Pfff, hoop dat dit niet een nieuwe "trend" gaat worden.
Pups zouden normaliter toch gecontroleerd moeten worden op zulke ziektes als ze naar een ander land gebracht worden?
Moderator: moderatorteam

Tara schreef:Mijn honden worden tegen rabiës geënt, voor jachthonden geen overbodige luxe.Hylos schreef:Ja, vanuit Bulgarije door o.a. Oostenrijk en Duitsland ons land in gekomen.![]()
Ben niet snel onder de indruk, maar zulke dingen vind ik toch wel zorgelijk. Ook omdat het een gevaar voor mensen oplevert.
Nog even en we kunnen hier ook weer enten

Zal zo'n vaart niet lopen hoor dat je hond besmet word.Fizgig schreef:Ook een pup in Zaandam idd. Op het RTV-NH nieuws was het net en daar was een medewerker in beeld van de kliniek waar de pup is geweest. Ik herkende haar niet maar ik kom ook bijna nooit bij dierenartsen in Zaandam. Ik dacht dat het misschien die in het Hoornse veld was, want ik ben daar ooit eens geweest en daar was wel een vrouw met blonde krullen maar da's jaren gelee.
De pup is het huis niet uit geweest maar is wel in die kliniek geweest. Ze hebben 17 mensen getest die in direct contact waren geweest met de pup. Toch best veel nog, vind ik. Ik ken wel wat mensen uit Zaandam dus die mogen eerst hun pootjes wassen als ze mijn honden willen knuffelen, haha. Je zult het meemaken dat jouw hond dan besmet is geraakt op die manier!
Zit rabiës in de cocktail eigenlijk of moet je daar apart naar vragen? Weet iemand dat? Denk dat ik ook maar eentje ga halen voor ze anders.

Weet ik. Er gaan allerlei alarmbellen bij me rinkelen want het 'gevaar' is maar 5 kilometer hiervandaan. Dan denk ik meteen, o nee! Maar rationeel gezien is het risico erg klein, volgens mij. We hebben hier ook niet eens bos en een vos heb ik ook al jaren niet gezien dus een enting ervoor laten zetten is overdreven eigenlijk. Maar ik ben toch wel opgelucht dat die mensen niet het huis uit zijn geweest met die pup. Dat was natuurlijk omdat ie doodziek was. Wel heel verdrietig als er ook kinderen in dat gezin waren, je zult maar een pup in moeten laten slapen op zo'n manier. Harde les hoor.bouvierpoedel schreef:Zal zo'n vaart niet lopen hoor dat je hond besmet word.Fizgig schreef:Ook een pup in Zaandam idd. Op het RTV-NH nieuws was het net en daar was een medewerker in beeld van de kliniek waar de pup is geweest. Ik herkende haar niet maar ik kom ook bijna nooit bij dierenartsen in Zaandam. Ik dacht dat het misschien die in het Hoornse veld was, want ik ben daar ooit eens geweest en daar was wel een vrouw met blonde krullen maar da's jaren gelee.
De pup is het huis niet uit geweest maar is wel in die kliniek geweest. Ze hebben 17 mensen getest die in direct contact waren geweest met de pup. Toch best veel nog, vind ik. Ik ken wel wat mensen uit Zaandam dus die mogen eerst hun pootjes wassen als ze mijn honden willen knuffelen, haha. Je zult het meemaken dat jouw hond dan besmet is geraakt op die manier!
Zit rabiës in de cocktail eigenlijk of moet je daar apart naar vragen? Weet iemand dat? Denk dat ik ook maar eentje ga halen voor ze anders.

Volgens de voorstanders van stichtingen die buitenlandse hondjes importeren mag je dit niet zeggen. Ik ben blij dat een dierenarts het nu wel zegt, al zeggen mijn dierenartsen het ook trouwens. En zij lijken me dan toch bij uitstek degenen die dit kunnen signaleren. Erg zorgelijk!marian* schreef:Dit kwam net op mijn fb voorbij:
"Tot onze grote schrik hebben wij recent een pup in onze kliniek gehad die besmet bleek te zijn met het Rabiësvirus (Hondsdolheid). Dit is een virus wat voor mens en dier -indien
besmet- vrijwel altijd dodelijk is. Hondsdolheid komt in Nederland gelukkig niet voor. De betreffende pup was dan ook afkomstig uit Bulgarije, waar deze ziekte wél vaker voorkomt. Helaas merken wij als dierenartsen steeds vaker dat honden afkomstig uit Oost-Europa ernstige ziektes met zich mee kunnen brengen zoals Parvovirus, echter nog niet eerder hebben wij daarbij Hondsdolheid aangetroffen.
Toen wij hondsdolheid als mogelijke diagnose stelden hebben wij direct gehandeld door hiervan een melding te maken bij de NVWA. Deze heeft helaas bevestigd dat de hond besmet was met dit virus. De GGD heeft voor alle mensen die met de pup in aanraking zijn geweest een inschatting gemaakt voor het gevaar wat zij hebben gelopen. Daarop is een passende behandeling ingesteld om dit gevaar volledig weg te nemen. De NVWA heeft hetzelfde gedaan voor dieren die in contact zijn geweest en mogelijk besmet zijn.
Doordat deze pup bij ons direct in de quarantaine is opgevangen, is het gevaar voor de omgeving gelukkig zeer beperkt gebleven. Alle dieren die in onze kliniek in Ridderkerk zijn geweest, ook dieren die opgenomen zijn geweest, hebben geen enkel risico gelopen. Hetzelfde geldt voor mensen die in de kliniek zijn geweest.
Ons medeleven gaat uiteraard uit naar de ‘familie’ van de pup in deze moeilijke tijd.
Mocht u nog vragen hebben kunt u uiteraard contact opnemen met de kliniek op 0180- 425 253, of via de mail: vragen@dierenkliniekridderkerk.nl."

Net bereikt me best zorgelijk nieuws! Er zijn afgelopen week 2 pups geëuthanaseerd omdat ze besmet waren met hondsdolheid! Ontzettend zielig natuurlijk maar ook met enorme gevolgen: Mensen die in contact met ze stonden moesten direct gevaccineerd worden tegen hondsdolheid. En nog erger: contact honden die niet ingeënt waren moeten of geëuthanaseerd worden of gaan 6!! maanden in quarantaine.
De pups zijn het slachtoffer van honden handel vanuit Bulgarije.
Werk NIET MEE aan deze malafide handel! ! En wees waakzaam en vermijd contact met honden die mogelijk niet goed gevaccineerd zijn.
Vaccinatie tegen hondsdolheid is niet verplicht in Nederland maar biedt wél afdoende bescherming in geval van contact met een besmette hond!! Vaccinatie geeft in ieder geval 3 jaar bescherming.

Ik heb nog geen reactie op mijn vraag gehad. Ik weet, dat met name vleermuizen geregeld besmet zijn met het rabiësvirus.nyckle schreef:Gelukkig is de kans, dat je hond met een rabiës besmet dier heel erg klein. Maar wat, als je hond contact heeft gehad met zo'n dier?
Ik kan me voorstellen, dat er besmet speeksel op de vacht van je hond zit.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/R/Rabies/BesmettingHet virus wordt uitgescheiden door besmette (‘rabide’) dieren in het speeksel en wordt overgebracht door bijten of likken. Via de slijmvliezen of huidwondjes kan het virus binnen dringen. Vanuit de plek waar het virus binnenkomt vermenigvuldigt het zich eerst in de spieren en gaat dan via het zenuwstelsel naar de hersenen. Bovendien zal het virus ook via de speekselklieren uitgescheiden worden. Zo wordt na een beet weer een nieuw slachtoffer geïnfecteerd.
Bizar, het gevaar was dus in 'mijn' kliniek. Gelukkig ben ik er al een tijdje niet geweest. Het zal je maar gebeuren zegFizgig schreef:Weet ik. Er gaan allerlei alarmbellen bij me rinkelen want het 'gevaar' is maar 5 kilometer hiervandaan. Dan denk ik meteen, o nee! Maar rationeel gezien is het risico erg klein, volgens mij. We hebben hier ook niet eens bos en een vos heb ik ook al jaren niet gezien dus een enting ervoor laten zetten is overdreven eigenlijk. Maar ik ben toch wel opgelucht dat die mensen niet het huis uit zijn geweest met die pup. Dat was natuurlijk omdat ie doodziek was. Wel heel verdrietig als er ook kinderen in dat gezin waren, je zult maar een pup in moeten laten slapen op zo'n manier. Harde les hoor.bouvierpoedel schreef:Zal zo'n vaart niet lopen hoor dat je hond besmet word.Fizgig schreef:Ook een pup in Zaandam idd. Op het RTV-NH nieuws was het net en daar was een medewerker in beeld van de kliniek waar de pup is geweest. Ik herkende haar niet maar ik kom ook bijna nooit bij dierenartsen in Zaandam. Ik dacht dat het misschien die in het Hoornse veld was, want ik ben daar ooit eens geweest en daar was wel een vrouw met blonde krullen maar da's jaren gelee.
Mensen nemen ook nog steeds wel eens zelf dieren mee uit het buitenland. De zus van mijn vriend heeft een collega die een pup hadden meegenomen uit Griekenland, met parvo. Daar schrik ik ook van, ook al is het dan via via. Maar dat is gewoon mijn neiging tot bang zijn die dan de kop opsteekt. Ik laat mijn honden ook niet snuffelen met hele jonge pups. Dan zeg ik gewoon, die is zeker nog niet ingeënt, o, dan mogen ze geen contact met andere honden hoor, hahaha. Daar geloof ik zelf niet zo in maar die parvo pups en pups uit het buitenland met andere ziektes, zijn altijd erg jong dus je weet maar nooit.

Is een besmette pup dan nog te enten tegen honddolheid en helpt dat.?Kruimel53 schreef:Besmetting maak ik me ook niet zo gauw zorgen over, maar wel het rücksichtslos afspuiten van honden die niet tegen rabiës gevaccineerd zijn en mogelijk contact gehad hebben met zo'n importbeessie.bouvierpoedel schreef:Zal zo'n vaart niet lopen hoor dat je hond besmet word.Fizgig schreef:Ook een pup in Zaandam idd. Op het RTV-NH nieuws was het net en daar was een medewerker in beeld van de kliniek waar de pup is geweest. Ik herkende haar niet maar ik kom ook bijna nooit bij dierenartsen in Zaandam. Ik dacht dat het misschien die in het Hoornse veld was, want ik ben daar ooit eens geweest en daar was wel een vrouw met blonde krullen maar da's jaren gelee.