Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aansprakelijkheid reu-eigenaar bij afwijking pup

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Aansprakelijkheid reu-eigenaar bij afwijking pup

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre een reu eigenaar aansprakelijk is wanneer er een pup is van de betreffende reu die een aangeboren of erfelijke afwijking heeft.

Nu is het zo (althans dat doen de meeste goede fokkers) dat de fokker (eigenaar teef) aansprakelijk is wanneer een pup dus een aangeboren of erfelijke afwijking heeft. De zieke pup blijft of de fokker betaald de medische kosten.
Ik vroeg me dus af waarom een reu-eigenaar hierin niet zou moeten bijdragen. Bijvoorbeeld door dekgeld terug te geven of bij te dragen in de kosten etc.
Ik snap dat de reu-eigenaar de pups niet verkoopt. Als eigenaar van een dekreu geef je tenslotte wel toestemming om je reu te laten gebruiken. (en voor sommige fokkers betekend dit dus voornamelijk kassa)

Is dit nu een hele rare gedachtegang?
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: Aansprakelijkheid reu-eigenaar bij afwijking pup

Ongelezen bericht door Suuz! »

Bij ons is contractueel vast gelegd dat de reu eigenaar ook mee vergoedt.
Echter dit is tot 1 jaar oud, en in principe maximaal 100 euro ivm dat ze sprong geld krijgen en daarna 100 euro per levend geboren pup tot een maximum van pup prijs ;-)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik als teef eigenaar fok een nest, uiteraard heb ik daar een reu voor nodig, maar ik vraag een reu, ik besluit en ik ben dus de fokker van de pups, die ik dan ook verkoop, is er iets mis met een pup? dan is dat mijn verantwoordelijkheid.

daarnaast, vaak erg lastig om te bepalen waar een afwijking precies vandaan komt, uitzonderingen daar gelaten :wink: het enige waar ik op hoop van de reu eigenaar, is dat ze het onthouden en met eventuele toekomstige combinaties er rekening mee houden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

yamie schreef:ik als teef eigenaar fok een nest, uiteraard heb ik daar een reu voor nodig, maar ik vraag een reu, ik besluit en ik ben dus de fokker van de pups, die ik dan ook verkoop, is er iets mis met een pup? dan is dat mijn verantwoordelijkheid.

daarnaast, vaak erg lastig om te bepalen waar een afwijking precies vandaan komt, uitzonderingen daar gelaten :wink: het enige waar ik op hoop van de reu eigenaar, is dat ze het onthouden en met eventuele toekomstige combinaties er rekening mee houden.
En dat het niet iets is dat al bekend was bij de reueigenaar of bij de fokker van die reu, maar onder tafel geschoffeld :wink:

Waar een afwijking vandaan komt is zeker lastig uit te zoeken.
Dat wordt nog moeilijker als het eventueel bijgehouden gezondheidsregister niet alle narigheden vermeldt
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”