Het begin was niet goed. Tijdens het aangelijnd volgen was hij enorm kijkerig om zich heen (veel mensen en honden die hij niet kende), hij hinderde ook enorm met het volgen. Los volgen ging iets beter en fiets ook (alleen dat geblaf dan, grrrrrrr).
Daarna zoeken. 1e voorwerp was netjes maar toen begon meneer te klooien. Numa heeft dagen dat hij enorm strak zijn zoekwerk doet, maar ook dagen dat hij duidelijk met andere dingen bezig is. Uiteindelijk de voorwerpjes wel gevonden maar het blijft werken aan deze oefening, het moet constanter.
Springen ging goed gelukkig.
Door naar het revieren van de kist. De ene na de andere hond voor me ging de mist in. Er werd gerevierd in een echt wandelbos met veel luchten dus én er liepen nogal wat honden los van de aangrenzende gehoorzaamheidsclub. Veel afleiding dus.
Ik werd behoorlijk onzeker, ik vertrouw Numa niet goed met andere honden en was bang dat hij de richting in zou schieten van de loslopende honden met alle mogelijke gevolgen van dien. Plus de honden voor me die de kist niet konden vinden, ondanks dat er een aantal goede revierders tussen schenen te zitten.
Peter zei me echter vertrouwen te hebben en hem gewoon op de afzetplaats weg te sturen, hij zou hem mee in de gaten houden.
Dus Numa afgezet met het commando. Hij schoot in eerste naar links (waar de loslopende honden liepen) maar na eenmaal zijn naam te hebben geroepen ging hij aan het werk en was hij binnen no time bij de kist waar hij goed begon aan te blaffen. Pffffff....
Wegvolgen bij de kist ging niet goed, hij bleef op de kist staan maar na een tweede poging deed hij het wel. Goed afgesloten deze oefening.
Door naar het manrevieren.
Dit ging vlekkeloos. In 1 streep naar de helper en goed aanblaffen.
http://youtu.be/ubEDjc2Rz24
Hierna door naar het voedsel weigeren en het voorwerp bewaken.
Voedsel was goed. Voorwerp bewaken is een oefening waar we heel hard aan hebben moeten werken omdat hij na het inbijten op de helper en het lossen daarvan weigerde terug te gaan naar de tas maar overging in bewaking. Gelukkig ging dat gisteren goed. Hij loste wat moeilijk (volgens mij bleef hij met zijn tand hangen) en daardoor twijfelde hij heel even, maar na een extra commando vanuit mij ging hij toch terug naar het voorwerp.
Daarna het stelwerk. Achterin de laan had ik veel moeite om Numa bij me te houden, hij had er zin in.
Eerst de stok-aanval.
Die ging hartstikke goed!
http://youtu.be/prKoqOfFXc4
Kreeg naderhand behoorlijk wat complimenten over zijn aanval en beet langs de kant, leuk

Daarna de schot-en werp nog gedaan.
Die ging ook goed, met een paar kleine aandachtspunten. Toen de helper draaide verbeet hij een keer en tijdens het verdedigen was hij ook een keer los schijnbaar (zit nog te wachten op het filmpje daarvan), maar al met al ging ik tevreden het veld af.
Met iets meer vertrouwen in de volgende kringoefendag in januari.