Beste iedereen,
Over 1 week krijgen wij een golden pup, we zijn al wezen kijken naar het nestje en ze zagen er geweldig uit. Moeders zag er ook goed gezond uit en de medische keuringen waren allemaal prima. Nu hebben wij het hier over een golden een ras waar zover ik weet wel veel aandoeningen mee zijn, maar nog lang niet zo erg als bij sommige andere rashonden. Ik heb toevallig vandaag een documentaire gekeken uit 2010 van Zembla genaamd: ''einde van de rashond''. http://tvblik.nl/zembla/einde-van-de-rashondIn deze documentaire werd geschetst dat met name de Engelse Bulldog en de cavalier echt hele zieke rassen zijn door het cosmetisch fokken om het zo maar te zeggen. Bij de rashond de cavalier komt een hartafwijking bij 100% van het ras voor. Klinkt mij, als leek, niet gezond in de oren. (no offense ik vind het schattige hondjes)
Nu vroeg ik mij zeker aangezien ik al eerder een paar topic's langs zag komen hier op het forum over inteeltcijfers en het maken van nieuwe kruisingen dat was afgeketst bij de RVB, terwijl de RVB zelf in eerste instantie het onderzoek had opgestart over wat de stand van zaken is bijna 3 jaar later. Is er inmiddels iets gedaan voor de Engelse Bulldog en de Cavalier zodat deze honden weer een toekomst hebben of is het eigenlijk nog precies hetzelfde als toen?
Mijn persoonlijke mening: ik zag een foto in die reportage van een Engelse Bulldog zoals hij 30 jaar geleden was en zoals hij nu en ik moet zeggen ik schrok me echt helemaal de .....
Ik vind als leek zijnde de oorspronkelijke Engelse Bulldog veel meer allure hebben als de huidige Engelse Bulldog.
Heeft iemand toevallig een linkje of een kleine update zodat ik een idee heb hoe het nu met deze rashonden gaat? (dat zou ik zeer interessant vinden)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De rashond, een vraag van een leek.
Moderator: moderatorteam
- WillieH
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: De rashond, een vraag van een leek.
Of daar iets mee gedaan wordt ligt aan de rasverenigingen in kwestie.
Je refereert aan de wetterhoun; die rasvereniging heeft ontzettend veel tijd en geld gestoken in onderzoek om te bewerkstelligen dat er outcross kan worden gedaan.
Of er bij de rassen die jij noemt iets wordt gedaan ligt dus aan de clubs.
Je refereert aan de wetterhoun; die rasvereniging heeft ontzettend veel tijd en geld gestoken in onderzoek om te bewerkstelligen dat er outcross kan worden gedaan.
- WillieH
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Re: De rashond, een vraag van een leek.
Exact dat is het bericht dat ik doorgelezen had hier op het forum. Ik vernam ook uit de reactie van u dat u een voorvechter bent van een gezonde rashond. Mijn respect heb je !!!Marjoleine schreef:Of daar iets mee gedaan wordt ligt aan de rasverenigingen in kwestie.