Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Steriliseren en agility

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Steriliseren en agility

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Ik start maandag 6 januari met Zara met (voorbereidende) agility cursus. Nu wilde ik haar 12 februari laten steriliseren, dat is 3 maanden na haar 1e loopsheid. Maar dit zijn de data's van de cursus:

les 1 maandag 6 januari 20.00 uur
les 2 maandag 13 januari 20.00 uur
les 3 maandag 20 januari 20.00 uur
les 4 maandag 27 januari 20.00 uur
les 5 maandag 3 februari 20.00 uur
les 6 maandag 10 februari 20.00 uur
les 7 maandag 17 februari 20.00 uur
les 8 maandag 24 februari 20.00 uur
maandag 3 maart geen les
examen maandag 10 maart 20.00 uur

Kan ik haar woensdag 26 februari laten steriliseren, en dan maandag 10 maart meedoen met het examen? Ik heb namelijk geen idee hoelang ze even rustig aan moeten doen!
Ik kan het ook na het examen doen maar dan is het al 4 maanden na de eerste loopsheid dus ik weet niet of dat kan..

Wie kan mij helpen :engel: en ja ik zal ook nog wel de dierenarts raadplegen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen ermee
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Re: Steriliseren en agility

Ongelezen bericht door Nawosh »

Na 10 tot 14 dagen mogen de hechtingen er pas uit dus ik zou het denk ik niet doen, het is toch best een ingreep (al denken de honden zelf dat ze na een dag of 2 al weer alles kunnen doen).
Groetjes, Marjan
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik denk dat niemand je dat kan vertellen. Het ligt er toch aan hoe Zara herstelt en ik heb geen idee wat er op het examen lichamelijk van haar gevraagd wordt.
Hier hoefden er overigens geen hechtingen uit, loste allemaal zelf op en het herstel ging gelukkig heel snel en voorspoedig.
Overleg ook eens met je hondenschool over wat de mogelijkheden zijn als je niet aan het examen deel kan nemen.
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Ik zou haar na het examen laten steriliseren.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

De eerste die ik zoiets zou vragen zou mijn dierenarts zijn. Denk dat die dit beter kan inschatten dan wij op dit forum.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou t ook met de DA overleggen :wink:
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Ik zou het er niet op gokken en even overleggen wat het beste alternatief is: 1- later pas laten helpen of 2- bij de hondenschool vragen of je tussentijds al getoetst mag worden vanwege de operatie. Ik neem aan dat de toets bedoeld is als toelating voor de agility-groep en dat valt zonder examen vaak ook prima in te schatten.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Mijn 2 huidige honden zijn beide laporoscopisch gesteriliseerd. Na de sterilisatie heb ik 2 weken geen agility gedaan en ben het daarna weer gaan opbouwen. Als je dus graag examen wilt doen zou ik haar daarna laten steriliseren.
Groetjes van Bo en de honden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je heel fanatiek bent zou ik het helemaal niet doen zelfs.

Teefje van ons dat verkocht was naar België liep daar in de hoogste regionen agility en deed mee aan de nationale kampioenschappen.
Vanwege een reu die ze hadden en die dekreu was hebben ze haar toch laten castreren. Ze kelderde bijna twee seconden en dat heeft ze nooit mee ingehaald.
Ze was nog even fanatiek hoor, maar fysiek was er iets veranderd, ik denk dat het met de spieren te maken had.
Echt bizar. Baas baalde behoorlijk in elk geval en heeft om die reden nooit meer een hond laten castreren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva wordt begin februari gecastreerd en ze krijgt zeker 3 weken trainingsvrij. We gaan wel gewoon dingetjes doen dan, maar geen geren en gespring. meer wat basis zoals raakvlakjes ed.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Los ddaarvan maar dat vraag je niet, vind ik het jong voor een sterilisatie... zelf ben ik daar geen voorstander van tenzij er sprake is van een medische dringende en dwingende noodzaak?

Behendigheid zou ik ook pas gaan doen als je hondje is uitgegroeid.. minimaal 1 jaar oud dus....

Maar, wat ik al zei, dat is dus terzijde ;-)

Suzanne
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Hahaha ja ik weet dat hier verschillende meningen zijn over wel of niet steriliseren. Zara is 6 januari bijna 1 jaar oud, en we beginnen met voorbereiding agility dat vanaf 6 maanden al mag.

Ik zit eerlijk gezegd ook wel te twijfelen wat nou goed is, iedereen zegt wat anders. Mijn ouders hebben ook 2 goldens en die zijn zo sloom, lui en dik. Ligt natuurlijk ook aan de baasjes. De vacht van ze is ook lelijk geworden.
Ik wil dat Zara gewoon zo *sportief* blijft als ze nu is. En wil ik haar veel minder gaan voeren? Ik vind het wel echt moeilijk die keuze, eerst had ik zoiets van ja ze word gewoon gesteriliseerd na haar 1e loopsheid.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Als je fanatiek in agility bent zou ik de teef helemaal niet castreren. Gaat ten koste van het fanatisme & dat wil je niet toch?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Meid, als je nog zo twijfelt zou ik de afspraak voor een castratie niet maken. Het is een behoorlijk ingrijpende ingreep en onomkeerbaar natuurlijk. Waarom die haast? Het kan altijd nog als je het later zou willen, toch? Lees nog wat meer, vraag naar ervaringen van anderen en maak je hond eerst eens volwassen mee (want dat is ze nog lang niet) inclusief een paar loopsheden, zou ik zeggen :wink: :ok:
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Als je fanatiek in agility bent zou ik de teef helemaal niet castreren. Gaat ten koste van het fanatisme & dat wil je niet toch?
Nou ik begin nu pas, en ik wil geen wedstrijden gaan doen ofzo, gewoon voor de fun!
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

marloes_2406 schreef:Ik kan het ook na het examen doen maar dan is het al 4 maanden na de eerste loopsheid dus ik weet niet of dat kan..
Na het examen laten steriliseren. Die 2 weken later maakt echt niet uit.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Waarom wil je haar laten steriliseren? Wat is voor jou de meerwaarde ervan?
Als ik het zo lees zou ik het zelf niet doen denk ik.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

marloes_2406 schreef:
Badu schreef:Als je fanatiek in agility bent zou ik de teef helemaal niet castreren. Gaat ten koste van het fanatisme & dat wil je niet toch?
Nou ik begin nu pas, en ik wil geen wedstrijden gaan doen ofzo, gewoon voor de fun!
Ook dan gaat het ten koste van het fanatisme. Maar waarom wil je haar laten steriliseren? Je krijgt er gratis en voor niets een rotvacht, een wat slomere hond, misschien een felle hond, en op latere leeftijd incontinente hond voor terug.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

marloes_2406 schreef:Hahaha ja ik weet dat hier verschillende meningen zijn over wel of niet steriliseren. Zara is 6 januari bijna 1 jaar oud, en we beginnen met voorbereiding agility dat vanaf 6 maanden al mag.

Ik zit eerlijk gezegd ook wel te twijfelen wat nou goed is, iedereen zegt wat anders. Mijn ouders hebben ook 2 goldens en die zijn zo sloom, lui en dik. Ligt natuurlijk ook aan de baasjes. De vacht van ze is ook lelijk geworden.
Ik wil dat Zara gewoon zo *sportief* blijft als ze nu is. En wil ik haar veel minder gaan voeren? Ik vind het wel echt moeilijk die keuze, eerst had ik zoiets van ja ze word gewoon gesteriliseerd na haar 1e loopsheid.
Als ik dit zo lees zegt mijn gevoel 'laat maar heel die hond'. Mij bevalt het ook prima om te trainen met 2 complete teven, zonder dat we ooit een wens voor een nestje hebben gehad.
Qua beginnersbehendigheid heeft sterilisatie wel een voordeel: geen 3 weken trainingsstop met de loopsheid. Ik schat zo in dat jij ook verder kijkt dan dit soort kleine voordelen en je vooral zal richten op wat het beste is voor de hond ;)
De voor- en nadelen van sterilisatie voor de hond zelf staan al her en der besproken op dit forum, dus als je twijfelt dan zou ik dit topics zeker nog eens doorlezen.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

mijn teef werd dus veel pittiger/sneller na de castratie, dus dat kan ook.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zou haar dan na 10 maart steriliseren. Verder merk ik zelf geen verschil in fanatisme bij mijn eigen teefje. Die is nog net zo fanatiek als toen ze intact was. De vacht is wel iets waar je bij stil moet staan bij een golden. Die wordt er wel een stuk bewerkelijker van. Verder is het je eigen keuze of je het wel of niet laat doen, dat zou ik niet laten afhangen van de meningen van een hondenforum.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

het merendeel van de honden die in de top lopen van de C klasse bij cyno zijn allemaal gesteriliseerde teven dus ik vraag me af waar die onzin vandaan komt dat het ten koste gaat van fanatisme en snelheid???
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Danielle schreef:het merendeel van de honden die in de top lopen van de C klasse bij cyno zijn allemaal gesteriliseerde teven dus ik vraag me af waar die onzin vandaan komt dat het ten koste gaat van fanatisme en snelheid???
Ik weet het ook niet...
Ik verwacht bij Csiva na de castratie dat ze net zo snel en fanatiek blijft als ze nu is. Kan me niet voorstellen dat ze fanatiek is omdat ze hormonen heeft.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Danielle schreef:het merendeel van de honden die in de top lopen van de C klasse bij cyno zijn allemaal gesteriliseerde teven dus ik vraag me af waar die onzin vandaan komt dat het ten koste gaat van fanatisme en snelheid???
Ik vertel alleen wat er uit ervaring bleek.
En dat is niet iemand die een fun-sporter is.
Hel teefje kelderde 1,85 en dat is best veel.
Nooit meer teruggekomen.

@machie, het doet wel iets met de spieren. En fanatisme en hormonen hebben natuurlijk wel degelijk verband. Anders zouden mensen hun hond niet laten castreren omdat ze zo fel zijn.

Afbeelding

Machie
Zeer actief

We gaan het wel meemaken. Ik verwacht geen enkele verandering bij haar wat betreft haar wil om te werken. En anders is het pech, beter dan pups :)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Marjoleine schreef:
Nooit meer teruggekomen.

@machie, het doet wel iets met de spieren. En fanatisme en hormonen hebben natuurlijk wel degelijk verband. Anders zouden mensen hun hond niet laten castreren omdat ze zo fel zijn.
Maar teven worden meestal juist feller na de castratie. Dan klopt dit toch niet? Fanatisme in een sport en felheid door hormonen in gedrag staan volgens mij los van elkaar.

Maar als je geen wedstrijden loopt, dus puur voor de fun, dan maakt die tijd toch helemaal niets uit. Zolang je er beide maar plezier in hebt. En met een golden retriever kan je leuk meekomen, maar in de top lopen qua tijd, dat gaat echt niet lukken. Een golden is lang zo wendbaar niet en heeft gewoonweg meer tijd nodig om op snelheid te komen dan bijvoorbeeld een border collie.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Maar teven worden meestal juist feller na de castratie. Dan klopt dit toch niet? Fanatisme in een sport en felheid door hormonen in gedrag staan volgens mij los van elkaar.
Ja, dat zou kunnen en misschien ook wel niet. Ik bedoel alleen aan te geven dat het dus wel degelijk iets doet.

Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. Maar net doen of het niets doet is niet waar, en dat is gewoon een feit. Hormonen doen nogal veel, op allerlei gebied, en dus heeft het effect als je die weghaalt. Ik begrijp werkelijk niet dat mensen altijd maar doen of dat niet zo is.

Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Hormonen hebben in vloed op alles, dat valt niet te ontkennen :neenee:
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Marjoleine schreef:
Nooit meer teruggekomen.

oh maar omdat jij 1 iemand kent waar dat voor geldt, is het waar??? Terwijl ik er tig tegen over kan stellen waar het niet voor geldt??? By the way, ik ben zelf ook tegen steriliseren hoor, geen van mijn honden (reu/teef) is dan ook geholpen maar dat terzijde....
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef: Hel teefje kelderde 1,85 en dat is best veel.
Dit snap ik niet zo, je bedoelt seconden?
Ieder parcours heeft zijn eigen lengte en dus kun je volgens mij niet zeggen dat het een x-aantal seconden scheelt, dat lijkt me helemaal afhankelijk van wat voor soort parcours het is (jumping of vast) en wat de parcourslengte is en het totale aantal sprongen.

Als je het aantal meters per seconde bedoelt, dan zou het in theorie wel op kunnen gaan, maar dan is een verschil van 1,85 meter per seconde wel heel erg veel als je het procentsgewijs bekijkt, ik geloof niet dat dat klopt.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”