Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wormvrij ondanks 5 jaar niet ontwormen ;-)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

wormvrij ondanks 5 jaar niet ontwormen ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Regelmatig geef ik aan dat ik niet standaard en "uit voorzorg" ontworm.
Ik ben van mening dat dat niet kan. Bij ontwormen worden wormen gedood. Als er geen wormen zijn, kun je die niet doden. Een ontwormingstablet zorgt er niet voor dat de hond langere tijd geen wormen kan krijgen, het beschermt daar niet tegen.

Afgelopen week heb ik de ontlasting van beide honden laten testen. Beiden zijn ongeveer 5 jaar niet ontwormd. Van beiden was de ontlasting schoon.

Natuurlijk had de uitslag anders kunnen zijn; in dat geval had ik natuurlijk er een pil ingedaan tegen de wormsoort die was gevonden. Ik ben dus niet tegen ontwormen an sich.. maar tegen "preventief ontwormen" omdat dat niet bestaat.

Overigens; als je naar een risico-land gaat mbt hartworm vind ik dat nog anders; dat schijn je ook niet zomaar te kunnen testen of ze dat hebben.

Het is maar ter info... doe ermee wat je wilt en vergeet de rest.

Suzanne
Pakdebal

Re: wormvrij ondanks 5 jaar niet ontwormen ;-)

Ongelezen bericht door Pakdebal »

~Suzanne~ schreef:.Afgelopen week heb ik de ontlasting van beide honden laten testen. Beiden zijn ongeveer 5 jaar niet ontwormd. Van beiden was de ontlasting schoon.

dan woon je in een " schoon " - gebied , waar ze allemaal hun honden ontwormen, zodat jij geen last hebt van " overbrenging via de neus " . :D

als iedreen een griepprik neemt , krijgt niemand de griep , ook wordt het niet overgebracht naar degene , die zich niet laat inenten .
en
die zegt dan " ik word nooit ziek " . :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:
~Suzanne~ schreef:.Afgelopen week heb ik de ontlasting van beide honden laten testen. Beiden zijn ongeveer 5 jaar niet ontwormd. Van beiden was de ontlasting schoon.

dan woon je in een " schoon " - gebied , waar ze allemaal hun honden ontwormen, zodat jij geen last hebt van " overbrenging via de neus " . :D

als iedreen een griepprik neemt , krijgt niemand de griep , ook wordt het niet overgebracht naar degene , die zich niet laat inenten .
en
Xena is half Europa doorgeweest in de jaren en zeker heel Nederland en die was 7 jaar niet ontwormd voor ze vorig jaar ontwormt moest worden voor de hartworm in Hongarije. Niks noppes nada... niks... Dan is half Europ en heel NL dus schoon :W:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Pakdebal schreef:

en
Klok, klepel......roeptoeter.

Niet alleen honden hebben wormen, ook heel veel andere dieren (knaagdieren, weidedieren).
Zelfs vlooien kunnen honden met wormen besmetten.
Een beetje wei of bos wemelt van de wormeneitjes.
Gezonde honden kunnen gewoon een goede weerstand tegen wormen hebben.
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon uitgepoept worden.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zal wel een héle slechte hondenbaas zijn maar ik heb nog nooit een hond ontwormd. Nee ik lieg. 1x toen ik Reina nét had. Je zag ze kronkelen in haar ontlasting :schrik: Rock van ruim 13 jaar is nog nooit ontwormd.
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik ook niet. Ik roer af en toe even door de poep, soms wat vaker als ik zap heb zien sleetje rijden. Ik heb nog nooit een worm kunnen ontdekken. En preventief ontwormen slaat natuurlijk nergens op. Het beest heeft ze of niet, het is geen inenting. Een hond kan (geloof ik) een week na het ontwormen weer besmet raken.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
~Suzanne~
Zeer actief

Ik heb ook lange tijd geroepen dat ik zou gaan testen als ik een reden had, maar ik vond het toch wel een prettig idee om het sowieso te testen. Niet omdat ik dacht dat er wat mis was maar onder het idee "meten is weten". Als er wel wormen zouden zijn geweest dan had ik er op tijd bijgeweest en dat geeft toch gewoon wel wat rust. Dus, ik laat het denk ik maar periodiek controleren.

Suzanne
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik ben het 100% met je eens!
Ik heb sem al meer dan een jaar niet ontwormt. Mestonderzoeken gedaan, geen wormen.
Ook ik wil liever geen rotzooi in me hond stoppen.
Als je de hond ontwormt terwijl ze geen wormen hebben, tast het de darmen heel erg aan.
Ook de goede bacterien die in de darmen horen te leven.
Daardoor hebben honden last van hun imuunsysteem. Daar kunnen ze veel problemen mee krijgen.
Ik vind het niet gek dat er veel honden zijn die op latere leeftijd ziek worden. O.a kanker.
En het is natuurlijk niet alleen van ontwormen, vacineren en verkeerde voeding heeft daar ook een rol in.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
~Suzanne~
Zeer actief

Natuurljk, dingen als entingen ed. spelen daar ook in mee.

Ik vond het gewoon fijn te weten dat ze althans nu ;-) geen wormen hebben. En ja, dat kan morgen anders zijn in theorie.
Voor nu is mijn gevoel dat ik ze ongeveer om het half jaar laat testen. En, echt, als er wormen worden gevonden dan tref ik maatregelen ! Ik ben niet tegen ontwormen, ook niet tegen enten, wel tegen zomaar wat erin proppen.

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier ontworm ik ook amper, alleen als er een nest is, dan ontworm ik de moederhond voor de geboorte van de pups, en 1x mee met de pups op 2 weken. Hier hebben ze nog nooit wormen gehad.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Ik ontworm ook niet meer, ze was toen altijd maar ziek dus gestopt nadat er geen wormen waren geconstateerd en wel ziek werd van de tabletten. Ik ontvlooi ook niet, ook geen anti teken spul, alleen voor vakantie vlooien en tekenspul
djee01
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door djee01 »

en hoe werkt dat dan via zo'n onderzoek? moet je dan poep in een potje doen en naar de DA brengen?
En wat kostte het?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

~Suzanne~ schreef:Regelmatig geef ik aan dat ik niet standaard en "uit voorzorg" ontworm.
Ik ben van mening dat dat niet kan. Bij ontwormen worden wormen gedood. Als er geen wormen zijn, kun je die niet doden. Een ontwormingstablet zorgt er niet voor dat de hond langere tijd geen wormen kan krijgen, het beschermt daar niet tegen.

....

Natuurlijk had de uitslag anders kunnen zijn; in dat geval had ik natuurlijk er een pil ingedaan tegen de wormsoort die was gevonden. Ik ben dus niet tegen ontwormen an sich.. maar tegen "preventief ontwormen" omdat dat niet bestaat.

Overigens; als je naar een risico-land gaat mbt hartworm vind ik dat nog anders; dat schijn je ook niet zomaar te kunnen testen of ze dat hebben.

Het is maar ter info... doe ermee wat je wilt en vergeet de rest.

Suzanne
Goeie God. Heb je eindelijk het licht gezien?
Nou ja. Nu nog even inzien dat alle verzekerden hun eigen declaraties dubbel en dwars zelf betalen, en we komen nog eens op gelijk spraakniveau.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ik ontworm überhaupt niet uit voorzorg... Ayla heeft een wormenkuur gehad, maar die had ook wormen... en vlooien ... toen ik dr kreeg...

Ik behandel ze wel preventief tegen vlooien want Kay heeft een vlooienallergie...
maar ontwormen preventief? Ja leuk je dierenarts spekken :)
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Verbaasd me niets eigenlijk. Al kun je er ook niet standaard vanuit gaan, maar toch.
Ik ontworm eigenlijk alleen pups, daarna vergeet ik het hoor :oeps: Ja, Nilo is tussendoor één keer ontwormd voor het buitenland.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Mooi :ok:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Icecold81 schreef:Ik behandel ze wel preventief tegen vlooien want Kay heeft een vlooienallergie...
En preventief ontvlooien is niet de dierenarts spekken? Dat vind ik al helemaal rommel op je hond stoppen zonder reden. Ik heb ook een hond met een vlooienallergie, maar ik gebruik pas middeltjes als er daadwerkelijk vlooien zijn. Preventief ontvlooien heeft al helemaal geen nut. Wormen kunnen er ook zijn zonder dat je iets merkt. Zie je het in de ontlasting, dan zit de hond al helemaal vol wormen. Vlooien merk je snel genoeg en als je dan ook gelijk de omgeving goed ontvlooit, valt er daarna weinig te ontvlooien aan je hond. Als ze er niet zijn, zijn ze er niet :19:
Connie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras

Ongelezen bericht door Connie »

alm@ schreef:Ik zal wel een héle slechte hondenbaas zijn maar ik heb nog nooit een hond ontwormd. Nee ik lieg. 1x toen ik Reina nét had. Je zag ze kronkelen in haar ontlasting :schrik: Rock van ruim 13 jaar is nog nooit ontwormd.
dan ben ik dat ook want ik heb alleen pups ontwormt daarna nooit meer
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

luna2906 schreef:
Icecold81 schreef:Ik behandel ze wel preventief tegen vlooien want Kay heeft een vlooienallergie...
En preventief ontvlooien is niet de dierenarts spekken? Dat vind ik al helemaal rommel op je hond stoppen zonder reden. Ik heb ook een hond met een vlooienallergie, maar ik gebruik pas middeltjes als er daadwerkelijk vlooien zijn. Preventief ontvlooien heeft al helemaal geen nut. Wormen kunnen er ook zijn zonder dat je iets merkt. Zie je het in de ontlasting, dan zit de hond al helemaal vol wormen. Vlooien merk je snel genoeg en als je dan ook gelijk de omgeving goed ontvlooit, valt er daarna weinig te ontvlooien aan je hond. Als ze er niet zijn, zijn ze er niet :19:
Verschillen we daarover van mening, Kay kan door 1 vlo gebeten worden, waarna ik binnen no time een kale hond heb. Na 2 jaar niet preventief te hebben ontvlooid en 2 jaar een kale hond te hebben gehad naast zo rond de 300 euro aan dierenartskosten beide zomers heb ik dit jaar preventief ontvlooid.
Kay heeft de gehele zomer zijn vacht behouden. Dus onzin of niet, ik blijf zo doorgaan! 't Heeft me een stuk minder gekost dan de 2 jaar ervoor.
Laatst gewijzigd door Icecold81 op 26 okt 2013 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

luna2906 schreef:
Inderdaad. Preventief ontvlooien is volkomen nutteloos en ik vraag me af of het meewerkt met zo'n allergie, al die middeltjes. Ik ontvlooi nooit en de honden hier hebben één keer vlooien gehad toen we een logeerhond met vlooien hadden. Allebei gewassen, omgeving behandeld en pipetten gegeven en klaar :ok:
wolfslook
Actief

Ongelezen bericht door wolfslook »

alles is op vandaag preventief
en bij sommige dingen is het oke
maar in veel gevallen is het gewoon bang makerij en doet men het
voor het geval dat
geld binnen oke en klant tevreden
mensen gaan twijfelen en weten zelf niet meer wat goed of slecht is,
en dat is gunstig voor de economie
en dat is de helft al van het hele eieren eten

btw hier geeft de dierenarts ze gewoon mee als ik voor de spuiten ga...
Connie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras

Ongelezen bericht door Connie »

Icecold81 schreef:
luna2906 schreef:
Verschillen we daarover lekker van mening, Kay kan door 1 vlo gebeten worden, waarna ik binnen no time een kale hond heb. Na 2 jaar niet preventief te hebben ontvlooid en 2 jaar een kale hond te hebben gehad naast zo rond de 300 euro aan dierenartskosten beide zomers heb ik dit jaar preventief ontvlooid.
Kay heeft de gehele zomer zijn vacht behouden. Dus onzin of niet, ik blijf zo doorgaan! 't Heeft me een stuk minder gekost dan de 2 jaar ervoor.
Vlooien doe ik ook dit omdat ik ook een hond heb met een allergie Pluk vreet zich kaal als ze gebeten is door een vlooi dus hier worden ze ook preventief ontvlooid
Ik ga toch niet wachten tot ik een vlo ontdek dan heeft mijn hond last van mega jeuk dus dan maar elke drie maanden sprayen
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Marion. schreef: Nou ja. Nu nog even inzien dat alle verzekerden hun eigen declaraties dubbel en dwars zelf betalen, en we komen nog eens op gelijk spraakniveau.
:LOL:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Nog eenmaal: hond ontwormen = om te voorkomen dat Sjon jr. niet besmet raakt met parasieten als hij de drol van fikkie in zijn knuistjes heeft tijdens een kneuterig zandbak-speelmomentje :U:
DA verdient er een paar pieken aan dus... waarom niet?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Je kunt pas effectief ontvlooien als er vlooien zijn :19: dat de hond niet kaal is betekent dan alleen maar dat je of precies op het juiste moment het middel gebruikt was, namelijk toen er al een vlo of eitjes waren, of dat er geen vlooien geweest zijn. Nogmaals, ook hier een hond met vlooien allergie, dus altijd pipetten, omgevingsspray en vetaderm in huis, zodat als de katten wat mee brengen, ik gelijk rigoureus te werk kan gaan om te voorkomen dat ze er veel last van krijgt. Een hond is nooit in 2 dagen kaal en dan ben je er imo ruim op tijd bij. Ik heb hier in ieder geval nooit een kale hond, nooit met een extreem geïrriteerde huid en wondjes, en ik ontvlooi niet "preventief". Dus dat de honden an icecold en corneliana niet kaal zijn zegt voor mij niets over het effect van "preventief" ontvlooien. Ik zet het maar tussen aanhalingstekens, want wat e niets is, kun je niet doodmaken.
~Suzanne~
Zeer actief

djee01 schreef:en hoe werkt dat dan via zo'n onderzoek? moet je dan poep in een potje doen en naar de DA brengen?
En wat kostte het?

Ja, of in een "poepzakje". De DA onderzoekt het onder de microscoop.
Hier betaal ik ca 11 a 12 euro per "staal", dus bij 2 honden 22/24 euro.

Niet elke DA doet dit en de prijzen lopen uiteen. Je kunt het ook inzenden aan het Woud: http://www.wormbestrijding.nl/

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

luna2906 schreef:

Nou, kijk, met vlooien is dat, net als met teken toch anders.
Letterlijk "ontvlooien" kun je niet. Gewoon puur taaltechnisch ;-) "Dat wat er niet is, kun je niet doden".
Maar.... je kunt wel middelen gebruiken die je hond minder aantrekkelijk maken voor vlooien, zoals je dat ook kunt voor/tegen teken. Die middelen zorgen ervoor dat je hond minder snel vlooien of teken krijgt.
Dat heeft dus wel enig nut.
Zeker als de hond een vlooienallergie heeft is het belangrijk dat je elke vlo probeert te weren; dus zorgen dat die niet op de hond komen.

Daar zit dus verschil in. Preventief ontvlooien kan dus niet (letterlijk niet) maar 'een middel gebruiken om je hond zoveel mogelijk vrij van vlooien te houden' kan wel.

Suzanne
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Bonnie F schreef: Niet alleen honden hebben wormen, ook heel veel andere dieren (knaagdieren, weidedieren).
Zelfs vlooien kunnen honden met wormen besmetten.
Een beetje wei of bos wemelt van de wormeneitjes.
Gezonde honden kunnen gewoon een goede weerstand tegen wormen hebben.
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon uitgepoept worden.

dit is helemaal onzin , honden brengen het aan elkaar over door ruiken aan poep waar die eitjes in zitten
wanneer ruikt jouw hond elke dag aan een knaagdier ?.. :LOL:
en die vlooien en wormen is ook onzin

rauw vlees daar zitten wormen in, lintworm , dus erg goed, dat KVV . :roll:
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Prefentief doe ik ook niet aan.

Ik kijk altijd hoe de ontlasting er uit ziet.

Toen ik Vlinder net had heeft ze een wormkuurtje gehad omdat ze toch met een hoop honden had gezeten en het zo warm was,gewoon een gevoel dat ik dat even moest doen.Zo ook met een keertje sprayen tegen vlooien,teken,luis,mijt.Ze had zo`n jeuk.

Romy heb ik ook gesprayd toen ik haar kreeg.

Verder doe ik niks als er niks te zien is,bij Dydo ook niet gedaan.Die heeft nog nooit wormen of vlooien gehad.

Ik kam/borstel ze 3x per dag,dan zie je echt wel of het goed is.

Verder spray ik alleen als honden in mijn omgeving vlooien hebben.Ik heb hier nog nooit een vlo gezien.

Die ontworm tabletten vind ik maar rommel.

Voor enten net zo,om de 3 jaar oke...verder lijkt het me overbodig.

Ook een beetje vreemd want ik was afgelopen week met Romy bij de DA.Zij had bij de vorige baasjes wel alle pup entingen gehad en een coctail in begin 2010.
Dus die was inmiddels wel verlopen.

Krijgt ze nu een coctail;Parvo levend,Hondenziekte,Leverziekte,Weil,Para-influenza(Kennelhoest)

Nu moet ik over 3 weken weer terug komen voor weer parvo en Weil.....

Hij zei dat ze dan weer optimaal beschermd was.Eenmaal thuis vond ik dat toch wat vreemd.
Parvo en Weil heeft ze dan toch al gehad?

Hij zei "o en verder ontvlooien en ontwormen...maar dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen"

Heb verder maar niks gezegd.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Oja toe ik het had over het minimaal 3 jaar werkzaam zijn zei hij dat ze op hun praktijk elke 2 jaar de entingen doen..... :U:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”