Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Interessante telling van Buzhonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Safari

Re: Interessante telling van Buzhonden

Ongelezen bericht door Safari »

Even heel kort door de bocht. Rashonden zijn 'duur' en mensen hebben minder geld.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Safari schreef:Even heel kort door de bocht. Rashonden zijn 'duur' en mensen hebben minder geld.
Ja en men heeft met broodfok 0 moeite.
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik denk dat onder die 'commercieel gefokte honden' ook de normale kruisingen vallen en dus niet alleen broodfokhonden.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:
Rebble schreef:Ik denk dat onder die 'commercieel gefokte honden' ook de normale kruisingen vallen en dus niet alleen broodfokhonden.
Ik denk dat onder dat 'commercieel gefokt' álles valt dat geen stamboom heeft en niet uit het buitenland komt.
Maar waar vallen Rozi en Bakkie dan onder :mrgreen: Die komen uit het buitenland én hebben een stamboom...
die zou ik onder rashonden scharen denk ik dan..

Bizar veel uit de 'commerciele fokkerij' trouwens, maar goed, dat wisten we eigenlijk al wel :)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
sbientje schreef: Bizar veel uit de 'commerciele fokkerij' trouwens, maar goed, dat wisten we eigenlijk al wel :)
Wou je zeggen dat rashondenfok met RvB papiertje niet commercieel is dan ;-)
Nee, dat is rasverbetering :F:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ja dag net of elke fokker daar mee bezig is verbetering
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Jion schreef:
Rebble schreef:Ik denk dat onder die 'commercieel gefokte honden' ook de normale kruisingen vallen en dus niet alleen broodfokhonden.
Op de site staat dat er inderdaad ook oeps-en gelegenheidsnesjes zijn meegeteld. Maar er staat ook dat 95% van de commercieel gefokte honden uit Oost-Europa komt. Dat laatste is toch pure broodfok, neem ik aan.
Rozi en Bakkie worden steeds sneuer in dit onderzoek :jank: :tongue:

Nee, ik denk inderdaad dat daar broodfok mee bedoeld wordt. Ik heb wel het idee dat ondanks dat het bekender is wat broodfok is en waar je op moet letten, het wel groeit.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sbientje schreef: Bizar veel uit de 'commerciele fokkerij' trouwens, maar goed, dat wisten we eigenlijk al wel :)
haha ik had al aanhalingstekens geplaatst..
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Nanna schreef:
Wou, wouden, gewouwd :scratch: :engel:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Uit het buitenland geïmporteerde rashonden staan ook ergens genoemd en vallen gewoon onder de categorie rashonden.
Ik vind de telling van honden afkomstig uit de commerciële hondenhandel wel erg vaag trouwens, en de schattingen van diverse organisaties lopen ook wel erg uiteen (van 15.000 tot 212.000 honden per jaar!). Lijkt me ook heel moeilijk om vat te krijgen op deze aantallen. Als het inderdaad zo hoog is: ongelofelijk! :80:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Safari schreef:Even heel kort door de bocht. Rashonden zijn 'duur' en mensen hebben minder geld.
Een vriendin van mij werkt bij een tandarts. Die hadden een labrador puppie gekocht die een week geleefd heeft.
Hij was niet goed, diarree, dierenarts onderkende niet direct het probleem en het bleek een fikse worminfectie te zijn.

Nou maak je mij niet wijs dat je bij een goede fokker een pup koopt die niet op tijd ontwormd is en binnen een week sterft. Deze pup was van een broodfokker.
Er is nog voor veel geld verspijkerd aan de pup middels een operatie en het inkorten van een darm. Dus het geld was er wel.
En ellende nu ook! en ze hebben het verdiend!
De pup niet, die was gewoon de lul. Er moest namelijk geld worden verdiend en je hebt altijd mensen die daarbij maar wat graag willen helpen.....

Ik wist al dat broodfokkers het hoogste aandeel leverden in het fokken van honden.
En daarom vind ik dat mensen niet moeten zeiken over het asiel hier in Nederland als je eens een hond uit het buitenland haalt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Waar valt mijn Nederlandse asielhond onder? Of een volwassen herplaatser van marktplaats?
Ik vind het eigenlijk haast moeilijk om deze cijfers te geloven... in mijn omgeving zie ik vooral heel veel honden uit gelegenheidsnestjes en van hobbyfokkers. Zouden er nou echt zó veel broodfokhonden verkocht worden?
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Jion schreef:Ik ben bang dat het gros van de mensen geen idee heeft wat broodfok inhoudt. Ze hebben de term misschien wel ooit gehoord, maar weten niet precies waarom het slecht is. Of ze denken er niet echt over na en maken zichzelf wijs dat die ene pup in ieder geval gered is.

Ik schrik ervan dat de cijfers zo hoog zijn, dat had ik zelf toch lager ingeschat.
Zelfde mechanisme als wanneer mensen hun winkelwagen vol gooien met kiloknallervlees. Ze denken er geen seconde over na waarom dat vlees zo goedkoop kan zijn. En als ze het wel weten kan het ze niks schelen omdat hun prioriteit bij de eigen beurs ligt.

Die berijk je ook niet met voorlichting. Het is een illusie om te denken dat het wel kan.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Nanna schreef:
Wou, wouden, gewouwd :scratch: :engel:
wou is gewoon nederlands hoor, wouden niet :P
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Broodfokhonden zijn ook niet goedkoop. Ik wist laatst niet wat ik hoorde toen iemand me vertelde wat ze voor haar pup had betaald bij een bekende broodfokker uit Huissen, 700 euro voor een kruisingpup (boomer).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

De pups die uit oeps nestjes of gewilde nestjes van particulieren vandaan komen, vallen in deze indeling volgens mij ook onder commercieel gefokte honden. En dat klopt eigenlijk niet helemaal, vind ik.

Bruno is afkomstig uit een gewild nestje van een gewoon gezin die een reu en een teef hadden. Shelly is wel een hond uit Oost Europa. Toch heb ik haar in huis gehaald via een gezin, die hadden haar gekocht in de dierenwinkel.

Dus ik denk dat je de cijfers wel wat kunt nuanceren, want er staat niet bij hoeveel honden er zijn gekocht van particulieren en hoeveel honden er uit asiels zijn gehaald. Zo lijkt het net alsof heel Nederland het wel best vindt een broodfokhond uit Oost Europa in huis te halen, alsof iedereen ze bij de dierenwinkel of de puppyfabrieken koopt, wat natuurlijk onzin is.

Al is het wel zo dat broodfok ook in Nederland plaatsvindt, niet alleen in Oost Europa natuurlijk. Maar dat weten mensen ook niet altijd, of de fokker wel kosher was, tenzij de pup ziek wordt. En er zijn ook gewone gezinnen die wat centjes bij verdienen met fokken met hun eigen honden. Kruisingen zijn bv best populair.

Maar ik zou dus wel wat meer nuancering zien, waarbij je ook aangeeft hoe de mensen aan hun hond zijn gekomen, uit een dierenwinkel of puppenfabriek, van een (ras, brood of hobby)fokker, van een particulier, via een asiel of via een stichting. Dan heb je het over een taart met 8 puntjes ipv 3, dat zou ik wel willen zien, hoe die eruit ziet. Er is moreel wel een wezenlijk verschil tussen de taartpuntjes, vind ik. En dan wordt de punt puur commercieel gefokte honden, volgens mij wel kleiner. Je kunt niet zeggen dat mensen echt geld willen verdienen als ze een oeps nestje hadden natuurlijk. En waar mensen de hond vandaan hebben gehaald, zou het iets begrijpelijker en duidelijker maken, volgens mij.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Belle schreef:
Broodfokhonden zijn ook niet goedkoop. Ik wist laatst niet wat ik hoorde toen iemand me vertelde wat ze voor haar pup had betaald bij een bekende broodfokker uit Huissen, 700 euro voor een kruisingpup (boomer).

Da's niks nieuws, hoor. Ik betaalde op hetzelfde adres in 1985 fl. 850 voor mijn stamboomloze collie (volgens hen was het mét stamboom nog véél duurder :mrgreen: ).
Ter vergelijking: ik verdiende in die periode in een fulltime baan fl. 1215.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Jion schreef:
Belle schreef:
Maar dan mag hij wel gelijk mee naar huis. Dat zal ook meespelen.
Ik denk het. Begrijpen doe ik het niet, zoveel geld uitgeven en je dan niet goed van tevoren laten informeren. Het rare is dat ze achteraf wel alle negatieve informatie over deze broodfokker kon vinden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Toen ik daar in 1985 rondliep en al die betegelde kennels zag (waren overigens wel schoon) dacht ik daar ook niet over na. Ik had trouwens gewoon de zaterdagkrant gepakt en gekeken naar advertenties met pups en op dit adres adverteerden ze met verschillende rassen. Leek mij gewoon handig, dan kon je kiezen.

Ik moet er wel bijzeggen dat mijn collie (al stikte ze van de schoonheidsfouten) wel een enorm gezonde en geweldig lieve hond was. Lag denk ik aan het feit dat in die tijd nog geen kofferladingen doodzieke oosteuropese hondjes werden verkocht maar de meeste hondjes van boeren of zo werden opgekocht.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Jion schreef:
Lothian schreef:Waar valt mijn Nederlandse asielhond onder? Of een volwassen herplaatser van marktplaats?
Die 3 categorieën die je in de 2 taartdiagrammen in de beginpost zien, vormen bij elkaar de 'nieuwe aanwas' van 180.000 honden per jaar. Herplaatsers (waaronder asielhonden) vallen daar niet onder, die plaatst het artikel onder de 'rest' van de 1.8 miljoen honden in NL.
Ik vind het eigenlijk haast moeilijk om deze cijfers te geloven... in mijn omgeving zie ik vooral heel veel honden uit gelegenheidsnestjes en van hobbyfokkers. Zouden er nou echt zó veel broodfokhonden verkocht worden?
Misschien denken veel mensen dat ze een pup uit 'huiselijke omgeving' hebben terwijl het feitelijk een broodfokpup is? Broodfokkers willen het wel eens zo doen voorkomen, dan maken ze de mensen bv wijs dat het om 'de laatste pup uit een gelegenheidsnestje' gaat.
Misschien had ik even de link moeten openen :mann:
Maar klopt, ik weet natuurlijk niet in hoeverre de honden in mijn omgeving van een oprecht gelegenheidsnestje zijn geweest en hoe veel van een broodfokker. :(
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

lieke schreef: Lag denk ik aan het feit dat in die tijd nog geen kofferladingen doodzieke oosteuropese hondjes werden verkocht maar de meeste hondjes van boeren of zo werden opgekocht.
Ja, toen logen ze ook al
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

hier komt die 75% vandaan

https://plus.google.com/photos/11191221 ... banner=pwa

geen plezierige foto's
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

:jank: die heb ik heel snel weer weg geklikt....
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik denk dat los van de broodfok-pups uit schuren of Oost Europa er ook echt veel gelegenheidsnestjes zijn. "omdat het zo leuk is". Zodra het wat oplevert is het dan dus ' commercieel' denk ik. Marktplaats staat toch vol met nestjes van kruisingen of rashonden zonder boom die gewoon bij niet-broodfokkers vandaan komen.
RIP Cena :roos:
    Rosita Compagner
    Zeer actief
    Contacteer:

SannePP schreef:Ik denk dat los van de broodfok-pups uit schuren of Oost Europa er ook echt veel gelegenheidsnestjes zijn. "omdat het zo leuk is". Zodra het wat oplevert is het dan dus ' commercieel' denk ik. Marktplaats staat toch vol met nestjes van kruisingen of rashonden zonder boom die gewoon bij niet-broodfokkers vandaan komen.
    Ik denk dat niet, maar ik heb evenmin geteld als jij ;-) Maar hoeveel oopsnestjes ken jij op dit moment? Ik geeneen.
    TessaThomas
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik ken geen oepsnestjes hier in de buurt en wij hebben toch veel honden in de buurt. Ik ken alleen mensen die hun teef laten dekken en dan de pups allemaal verkopen (dus geen nestje om zelf een pup te houden). Is dat dan een gelegenheidsnestje of commerciele handel?
    SannePP
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik heb t ook niet over oeps-nestjes, maar over gelegenheidsnestjes. Nestjes bij gewone mensen thuis "omdat het zo leuk is". Omdat daar ook aan verdient wordt/hoopt te worden, wordt daar denk ik ook gezien als commercieel. Maar dat is imo wel anders dan broodfok. Toch?
    RIP Cena :roos:
      iones
      Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Jion schreef:
      iones schreef: En daarom vind ik dat mensen niet moeten zeiken over het asiel hier in Nederland als je eens een hond uit het buitenland haalt.
      Daar staat (onderaan) ook nog een interessant stuk over op de pagina van Buzhonden:
      Telling honden in asielen

Vaak gehoorde stelling: ‘De asielen zitten vol’.
      Hoe verhoudt zich dat met het werkelijk aantal honden in asielen?

Er zijn 113 dierenasielen in Nederland
      51 aangesloten bij de Dierenbescherming, de overige asielen 62 zijn in particulier bezit.
      (In 2008 heeft zich een splitsing voorgedaan, waarbij veel asielen zelfstandig zijn doorgegaan, en iet meer onder de paraplu van de DB)

In het rapport Feiten & Cijfers gezelschapsdieren is in 2011 een afname van 10% aan asielhonden berekend ten opzichte van 2006 (hun vorige rapport). Helaas wel een stijging van katten met 11%.

Volgens de cijfers van de DB is er een afname van 15% van het aantal binnengekomen honden in vijf jaar naar 11.697 in 2012.

via de website www.dierenasiels.com
      Per willekeurig tijdstip: 1000 honden in 113 asielen =
      een gemiddelde van 9 plaatsbare honden
      Het plaatsingscijfer is rond de 90-95 %,

We kunnen dus stellen dat de asielen in Nederland NIET vol zitten met honden.
      Asielen in het buitenland, met 500 honden, het merendeel zal nooit geplaatst worden, dát is pas vol.
      Sommige asielen staan zo leeg dat men ook buitenlandse honden is gaan opnemen om een beter aanbod te kunnen bieden.
      De asielen zitten ook minder vol omdat veel mensen hun hond zelf herplaatsen via Marktplaats.
      Het is wel logisch dat asielen liever het beeld ophouden dat de asiel vol zitten. Anders komen er geen mensen meer een hond uitzoeken bij het asiel en hebben de asielen steeds minder bestaansrecht.

Verdringt de buitenlandse hond een asielhond?
      De feiten:
      Het totaal aantal honden in Nederland is gelijk gebleven.
      Het aantal opgevangen asielhonden is tussen de 10 en 15% afgenomen in 5 jaar tijd
      Het aantal binnengekomen en geplaatste honden in de DB-asielen is nagenoeg gelijk.
      Het aantal rashonden (geregistreerd bij de RvB in Nederland) is in 10 jaar tijd gedaald van 50.00 naar 40.000 honden per jaar
      Daarnaast:
      Wie zegt dat als er geen Buitenlandertjes waren, iemand dan dús een asielhond had genomen? Dat had net zo goed een rashond of een broodfokhond kunnen zijn.
      Aanbod matcht niet met de vraag. Er zitten relatief veel moeilijke honden in het asiel, die niet het gewenste ideale gezinshondje zijn. Er zijn gevallen bekend dat de asielen zoekenden al meteen ontmoedigden door te zeggen dat er voor hen niks tussen zat.
      Wat we ook zien binnen de Buitenlandsehondenwereld is dat men vaak bewust een asielhond heeft, maar dat er op een gegeven moment toch een hond is bijgekomen (bijv. door tijdelijke opvang te wezen, die dan bleef hangen), en dat deze extra hond geen aanbod verdringt, omdat die hond er anders niet bijgekomen zou zijn.
      Dat wis ik al. Ik wist dat in Nederland de asielen niet vol zitten. Maar je krijgt altijd van die kortzichtige opmerkingen als "eerst de asielen in Nederland leeg".
      Er zullen altijd domme onzorgvuldige mensen zijn die op een onzorgvuldige en geïnformeerde manier een hond aanschaffen. (namelijk 50% van de asielhonden komt op die manier in het asiel, cijfer van de hondenbescherming)

Dat verander je nooit want je kunt mensen niet veranderen. Onverschilligheid is kennelijk een onhebbelijke eigenschap die mensen in standhouden.

Door deze mensen zou je dus nooit een hond uit het buitenland kunnen halen.

Verder denk ik dat "oeps" nestjes heel zeldzaam zijn. Ik kom het heel weinig tegen.
      Gelegenheidsnestjes schaar ik onder commercieel gefok. De meeste mensen vinden een nestje een hoop werk, dus die doen het gewoon voor de poet, ook al zeggen ze dat er niet bij.
      Het blijft ook heel vaak niet bij één gelegenheidsnestje.
      'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
      Marjoleine
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
      Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:Wat is een buzhond, nu weer?
      BUitenlandse Zwerfhonden, blijkbaar.
      En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
      Rosita Compagner
      Zeer actief
      Contacteer:

SannePP schreef:Ik heb t ook niet over oeps-nestjes, maar over gelegenheidsnestjes. Nestjes bij gewone mensen thuis "omdat het zo leuk is". Omdat daar ook aan verdient wordt/hoopt te worden, wordt daar denk ik ook gezien als commercieel. Maar dat is imo wel anders dan broodfok. Toch?
      Ken jij ze? Toevallig gisteravond even op MP gekeken en ik kan er weinig vinden
      Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”