Ik was de honden aan het uitlaten, we moeten altijd ruim een kwartier door de wijk lopen voor we bij het losloopgebied zijn. Nu wonen we redelijk dichtbij het centrum en is er best wat verkeer hier, meer dan we gewend waren in onze vorige woonplaats. Nilo reageert niet op het verkeer maar Coda wel. Die is nog heerlijk jong en impulsief en wordt wat druk van auto's die hard langs haar heen rijden waardoor ze gaat trekken aan de riem en af en toe eens blaft uit opwinding. Ze weet normaal gesproken dat ze rustig moet lopen aan de lijn, vooruit lopen mag wel maar in de lijn hangen niet. Alleen als we het laatste stukje langs de rondweg moeten lopen vindt ze dat heel moeilijk vanwege het verkeer.
Nu zat ik al allerlei technieken te bedenken om haar rustiger te laten lopen langs die rondweg. Clickeren, voerbeloningen, haar iets in haar bek laten dragen etc. En dat hielp allemaal bij elkaar wel een beetje hoor. Maar de laatste dagen werd ik er zelf een beetje chagrijnig van. Als ik dat naar haar uit wordt de opwinding alleen maar groter dus heel simpel hield ik haar riem korter bij me zodat ze niet veel kracht kon zetten. Puur om te voorkomen dat ze steeds probeert vooruit te rennen. En wat blijkt, dat werkt!

Ik betrapte mezelf er dus op dat ik dingen misschien wel moeilijker maak dan ze zijn door zo theoretisch te denken. Gevoelsmatig handelen is misschien wel veel simpeler en effectiever. Ben ik de enige die op een dag tot die conclusie komt?