Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bijtincidentje
Moderator: moderatorteam
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
bijtincidentje
Naar aanleiding van een incidentje hier vanmiddag in huis vraag ik mij af of ik me (terecht) zorgen moet maken.
Om bij het begin te beginnen.
Wij hebben 10 Shih Tzu, 6 ervan zijn 7 en ouder, 2 van 5, 2 jaar en 10 weken. Nooit zijn er eigenlijk problemen.
Omdat we soms ook een nestje hebben, hebben we al heel wat gasten met kinderen over de vloer gehad. Van 3 van de 10 weten we dat die niet van (kleine) kinderen houden. Ze hebben nog nooit wat gedaan maar we houden natuurlijk wel altijd alles in de gaten.
Nu komt ook mijn zuster met haar 2 kleintjes eigenlijk dagelijks over de vloer. (ik woon nog thuis) Haar oudste zoontje is net 2 en een echte druktemaker.
Hij rent graag achter de honden aan, plaagt ze, maar trekt ze ook wel aan het haar of bespringt ze opeens vanuit het niets.
Hier let iedereen in huis goed op en proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen of hem te berispen. Voor zover da gaat met een kind van 2.
Helaas ging het vanmiddag mis een keertje. Vanmorgen heb ik even op de kleine man gepast en hij was eigenlijk al de hele ochtend de honden aan het pesten en uitdagen. Haren trekken, stiekem schoppen en ga zo maar door, en dan ook nog bij een van de honden die dus niet van kinderen houd. Continue heb ik hem gewaarschuwd en weggehaald.
Uiteindelijk kwam zijn moeder (mijn zus dus) terug en werd meneertje alleen maar erger.
Toen ik even de kamer uit was, waren mijn zuster en vader wel in de kamer en begon haar zoontje opeens te janken en hoorde mijn vader en zus opeens een hond grommen en grauwen.
Volgens mijn zuster wilde haar zoontje alleen maar op de bank zitten en heeft de hond haar kind zomaar aangevallen vanuit het niets. (het was ook nog eens de hond die de hele ochtend al "gepest" werd) Volgens mijn vader heeft mijn zuster dat helemaal niet kunnen zien want hij stond naast haar en zag ook niets.
Nu is dit een discussie die lang kan gaan duren. Waar het mij om gaat is dus dat het een keer uit de hand is gelopen.
Haar zoontje is wel in zijn gezichtje gebeten en heeft een paar blauwe tandplekjes en een scheurtje op zijn wang staan. Mijn zuster helemaal in paniek naar het ziekenhuis etc. Vanavond wilde ze er met mij over praten wat we eraan konden doen.
Van praten kwam weinig terecht, want eigenlijk was het meer naar mij " Jij doet die hond van de bank, anders dan laat ik die hond weghalen en afspuiten"
Tsja, als een gesprek zo begint ben ik snel klaar en ga ik niet eens verder.
Ik heb alle begrip ervoor dat je schrikt, en dat je het niet hoeft te tolereren dat een hond bijt. Maar naar mijn mening bijt een hond niet zomaar. Haar zoontje moet iets gedaan hebben of een beweging hebben gemaakt die aanleiding genoeg was voor mijn hond om haar zoontje op zijn plek te zetten.
Natuurlijk praat dit het niet goed en is het aan ons als volwassenen om nog beter op te letten.
Waar ik me nu wel een beetje druk om maak is of mijn zuster inderdaad mijn hond zomaar kan laten weghalen met alle gevolgen van dien.
Mijn hond heeft nog nooit gebeten, loopt normaal altijd weg of ik (of iemand anders) zorgt ervoor dat de kinderen simpelweg niet bij haar kunnen komen.
Is mijn zorg terecht, en behalve nog beter opletten, is er iets wat ik (of mijn zuster) nog meer kan doen om dit nog eens te voorkomen?
Om bij het begin te beginnen.
Wij hebben 10 Shih Tzu, 6 ervan zijn 7 en ouder, 2 van 5, 2 jaar en 10 weken. Nooit zijn er eigenlijk problemen.
Omdat we soms ook een nestje hebben, hebben we al heel wat gasten met kinderen over de vloer gehad. Van 3 van de 10 weten we dat die niet van (kleine) kinderen houden. Ze hebben nog nooit wat gedaan maar we houden natuurlijk wel altijd alles in de gaten.
Nu komt ook mijn zuster met haar 2 kleintjes eigenlijk dagelijks over de vloer. (ik woon nog thuis) Haar oudste zoontje is net 2 en een echte druktemaker.
Hij rent graag achter de honden aan, plaagt ze, maar trekt ze ook wel aan het haar of bespringt ze opeens vanuit het niets.
Hier let iedereen in huis goed op en proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen of hem te berispen. Voor zover da gaat met een kind van 2.
Helaas ging het vanmiddag mis een keertje. Vanmorgen heb ik even op de kleine man gepast en hij was eigenlijk al de hele ochtend de honden aan het pesten en uitdagen. Haren trekken, stiekem schoppen en ga zo maar door, en dan ook nog bij een van de honden die dus niet van kinderen houd. Continue heb ik hem gewaarschuwd en weggehaald.
Uiteindelijk kwam zijn moeder (mijn zus dus) terug en werd meneertje alleen maar erger.
Toen ik even de kamer uit was, waren mijn zuster en vader wel in de kamer en begon haar zoontje opeens te janken en hoorde mijn vader en zus opeens een hond grommen en grauwen.
Volgens mijn zuster wilde haar zoontje alleen maar op de bank zitten en heeft de hond haar kind zomaar aangevallen vanuit het niets. (het was ook nog eens de hond die de hele ochtend al "gepest" werd) Volgens mijn vader heeft mijn zuster dat helemaal niet kunnen zien want hij stond naast haar en zag ook niets.
Nu is dit een discussie die lang kan gaan duren. Waar het mij om gaat is dus dat het een keer uit de hand is gelopen.
Haar zoontje is wel in zijn gezichtje gebeten en heeft een paar blauwe tandplekjes en een scheurtje op zijn wang staan. Mijn zuster helemaal in paniek naar het ziekenhuis etc. Vanavond wilde ze er met mij over praten wat we eraan konden doen.
Van praten kwam weinig terecht, want eigenlijk was het meer naar mij " Jij doet die hond van de bank, anders dan laat ik die hond weghalen en afspuiten"
Tsja, als een gesprek zo begint ben ik snel klaar en ga ik niet eens verder.
Ik heb alle begrip ervoor dat je schrikt, en dat je het niet hoeft te tolereren dat een hond bijt. Maar naar mijn mening bijt een hond niet zomaar. Haar zoontje moet iets gedaan hebben of een beweging hebben gemaakt die aanleiding genoeg was voor mijn hond om haar zoontje op zijn plek te zetten.
Natuurlijk praat dit het niet goed en is het aan ons als volwassenen om nog beter op te letten.
Waar ik me nu wel een beetje druk om maak is of mijn zuster inderdaad mijn hond zomaar kan laten weghalen met alle gevolgen van dien.
Mijn hond heeft nog nooit gebeten, loopt normaal altijd weg of ik (of iemand anders) zorgt ervoor dat de kinderen simpelweg niet bij haar kunnen komen.
Is mijn zorg terecht, en behalve nog beter opletten, is er iets wat ik (of mijn zuster) nog meer kan doen om dit nog eens te voorkomen?
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: bijtincidentje
Ik zou eens beginnen met zorgen dat dat kind 100 % niet die honden kan pesten, 200% eigenlijk...
Als je dat zou niet kan, dan zal je moeten scheiden
Als je dat zou niet kan, dan zal je moeten scheiden

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Simpel toch
Degene waarvan je "weet" dat deze goed kan uithalen desnoods opsluiten en je zus (desnoods met je ouders) er op aan gaan spreken de kleine bij de honden weg te houden
Jongste(van 3) van mij is nu 5, maarre om de dooie dood niet dat zij ooit (net zo min als de anderen) de kans heeft gekregen honden te pesten hoor
Jongste(van 3) van mij is nu 5, maarre om de dooie dood niet dat zij ooit (net zo min als de anderen) de kans heeft gekregen honden te pesten hoor
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
pris87
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): AM Stafford
- Aantal honden: 1
Ik heb ook 2 kinderen. En ze hoeven het geen van twee in hun hoofd te halen om dat gedrag naar mijn hond te doen, of dieren van een ander.
De oudste is bijna 4 die snapt dat het niet mag, de jongste is net 1 dus zijn we nu druk mee bezig. Respect voor dieren.
Misschien een apart plekje maken waar de hondjes rust hebben en hij niet bij kan wanneer hij komt? Helemaal wanneer hij zo vaak komt?
De oudste is bijna 4 die snapt dat het niet mag, de jongste is net 1 dus zijn we nu druk mee bezig. Respect voor dieren.
Misschien een apart plekje maken waar de hondjes rust hebben en hij niet bij kan wanneer hij komt? Helemaal wanneer hij zo vaak komt?
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
De uitval is niet goed te praten, zeker niet omdat het ook nog eens een kind is wat toch vaker in huis zal zijn.
Maar uiteindelijk wel terecht, verweer van de hond. hij zal lang genoeg getreiterd zijn.
Extra moeilijk omdat het ook nog een een zus is, maar dat kind zal eerst een opgevoed moeten worden.
Of je nu 2 of 20 bent, dit soort zaken verfoei ik.
(in de bench dat kind)
Maar uiteindelijk wel terecht, verweer van de hond. hij zal lang genoeg getreiterd zijn.
Extra moeilijk omdat het ook nog een een zus is, maar dat kind zal eerst een opgevoed moeten worden.
Of je nu 2 of 20 bent, dit soort zaken verfoei ik.
(in de bench dat kind)

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Een kind van 2 pest niet. Die heeft geen benul van het begrip 'pesten'. Die ziet gewoon iets harigs wat ook nog beweegt en wil dat pakken. Een kind van die leeftijd ziet echt geen verschil tussen een hond en een knuffel waar die in knijpt, mee gooit en op gaat zitten. Dat het een dier is die je pijn kan doen, is een concept dat een tweejarige totaal niet beseft.
Dat dit een totaal ongewenste situatie is, is wel heel duidelijk. Als dat jochie over de vloer is, moeten de honden in een andere, afgesloten, ruimte. Je moet het kind en de honden beschermen tegen elkaar.
Dat dit een totaal ongewenste situatie is, is wel heel duidelijk. Als dat jochie over de vloer is, moeten de honden in een andere, afgesloten, ruimte. Je moet het kind en de honden beschermen tegen elkaar.

- dagmar88
- Zeer actief
lieke schreef:Een kind van 2 pest niet. Die heeft geen benul van het begrip 'pesten'. Die ziet gewoon iets harigs wat ook nog beweegt en wil dat pakken. Een kind van die leeftijd ziet echt geen verschil tussen een hond en een knuffel waar die in knijpt, mee gooit en op gaat zitten. Dat het een dier is die je pijn kan doen, is een concept dat een tweejarige totaal niet beseft.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik ook ja, nadat ik de hond een kartonnen zak op z'n kop had gezet. En daarna nog flink de wind van voren gekregen.Tara schreef:Ik ben als kleuter gewoon een paar keer door onze chagrijnige ruwhaarteckel gebeten.
Weet je wat mijn vader dan zei? "Je zult het er wel naar gemaakt hebben". En soms was dat ook zo.
Ik leerde in elk geval om niet over de grenzen van de hond heen te gaan. Want die had 'ie wel, en goed ook!
- Amaranthas
- Zeer actief
- Contacteer:
We hebben best veel kinderen over de vloer, en nooit zijn er problemen. De hondjes zijn van mij en mn ma samen wanneer ik het huis uit ga neem ik die van mij mee. Op 3 na vinden ze kinderen geweldig, gaan met ze spelen en nooit gedoe. Die 3 die dus niet van kinderen gehouden worden al zoveel mogelijk weg gehouden bij vooral mn neefje. Het is hier in huis niet mogelijk om ze alle 10 ergens in te stoppen. Mijn ouders doen ook niks anders dan ingrijpen maar hebben nu gezegd dat het haar eigen schuld is. Mijn zus let zelf vaak niet goed genoeg op of ik krijg het antwoord dat haar zoontje nu eenmaal gewend is om ruiger met honden om te gaan want haar vriend heeft engelse bullen die zulk gedrag kunnen hebben...:-#
Ook ik ben van mening dat je als ouder zijnde op je kind moet letten. Zeker omdat de 3 hier kinderen nooit opzoeken zie ik het niet zitten om ze continue op te moeten sluiten omdat zij dr kind niet kan opvoeden.
Ik vraag me alleen af of ze hier echt werk van zou kunnen maken zoals ze zegt.
Ook ik ben van mening dat je als ouder zijnde op je kind moet letten. Zeker omdat de 3 hier kinderen nooit opzoeken zie ik het niet zitten om ze continue op te moeten sluiten omdat zij dr kind niet kan opvoeden.

- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Sjee, ik hoop voor je zus dat die bullen nooit tot op hun grens getreiterd gaan worden, want hun beet is wat heftiger dan die van een Shih Tzu. De enige die hier iets kan verbeteren is je zus, en andere volwassenen. Niet de schuld van de honden of het kind. En die twee partijen kunnen wel veel te ongestoord hun gang gaan duidelijk.
- dagmar88
- Zeer actief
Amaranthas schreef:Zeker omdat de 3 hier kinderen nooit opzoeken zie ik het niet zitten om ze continue op te moeten sluiten omdat zij dr kind niet kan opvoeden.
-
Neeltje
Ik vind dit toch wel erg kort door de bocht. Ja, je zus moet op haar zoontje letten, maar het zoontje is nog zo jong, dat deze nog niet alles kan begrijpen wat je zegt, dan is het de verantwoording van de eigenaar van de honden, dat deze het kind niets kunnen doen. Het kind is nog twee. En zoiets eenvoudigs als houd de honden van de bank en het antwoord daarop is nee, dan zoek je een oplossing. Maar je laat geen honden die niet van kinderen houden bij kinderen.Amaranthas schreef:We hebben best veel kinderen over de vloer, en nooit zijn er problemen. De hondjes zijn van mij en mn ma samen wanneer ik het huis uit ga neem ik die van mij mee. Op 3 na vinden ze kinderen geweldig, gaan met ze spelen en nooit gedoe. Die 3 die dus niet van kinderen gehouden worden al zoveel mogelijk weg gehouden bij vooral mn neefje. Het is hier in huis niet mogelijk om ze alle 10 ergens in te stoppen. Mijn ouders doen ook niks anders dan ingrijpen maar hebben nu gezegd dat het haar eigen schuld is. Mijn zus let zelf vaak niet goed genoeg op of ik krijg het antwoord dat haar zoontje nu eenmaal gewend is om ruiger met honden om te gaan want haar vriend heeft engelse bullen die zulk gedrag kunnen hebben...:-#
Of ze er werk van kan maken?? En wat er dan zou gebeuren?? Geen flauw idee. Ze kan het inderdaad wel aangeven bij de politie en of die er iets mee gaat doen is afwachten.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Dat kind zal het er wel naar gemaakt hebben, en heeft een waarschuwing gekregen.
Als de hond echt kwaad wilde had je andere bijtwonden gezien.
En zo wie zo, als dat kind de honden loopt te pesten, zul je hem moeten corrigeren, iedere keer weer.
En zo wie zo, als dat kind de honden loopt te pesten, zul je hem moeten corrigeren, iedere keer weer.
Laatst gewijzigd door Marco88 op 21 nov 2013 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik zou als je ziet dat het spel tussen kind en hond niet leuk is ze uit elkaar halen.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Ik hoop wat DebbieZ ook hoopt.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Ik hoop wat DebbieZ ook hoopt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- dagmar88
- Zeer actief
Marco88 schreef:''De hond is als natuurlijke soort een vreedzaam wezen. Hij gaat een conflict liever uit de weg. Soms kan dit niet. De hond zit in een hoek en kan niet ontsnappen, of hij heeft iets dat hij echt niet wil afgeven. De natuur heeft ervoor gezorgd dat de hond alsnog escalatie van een conflict uit de weg probeert te gaan: hij geeft signalen af die de ander vertellen dat hij het benauwd heeft. Deze signalen zijn een verzoek aan de ander om wat afstand te nemen.
Het waarschuwen het optrekken van een lip, het grommen, zelfs het uitvallen en in de lucht happen of even knijpen in de vel van de ander het zijn allemaal manieren waarmee een hond probeert het echte bijten te vermijden. Hij wil de ander laten weten dat hij het echt benauwd heeft, in de hoop dat de ander een stap terugdoet. Een hond die gromt doet dit in de hoop niet te hoeven bijten. Een hond die uitvalt en alleen maar in de lucht hapt, hapt expres alleen maar in de lucht. Een hond die een mouw of een arm even beetpakt en vervolgens loslaat, heeft expres de volle kracht van zijn kaken niet gebruikt. Hij probeert dit laatste nog altijd te vermijden.''
Dat kind zal het er wel naar gemaakt hebben, en heeft een waarschuwing gekregen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Tara schreef:Even samenvatten hoor: jij woont nog thuis, je hebt een grote groep shi's, een paar er van zijn niet dol op kinderen en een van de hoofdrolspelers is je tweejarig neefje dat de honden loopt te zieken en die nu schijnbaar out of the blue een snep te pakken heeft gekregen?
Het eerste dat me opvalt is dat je neefje schijnbaar wel berispt wordt, maar niet gecorrigeerd. Pas op het laatst wordt hij weggehaald bij de honden?
Wat ik me dan afvraag, als dat kereltje schijnbaar zo vervelend is bij de hondjes, waarom worden dan niet gewoon de hondjes in bescherming genomen door ófwel je neefje ergens te laten waar hij de hondjes niet tot last is, óf door de hondjes even tijdelijk op te bergen zodat ze geen last van je neefje hebben?
Want het lijkt mij vrij moeilijk om met 9 shi's en een peuter in huis alle confrontaties te begeleiden en in de gaten te houden.
En wat doen jouw ouders ondertussen? Laten zij je neefje maar doen? En zijn moeder? Laat die het ook allemaal maar op zijn beloop?
Dat hondje heeft in ieder geval niet "zomaar" gebeten.
Dat hondje heeft alle reden om zich te verweren tegen de nabijheid van dat kindje.
Kan heel goed zijn dat dat kindje het niet "expres" doet, maar mijn honden waren ook allang uit zicht geweest en goed beschermd tegen zulk gedrag.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Ik ga er niet vanuit dat het kindje het expres doet, maar doet het wel.dagmar88 schreef:Marco88 schreef:''De hond is als natuurlijke soort een vreedzaam wezen. Hij gaat een conflict liever uit de weg. Soms kan dit niet. De hond zit in een hoek en kan niet ontsnappen, of hij heeft iets dat hij echt niet wil afgeven. De natuur heeft ervoor gezorgd dat de hond alsnog escalatie van een conflict uit de weg probeert te gaan: hij geeft signalen af die de ander vertellen dat hij het benauwd heeft. Deze signalen zijn een verzoek aan de ander om wat afstand te nemen.
Het waarschuwen het optrekken van een lip, het grommen, zelfs het uitvallen en in de lucht happen of even knijpen in de vel van de ander het zijn allemaal manieren waarmee een hond probeert het echte bijten te vermijden. Hij wil de ander laten weten dat hij het echt benauwd heeft, in de hoop dat de ander een stap terugdoet. Een hond die gromt doet dit in de hoop niet te hoeven bijten. Een hond die uitvalt en alleen maar in de lucht hapt, hapt expres alleen maar in de lucht. Een hond die een mouw of een arm even beetpakt en vervolgens loslaat, heeft expres de volle kracht van zijn kaken niet gebruikt. Hij probeert dit laatste nog altijd te vermijden.''
En zo wie zo, als dat kind de honden loopt te pesten, zul je hem moeten corrigeren, iedere keer weer.En dat zou "dat kind" van twee moeten herkennen?
Daarom is het kind ook niet echt fout, maar het hondje ook niet als ik het zo lees.
Mijn mening is dat de moeder beter had moeten opletten, en in de toekomst zulke situaties proberen te voorkomen totdat het kindje wel oud genoeg is om beter met hondjes om te kunnen gaan.
Dat is beter voor kind en hond
Laatst gewijzigd door Marco88 op 20 nov 2013 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Amaranthas
- Zeer actief
- Contacteer:
We houden mn neefje ook al zoveel mogelijk in de gaten. Natuurlijk snap ik dat je een kind van 2 niet alles tot in detail kunt uitleggen waarom iets wel of niet mag. Maar ik denk wel dat een kindje van die leeftijd genoeg kan snappen. Wanneer hij stout is corrigeren we hem wel. Hij moet in de hoek, of op zo'n "strafstoel" maar het gebeurd vaak zat dat hij bv achter een hondje aan rent, wij hem corrigeren dat dat niet mag en hij gaat gewoon staan lachen en met een grijns op zn gezichtje een andere hond achterna rennen of wil dan proberen te slaan zelfs. Hij begrijpt volgens mij wel degelijk dat het niet mag. Waarom het niet mag zal er nog niet ingaan.

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Oke, kort samengevat:
10 honden in huis, waarvan 3 niet van kinderen houden.
1 drukke 2-jarige peuter die steeds de grenzen opzoekt.
Lijkt mij sowieso al niet bepaald ideaal.
Ik heb geen idee hoe ver je zus kan gaan, en wil gaan. Ik denk niet dat een hond in beslag genomen zal worden om wat kleine schrammen.
Maar duidelijk is wel dat dit vragen om problemen is... En ik denk ook dat dit vanuit de hond bezien een duidelijke waarschuwing geweest is. Die door de volwassenen correct ge-interpreteerd moet worden, dat kun je van een 2-jarig kind niet verwachten.
(En ik denk ook dat je blij mag zijn dat het nu een shi-tzu was, en niet 1 van de bullen)
Oplossingen: Zorgen dat kind en honden niet bij elkaar kunnen komen. Mooier zou het zijn als het kind duidelijk de grenzen leert, en als iedereen, incl. zus leert om de hondensignalen correct te interpreteren etc. Maar ik denk dat dat laatste minder haalbaar is dan scheiden, hoe lastig dat misschien ook is.
10 honden in huis, waarvan 3 niet van kinderen houden.
1 drukke 2-jarige peuter die steeds de grenzen opzoekt.
Lijkt mij sowieso al niet bepaald ideaal.
Ik heb geen idee hoe ver je zus kan gaan, en wil gaan. Ik denk niet dat een hond in beslag genomen zal worden om wat kleine schrammen.
Maar duidelijk is wel dat dit vragen om problemen is... En ik denk ook dat dit vanuit de hond bezien een duidelijke waarschuwing geweest is. Die door de volwassenen correct ge-interpreteerd moet worden, dat kun je van een 2-jarig kind niet verwachten.
(En ik denk ook dat je blij mag zijn dat het nu een shi-tzu was, en niet 1 van de bullen)
Oplossingen: Zorgen dat kind en honden niet bij elkaar kunnen komen. Mooier zou het zijn als het kind duidelijk de grenzen leert, en als iedereen, incl. zus leert om de hondensignalen correct te interpreteren etc. Maar ik denk dat dat laatste minder haalbaar is dan scheiden, hoe lastig dat misschien ook is.

- smoekie
- Zeer actief
lieke schreef:Een kind van 2 pest niet. Die heeft geen benul van het begrip 'pesten'. Die ziet gewoon iets harigs wat ook nog beweegt en wil dat pakken. Een kind van die leeftijd ziet echt geen verschil tussen een hond en een knuffel waar die in knijpt, mee gooit en op gaat zitten. Dat het een dier is die je pijn kan doen, is een concept dat een tweejarige totaal niet beseft.
Ben ik niet met je eens Lieke. Of nu ja, misschien een klein beetje. Klein beetje in de zin dat kind geen benul heeft wat "pesten" (écht) is, al heb ik daar bij sommige kinderen toch echt mijn twijfels over. Maar kind van die leeftijd kun je(mijn mening) echt wel duidelijk maken dat hetgeen hij/zij doet niet hoort
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dan zou ik mijn honden beschermen tegen dit kind en ze fijn in een andere kamer doen als hij er is.
ik begrijp niet dat dat zo moeilijk is, lijkt me voor jullie toch ook een stuk meer ontspannen als je niet voortdurend hoeft op te letten of alles wel goed gaat?
ik begrijp niet dat dat zo moeilijk is, lijkt me voor jullie toch ook een stuk meer ontspannen als je niet voortdurend hoeft op te letten of alles wel goed gaat?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- smoekie
- Zeer actief
Amaranthas schreef:Ook ik ben van mening dat je als ouder zijnde op je kind moet letten. Zeker omdat de 3 hier kinderen nooit opzoeken zie ik het niet zitten om ze continue op te moeten sluiten omdat zij dr kind niet kan opvoeden.
Ik zou het met een korrel zout nemen en je zus onder handen nemen en op enigszins tactvolle manier proberen uit te leggen hoe en wat
Neeltje schreef:Ik vind dit toch wel erg kort door de bocht. Ja, je zus moet op haar zoontje letten, maar het zoontje is nog zo jong, dat deze nog niet alles kan begrijpen wat je zegt, dan is het de verantwoording van de eigenaar van de honden, dat deze het kind niets kunnen doen. Het kind is nog twee. En zoiets eenvoudigs als houd de honden van de bank en het antwoord daarop is nee, dan zoek je een oplossing. Maar je laat geen honden die niet van kinderen houden bij kinderen.
Of ze er werk van kan maken?? En wat er dan zou gebeuren?? Geen flauw idee. Ze kan het inderdaad wel aangeven bij de politie en of die er iets mee gaat doen is afwachten.
Even afpassend op mezelf. IK en ik alleen ben degene die mijn kinderen in de gaten moet houden. Ik snap wat jij zegt dat je als eigenaar van honden de "verantwoording" hebt. Maar toch, in dit specifieke geval denk ik daar net iets anders over. Juist als jij (als moeder zijnde) weet dat je kind nu niet bepaald vriendelijk/lief met honden omgaat (moeten het uiteraard nog leren allemaal) heb je daar meer dan "anders" op te letten. Houd je je kind meer dan "anders" in de gaten.
Ik houd die van mij bij sommige kinderen weg. Niet direct omdat ik de kinderen "bescherm" maar wel omdat ik die van mij ook op zulke momenten bescherm. Maar ik kan me indenken dat dat met 10 honden toch wel een ander geval is
Persoonlijk zou ik er dan toch echt voor kiezen om de moeder (mijn zus dus zoals ik het lees) te vragen op haar kind te letten. Aan de andere kant staat daar als ik het dan écht ff op mezelf zou afpassen weer tegenover dat ik sowieso mijn mond open zou trekken als de kleine iets zou doen (bij de hond) wat niet zou mogen.
-
silvester
Afspuiten die hap!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik zou de honden toch echt weghouden bij dit kind. Niet omdat jullie honden zo vervelend zijn, maar omdat het kind van je zus niet past bij de honden die jullie hebben.
Je zus moet zich misschien eens gaan afvragen of de omgang zoals die thuis met de bullen gaat ook echt een goede kind/hond relatie is en of daar misschien toch ook te veel risico's gelopen worden. Maar jullie hondjes zijn geen bulletjes en kan je dus ook niet hetzelfde meespelen als bulletjes.
En mogelijk zou ik niet bij jullie thuis oppassen maar bij je zus. Veel veiliger met een kind wat zo moeilijk te begrenzen is.
En waarom dat kind steeds corrigeren. Misschien eens met dat jongetje op een leuke verantwoorde manier met jullie honden omgaan. Het klinkt als een druk ondernemend jongetje. Ga buiten desnoods verstoppertje met de honden spelen (ze moeten hem opzoeken en dan mag hij iets lekkers geven). Brokjes zoeken, lekker wandelen. Ik zou dit kind begeleiden in zijn actieve onderneming en de hondjes daar ook een passende invulling aan geven. En is tijd met de hondjes en tijd om met eigen speelgoed te spelen.
Het hondje wat heeft gebeten is waarschijnlijk type binnenvetter. Heeft al een tijd de voorduren gehad (wat je al lang aan allerlei stresssignalen had kunnen zien) en de emmer was op gegeven moment vol. De hond was te lang geprikkeld, dan hoeft er feitelijk gezien niet zo veel te gebeuren meer.
En zus zou ook moeten uitkijken hoe zij haar zoon hierin beter kan begeleiden (dvd de groene hond?)
Je zus moet zich misschien eens gaan afvragen of de omgang zoals die thuis met de bullen gaat ook echt een goede kind/hond relatie is en of daar misschien toch ook te veel risico's gelopen worden. Maar jullie hondjes zijn geen bulletjes en kan je dus ook niet hetzelfde meespelen als bulletjes.
En mogelijk zou ik niet bij jullie thuis oppassen maar bij je zus. Veel veiliger met een kind wat zo moeilijk te begrenzen is.
En waarom dat kind steeds corrigeren. Misschien eens met dat jongetje op een leuke verantwoorde manier met jullie honden omgaan. Het klinkt als een druk ondernemend jongetje. Ga buiten desnoods verstoppertje met de honden spelen (ze moeten hem opzoeken en dan mag hij iets lekkers geven). Brokjes zoeken, lekker wandelen. Ik zou dit kind begeleiden in zijn actieve onderneming en de hondjes daar ook een passende invulling aan geven. En is tijd met de hondjes en tijd om met eigen speelgoed te spelen.
Het hondje wat heeft gebeten is waarschijnlijk type binnenvetter. Heeft al een tijd de voorduren gehad (wat je al lang aan allerlei stresssignalen had kunnen zien) en de emmer was op gegeven moment vol. De hond was te lang geprikkeld, dan hoeft er feitelijk gezien niet zo veel te gebeuren meer.
En zus zou ook moeten uitkijken hoe zij haar zoon hierin beter kan begeleiden (dvd de groene hond?)

- smoekie
- Zeer actief
gyanty schreef:En waarom dat kind steeds corrigeren.
Omdat hij/zij het ook moet leren misschien?
Hier heb ik echt van begin af aan duidelijk gemaakt dat de hond geen "speelgoed" was. En daar heb ik ze toch echt steeds weer en weer voor moeten "corrigeren" voor ze dat door hadden hoor
edit:
gyanty schreef:En zus zou ook moeten uitkijken hoe zij haar zoon hierin beter kan begeleiden (dvd de groene hond?)
Dit lijkt mij de beste oplossing. Zij (zus) hoort kinderen in de gaten te houden en te leren "hoe" om te gaan met honden (en alle andere dieren)
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ja duh, dat snap ik ook nog wel. Lees even wat mijn strekking was. Je haalt 1 zin uit een alinea, waarin ik iets uitleg.smoekie schreef:gyanty schreef:En waarom dat kind steeds corrigeren.
Omdat hij/zij het ook moet leren misschien?
Hier heb ik echt van begin af aan duidelijk gemaakt dat de hond geen "speelgoed" was. En daar heb ik ze toch echt steeds weer en weer voor moeten "corrigeren" voor ze dat door hadden hoorGing(gaat) hier niet alleen maar om mijn hond, maar ook om anderen honden. Honden, eigen of niet. Zijn geen speeldingen. Klaar!
Laatst gewijzigd door gyanty op 20 nov 2013 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Het zal wel niet pedagogisch verantwoord zijn, maar als mijn kids dat deden op die leeftijd kregen ze toch echt een flinke pets over hun vingers.
Dat snapt zelfs een 2-jarige.
Honden worden niet gepest of achterna gezeten, punt.
Het zijn levende wezens, geen speelgoed.
Groetjes Gretha
P.s: m'n kinderen hebben geen jeugdtrauma's, ik heb het ze net even gevraagd.
Groetjes Gretha
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
denk dat dat juist een van de punten is, de moeder ziet er geen kwaad inGrethavW schreef:Het zal wel niet pedagogisch verantwoord zijn, maar als mijn kids dat deden op die leeftijd kregen ze toch echt een flinke pets over hun vingers.
Groetjes Gretha

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Was er niet iets met jongetjes die dieren pesten en hun latere leven
Ik snap net als mijn meeste voorgangers niet hoe dat kind de kans krijgt.
Ik snap net als mijn meeste voorgangers niet hoe dat kind de kans krijgt.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Een kind van 2 is niet dom hoor.
Kindjes die hier binnenkomen, maak ik heel snel duidelijk dat de hondjes niet "gepest" worden en dat ze niet op de kussens van de honden mogen komen. Als ze het vragen, mag het heus. En dat snappen ze toch allemaal. En wat de moeder of vader daarvan vindt, zal me een rotzorg zijn. Ik heb een probleem (oke, het kind ook) als mijn honden zouden bijten.
Kindjes die hier binnenkomen, maak ik heel snel duidelijk dat de hondjes niet "gepest" worden en dat ze niet op de kussens van de honden mogen komen. Als ze het vragen, mag het heus. En dat snappen ze toch allemaal. En wat de moeder of vader daarvan vindt, zal me een rotzorg zijn. Ik heb een probleem (oke, het kind ook) als mijn honden zouden bijten.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl