naar spuitgrage DA.
Dit soort bijtgrage honden dienen geen herkansing meer te krijgen om nog eens een hond of wellicht een kind te verwonden of nog erger.
Bijtgrage honden komen de laatste tijd teveel in het nieuws.
En daar is de maatschappij niet van gediend.
Laks optreden van overheidswege zou kunnen resulteren dat er dadelijk vervelende maatregelen genomen gaan worden tegen alle hondenbezitters die mogelijk ook nog eens veel geld kunnen gaan kosten.
En het kan niet de bedoeling zijn dat de goeden weer de dupe gaan worden van de slechten.
Bijtgrage hond, desnoods onder dwang naar spuitgrage DA.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Iedere gemeente gaat daar weer anders mee om.
Als je wat gedaan wilt krijgen zul je toch eerst aangifte bij de politie moeten doen die zich weer te houden heeft wat de gemeente dicteerd.
Maar sommige politieposten nemen heel vaak aangiftes niet aan ook al zouden ze dat moeten.
Dit soort gezeik hebben hondeneigenaren ook wel zelf gecreeerd want zouden er niet zoveel bijtgevallen zijn dan was er ook geen wetje die honden afmaakt.
Als je wat gedaan wilt krijgen zul je toch eerst aangifte bij de politie moeten doen die zich weer te houden heeft wat de gemeente dicteerd.
Maar sommige politieposten nemen heel vaak aangiftes niet aan ook al zouden ze dat moeten.
Dit soort gezeik hebben hondeneigenaren ook wel zelf gecreeerd want zouden er niet zoveel bijtgevallen zijn dan was er ook geen wetje die honden afmaakt.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- dagmar88
- Zeer actief
Wolfsblut schreef: Dit soort bijtgrage honden dienen geen herkansing meer te krijgen om nog eens een hond of wellicht een kind te verwonden of nog erger.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
tja, volgens mij beslist de burgemeester over dit soort gevallen (waarbij hij geadviseerd wordt vanuit de politie) en ja, ik denk dat het best kan schelen wat voor persoon er advies uit brengt.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Volgens mij moet een na de gedrachtest de officier van Justitie beslissen.Sas schreef:tja, volgens mij beslist de burgemeester over dit soort gevallen (waarbij hij geadviseerd wordt vanuit de politie) en ja, ik denk dat het best kan schelen wat voor persoon er advies uit brengt.
Volgens mij heeft een burgermeester helemaal geen bevoegdheid over het doden/afmaken.

- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
oh nee dat klopt, ik bedoel de fase van inbeslagname, de OvJ beslist uiteindelijk of de hond al dan niet terug mag.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Je hebt wel een punt want ik geloof dat de burgermeester in deze zaak wel besliste dat de hond afgemaakt moest worden.Althans dat lijkt zo.Sas schreef:oh nee dat klopt, ik bedoel de fase van inbeslagname, de OvJ beslist uiteindelijk of de hond al dan niet terug mag.
Maar volgens mij mag dat niet.

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Volgens mij heeft de burgemeester er wel veel over te zeggen. Daarom is het ook zo verschillend.
In de ene gemeente kan een hond meerdere keren bijten en nog hoeft hij niet aangelijnd te worden of muilkorf; terwijl in een andere gemeente een hond na 1 keer de pisang is.
Wij hebben vorig jaar een hond binnen gekregen uit regio groningen die uit schrikreactie de buurvrouw in haar broekspijp hing met stukje vel.
Hond is inbeslag genomen wegens bijtincident; eigenaar heeft afstand gedaan en de hond mocht herplaatst zonder voorwaarden.
Dus de burgemeester heeft wel zeggenschap erin.
In de ene gemeente kan een hond meerdere keren bijten en nog hoeft hij niet aangelijnd te worden of muilkorf; terwijl in een andere gemeente een hond na 1 keer de pisang is.
Wij hebben vorig jaar een hond binnen gekregen uit regio groningen die uit schrikreactie de buurvrouw in haar broekspijp hing met stukje vel.
Hond is inbeslag genomen wegens bijtincident; eigenaar heeft afstand gedaan en de hond mocht herplaatst zonder voorwaarden.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ja dat is voor iedere gemeente weer verschillend wanneer een hond in beslag genomen word.noekie schreef:Volgens mij heeft de burgemeester er wel veel over te zeggen. Daarom is het ook zo verschillend.
Maar de gang van zaken daarna is allemaal volgens de wet en die geld voor iedereen.
Niet dat in de ene gemeente de officier v Justitie beslist en de andere gemeente de burgermeester.

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja zodra het dier inbeslag is genomen op last van de burgemeester gaat het naar de OvJ.bouvierpoedel schreef:Ja dat is voor iedere gemeente weer verschillend wanneer een hond in beslag genomen word.noekie schreef:Volgens mij heeft de burgemeester er wel veel over te zeggen. Daarom is het ook zo verschillend.
Maar de gang van zaken daarna is allemaal volgens de wet en die geld voor iedereen.
Niet dat in de ene gemeente de officier v Justitie beslist en de andere gemeente de burgermeester.
Die beslist en dan gaat het naar dienstregelingen.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
-
Neeltje
Het klopt inderdaad dat de burgermeester hier beslissingen in neemt, dat was ook toen de hond van mijn vriendin is dood gebeten.bouvierpoedel schreef:Je hebt wel een punt want ik geloof dat de burgermeester in deze zaak wel besliste dat de hond afgemaakt moest worden.Althans dat lijkt zo.Sas schreef:oh nee dat klopt, ik bedoel de fase van inbeslagname, de OvJ beslist uiteindelijk of de hond al dan niet terug mag.
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo is het hier ook gegaan.Neeltje schreef:Het klopt inderdaad dat de burgermeester hier beslissingen in neemt, dat was ook toen de hond van mijn vriendin is dood gebeten.bouvierpoedel schreef:Je hebt wel een punt want ik geloof dat de burgermeester in deze zaak wel besliste dat de hond afgemaakt moest worden.Althans dat lijkt zo.Sas schreef:oh nee dat klopt, ik bedoel de fase van inbeslagname, de OvJ beslist uiteindelijk of de hond al dan niet terug mag.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ben ik met je eens, Kees. En helaas voor Thom, maar doordat hij geen aangifte heeft gedaan van het bijtincident met Yla ligt er niets vast en is er dus niets waarop de gemeente iets kán doen.bouvierpoedel schreef:Iedere gemeente gaat daar weer anders mee om.
Burgemeester/college kan wel een muilkorf- en aanlijngebod opleggen.bouvierpoedel schreef:Volgens mij moet een na de gedrachtest de officier van Justitie beslissen.Sas schreef:tja, volgens mij beslist de burgemeester over dit soort gevallen (waarbij hij geadviseerd wordt vanuit de politie) en ja, ik denk dat het best kan schelen wat voor persoon er advies uit brengt.
Volgens mij heeft een burgermeester helemaal geen bevoegdheid over het doden/afmaken.
Komt doordat het in de APV is opgenomen en het dus per gemeente en per situatie wordt bekeken.noekie schreef:Volgens mij heeft de burgemeester er wel veel over te zeggen. Daarom is het ook zo verschillend.
-
Devel
Ik vind dat ze martin gaus de kans moeten geven. Dit vind ik dan weer het verrotte dat de RAD weg is, gemeente kunnen nu zelf beslissen. Als zijn kop niet aanstaat dan ben je gewoon de lul. Rottweilers lijken een voorkeur bij hem te hebben. In 2012 zijn er ook al ea in beslag genomen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar heeft de burgemeester in dit geval dan niets besloten, Thom?
Of snap ik het niet?
Of snap ik het niet?
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Als je Thom zijn geval bedoelt was er voor de burgemeester niets om over te besluiten. Er lag geen aangifte, dus geen onderzoek en geen dossier. Voor de verzekering maakt de aangifte niet uit, maar wel als je een aanlijn- en muilkorfgebod wil afdwingen.Marjoleine schreef:Maar heeft de burgemeester in dit geval dan niets besloten, Thom?
Of snap ik het niet?
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens de politie had aangifte doen alleen maar zin als de buren moeilijk zouden doen bij betalen of de verzekering het zou eisen, verder had de aangifte geen enkele waarde.Branka schreef:Als je Thom zijn geval bedoelt was er voor de burgemeester niets om over te besluiten. Er lag geen aangifte, dus geen onderzoek en geen dossier. Voor de verzekering maakt de aangifte niet uit, maar wel als je een aanlijn- en muilkorfgebod wil afdwingen.Marjoleine schreef:Maar heeft de burgemeester in dit geval dan niets besloten, Thom?
Of snap ik het niet?

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Ja, dat is wat de politie gezegd heeft Thom, maar de politie weet het vaak ook niet zo goed als men doet voorkomen.thom schreef:Volgens de politie had aangifte doen alleen maar zin als de buren moeilijk zouden doen bij betalen of de verzekering het zou eisen, verder had de aangifte geen enkele waarde.Branka schreef:Als je Thom zijn geval bedoelt was er voor de burgemeester niets om over te besluiten. Er lag geen aangifte, dus geen onderzoek en geen dossier. Voor de verzekering maakt de aangifte niet uit, maar wel als je een aanlijn- en muilkorfgebod wil afdwingen.Marjoleine schreef:Maar heeft de burgemeester in dit geval dan niets besloten, Thom?
Of snap ik het niet?
Ik begrijp echt heel goed dat jullie hoofd er niet naar stond, maar hier is indertijd best voorzichtig, doch dringend, aan je geadviseerd om aangifte te doen
Kun je niet alsnog informeren of dat mogelijk is?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Is ook nog steeds mogelijk volgens mij en zou ik ook doen.mercedes2803 schreef:Ja, dat is wat de politie gezegd heeft Thom, maar de politie weet het vaak ook niet zo goed als men doet voorkomen.thom schreef:Volgens de politie had aangifte doen alleen maar zin als de buren moeilijk zouden doen bij betalen of de verzekering het zou eisen, verder had de aangifte geen enkele waarde.Branka schreef:Als je Thom zijn geval bedoelt was er voor de burgemeester niets om over te besluiten. Er lag geen aangifte, dus geen onderzoek en geen dossier. Voor de verzekering maakt de aangifte niet uit, maar wel als je een aanlijn- en muilkorfgebod wil afdwingen.Marjoleine schreef:Maar heeft de burgemeester in dit geval dan niets besloten, Thom?
Of snap ik het niet?
Ik begrijp echt heel goed dat jullie hoofd er niet naar stond, maar hier is indertijd best voorzichtig, doch dringend, aan je geadviseerd om aangifte te doen
Kun je niet alsnog informeren of dat mogelijk is?
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
De betreffende hond heeft toen meteen een aanlijn- en muilkorfplicht gekregen, daar houden zij zich aan.

- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Volgens mij ben je van alles afhankelijk van de gemeente, en dat wordt alleen maar meer in de toekomst. Bezuinigingen van het rijk zijn daar de grondslag aan.

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Mwah...niet alleen bezuigingen van overheidswege hoor...mmartinn schreef:Volgens mij ben je van alles afhankelijk van de gemeente, en dat wordt alleen maar meer in de toekomst. Bezuinigingen van het rijk zijn daar de grondslag aan.
Nederland = lid van EU
En de EU leggen allerlei regels op die doorwerken tot landelijk tot provinciaal tot gemeentelijk bestuursniveau