Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat een gezeik allemaal - deel 2

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

willem
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bouvier x H. Herder (Dirk)
Aantal honden: 1

wat een gezeik allemaal - deel 2

Ongelezen bericht door willem »

Als starter van “ wat een gezeik allemaal “ heb ik alles nog een keertje door genomen en ben eigenlijk tot een conclusie gekomen
dat het allemaal wel mee valt. Er waren een paar reacties die mij wel raakte en heb die een paar keer overgelezen.
Deze personen gingen er ‘dieper’ op in met een brede(re) uitleg en konden iets goed verwoorden, mijn dank hiervoor.
Ook de links van enkele van jullie heb ik bekeken en gelezen en is een stukje opvoeding die je zelf van huis uit al mee krijg zij het
op een ander vlak maar toch als een rode draad door het leven gaat.
Het grootste gedeelte van jullie die in eerste instantie vel en furieus reageerde, waren er op een gegeven een deel waar de oogkleppen van
weg gingen tijdens de onderlinge debatten en merkte op dat ook “zij “ de honden wel los lieten, hoe kan een mens veranderen in
zijn/haar opinie.
Laat dit topic niet vervuilen door jullie emoties en alleen gericht reageren, dus enkele van jullie, “hou je in”.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: wat een gezeik allemaal - deel 2

Ongelezen bericht door Dee »

Mijn mening is niet veranderd.
Wees verantwoordelijk voor je hond, kijk uit je doppen en hou rekening met een ander.

Meer is t niet mijn inziens.
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Mijn hond, 6 mnd, loopt bijna altijd los. Kom ik mensen met meerdere honden tegen dan roep ik hem naast tot ik aan de roedel kan zien hoe ze reageren. Soms wordt hij volkomen genegeerd en houd ik hem bij me tot we gepasseerd zijn, soms komen ze naar hem toe en laat ik ze even buurten en snuffen. Daarna loop ik door, mijn hond loopt ook direct mee.

Bij honden aan de riem roep ik hem naast tot we gepasseerd zijn. Bij honden die in hun eentje loslopen laat ik hem wat vrijer. Dan hangt het er eigenlijk vanaf hoe ze in eerste instantie op elkaar reageren. Die van mij gaat heel hard liggen kwispelen en stuiteren. Meestal kom ik honden tegen die meteen in de spelmodus gaan en dan spelen ze heerlijk. Doet de ander dat niet dan leid ik mijn hond af en neem hem zo mee. Komt de ander dan achter hem aan om alsnog te spelen dan is het ook goed.
Ik ben eigenlijk ook altijd wel bang dat mijn wilde stuiterbal een oudje of een kwetsbaar hondje omver sjeest.
Tot nog toe gaat het verbazingwekkend goed. Hij komt direct als ik hem roep, is nog nooit niet meteen gekomen en loopt heel gemakkelijk met me mee.
Ik heb het vermoeden, gezien zijn leeftijd, dat daar binnenkort wel verandering in komt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Knap van je Willem, dat je tussen al die pagina's in het vorige topic toch de nuttige tips en links hebt gevonden, en dat je er zeker wat aan gehad hebt. Succes met het wandelen met je knappe hond!
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Wat is er gebeurd met gezeik deel 1 topic dan :denken:
Afbeelding
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Roompie schreef:Wat is er gebeurd met gezeik deel 1 topic dan :denken:
gesloten voor overleg :wink:
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Oh ok. Heb ik niet meegekregen want toen lag ik al in bed.
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

LongFields schreef:Knap van je Willem, dat je tussen al die pagina's in het vorige topic toch de nuttige tips en links hebt gevonden, en dat je er zeker wat aan gehad hebt. Succes met het wandelen met je knappe hond!
Helemaal mee eens en het scheelt mij typen. :ok:
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

willem schreef: en merkte op dat ook “zij “ de honden wel los lieten, hoe kan een mens veranderen in
zijn/haar opinie. .

dat heb ik hier ook geleerd ,

degene die mij ook altijd beschuldigden van " jij laat je hond naar iedereen toegaan " , hebben zelf honden die niet met andere honden kunnen opschieten , of er was wat anders mee . :19:

iedereen woont in een andere buurt en de ene ziet nooit iemand bij het wandelen , maar de ander zoals ik, heeft de hele ( binnenstad ) achter zich , als je lekker even op het strand op een zaterdag wil gaan lopen
en kom je meer " gevallen " tegen .
Degene , die in rustigere buurten wonen hebben dan geen idee, hoe het is om in een drukke honden-uitlaat stad te wonen , waar je alle pluimages tegenkomt
en hebben dan de grootste mond over " wat jij dan allemaal fout doet " .

Zo heb je dus in 1 topic het hele forum leren kennen . :wink:

succes met je hond , en hou hem in goede banden , daar ben jij, als baas alleen , verantwoordelijk voor .

Het is altijd leuker als je verwelkomt wordt , dan dat ze voor jou een straatje om moeten , niet waar ?.. :wink:
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

LongFields schreef:Knap van je Willem, dat je tussen al die pagina's in het vorige topic toch de nuttige tips en links hebt gevonden, en dat je er zeker wat aan gehad hebt. Succes met het wandelen met je knappe hond!

Inderdaad :ok: heb 23 bladzijdes met nuttige tips en veel bagger doorgelezen en besloten dat mijn reactie op geen enkel front nog wat toevoegde in dat topic. Maar ik vind het knap dat je nog de moeite hebt genomen om het te blijven lezen en er daadwerkelijk ook wat mee gedaan hebt.

Voorheen had ik er nooit zo'n moeite mee als een hond ongevraagd kwam buurten. Meestal loste zich dat wel op. Maar nu ik met een oude kreupele hond loop die zich niet meer kan verdedigen heb ik daar wel moeite mee. Niet eens met de angst dat het mis gaat qua vechten, maar als er een overnenthousiasteling zijn poot op Mika legt kan het mis zijn, of al Mika denkt zich te moeten verdedigen ook. Gelukkig woon ik in een omgeving waar bijna iedereen wel rekening houdt met elkaar. Dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen. Als iedereen dat doet en Zijn hond bij zich probeerd te houden tot er wederzijds toestemming is van de baasjes tot spelen dan is het veel prettiger wandelen :ok:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik wacht gespannen op deel 3 hopelijk een happy and
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Wilm@ schreef:
Hier sluit ik me bij aan! :ok:
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Tip Willem! Fijn dat je door al het vrouwen gekakel de nuttige reacties ook nog hebt gelezen.

Ik heb zelf overigens mijn honden altijd los (3 vd 4), ze doen geen vlieg kwaad. Alleen Fay kan fel uit de hoek komen maar zal niet gelijk aanvallen. Ze is lekker met haar bal bezig en als er een hond blijft aandringen zal ze wel een waarschuwing geven. Die in mijn ogen dan ook terecht is. Kaz en Sem wandelen gewoon lekker mee en rennen zo nu en dan achter de bal aan. Sem vindt het vooral leuk om de hele weg de bal te dragen en er op te kauwen.

Ik kom heus wel eens mensen tegen, maak een praatje en als de begroeting van de honden dat leuk verloopt dan spelen ze wel eens. Alleen Kaz overigens. De andere is al wat ouder en Fay vindt er echt niets aan.

Maar ik vind het heel vervelend als ik met 3 honden loop of 1, dat er zomaar honden komen buurten. Ook al zijn honden vriendelijk, soms kunnen ze wel erg lomp zijn.

Neem de labrador, die hebben een plaat voor hun kop. Ze doen geen kwaad, maar ze komen wel storend groeten, druk en dwingend. Ik vind dat best vervelend. Als een hond al heel hoog en fixerend komt groeten dan stuur ik ze weg. Ik wacht vaak tot de eigenaar zelf de hond komt halen. Maar echt, het zijn vaak ook mensen die gewoon doorlopen, niet op of om kijken. Of ze blijven staan kijken en doen geen moeite. Als je dat soort mensen vaak tegen komt, mensen die zeggen 'hij wil alleen even spelen hoor' 'ja maar hij doet niks' 'ach als hij een snauw krijgt, dan leert hij er misschien iets van' dan krijg je er op een gegeven moment een afkeer tegen. Laat mij en mijn honden met rust, mijn honden hoeven jouw hond niet op te voeden.

Ik denk dat iedereen dit soort situaties kent, en als iemand op het forum komt met de stelling 'wat een gezeik allemaal dat die hond steeds weg gestuurd wordt' tja.. Dan kun je geïrriteerde reacties verwachten. Want het kan echt heel vervelend zijn. En hier zitten mensen die echt dagelijks hele stukken met de honden lopen dus vaak bepaalde situaties tegen komen. En daar dan ook genoeg voorbeelden van hebben.

Bij mij is het dus niet zo dat ik het niet wil omdat mijn eigen honden niet sociaal zijn, maar omdat ook vriendelijke hoi-ik-wil-spelen honden echt niet altijd leuk zijn en heel opdringerig kunnen zijn. Zet daarbij een baas die er geen moer om geeft, want die wil alleen maar dat fikkie moe wordt en je hebt een grote ergernis ;)
Laatst gewijzigd door Ήυs op 24 okt 2013 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

willem schreef:Als starter van “ wat een gezeik allemaal “ heb ik alles nog een keertje door genomen en ben eigenlijk tot een conclusie gekomen
dat het allemaal wel mee valt. Er waren een paar reacties die mij wel raakte en heb die een paar keer overgelezen.
Deze personen gingen er ‘dieper’ op in met een brede(re) uitleg en konden iets goed verwoorden, mijn dank hiervoor.
Ook de links van enkele van jullie heb ik bekeken en gelezen en is een stukje opvoeding die je zelf van huis uit al mee krijg zij het
op een ander vlak maar toch als een rode draad door het leven gaat.
Het grootste gedeelte van jullie die in eerste instantie vel en furieus reageerde, waren er op een gegeven een deel waar de oogkleppen van
weg gingen tijdens de onderlinge debatten en merkte op dat ook “zij “ de honden wel los lieten, hoe kan een mens veranderen in
zijn/haar opinie.
Laat dit topic niet vervuilen door jullie emoties en alleen gericht reageren, dus enkele van jullie, “hou je in”.
:wink: neem een eigen site dan kan je roepen: " hou je in"
weet je nou zelf waarom je hond niet zomaar op een ander af mag stormen of heb je echt nog wat aandacht, eh... een topic nodig? :roll:
Ήυs
Zeer actief

Tara schreef:
Wilm@ schreef:
Ik vind het ook! :ok:
Maar mijn mening blijft staan, dus niks oogkleppen: losloopgebied is niet hetzelfde als gajegoddelijkegangmaargebied, en dus blijf je te allen tijde verantwoordelijk voor je hond, en zul je moeten zorgen dat je anderen niet tot last bent.
Ingewikkelder is het eigenlijk niet. :wink:
:ok:
Ήυs
Zeer actief

En ik vraag me dan opeens iets af.

Willem, stél jouw hond is gek van mensen en vooral van kinderen. Als je op het strand loopt waar de honden los mogen, zou je je hond dan ook naar ieder hond-loos gezin laten lopen? Omdat hij mensen en kleine kinderen zo leuk vindt?
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wilm@ schreef:
Mee eens. :ok:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik heb een wat kleiner hondje, dat er wel degelijk als hond uit ziet. Waarmee ik bedoel dat iedereen haar groter schat dan de feitelijke 9 kilo die ze weegt.

Het is een wat onderdaniger type hond, die het liefste met haar baas of haar bal bezig is. Een enkele andere hond klikt direct, en dan mag ze graag even spelen. Spelen is voor haar hard rennen, scherpe bochten en af en toe een keer een gekke sprong. Fysiek contact bij spelen waardeert ze echt niet, gewoon echt niet

Een aantal keer (ik weet iig nog 4 voorbeelden, t zullen er wel meer zijn) heeft ze zich fysiek zeer gedaan door een iets te lompe hond. Niet gemeen bedoeld, gewoon het type hond dat graag wat lomper en fysieker speelt. Sommige van dat type honden lijken het maatverschil en het krachtverschil gewoon niet te kunnen inschatten.
Dat levert dus een letterlijk omvergelopen hondje bij mij op, die kermt en dat niet leuk vindt. Terecht wat mij betreft, ze hoeft niet alles leuk te vinden.

Ze laat steeds sneller aan andere honden weten dat ze het niet leuk vindt. Blijft strak bij haar baas, zoekt het contact vooral niet op. Honden die alsnog -te- dichtbij komen: in eerste instantie trekt ze zich terug, wendt haar kop af. Staart laag, houding laag. Komt een hond dan alsnog fysiek aan haar, dan trekt ze eerst een lip op, nog altijd in gedrukte houding. Gaat de betreffende hond dan nog door, dan snept ze een keer. Niet raak overigens.

Tegenwoordig laat ik het zover niet meer komen. Ik weet dat ze het niet leuk vindt, ik weet dat er honden zijn die zich van het hele, vrij duidelijke gedragspatroon geen fluit aantrekken. Ik ben dat tegenwoordig voor, en stuur een te enthousiaste, vrolijke hond weg. Niet omdat ik bang ben voor grote enthousiaste honden, in tegendeel: zelf vind ik ze eigenlijk wel leuk.

Sommige eigenaren lijken dat wel te begrijpen. Roepen hun hond bij zich, en vaak ontstaat er dan het leuke type gesprek dat hondeneigenaren kunnen hebben.

Helaas kom ik ook eigenaren tegen die dat niet begrijpen, in feite in 2 categorieën:
1 de eigenaren die mij verwijten dat ik mijn hond nooit de kans geef om te spelen, en die dat zielig vinden.
Ik probeer dan uit te leggen dat mijn hond daar zelf niet zo veel behoefte aan heeft. Soms wordt dat begrepen, soms niet. In beide gevallen best, ik probeer het beste te doen voor mijn hond, zoals ongetwijfeld de meeste mensen dat proberen.
2 de eigenaren, die hun hond dan alsnog door laten denderen, met de opmerking "Dat is mooi dan leert mijn hond er ook eens wat van." (als ik dus heb aangegeven dat ze het niet leuk vindt, en snept) Aan die reactie heb ik eigenlijk een hekel. Leuk dat die hond er wat van leert, (als dat überhaupt al zo is) maar mijn hond leert er ook wat van. Namelijk dat een hele serie basisbedrag niet voldoende is, maar dat ze moet sneppen om begrepen te worden. En soms gaat een hond dan nog door. Ze leert dus in feite steeds scherper gedrag, en daar zit ik dus niet op te wachten.

Ze is in feite heel sociaal, en kan met heel veel. Alleen ze heeft haar duidelijke, terechte, grenzen die dus helaas regelmatig niet gerespecteerd worden.

Tsja, dan ben ik dus inderdaad zo'n baas die een loslopende vrolijke enthousiaste hond wegstuurt. In 1e instantie vriendelijk, maar indien nodig met een duidelijk gebaar en een duidelijk uitgesproken "opzouten".

Overigens ben ik altijd bereid om uit te leggen waarom, als ik een baas tegen kom die dat niet begrijpt. Helaas komt het ook voor dat ik die kans om het uit te leggen niet eens krijg, het oordeel over mij en mijn hond is dan al geveld voordat er een fatsoenlijk woord gesproken is. Het zij zo, jammer maar het is niet anders.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk maakt waaróm iemand zo kan reageren, ook in een losloopgebied.

Femke.

Edit: taal en typfouten aangepast. Reageren met mobiele telefoon werkt minder prettig dan met laptop.
Laatst gewijzigd door Habibi op 24 okt 2013 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Dat is wel een punt inderdaad. Lizzie is sociaal in de zin dat ze niet snauwt of lelijk doet. Maar ze wil alleen maar spelen met honden die zo spelen als jouw hond. Soms mag en om elkaar heen gedanst worden en heel af en toe (maar echt sporadisch )mag er wat wilder gespeeld worden. Met de honden van BP (ook niet allemaal) ded ze dit geloof ik wel, toen ze daar logeerde , maar ik heb het nog nooit gezien bij honden die ik tijdens een wandleing tegenkom. Een hond kan dan best ook leuk spelen als hij beukt, maar mijn hond vindt dat dus niet leuk. Als in HELP BAAAAAAAAAS. Ze wordt hier angstig van en ik wil pertinent geen angstige hond. Dus ik blok dat soort honden.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Tara schreef:
Wilm@ schreef:
Ik vind het ook! :ok:
Maar mijn mening blijft staan, dus niks oogkleppen: losloopgebied is niet hetzelfde als gajegoddelijkegangmaargebied, en dus blijf je te allen tijde verantwoordelijk voor je hond, en zul je moeten zorgen dat je anderen niet tot last bent.
Ingewikkelder is het eigenlijk niet. :wink:
Hier ben ik het helemaal mee eens :ok:.

En ik snap heel goed dat je het leuk vind dat je hond met andere honden kan spelen (mooi hond heb je trouwens!). Als ik op het strand loop of in ander losloopgebied vind ik het ook leuk als we honden tegenkomen waar Morris lekker mee kan rennen en spelen. Hier in de buurt lopen alleen kleine hondjes die niet mogen spelen en hij vind het juist zo heerlijk om te spelen. Maar dat ik het leuk vind dat hij kan spelen betekent niet dat ik hem overal laat buurten. Niet iedereen zit erop te wachten, niet elke hond is even vriendelijk tegen een andere hond en zo zijn er nog veel meer redenen om hem niet overal op af te laten stormen. Ik kijk naar de andere hond en baas en dan beslis ik of ik Morris bij me roep of dat ik hem naar de andere hond toe laat gaan. Bij sommige honden is het gewoon even snuffelen en bij anderen is het lekker spelen.
Natuurlijk gebeurt het me ook wel eens dat hij al naar een andere hond toegaat voor ik hem bij me heb geroepen, het is ook geen robotje en ik let dan ook niet goed genoeg op. Maar hij kan heel hard naar een andere hond toerennen, maar hij beukt er niet meteen bovenop. Op een gepaste afstand remt hij al af om een andere hond netjes te benaderen of om de hond hem te laten benaderen (of om weer weg te lopen als de hond al duidelijk uitstraalt dat hij er totaal niet op zit te wachten). Op die manier is het nog nooit vervelend geworden. Rent hij naar een andere hond als baas dat niet wil dan ren ik ook heel snel om Morris weer op te halen en mijn verontschuldigingen aan te bieden.
Als je gewoon een beetje rekening met elkaar houdt valt het allemaal best mee. Dan zijn er nog steeds wel honden waar je hond lekker mee kan spelen!
Wat ik ook doe is speciaal afspreken om samen te gaan wandelen (bijvoorbeeld met andere forumhondjes) dan kan Morris zich heerlijk uitleven en weet je ook zeker dat er leuke andere honden zijn. Of gewoon een hond erbij nemen :engel:. Dan heeft je hond altijd een speelkameraadje.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tara schreef: In beide gevallen gelden wat mij betreft echter dezelfde etiquetteregels: let op je hond, zorg dat je je hond onder appel hebt/houdt en wees een ander niet tot last.
Inderdaad. Ik woon in een dorp en heb een hondonvriendelijke hond. Toch loopt die bijna altijd los. Zodra ik andere honden zie, roep ik haar bij mij en lijn mijn monster aan. Dat mijn hond niet hondvriendelijk is, wil nog niet zeggen dat andere mensen en honden daar ook last van moeten hebben. En ook al was mijn hond wel hondvriendelijk, dan nog is het onbeleefd om die zomaar op een andere hond / mens te laten afstormen. Hondenetiquette dus.

@willem
Fijn dat je de nuttige informatie er toch hebt uitgepikt.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Habibi, je hebt gewoon een lap tekst over mijn hond geschreven. Exact zo reageert die van mij ook en exact zoals jij loop ik dus ook. Scheelt mij typen ;) Verder sluit ik me aan bij FaFo en Tara, iedereen heeft een bepaalde etiquette in acht te nemen en ook honden met goede/lieve bedoelingen kunnen voor sommige mensen/honden vervelend zijn.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Habibi schreef:Ik heb een wat kleiner hondje, dat er wel degelijk als hond uit ziet. Waarmee ik bedoel dat iedereen haar groter schat dan de feitelijke 9 kilo die ze weegt.

Het is een wat onderdaniger type hond, die het liefste met haar baas of haar bal bezig is. Een enkele andere hond klikt direct, en dan mag ze graag even spelen. Spelen is voor haar hard rennen, scherpe bochten en af en toe een keer een gekke sprong. Fysiek contact bij spelen waardeert ze echt niet, gewoon echt niet

Een aantal keer (ik weet iig nog 4 voorbeelden, t zullen er wel meer zijn) heeft ze zich fysiek zeer gedaan door een iets te lompe hond. Niet gemeen bedoeld, gewoon het type hond dat graag wat lomper en fysieker speelt. Sommige van dat type honden lijken het maatverschil en het krachtverschil gewoon niet te kunnen inschatten.
Dat levert dus een letterlijk omvergelopen hondje bij mij op, die kermt en dat niet leuk vindt. Terecht wat mij betreft, ze hoeft niet alles leuk te vinden.

Ze laat steeds sneller aan andere honden weten dat ze het niet leuk vindt. Blijft strak bij haar baas, zoekt het contact vooral niet op. Honden die alsnog -te- dichtbij komen: in eerste instantie trekt ze zich terug, wendt haar kop af. Staart laag, houding laag. Komt een hond dan alsnog fysiek aan haar, dan trekt ze eerst een lip op, nog altijd in gedrukte houding. Gaat de betreffende hond dan nog door, dan snept ze een keer. Niet raak overigens.

Tegenwoordig laat ik het zover niet meer komen. Ik weet dat ze het niet leuk vindt, ik weet dat er honden zijn die zich van het hele, vrij duidelijke gedragspatroon geen fluit aantrekken. Ik ben dat tegenwoordig voor, en stuur een te enthousiaste, vrolijke hond weg. Niet omdat ik bang ben voor grote enthousiaste honden, in tegendeel: zelf vind ik ze eigenlijk wel leuk.

Sommige eigenaren lijken dat wel te begrijpen. Roepen hun hond bij zich, en vaak ontstaat er dan het leuke type gesprek dat hondeneigenaren kunnen hebben.

Helaas kom ik ook eigenaren tegen die dat niet begrijpen, in feite in 2 categorieën:
1 de eigenaren die mij verwijten dat ik mijn hond nooit de kans geef om te spelen, en die dat zielig vinden.
Ik probeer dan uit te leggen dat mijn hond daar zelf niet zo veel behoefte aan heeft. Soms wordt dat begrepen, soms niet. In beide gevallen best, ik probeer het beste te doen voor mijn hond, zoals ongetwijfeld de meeste mensen dat proberen.
2 de eigenaren, die hun hond dan alsnog door laten denderen, met de opmerking "Dat is mooi dan leert mijn hond er ook eens wat van." (als ik dus heb aangegeven dat ze het niet leuk vindt, en snept) Aan die reactie heb ik eigenlijk een hekel. Leuk dat die hond er wat van leert, (als dat überhaupt al zo is) maar mijn hond leert er ook wat van. Namelijk dat een hele serie basisbedrag niet voldoende is, maar dat ze moet sneppen om begrepen te worden. En soms gaat een hond dan nog door. Ze leert dus in feite steeds scherper gedrag, en daar zit ik dus niet op te wachten.

Ze is in feite heel sociaal, en kan met heel veel. Alleen ze heeft haar duidelijke, terechte, grenzen die dus helaas regelmatig niet gerespecteerd worden.

Tsja, dan ben ik dus inderdaad zo'n baas die een loslopende vrolijke enthousiaste hond wegstuurt. In 1e instantie vriendelijk, maar indien nodig met een duidelijk gebaar en een duidelijk uitgesproken "opzouten".

Overigens ben ik altijd bereid om uit te leggen waarom, als ik een baas tegen kom die dat niet begrijpt. Helaas komt het ook voor dat ik die kans om het uit te leggen niet eens krijg, het oordeel over mij en mijn hond is dan al geveld voordat er een fatsoenlijk woord gesproken is. Het zij zo, jammer maar het is niet anders.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk maakt waaróm iemand zo kan reageren, ook in een losloopgebied.

Femke.

Edit: taal en typfouten aangepast. Reageren met mobiele telefoon werkt minder prettig dan met laptop.

Ik begrijp je hier helemaal.

Dat heb ik zelfs met mijn 2 kleintjes.

Er loopt hier ook een Mechelaar die moet àltijd op ons af stormen,terwijl ik de hondjes vast heb.De baas zegt dan ze doet niks hoor.terwijl mijn hondjes weg schieten van schrik,komt die hond even "spelen"met een paar lompe poten boven op die kleine beestjes.Als ik dan vraag of hij z`n hond bij zich wil houden stel ik me aan.Die man gaat dat niet begrijpen.Gaat zijn hond ook niet ophalen.

Hij ziet ook niet dat mijn hondjes dat echt niet leuk vinden.

Kijk dàt vind ik niet socialiseren.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Renee-uk zei:

eigenlijk he, eigenlijk is het heerlijk dat er zoveel soorten honden zijn.
voor elk wat wils en niemand hoeft een hond te nemen die niet bij hem/haar past.
nou nog gewoon mensen én honden in hun waarde laten en iedereen kan weer rustig gaan slapen vanavond

En dat is het precies!!!Even in een andere contex. Maar o zo waar als je al die baasjes met honden neemt die je tegen komt.
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

flamme schreef:

Inderdaad :ok: heb 23 bladzijdes met nuttige tips en veel bagger doorgelezen en besloten dat mijn reactie op geen enkel front nog wat toevoegde in dat topic. Maar ik vind het knap dat je nog de moeite hebt genomen om het te blijven lezen en er daadwerkelijk ook wat mee gedaan hebt.

Voorheen had ik er nooit zo'n moeite mee als een hond ongevraagd kwam buurten. Meestal loste zich dat wel op. Maar nu ik met een oude kreupele hond loop die zich niet meer kan verdedigen heb ik daar wel moeite mee. Niet eens met de angst dat het mis gaat qua vechten, maar als er een overnenthousiasteling zijn poot op Mika legt kan het mis zijn, of al Mika denkt zich te moeten verdedigen ook. Gelukkig woon ik in een omgeving waar bijna iedereen wel rekening houdt met elkaar. Dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen. Als iedereen dat doet en Zijn hond bij zich probeerd te houden tot er wederzijds toestemming is van de baasjes tot spelen dan is het veel prettiger wandelen :ok:
Dikgedrukte komt wel overeen met mijn situatie: voorheen kon mijn hond met bijna elke hond overweg, tot ze last kreeg van haar knie en door een misdiagnose heeft ze een jaar lang met pijn gelopen. Is nu weer over hoor, maar ik merk dat ze nog steeds honden op afstand wilt houden omdat sommige honden te lomp waren geweest en haar onbewust pijn hebben gedaan, sindsdien is ze heel voorzichtig met onbekende honden. Ik laat mijn hond dus alleen los als ik denk dat de passerende hond een vriendelijke hond is, niet te lomp is en hopelijk niet zal reageren op mijn hond als mijn hond het toch behoorlijk spannend vindt. Soms snauwt ze toch, omdat ze onzeker is, maar als de andere hond daar niet op reageert en haar netjes behandeld met respect dan ziet mijn hond best snel in dat de andere hond geen kwaad in de zin heeft.
Dat is soms lastig omdat het per hond verschilt hoe ze reageert en ik waardeer het niet zo als mensen hun hond zomaar op die van mij af laten lopen. Dan stuift er een hond op mijn hond af, roep ik heel snel "is hij vriendelijk!?" zo ja, klik ik haar snel los en gaat het verder gewoon goed. Maar lastig is het wel omdat ik haar zo min mogelijk negatieve ervaringen op wil laten doen en ik mijn hond ook weer opnieuw moet ontdekken in hoe ze reageert, waar ik op moet letten, dat soort dingen.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mensen zijn wantrouwend geworden naar andere honden toe.
En dat komt ook omdat eigenaren hun hond vaak te veel hun gang laten gaan.
Deed ik vroeger ook, maar door reacties hier te lezen kom je soms tot andere inzichten en ga je anders handelen.
Mijn honden mogen andere honden niet aanblaffen en ook niet met z'n vieren (ik heb er vier) op af stormen, ook al hebben ze geen kwaad in de zin. Leg dat die andere hond maar eens uit.

En dat is dus de issue: mensen ontbreekt het soms aan empathie naar de hond van een ander.
Eigenlijk is dat best gek.
Je houdt immers van honden of je houdt er niet van toch?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
Jion schreef:Snobin... :pffff:
Snobesse. Et snobesse oblige. Mais pas des photo's.
Dus. :pffff:
:F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
willem
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bouvier x H. Herder (Dirk)

Ongelezen bericht door willem »

[quote="Fafo"]Tip Willem! Fijn dat je door al het vrouwen gekakel de nuttige reacties ook nog hebt gelezen.

Jullie maken minder herrie dan die 20 kippen bij me thuis, dus kom ik hier zeker doorheen. :D

[quote="Fafo"]En ik vraag me dan opeens iets af.
Willem, stél jouw hond is gek van mensen en vooral van kinderen. Als je op het strand loopt waar de honden los mogen, zou je je hond dan ook naar ieder hond-loos gezin laten lopen? Omdat hij mensen en kleine kinderen zo leuk vindt?

Dat is gebeurd ja, dat jongetje had een bal bij zich vlak daar voor van Sinterklaas gehad, hond en bal gaan samen dus één stof wolk. Al heb ik twintig frikadellen bij me gewoon blind en doof. Ik liep hun kant op en effe later hoorde ik gesis. Jochie een aai over z'n bol, praatje met z'n vader, portemonnee trekken en betalen.

[quote="Corneliana"] :wink: neem een eigen site dan kan je roepen: " hou je in"
weet je nou zelf waarom je hond niet zomaar op een ander af mag stormen of heb je echt nog wat aandacht, eh... een topic nodig? :roll:

Ik had aan één pagina genoeg gehad, zij die reageerden aan 22 nog te kort. :lol1:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik liep ook in het bos met een loopse dame Tama, kwamen twee labrador reuen aan en die liepen eerst naar Jarah en Nikkie, die snauwde de reuen beleefd weg, toen kwamen ze op Tama af gedenderd en die snauwde de reuen flink af, de ene reu luisterde na een snauw al maar die andere bleef aan de gang toen werd Tama het zat en werd steeds feller als hij door had gezet had hij een paar piercings in zijn lippen gehad.
Heb even gewacht totdat het baasje hem kwam halen.

Ik dacht al dat haar loopsheid voorbij was omdat ze zo tekeer ging, maar even later zag ze een ander klein reutje en die vond ze wel leuk, maar die had alles vanaf een afstandje gezien en die had in Tama geen interesse. Gelijk had hij. Haha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Ήυs
Zeer actief

willem schreef:
Fafo schreef: En ik vraag me dan opeens iets af.
Dat is gebeurd ja, dat jongetje had een bal bij zich vlak daar voor van Sinterklaas gehad, hond en bal gaan samen dus één stof wolk. Al heb ik twintig frikadellen bij me gewoon blind en doof. Ik liep hun kant op en effe later hoorde ik gesis. Jochie een aai over z'n bol, praatje met z'n vader, portemonnee trekken en betalen.
Maar dat is toch geen antwoord op mijn vraag? Of nouja. Ik hoop dat je dat soort dingen dus niet normaal vindt? Of vind jij het even normaal als dat je hond bij andere honden komt buurten om te spelen? En als je je hond in dat soort situaties al niet bij je kunt roepen.. Dan luistert hij toch gewoon echt slecht?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”