Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Advies gevraagd: ras keuze
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
Advies gevraagd: ras keuze
Hallo!
Ik ben Romy, 27, en heb Spirit, een alweer bijna 12 jarige Schotse Herder/ Collie reu. Super geweldige hond.
Sinds kort heb ik mijn eigen huis, Spirit is bij mijn ouders gebleven omdat hij slecht tegen veranderingen kan (altijd al zo geweest) en op zijn leeftijd ik hem dat ook echt niet meer aan kon doen. Ik ben er natuurlijk regelmatig om nog lekker met hem te wandelen en knuffelen. Hij heeft het uberluxe bij mijn ouders, en ze willen hem stiekem ook niet missen, dus het is prima zo.
Ook heb ik pony's welke voor de wagen lopen. Spirit ging vroeger altijd mee maar door zijn leeftijd worden de afstanden te zwaar, maar hij is ook te groot om op de wagen (klein wagentje) erbij te nemen voor langere stukken.
Afijn, ik ben nu aan het rond kijken voor een pup voor 'bij mij'.
Ik zoek:
En kleiner hondje, zodat ik deze makkelijk op kan tillen/dragen en mee kan nemen op de wagen, etc.
Hij zal vaak mee gaan op stap: Naar pony's, naar mijn ouders om daar dag door te brengen of samen met Spirit te lopen, op visite, keertje dagje daar voor oppas etc etc. Ik heb een 2 zitter auto dus met Spirit was dat altijd lastig als er nog iemand mee moest, vandaar ook weer klein hondje.
Ook wil ik er uiteindelijk behendigheid mee gaan doen (op hond nivo hoor, Spirit was ook geen topsporter maar wel altijd met plezier gedaan). Of misschien Flyball.
Ik hou wel van een beetje pit, druk/vrolijk, geen probleem. Ervaring met opvoeden zit ook wel goed en ik zal ook zeker meteen cursus etc gaan volgen.
Vacht verzorging vindt ik alleen maar leuk. Spirit is nooit heel knuffelig geweest, wat ik zelf wel jammer vindt, ik hou daar wel van.
Ras waar ik heel sterk aan denk is een Sheltie.
Ik vind ze erg mooi en ze zijn redelijk klein, ze zijn wakker, ze zijn sportief, ze zijn trouw
Ander ras waar ik toch misschien wel erg sterk aan denk is een Dwerg Kees, wat ik daarvan lees:
Super klein, wakker, slim, druk, sportief, schattig en knuffelig
Wat ik zo lees is een Sheltie zo'n 37 cm en zo'n 7 kg
Dwerg kees zo'n 20 cm en zo'n 3 kg.
Laatste is dus flink kleiner. Hoe zou dat gaan met meelopen langs de wagen? Hondje loopt dan de pootjes onder zijn lijf vandaan denk ik?
Ik ken niet echt dwerg keesjes in het echt, misschien kunnen sommige hier mij daar meer over vertellen?
Hellup?
Ik ben Romy, 27, en heb Spirit, een alweer bijna 12 jarige Schotse Herder/ Collie reu. Super geweldige hond.
Sinds kort heb ik mijn eigen huis, Spirit is bij mijn ouders gebleven omdat hij slecht tegen veranderingen kan (altijd al zo geweest) en op zijn leeftijd ik hem dat ook echt niet meer aan kon doen. Ik ben er natuurlijk regelmatig om nog lekker met hem te wandelen en knuffelen. Hij heeft het uberluxe bij mijn ouders, en ze willen hem stiekem ook niet missen, dus het is prima zo.
Ook heb ik pony's welke voor de wagen lopen. Spirit ging vroeger altijd mee maar door zijn leeftijd worden de afstanden te zwaar, maar hij is ook te groot om op de wagen (klein wagentje) erbij te nemen voor langere stukken.
Afijn, ik ben nu aan het rond kijken voor een pup voor 'bij mij'.
Ik zoek:
En kleiner hondje, zodat ik deze makkelijk op kan tillen/dragen en mee kan nemen op de wagen, etc.
Hij zal vaak mee gaan op stap: Naar pony's, naar mijn ouders om daar dag door te brengen of samen met Spirit te lopen, op visite, keertje dagje daar voor oppas etc etc. Ik heb een 2 zitter auto dus met Spirit was dat altijd lastig als er nog iemand mee moest, vandaar ook weer klein hondje.
Ook wil ik er uiteindelijk behendigheid mee gaan doen (op hond nivo hoor, Spirit was ook geen topsporter maar wel altijd met plezier gedaan). Of misschien Flyball.
Ik hou wel van een beetje pit, druk/vrolijk, geen probleem. Ervaring met opvoeden zit ook wel goed en ik zal ook zeker meteen cursus etc gaan volgen.
Vacht verzorging vindt ik alleen maar leuk. Spirit is nooit heel knuffelig geweest, wat ik zelf wel jammer vindt, ik hou daar wel van.
Ras waar ik heel sterk aan denk is een Sheltie.
Ik vind ze erg mooi en ze zijn redelijk klein, ze zijn wakker, ze zijn sportief, ze zijn trouw
Ander ras waar ik toch misschien wel erg sterk aan denk is een Dwerg Kees, wat ik daarvan lees:
Super klein, wakker, slim, druk, sportief, schattig en knuffelig
Wat ik zo lees is een Sheltie zo'n 37 cm en zo'n 7 kg
Dwerg kees zo'n 20 cm en zo'n 3 kg.
Laatste is dus flink kleiner. Hoe zou dat gaan met meelopen langs de wagen? Hondje loopt dan de pootjes onder zijn lijf vandaan denk ik?
Ik ken niet echt dwerg keesjes in het echt, misschien kunnen sommige hier mij daar meer over vertellen?
Hellup?
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Advies gevraagd: ras keuze
Voordat je zelf met het idee kwam, dacht ik ook direct aan de sheltie
Omdat de schotse herder je zo bevalt.
Ik ken een dwergkees en dat hondje zou niets voor jou zijn. Dat hondje is al moe wanneer hij een wandeling door de wijk moet lopen. Al zullen er vast wel energiekere hondjes bij zitten. Verder kefte hij heel veel en wilde met nat weer echt het gras niet op. Echt geen 'buiten hondje' dus.
Ook zo'n ik zo'n piepklein drummelbeestje nooit tussen pony's door willen laten lopen. Natuurlijk moet je met alle hond/paard combi's goed opletten. Maar als je pony's vriendelijk naar honden zijn, zou ik een middelgroot hondje er prima tussendoor durven laten lopen, maar niet zo'n uk.
Verder kom ik op site's van buitenlandse stichtingen vaak leuke kleine hondjes tegen, ook pups.
Denzel http://www.dogswithhope.nl/honden-in-he ... ENZEL.html

Ik ken een dwergkees en dat hondje zou niets voor jou zijn. Dat hondje is al moe wanneer hij een wandeling door de wijk moet lopen. Al zullen er vast wel energiekere hondjes bij zitten. Verder kefte hij heel veel en wilde met nat weer echt het gras niet op. Echt geen 'buiten hondje' dus.
Ook zo'n ik zo'n piepklein drummelbeestje nooit tussen pony's door willen laten lopen. Natuurlijk moet je met alle hond/paard combi's goed opletten. Maar als je pony's vriendelijk naar honden zijn, zou ik een middelgroot hondje er prima tussendoor durven laten lopen, maar niet zo'n uk.
Verder kom ik op site's van buitenlandse stichtingen vaak leuke kleine hondjes tegen, ook pups.
Denzel http://www.dogswithhope.nl/honden-in-he ... ENZEL.html

Laatst gewijzigd door Paisley op 02 dec 2013 12:17, 3 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Een Borus
(zie bij 'overplaatsing')

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dwergkees lijkt mij geen goede keuze, die zie ik niet naast een wagen rennen. Vind ze ook altijd benauwd lijken tegenwoordig, maar kan aan mij liggen.
De Sheltie lijkt mij wel een leuke keuze, kun je hoog mee komen in de hondensport. Ze blaffen wel graag, maar misschien vind je dat geen probleem.
Moest ook denken aan een Parson Russel Terriër, of de variant met de kleinere poten (Jack Russell). Sportieve honden met pit waarmee je zeker op een hoog niveau kunt sporten.
En een IJslander? Iets groter dan de Sheltie, qua karakter wel redelijk vergelijkbaar denk ik alleen net iets minder 'fel'. Maar Kruimel van het forum weet wel meer over dat ras.
De Sheltie lijkt mij wel een leuke keuze, kun je hoog mee komen in de hondensport. Ze blaffen wel graag, maar misschien vind je dat geen probleem.
Moest ook denken aan een Parson Russel Terriër, of de variant met de kleinere poten (Jack Russell). Sportieve honden met pit waarmee je zeker op een hoog niveau kunt sporten.
En een IJslander? Iets groter dan de Sheltie, qua karakter wel redelijk vergelijkbaar denk ik alleen net iets minder 'fel'. Maar Kruimel van het forum weet wel meer over dat ras.

- _Leonie
- Zeer actief
En dacht nog aan een Schapendoes, aangezien je ook van vachtverzorging houdt.
Ook sportieve vrolijke herdertjes.

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Een poedel zou ook kunnen passen. Die heb je in diverse maten dus wat dat betreft is er altijd wel eentje die past.
Een tibetaanse terrier, een pyrenees herdertje, een pumi, een puli, een mudi....
Een tibetaanse terrier, een pyrenees herdertje, een pumi, een puli, een mudi....
Groetjes, Marjan
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Die is gelijk ook een stukje groter._Leonie schreef:En dacht nog aan een Schapendoes, aangezien je ook van vachtverzorging houdt.Ook sportieve vrolijke herdertjes.
Sheltie omdat die zo lekker hoog in de hondensport kan lopen lijkt me niet het juiste argument. TS geeft aan dat ze gewoon lekker recreatief bezig wil zijn met eventueel agility.
De Sheltie lijkt me wel passend in deze situatie, dwergkees veel minder.
Misschien een Border Terriër?
-
- Zeer actief
Ik lees "paarden" en "sheltie"... dat is op zich natuurlijk geen probleem
maar weet wel dat het eten van paardenmest van recent ontwormde paarden DODELIJK kan zijn voor dat ras (overigens ook voor collie). Het is dus best belangrijk dat je je hondje dat afleert.
De gewichten die je noemt lijken me voor teefjes
Mijn reuen zitten op 10 kg (met ca 40 cm schoft) en ca 7-7,5 kg (met 37,5 cm schoft).
Suzanne

De gewichten die je noemt lijken me voor teefjes

Mijn reuen zitten op 10 kg (met ca 40 cm schoft) en ca 7-7,5 kg (met 37,5 cm schoft).
Suzanne
- Paisley
- Zeer actief
Je kunt je paarden ook ontwormen met middelen die honden met het MDR1-gen goed verdragen.
Dat deed ik ook altijd met mijn paard toen we een BorderCollie hadden, voor de zekerheid.
Dat deed ik ook altijd met mijn paard toen we een BorderCollie hadden, voor de zekerheid.

- _Leonie
- Zeer actief
Ah, las heel snel: 'op hond niveau' en nam aan dat ze bedoelde op het niveau waar de hond op kan komen (dus ook eventueel best hoog). Sheltie heeft wel wat uitdaging nodig inderdaad.LongFields schreef:Die is gelijk ook een stukje groter._Leonie schreef:En dacht nog aan een Schapendoes, aangezien je ook van vachtverzorging houdt.Ook sportieve vrolijke herdertjes.
Sheltie omdat die zo lekker hoog in de hondensport kan lopen lijkt me niet het juiste argument. TS geeft aan dat ze gewoon lekker recreatief bezig wil zijn met eventueel agility.
De Sheltie lijkt me wel passend in deze situatie, dwergkees veel minder.
Misschien een Border Terriër?
-
- Actief
Leuk al die reacties 
Ja ik neig heeeel sterk naar Shelties hoor, ik vindt ze zó leuk
Maar toch alles overwegen he. Ik wil ook niet voor een sheltie kiezen omdat dat me aan mijn Spirit doet denken. Het is toch wel een ander ras, ze hebben wel overeenkomsten maar ook zeker verschillen.
Ik zou eens een dwergkeesje in 't echt moeten ontmoeten. Hebben ze misschien ook niet zo'n slechte conditie omdat er over t algemeen weinig mee gedaan wordt?
Terriers ben ik zelf wat minder fan van, ligt aan mij hoor, niet aan de hondjes.
Poedel ja, stiekem, qua gedrag, vindt ik dat hele leuke honden. Druk, actief, maar trouw en 'voorzichtig'. Ik vindt ze alleen zo uhm, niet zo mooi
Nu maakt uiterlijk niet uit natuurlijk, snap ik wel, maar toch weerhoudt mij dat een beetje, haha.
Zelfde geld trouwens ook voor schapendoezen en alles met zo'n lange vilt vacht. Zijn inderdaad vaak leuke honden, absoluut.
Markiesjes: die had ik nog nooit eigenlijk bedacht. leuke hondjes als ik het zo even snel bekijk, even wat meer op googlen.

Ja ik neig heeeel sterk naar Shelties hoor, ik vindt ze zó leuk

Ik zou eens een dwergkeesje in 't echt moeten ontmoeten. Hebben ze misschien ook niet zo'n slechte conditie omdat er over t algemeen weinig mee gedaan wordt?
Terriers ben ik zelf wat minder fan van, ligt aan mij hoor, niet aan de hondjes.
Poedel ja, stiekem, qua gedrag, vindt ik dat hele leuke honden. Druk, actief, maar trouw en 'voorzichtig'. Ik vindt ze alleen zo uhm, niet zo mooi

Zelfde geld trouwens ook voor schapendoezen en alles met zo'n lange vilt vacht. Zijn inderdaad vaak leuke honden, absoluut.
Markiesjes: die had ik nog nooit eigenlijk bedacht. leuke hondjes als ik het zo even snel bekijk, even wat meer op googlen.
- Paisley
- Zeer actief
Ik weet ook niet wat TS precies van plan is, maar mijn hond van 15 kg prop ik ook overal tussen
Ik doe veel dingen waarbij ik de hond even moet tillen. Ook zit ze vaak bij mijn voeten in de auto als we de ruimte nodig hebben.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik dacht eigenlijk meteen aan een jack russell.. Maar border terrier vind ik ook een leuke suggestie en volgens mij best passend. dwergkees lijkt me niets, maar een maatje groter (kleine kees) is msischien nog wel wat? een sheltie zou ik zelf nooit willen maar als je van dat type honden houdt kan ik me wel voorstellen dat je ervoor gaat..
-
- Zeer actief
dacht ook gelijk aan een sheltie, vind het zelf vaak nogal keffertjes, maar als je er tegen kunt, 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
- Paisley
- Zeer actief
Ik merk dat het vaak niet aan de conditie ligt, maar aan de drive. Een jonge hond met levenslust houdt zichzelf wel genoeg bezig om genoeg conditie te hebben voor een blokje-om of meer. Het keesje wat ik kende (was van aan huisgenootje) lag het liefst de hele dag op de bank, vanaf pup af aan al zo geweest.Spirit schreef: Ik zou eens een dwergkeesje in 't echt moeten ontmoeten. Hebben ze misschien ook niet zo'n slechte conditie omdat er over t algemeen weinig mee gedaan wordt?
De hond van mijn moeder komt uit het buitenland en leefde zijn eerste 4 maanden in een kennel van 2m bij 2m maar die had genoeg energie om gewoon even als jonge hond te kunnen spelen toen hij eenmaal in nederland was

Maar ze zijn er ook in middelmaat, die nog wat meer overeenkomsten hebben met de kees zn oorsprong als erfhond. Kwa maat vergelijkbaar met de Sheltie denk ik.

-
- Actief
Qua grootte gaat het mij meer om het optillen. Op de wagen moet ie op schoot zitten, zit een groter hondje behoorlijk in de weg
In de auto moet ie ook op schoot. Ik reis ook veel met de trein en wil hem dan ook gewoon tillend meenemen (spirit liep zelf maar vond ik altijd DOOODeng maar hij was met 22 kilo echt te zwaar voor mij om te tillen). Ik heb ook een nek blessure dus tillen is sowieso al wat beperkter voor mij. Vandaar dat er wel enige beperking aan het gewicht zit 
Heb wel voorkeur voor een reu, helaas
Behendigheid idd recreatief, zo ver als de hond wil/kan komen. heb geen ambities om echt hoog te komen, ambitie is lol met je hond
Het ivermectine verhaal is mij uiteraard bekend

Heb wel voorkeur voor een reu, helaas

Behendigheid idd recreatief, zo ver als de hond wil/kan komen. heb geen ambities om echt hoog te komen, ambitie is lol met je hond

Het ivermectine verhaal is mij uiteraard bekend

-
- Actief
Duidelijk! (jullie reacties gaan zo snel, kan het niet bijhouden, sorry
)
Geen Dwerg Keesje dan idd!
Gewone Kees ja, ook leuk, vindt ik. heb er vroeger wel eens 1tje uitgelaten, heel leuk hondje. Die was wel beetje fel naar andere hondjes, maar kan ook wel beetje met opvoeding te maken hebben misschien.

Geen Dwerg Keesje dan idd!
Gewone Kees ja, ook leuk, vindt ik. heb er vroeger wel eens 1tje uitgelaten, heel leuk hondje. Die was wel beetje fel naar andere hondjes, maar kan ook wel beetje met opvoeding te maken hebben misschien.
- Paisley
- Zeer actief
Waarom is dat helaas?Spirit schreef: Heb wel voorkeur voor een reu, helaas![]()

- dagmar88
- Zeer actief
dwergschnauzer zou denk ik wel passen.
-
- Actief
Omdat reutjes altijd wat groter en zwaarder zijn. Maar ik werk daar gewoon overduidelijk prettiger mee.
-
- Actief
En een schipperke?
- Paisley
- Zeer actief
Ach bij zulke kleine hondjes verschillen reuen en teven toch maar 'een pak suiker' met elkaarSpirit schreef:Omdat reutjes altijd wat groter en zwaarder zijn. Maar ik werk daar gewoon overduidelijk prettiger mee.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Shelti of hoewel je aangeeft een terrier niet zo te vinden lijkt een border terrier ook wel te passen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
- Actief
Haha, dat is ook zeker zo!Paisley schreef:Ach bij zulke kleine hondjes verschillen reuen en teven toch maar 'een pak suiker' met elkaarSpirit schreef:Omdat reutjes altijd wat groter en zwaarder zijn. Maar ik werk daar gewoon overduidelijk prettiger mee.
Ja Terriers passen inderdaad misschien prima haha! op een of andere manier heb ik daar gewoon niets mee. Kan er geen goede reden voor geven. Stom he?
Mijn voorkeur liggen overduidelijk bij schapendrijvers/herders of oer/keeshonden....
Corgi's vindt ik ook altijd erg grappig, maar die wil mijn vriend dan weer niet.
Shiba Inu vindt ik ook geeewelldiiggg maar ja, zo eigenzinnig is misschien niet zo handig...
Terriers, Das honden, Pinchers, Staande honden, Retrievers, Dogachtige etc zitten echt geweldige honden tussen maar op een of andere manier niet een hond voor mij.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik dacht bij de combi paarden, kar en hond ook meteen aan een Jack Russel, maar ook een markiesje zie ik wel in het plaatje passen.
Markiesjes zijn ongeveer 38cm, teefjes wat kleiner. Het zijn echte gezelschapshondjes, dus mee op visite is geen probleem. Met paarden zullen ze, na een goede socialisatie natuurlijk, goed overweg kunnen. Voor sporten zijn ze altijd in, wat dat betreft moet je je niet laten 'misleiden' door de rasgroep waar ze in vallen. Met Joris heb ik flyball, G&G, behendigheid, treibball en frisbee gedaan en het was allemaal lang leve de lol
Het zijn zeker sportieve hondjes die ook lange wandelingen niet uit de weg gaan, dus lekker naast de kar meelopen zou je ze ook goed kunnen leren denk ik. Knuffelig is de een meer dan de ander. Ik ken er die bij iedereen het liefst de hele tijd op schoot hangen, maar anderen (inclusief de mijne) vinden af en toe op schoot prima, maar op de grond liggen is eigenlijk net zo goed.
Dit is Joris in actie op de doedag van dit forum:

Markiesjes zijn ongeveer 38cm, teefjes wat kleiner. Het zijn echte gezelschapshondjes, dus mee op visite is geen probleem. Met paarden zullen ze, na een goede socialisatie natuurlijk, goed overweg kunnen. Voor sporten zijn ze altijd in, wat dat betreft moet je je niet laten 'misleiden' door de rasgroep waar ze in vallen. Met Joris heb ik flyball, G&G, behendigheid, treibball en frisbee gedaan en het was allemaal lang leve de lol

Dit is Joris in actie op de doedag van dit forum:

Tibetaanse terriër,lijkt mij een ideale hond.En het is GEEN terriër al lijkt dat wel zo wat betreft de naam.

Leuke vrolijke hond,niks agressief,knuffelig,gaat graag mee.Werkt heel erg graag,geschikt voor behendigheid etc.Goed uithoudingsvermogen.In alle kleuren.
Mooi formaat.

Leuke vrolijke hond,niks agressief,knuffelig,gaat graag mee.Werkt heel erg graag,geschikt voor behendigheid etc.Goed uithoudingsvermogen.In alle kleuren.
Mooi formaat.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Een Tibetaanse terriër is geen terriër maar een herdershondje. Mijn teefje weegt 9 kilo en de reuen zitten tussen de 10 en 14 kilo.
Bij een tibetaan zou ik zeker voor een reu gaan.
Bij een tibetaan zou ik zeker voor een reu gaan.