Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hecht de ene hond meer aan een hondenroedel dan de ander?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Hecht de ene hond meer aan een hondenroedel dan de ander?

Ongelezen bericht door Selene »

Als ik kijk naar rayos als sep trainen is vermaakt hij zich volkomen ontspannen met de mensen die er zijn, een balletje en alleen mee op stap. Hij is zeker gehecht aan sep maar als hij er niet is lijkt hij meer ontspannen.
Sep daarentegen heeft bijna zijn ziel onder de arm hangen als rayos er niet is

Is dat omdat sommige honden blijkbaar beter zonder een hondenroedel kunnen of toch iets anders?

Kom maar op met de ideeën! :wink:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Re: Hecht de ene hond meer aan een hondenroedel dan de ander

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik denk dat Nikkie gelukkiger zou zijn als ze de enige hond zou zijn.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Charlie leeft voor haar roedel, ziet het als haar Taak de andere honden te sturen en was ernstig gepikeerd dat ik terug durfde te komen zonder haar Pjotr.
Nadat Pluisje dood ging werd ze echt depressief. Werd door veel mensen gezegd dat dat door mijn emoties zou komen, maar ze kwijnde hoe langer hoe meer weg en toen we een rondzwervende reu een nacht opvingen leefde ze weer helemaal op.

:19: Niko doet bij iedere nieuwkomer alsof er niets is veranderd. Als ze morgen alle drie om zouden vallen, zou hem dat echt geen ruk kunnen schelen :mrgreen:
Hij is ook niet zo'n gezelligerd binnen en buiten heeft hij zijn eigen agenda. Zo heel af en toe zoekt hij de rest op voor een spelletje, maar hij ligt buiten de wandelingen om grotendeels apart op zijn plaats op de gang.

:schrik: Pjotr bleek toch veel meer aan Charlie en Niko te hangen dan verwacht en voor Tibbe is het hier net iets te druk, maar hij zou denk ik liever met één stabiel hondje samen wonen dan alleen.
Selene
Zeer actief

Tara schreef:Ik weet het niet, onze honden zijn wel heel klef met elkaar, maar kunnen ook wel heel erg genieten van 1 op 1 aandacht van ons.
Daar hebben we dan ook afspraken over gemaakt, met name Tara vertoont echt super aangepast gedrag, ze is echt heel braaf.
Daardoor zou je makkelijk kunnen denken dat het allemaal wel okee is, maar je ziet gewoon hoe fijn ze het vindt als ze mij of de baas even een poosje helemaal alleen voor zichzelf heeft.
Dus af en toe mag er eens eentje apart van de wandeling mee. Even fietsen of trainen, of mee op jacht.
We hebben dan ook wel echt het 'jijenik, ikenjijgevoel'. :wink:
Dat speelt tussen mij en rayos zeker ook, meer dan bij sep die (lijkt het) alles en iedereen prima vindt als je maar een bal en aandacht hebt :wink: Terwijl de twee samen echt een hecht stel zijn

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik denk dat mijn honden het prima zouden vinden om enigst hond te zijn. Ze hebben het heus gezellig samen, spelen met elkaar, maar zijn beide meer mensen-hond dan honden-hond.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Rakker is dol op zijn mensen roedel en daar mogen nog heel veel meer mensen bij als het aan hem ligt. Andere honden laten hem eigenlijk onverschillig, alleen Molly nam daar nooit genoegen mee en stalkte hem en ging gewoon bovenop hem liggen als dat zo uitkwam. Sliert stelt andere honden meer op prijs, ik denk ook dat ik hem een groot plezier doe om (als Rakker er niet meer is) een teefje erbij te nemen. Hij houdt van contactliggen en spelen en hij heeft meer nodig dan alleen mensen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum gaat haar eigen gang en woont het liefste zonder andere hond of het moet een reu met ballen zijn. Mika heeft ze geleerd te waarderen :mrgreen:
Mika wil het liefste gezelschap van een andere hond waar ze zich aan kan optrekken.
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Hier kunnen ze allemaal prima alleen zijn, zonder elkaar en ook zonder elkaar naar de oppas. Als ze elkaar weer zien, dan zijn ze uiteraard ook wel weer blij en springen ze elkaar in de poten :mrgreen: 1 op 1 aandacht krijgen ze hier allemaal en daar genieten ze ook echt van.
ook kunnen ze allemaal apart in een andere roedel gegooid worden en vermaken zich dan ook prima.
maar met elkaar zijn ze ook wel heel sterk 1 roedel.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Alles wat er hier nu woont zijn hier als pup gekomen in een bestaande roedel.
Dat verliep allemaal prima. Lot de blauwschimmel is hier in huis geboren, haar moeder is overleden na de keizersnede. En deze puppen zijn hier door mij grootgebracht met de fles, samen met haar nog 3 andere nest genoten.
Lot is een hond die het prima zou doen in een rustigere omgeving, samen met hooguit een andere hond.
In de roedel hier is zij diegene die het meest commentaar geeft als er drukte is. Gaat dan lopen grommen. De rest kent dat en vertrekt geen spier, het is Lot maar. Ze valt ook niet uit maar moppert regelmatig. Zal ook niet bewust gaan contact liggen met de andere honden wel met ons.
Laatst is ze voor 3 weken verhuisd naar mijn dochter omdat daar haar broer(met ballen) woont en ook een van mijn puppen uit een later nest. Die werd loops dus een honden ruil voor 3 weken.
Lot heeft daar weinig of niks van brom laten horen, was happy en tevreden. Samen met haar broer.

Weer thuis pakte ze meteen haar Lot-eigen gedrag weer op.
Dus hier geld dat zeer zeker, sommige honden zouden liever in een rustigere omgeving zitten.
Jammer voor Lot, ik wil haar voor geen goud kwijt en zij mij eigenlijk ook niet (hoop ik).

Dus alleen zo nu en dan voor de beroemde 3 weken verder geen verhuizingen.

De rest klitten allemaal erg aan elkaar.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik denk het wel.
Als ik kijk naar Spike vroeger die hing echt aan Daisy. Toen die weg viel was zijn leven toch een eind weg eventjes. Tot er weer een klein pupje kwam. Dat was echt geen hond om alleen te zijn.

Indy en Mike zouden het prima redden alleen. Ook omdat ze heel veel met ons bezig zijn en ze niet echt met elkaar laten spelen ofzo.
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

Rio zou beter enigst hond kunnen zijn, de enige waar hij een beetje respect voor heeft is mijn uberbitch Iza. Honden die geen 'overwicht' hebben moet hij niet. Oudere, zieke, zwakke honden en pups wil hij het liefst een koppie kleiner maken :schrik:

Amy heeft wel gezeldschap nodig en Iza ook, hun zijn ook echt dikke vriendinnen :love:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Boef heeft altijd in een grote roedel geleefd en zou het denk ik erg opprijs stellen als er een leuk teefje bij komt. Aan de andere kant wil hij ook heel veel aandacht van mij en hangt erg aan mij, weet niet of hij de aandacht zou kunnen delen.
Beetje 2 kanten dus.
Zit zelf te denken aan een leuk oppashondje die af en toe komt logeren.. Maarja, waar vind je die in de buurt?
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Cayuga trekt zich echt helemaal op aan Skadi. Kijkt naar wat ze doet, en doet dat ook, al snapt hij het niet ;)
Dat is echt een roedelhondje, denk ik.
Skadi vindt Cayuga over het algemeen stom. Tot hij lastig wordt gevallen, want het is wel háár stomme hond, ja :devil:
Skadi is niet zo geschikt als roedelhond. Tóch denk ik dat het wel goed voor haar is, ze leert er veel van.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ben er van overtuigd dat daar verschillen in zijn. Nilo is een echte roedelhond. Na Nora's dood is hij een jaar de enige hond geweest en dat vond hij vreselijk. Maandenlang is hij van slag geweest, daarna herstelde hij wel deels door zich aan mij op te trekken, maar dat is toch anders dan een hond als roedellid. Na een jaar kwam Coda en sindsdien is hij weer zichzelf. Hij staat ook duidelijk lager in rang en dat vindt hij prettig.

Coda daarentegen zou prima functioneren als enige hond. Ze is wel gehecht aan Nilo hoor, als speelmaatje. Maar ze zou het ook wel fijn vinden om de baas voor zichzelf te hebben denk ik :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

rita is een mensenhond, die vindt het heerlijk in haar eentje ;)
Laatst gewijzigd door renee-uk op 19 jan 2014 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

van de 6, zijn er 2 die zo zonder omkijken naar iemand anders zouden kunnen, de anderen zijn best wel aan elkaar gehecht.
mijn oude nizinnyteef die was wel behoorlijk gehecht aan haar moeder en zusje, maar nu die er niet meer zijn doet ze het nog net zo goed, zonder problemen.
Van de tibetanen.
Aslan doet zich heel stoer voor, maar kan ondertussen niet zonder de andere. Als hij een dagje alleen mee gaat vind hij het geweldig, maar is daarna ook weer blij dat hij de anderen weer ziet.
Kaj-jla is echt een roedeldier en is vooral met haar dochter Ayra kop en kont. Ook hun vinden het wel leuk om eens apart mee te gaan, als ze na die tijd ook maar weer naar de anderen mogen.
Ylja is een herplaatser eigenlijk is dat een mensenhond en die zou ook het ook het mooiste vinden als hij bij iemand alleen zou mogen wonen. (pech voor hem, hij zit bij ons en gaat niet weg)
Sjoerd is helemaal verzot op onze honden en ik denk dat hij best wel zonder andere honden bij iemand zou kunnen "leven" maar volgens mij is zijn voorkeur toch ook wel weer in de roedel.

Alle honden van ons vinden 1 op 1 aandacht ook geweldig, maar vinden het daarna ook weer prachtig en fijn als ze de rest van de roedel weer zien.
Ik denk als Ylja bij ons een hond zou missen dan zou dat onze hollander Sjoerd zijn, door hem is Ylja zich ook socialer gaan gedragen hier in huis naar de andere honden toe.
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik denk dat Jamey Cara met liefde uit huis zou schoppen om mij voor zichzelf te hebben. Cara zou Jamey graag in willen ruilen voor een andere hond die wel met haar wil spelen. Allebei hebben ze liever mij dan elkaar, ze vinden elkaar niet zo heel geweldig, helaas hebben ze het maar met elkaar te doen.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik weet niet goed wie wie is bij jou. Sep is de jongste toch?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto zou het prima doen in z'n eentje, maar die was ook een tijdlang de eerste en enige hond. Jet is zonder meer van de andere honden, die is helemaal in haar element als ze met andere honden kan spelen en rennen. Hier in huis is ze samen met Otto wel de hardcore. Het is vaak samen stoeien. Vindt Otto wel prima, maar soms heeft hij gewoon geen zin om met de meiden op pad te gaan dus die 'me time'-momentjes geef ik hem regelmatig door met hem apart te wandelen.
Saartje vindt het denk ik wel fijn om een andere hond bij zich te hebben (buiten vooral), maar ik denk dat ze het ook prima zonder andere honden zou doen.

Uitlaten met z'n drieën is overigens ieder voor zich. Dwz: drie lijnen met drie eigen willetjes aan elke lijn. Tot er ergens een interessant geurtje ligt. Dan piest eerst Jet er overheen, dan Otto en dan Saartje. Niet perse in deze volgorde :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas zou erg graag enige hond zijn denk ik. Hij vind het soms moeilijk om de regels binnen de roedel goed te doorgronden. De andere 2 zijn meer roedelhonden. Vooral Luca, die wil niet anders ;)
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

Hier klitten ze allebei heel erg aan mij, daar willen ze wel eens om vechten. (vooral wie het dichtst bij mij mag/kan liggen).
Ben ik er niet zoeken ze elkaar op.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Zowel Mowgli als Balou zijn mensenhonden vooral op de baas gericht, al miste Balou Mowgli wel toen zij laatst uit logeren was.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

pom is nog de enige hond in huis maar ik denk dat die het wel leuk zou vinden, een hond erbij. Ze houdt van spelen en ik denk dat ze het ook wel gezellig zou vinden, een slaapmaatje. Nu ben ik altijd de sigaar en ligt ze het liefst half over me heen.. Over een jaartje of anderhalf hoop ik dat ik er een maatje voor haar bij kan nemen :)
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Mijn honden zijn zeer klef met elkaar en vinden het heerlijk samen. Maar 1 op 1 aandacht kunnen ze op zijn tijd ook zeer waarderen trouwens.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Mijn honden vinden het heerlijk in een roedel, maar zouden het als enige hond denk ik ook goed doen :mrgreen:

Edit:woordje vergeten.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door petra1 »

Hier over het algemeen echt meutehonden. Maar Jazzy zou het ook niet erg vinden om alleen te zijn.
Zij speelt niet met de andere honden, alleen samen slapen vind ze wel heerlijk.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Wat leuk om te lezen. Het zijn ook net mensen :mrgreen:
Boyke is acht jaar enig hond geweest en deed het daar prima op. Buiten speelde hij graag met andere honden en binnen met ons. Sidney kwam er bij - zij was in haar eerste huis ook alleen - en ze speelden heerlijk samen :cheer: Boyke is wel altijd degene die een eind maakt aan dol en druk spel door even te snauwen en in zijn mand te gaan liggen. Hij zou het alleen volgens mij nog steeds prima vinden, maar past zich makkelijk aan. Sidje zou beide kunnen, denk ik, maar neigt toch meer naar wel een maatje.
Nu is Freddy er bij gekomen. Jonge hond, 11 maanden, die in een roedel van 5 leefde. Zij wil haast doorlopend wel contact en spelen met Sid en Boyke. Die hebben daar niet altijd zin in en laten dat "op z'n terriër" weten :wink: Ik denk dat Freddy niet gelukkig zou zijn als enig hond, ze heeft veel meer behoefte aan sociaal contact met honden dan de andere twee.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bonnie zou het vreselijk vinden om zonder roedel te leven. Ze is gek met mensen, maar heeft de zekerheid van andere honden om zich heen nodig. Kyra vindt het geloof ik wel best en maakt het niet uit of er andere honden zijn of niet.
En Lyndie heb ik altijd ingeschat als een typische roedelhond en één die zeker niet zonder mama Kyra kon, maar het laatste jaar is ze een chagrijnige ouwe muts geworden die het liefst alleen gelaten wil worden. Zo nu en dan speelt ze nog wel een beetje, maar dat komt niet zoveel meer voor en hangt ze veel meer aan mij dan vroeger.
Dus die zou graag Bonnie en Kyra willen inruilen voor wat meer aandacht van mij. :mrgreen:
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Dana is absoluut een honden hond, ze vindt het nog steeds lastig dat ze alleen is. Ze mist echt een hondenvriendje. Voor haar zou dan ook absoluut een reden zijn om een 2e hond te nemen.

Diesel was absoluut een mensen hond, hij vond het wel "grappig" dat Dana kwam, maar vond het vaak ook een vervelende klier zo'n druk ding naast je. HIj vertoeft nu nog alleen bij mijn ex-vriend en dat gaat meer dan prima. Hij heeft het niet zo op andere honden. Als in, hij hoeft niet zo nodig contact te maken.
Afbeelding
Selene
Zeer actief

Dee schreef:Ik weet niet goed wie wie is bij jou. Sep is de jongste toch?
Sep is idd de jongste en als pup hier gekomen toen rayos er al was, rayos is een herplaatser die eerder met een wawa in een huis gezeten heeft (tenminste, hij in de bench en de wawa erbuiten wsch) :wink:

Edit: ik vraag me af waardoor dat komt, men neemt altijd aan dat honden het beter doen in een roedel. Waarom zijn er vershillen, is dat wat ze gewend zijn van eerder, is het karakter?

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”