Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over DNA rassentest

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Vraagje over DNA rassentest

Ongelezen bericht door Floortje »

Net als zo veel mensen zou ik graag uit pure nieuwsgierigheid willen weten welke rassen er in Tiba zitten.
Er is ons wel wat verteld, maar dat trekken we sterk in twijfel.

1 van de rassen die in haar zouden zitten zou Hollandse herder zijn, maar dit ras komt niet voor in de DNA database.
Heeft het dan wel zin om die test te doen? Komt er dan te staan 'onbekend' of wordt het dan toch aan een andere herder (bijv. Belgische of Duitse) gelinkt omdat die erop lijken?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Vraagje over DNA rassentest

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik verwacht de uitslag over 5 dagen, ben ook benieuwd hoe ze het duidelijk aanwezige herder deel in Jura gaan vinden. We zullen het zien. :)
Floortje
Zeer actief

Als mensen naar Tiba's ras vragen dan zeg ik altijd herder X molosser.
Maar welke herder en welke molosser, daar ben ik benieuwd naar.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Waarschijnlijk komt er iets als poedel of schapendoes uit je test.
Ik heb nog niet eerder een logische uitslag ontdekt. Ik zou je geld er niet aan verspillen, al helemaal omdat de hollandse herder niet eens in de databank staat.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb het al meerdere malen uitgelegd, dus als je even zoekt vindt je die uitleg wel.
Overigens is de database opgebouwd uit Amerikaans DNA, dat kan ook verschillen geven.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
runninggirl
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik heb het al meerdere malen uitgelegd, dus als je even zoekt vindt je die uitleg wel.
Overigens is de database opgebouwd uit Amerikaans DNA, dat kan ook verschillen geven.
Klopt, hier heb ik ook naar gevraagd, maar ze hebben dus twee verschillende databases (eentje gebaseerd op de UK). Ze boden ook meteen aan om de dna van mijn hond met beide databases te vergelijken, omdat de UK tocht dichterbij is hier dus daar zouden wel verschillen in kunnen zitten.
Floortje
Zeer actief

@Marjoleine:
Dank. Ik had al de zoekfunctie gebruikt, maar werd er niet echt wijzer van. Ik heb nu weer gezocht, maar dan met jouw naam erbij. Als ik het goed begrijp heeft het dus niet zo veel zin om de test te doen om er (Hollandse) herder uit te krijgen.

@Runninggirl:
Ik ben benieuwd naar de uitslag van Jura. Aan de foto's te zien is zij ongeveer hetzelfde type hond als Tiba.

Tiba komt van marktplaats uit de tijd dat de pitbullwet nog bestond. Ze was toen nog erg klein en de brede kop was nog niet zo aanwezig, ze zeiden dat ze een XHH was. Veel mensen zien stafford in haar. Daarom dachten we (eigelijk mijn vriend, Tiba was al 2 jaar toen wij een relatie kregen) dat dit expres verzwegen was door de verkopers.
Ik heb hier eigenlijk mijn twijfels bij. Ze is groot (62 cm, 35 kilo) en heeft veel los vel. Dit zou bij een kruising herder/stafford niet zo zijn lijkt me. ook heeft ze een behoorlijk scheef gebit, alsof ze niet kon kiezen tussen een onder- of bovenvoorbijt :mrgreen:
Kanshebbers voor haar voorouders lijken mij: cane corso, boxer, bull mastiff, dogo canario en wellicht een vleugje stafford, maar zeker niet de helft.
En gek genoeg, als ik een rottweiler zie, in het echt of op een foto, dan doen die me ook altijd erg aan Tiba denken. De blik in de ogen ofzo.

Ze heeft lange dunne poten die van de (Hollandse) herder af zouden kunnen komen. En in haar karakter zie ik ook veel trekjes daarvan. Ze is waaks. Vocaal, ze moet werkelijk overal geluid bij maken, blaffen, piepen, kreunen, kletsen. En ze is super gehoorzaam en slim, je kunt haar heel veel leren en daar geniet ze ook echt van.

Ach, het maakt ook eigelijk niet uit. Ze is een fantastische hond, ongeacht haar voorouders. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig :mrgreen:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Sanchis schreef:Waarschijnlijk komt er iets als poedel of schapendoes uit je test.
Ik heb nog niet eerder een logische uitslag ontdekt. Ik zou je geld er niet aan verspillen, al helemaal omdat de hollandse herder niet eens in de databank staat.
Hier alleen maar logische uitslagen :ok:
runninggirl
Zeer actief

Floortje schreef:@Marjoleine:
Dank. Ik had al de zoekfunctie gebruikt, maar werd er niet echt wijzer van. Ik heb nu weer gezocht, maar dan met jouw naam erbij. Als ik het goed begrijp heeft het dus niet zo veel zin om de test te doen om er (Hollandse) herder uit te krijgen.

@Runninggirl:
Ik ben benieuwd naar de uitslag van Jura. Aan de foto's te zien is zij ongeveer hetzelfde type hond als Tiba.

Tiba komt van marktplaats uit de tijd dat de pitbullwet nog bestond. Ze was toen nog erg klein en de brede kop was nog niet zo aanwezig, ze zeiden dat ze een XHH was. Veel mensen zien stafford in haar. Daarom dachten we (eigelijk mijn vriend, Tiba was al 2 jaar toen wij een relatie kregen) dat dit expres verzwegen was door de verkopers.
Ik heb hier eigenlijk mijn twijfels bij. Ze is groot (62 cm, 35 kilo) en heeft veel los vel. Dit zou bij een kruising herder/stafford niet zo zijn lijkt me. ook heeft ze een behoorlijk scheef gebit, alsof ze niet kon kiezen tussen een onder- of bovenvoorbijt :mrgreen:
Kanshebbers voor haar voorouders lijken mij: cane corso, boxer, bull mastiff, dogo canario en wellicht een vleugje stafford, maar zeker niet de helft.
En gek genoeg, als ik een rottweiler zie, in het echt of op een foto, dan doen die me ook altijd erg aan Tiba denken. De blik in de ogen ofzo.

Ze heeft lange dunne poten die van de (Hollandse) herder af zouden kunnen komen. En in haar karakter zie ik ook veel trekjes daarvan. Ze is waaks. Vocaal, ze moet werkelijk overal geluid bij maken, blaffen, piepen, kreunen, kletsen. En ze is super gehoorzaam en slim, je kunt haar heel veel leren en daar geniet ze ook echt van.

Ach, het maakt ook eigelijk niet uit. Ze is een fantastische hond, ongeacht haar voorouders. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig :mrgreen:
Dat klinkt ook qua karakter redelijk hetzelfde als Jura. Die is wel iets kleiner (58cm en 30 kilo). Zodra ik uitslag heb zet ik het ook in het topic over de test die ik had aangemaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”