http://retrieverman.net/2012/07/12/the- ... anion-dog/ (+ video)

Moderator: moderatorteam
Het idee is dat door terugfokken naar de 'roots' van de hond een benadering van een wolf qua uiterlijk wordt bereikt.***puppy*** schreef:ik krijg er ijskoud de kriebels van maar ergens vind ik ze ook wel mysterieus, mijn engels is niet goed genoeg om te kunnen begrijpen wat voor karakter ze hebben maar die blik, brrrrrrr
Okey, dus ipv wolvenbloed worden er huishonden gebruikt waardoor er dus een hond gecreëerd wordt die eruit ziet als een wolf maar 0 gedragingen heeft als een wolf? Niet schuw, sloperig, niet alleen kunnen zijn etc?Mutt schreef:Het idee is dat door terugfokken naar de 'roots' van de hond een benadering van een wolf qua uiterlijk wordt bereikt.***puppy*** schreef:ik krijg er ijskoud de kriebels van maar ergens vind ik ze ook wel mysterieus, mijn engels is niet goed genoeg om te kunnen begrijpen wat voor karakter ze hebben maar die blik, brrrrrrr
Een syberische husky x duitse herder x alaska malamute x pyreneese berghond x labrador x border collie x greyhound.
Waarmee ze dus een hond willen creëren die meer lijkt op een wolf dan de rassen die vaak genoemd worden (en dan niet de wolfhonden, maar de husky/DH/malamute) met een goede gezondheid en een karakter waarmee ze de 'canine good citizen' test van de AKC zouden kunnen halen.
Van wat ik begrijp een leuke huishond (gemakkelijk te trainen, volgzaam dier) met een wolf uiterlijk.
Er wordt gezegd dat er al vaker wolfhonden zijn 'gecreëerd' (saarloos, tjech), maar dat nu dus alleen gebruik wordt gemaakt van al bestaande hondenrassen (iets wat volges mij in het begin ook het uitgangspunt van de tamaskan was, but correct me if I'm wrong)
EDIT: verder had ik er nog nooit van gehoord, maar ik vind het een interessant concept ook omdat er dus rassen gebruikt worden die als niet 'wolfachtig' worden gezien. Komt volgens mij nog een erg leuk beest uit
Dat lijkt me nu juist heel veel moeilijker.silvester schreef:Is het niet gewoon makkelijker om een wolf om te vormen tot huishond?
En waarom? Enige duizenden jaren geleden is het de mens ook al gelukt, dus, waarom zou dat nu met al de kennis die we nu meer hebben, moeilijker lukken?DebbieZ schreef:Dat lijkt me nu juist heel veel moeilijker.silvester schreef:Is het niet gewoon makkelijker om een wolf om te vormen tot huishond?
Omdat het duizenden jaren kost..silvester schreef:En waarom? Enige duizenden jaren geleden is het de mens ook al gelukt, dus, waarom zou dat nu met al de kennis die we nu meer hebben, moeilijker lukken?
Nha, dat dacht ik nou net niet..DebbieZ schreef:Omdat het duizenden jaren kost..silvester schreef:En waarom? Enige duizenden jaren geleden is het de mens ook al gelukt, dus, waarom zou dat nu met al de kennis die we nu meer hebben, moeilijker lukken?
Ga het proberen zou ik zeggen.silvester schreef:Nha, dat dacht ik nou net niet..DebbieZ schreef:Omdat het duizenden jaren kost..silvester schreef:En waarom? Enige duizenden jaren geleden is het de mens ook al gelukt, dus, waarom zou dat nu met al de kennis die we nu meer hebben, moeilijker lukken?
Ik geloof er helemaal niets van... dat dit 'ras' gecreëerd is van de bovenstaande rassen en zonder enig invloed van Wolfhond. Dat werd bij de Tamaskan ook gezegd door de foundersMutt schreef: Het idee is dat door terugfokken naar de 'roots' van de hond een benadering van een wolf qua uiterlijk wordt bereikt.
Een syberische husky x duitse herder x alaska malamute x pyreneese berghond x labrador x border collie x greyhound.
Waarmee ze dus een hond willen creëren die meer lijkt op een wolf dan de rassen die vaak genoemd worden (en dan niet de wolfhonden, maar de husky/DH/malamute) met een goede gezondheid en een karakter waarmee ze de 'canine good citizen' test van de AKC zouden kunnen halen.
Van wat ik begrijp een leuke huishond (gemakkelijk te trainen, volgzaam dier) met een wolf uiterlijk.
Er wordt gezegd dat er al vaker wolfhonden zijn 'gecreëerd' (saarloos, tjech), maar dat nu dus alleen gebruik wordt gemaakt van al bestaande hondenrassen (iets wat volges mij in het begin ook het uitgangspunt van de tamaskan was, but correct me if I'm wrong)
Ik ben puur uit gegaan van de informatie in het artikel. Ik heb zelf totaal geen ervaring met het ras/andere wolfhonden.Rahne schreef:Ik geloof er helemaal niets van... dat dit 'ras' gecreëerd is van de bovenstaande rassen en zonder enig invloed van Wolfhond. Dat werd bij de Tamaskan ook gezegd door de foundersMutt schreef: Het idee is dat door terugfokken naar de 'roots' van de hond een benadering van een wolf qua uiterlijk wordt bereikt.
Ik ken een aantal (Tamaskan) eigenaren die een Alaskan Noble Companion Dog hebben, en ze zijn ook niet allemaal zo 'makkelijk' als gezegd word. Een aantal zijn extreem schuw, en vertonen toch wel wat 'wolfachtige' trekjes. Er is bij de Tamaskan best wel veel interesse om de ANCD te gebruiken als outcross, maar het hele 'er zit geen wolf in' verhaal geloven we niet meer
Prachtige honden zijn het zeker, maar ik deel Rahne's mening. Ik zou ze ook zeker niet zien als een 'leuke huishond', maar als wolfhond, afgaande op de verhalen van de eigenaren van ANCD's die ik heb gelezen.Rahne schreef:Ik geloof er helemaal niets van... dat dit 'ras' gecreëerd is van de bovenstaande rassen en zonder enig invloed van Wolfhond. Dat werd bij de Tamaskan ook gezegd door de foundersMutt schreef: Het idee is dat door terugfokken naar de 'roots' van de hond een benadering van een wolf qua uiterlijk wordt bereikt.
Ik ken een aantal (Tamaskan) eigenaren die een Alaskan Noble Companion Dog hebben, en ze zijn ook niet allemaal zo 'makkelijk' als gezegd word. Een aantal zijn extreem schuw, en vertonen toch wel wat 'wolfachtige' trekjes. Er is bij de Tamaskan best wel veel interesse om de ANCD te gebruiken als outcross, maar het hele 'er zit geen wolf in' verhaal geloven we niet meer
Dito!renee-uk schreef:ik hou helemaal niet van lichte ogen, maar deze honden vind ik echt supermooi![]()
![]()
Nah, ik snap wat je bedoelt, maar dat is wel heel generaliserend hoor. Ik heb geen fantasietjes over wolven (ook geen dromenvangers trouwens) en zou ook best zo'n hond willen.Nanna schreef:Als ik zulke honden zie denk ik vaak aan mensen die dat graag willen hebben, mensen die van die droomvangers hebben en fantasietjes over wolven.
En dat zijn nou juist vaak nèt die mensen die veul beter af zouden zijn met een gezellige spaniël
Oh, de typjes die een witte herder kopen en dan meteen indianenfan worden. Toch zou zo'n hond mooi bij zap passen! Grijns.Nanna schreef:Als ik zulke honden zie denk ik vaak aan mensen die dat graag willen hebben, mensen die van die droomvangers hebben en fantasietjes over wolven.
En dat zijn nou juist vaak nèt die mensen die veul beter af zouden zijn met een gezellige spaniël
Prachtig deze... zou hem zo meenemenNanna schreef:Dit model, maar dan in Duitse herder. Ik teken ervoor.-Gaby- schreef: