Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Accreditatie en DNA afname Raad van Beheer
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Accreditatie en DNA afname Raad van Beheer
De RVB wil toch het dr. Van Haeringen Laboratorium inzake de DNA gebruiken , die lijkt me te voldoen aan dezelfde eisen als de eisen van het lab, dat men in Belgie gebruikt, beide voldoen de richtlijnen van International Society for Animal Genetics (ISAG 2006), wat is daar dan mis mee?
Maw, wat is de meerwaarde van geaccrediteerd zijn?
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... b2b1725fd/
Maw, wat is de meerwaarde van geaccrediteerd zijn?
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... b2b1725fd/
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
- Aantal honden: 2
Re: Accreditatie en DNA afname Raad van Beheer
Als een lab geaccrediteerd is wil dat zeggen dat resultaten aantoonbaar herleidbaar zijn naar de vastgelegde internationale standaarden en dus betrouwbaar zijn.
Geaccrediteerde laboratoria werken conform internationale normen of hebben aangetoond dat ze dezelfde resultaten krijgen met een eigen methode.
Daarnaast ligt alles vast wat uitgevoerd is, als er problemen zijn kan er dus teruggezocht worden naar wat er gebeurt is tijdens een analyse.
Er is denk ik niks mis met voldoen aan de eisen van de ISAG 2006, accreditatie staat nog een stukje hoger op de kwaliteitsladder.
Kijk wel altijd goed naar waar een lab voor geaccrediteerd is, het is niet zo dat een lab altijd alle verrichtingen geaccrediteerd heeft.
Wekken ze die indruk wel dan is dat misbruik van de accreditatie, bij de resultaten moet altijd vermeld worden of een verrichting is uitgevoerd onder accreditatie of niet.
Geaccrediteerde laboratoria werken conform internationale normen of hebben aangetoond dat ze dezelfde resultaten krijgen met een eigen methode.
Daarnaast ligt alles vast wat uitgevoerd is, als er problemen zijn kan er dus teruggezocht worden naar wat er gebeurt is tijdens een analyse.
Er is denk ik niks mis met voldoen aan de eisen van de ISAG 2006, accreditatie staat nog een stukje hoger op de kwaliteitsladder.
Kijk wel altijd goed naar waar een lab voor geaccrediteerd is, het is niet zo dat een lab altijd alle verrichtingen geaccrediteerd heeft.
Wekken ze die indruk wel dan is dat misbruik van de accreditatie, bij de resultaten moet altijd vermeld worden of een verrichting is uitgevoerd onder accreditatie of niet.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
ISAG is geen accrediterende instelling. ISAG accrediteert dus ook niet. Het enige wat ISAG afgeeft aan laboratoria welke met goed gevolg deelgenomen hebben aan de comparison test is een diploma omdat ze voor die test "geslaagd" zijn. Dat sommige laboratoria dit zelf zien als een accreditatie is een foute aanname van deze laboratoria want het heeft niets maar dan ook niet met accreditatie te maken.
“ISAG2006” is geen certificaat, geen norm, geen accreditatie of kwaliteitsgarantie, maar simpelweg een richtlijn. Deze richtlijn betreft de lijst van markers die door ISAG aanbevolen wordt voor afstammings- en identiteitstesten. Wanneer de resultaten van laboratoria via dezelfde richtlijn tot stand komen dan zijn de resultaten tussen deze laboratoria uitwisselbaar. Door deze wijze van werken door zijn klanten niet aan één laboratorium gebonden.
Waar het om draait is de vraag of een laboratorium ISO/IEC 17025 geaccrediteerd is voor DNA verwantschapsonderzoek bij honden. Progenus, het laboratorium waar de KMSH gebruik van maakt, is wel ISO/IEC 17025 geaccrediteerd voor DNA verwantschapsonderzoek bij honden. Van Haeringen laboratorium is dit niet. Indien de ISO/IEC 17025 accreditatie voor verwantschapsonderzoek bij honden ontbreekt dan houdt dit in dat de technische competentie van het betreffende laboratorium niet diepgaand vakinhoudelijk beoordeeld is door onafhankelijke experts. Het betreffende laboratorium heeft dan dus niet bewezen deze test uit te voeren met een hoge mate van zekerheid en volgens de gerefereerde standaarden, of volledig gevalideerde eigen methode.
Toen ik inzage kreeg in de eerste offertes die begin 2012 aan de Raad van Beheer uitgebracht waren verbaasde het mij dan ook dat de Raad op basis van die slechts 4 offertes tot de conclusie gekomen was dat Van Haeringen in vergelijking met andere laboratoria in Nederland en in andere landen de allerbeste prijs-kwaliteitverhouding zou hebben. Punt 1 is Van Haeringen, in tegenstelling tot Progenus, namelijk niet geaccrediteerd voor dit onderzoek en punt 2 lag de door Progenus geoffreerde prijs per onderzoek maar liefst €4,97 lager dan die van Van Haeringen.
“ISAG2006” is geen certificaat, geen norm, geen accreditatie of kwaliteitsgarantie, maar simpelweg een richtlijn. Deze richtlijn betreft de lijst van markers die door ISAG aanbevolen wordt voor afstammings- en identiteitstesten. Wanneer de resultaten van laboratoria via dezelfde richtlijn tot stand komen dan zijn de resultaten tussen deze laboratoria uitwisselbaar. Door deze wijze van werken door zijn klanten niet aan één laboratorium gebonden.
Waar het om draait is de vraag of een laboratorium ISO/IEC 17025 geaccrediteerd is voor DNA verwantschapsonderzoek bij honden. Progenus, het laboratorium waar de KMSH gebruik van maakt, is wel ISO/IEC 17025 geaccrediteerd voor DNA verwantschapsonderzoek bij honden. Van Haeringen laboratorium is dit niet. Indien de ISO/IEC 17025 accreditatie voor verwantschapsonderzoek bij honden ontbreekt dan houdt dit in dat de technische competentie van het betreffende laboratorium niet diepgaand vakinhoudelijk beoordeeld is door onafhankelijke experts. Het betreffende laboratorium heeft dan dus niet bewezen deze test uit te voeren met een hoge mate van zekerheid en volgens de gerefereerde standaarden, of volledig gevalideerde eigen methode.
Toen ik inzage kreeg in de eerste offertes die begin 2012 aan de Raad van Beheer uitgebracht waren verbaasde het mij dan ook dat de Raad op basis van die slechts 4 offertes tot de conclusie gekomen was dat Van Haeringen in vergelijking met andere laboratoria in Nederland en in andere landen de allerbeste prijs-kwaliteitverhouding zou hebben. Punt 1 is Van Haeringen, in tegenstelling tot Progenus, namelijk niet geaccrediteerd voor dit onderzoek en punt 2 lag de door Progenus geoffreerde prijs per onderzoek maar liefst €4,97 lager dan die van Van Haeringen.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Waren de offertes allemaal bij niet geaccrediteerde laboratoria aangevraagd?
O, dat waren die offertes die tijdens de vorige alv van de rvb ter inzage lagen, wat helaas niemand wist?
O, dat waren die offertes die tijdens de vorige alv van de rvb ter inzage lagen, wat helaas niemand wist?
Op elke wandeling is
- kyechu
- Actief
Van de 4 laboratoria waren er 2 wel en 2 niet geaccrediteerd. Eén offerte was van een laboratorium dat humaan georiënteerd was, en voor veterinair DNA onderzoek alles nog moest inregelen. Dat laboratorium viel dus per definitie al af, en dus bleven er nog maar 3 over. Er kan dus al niet eens gesteld worden dat de Raad van Beheer in 2012 gedegen onderzoek naar verschillende laboratoria verricht heeft.Es schreef:Waren de offertes allemaal bij niet geaccrediteerde laboratoria aangevraagd?
Inderdaad, dit waren die bewuste offertes.Es schreef:O, dat waren die offertes die tijdens de vorige alv van de rvb ter inzage lagen, wat helaas niemand wist?
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet jij dan waarom de offertes bij desbetreffende labs, niet allemaal even geschikt zijn aangevraagd, zijn er zo weinig geschikte labs?
Volgens mij was er een grote terriervereniging die ook een offerte had en zijn er diverse rasverenigingen die gebruik maken van labs in buitenland.
De Vkn heeft ook een geschikt lab. gevonden, waarom voor deze gekozen?
Volgens mij was er een grote terriervereniging die ook een offerte had en zijn er diverse rasverenigingen die gebruik maken van labs in buitenland.
De Vkn heeft ook een geschikt lab. gevonden, waarom voor deze gekozen?
Op elke wandeling is
- kyechu
- Actief
Naar de reden waarom er in eerste instanties zo weinig offertes opgevraagd zijn kan ik alleen maar gissen.
Uiteindelijk zijn er op 10 september jl. 9 offertes door de werkgroep Fokkerij en Gezondheid besproken. Leden van de werkgroep hadden namelijk op het overleg d.d. 23-07 de Raad verzocht van bepaalde laboratoria nog offertes aan te vragen.
KVN heeft de dag voor het werkgroepoverleg van 23-07 de offerte van het Duitse laboratorium dat uiteindelijk op de 2e plaats belandde aan de Raad doorgestuurd, en hadt nog twee Nederlandse laboratoria geadviseerd om voor 30 augustus offertes in te dienen.
Uiteindelijk zijn er op 10 september jl. 9 offertes door de werkgroep Fokkerij en Gezondheid besproken. Leden van de werkgroep hadden namelijk op het overleg d.d. 23-07 de Raad verzocht van bepaalde laboratoria nog offertes aan te vragen.
KVN heeft de dag voor het werkgroepoverleg van 23-07 de offerte van het Duitse laboratorium dat uiteindelijk op de 2e plaats belandde aan de Raad doorgestuurd, en hadt nog twee Nederlandse laboratoria geadviseerd om voor 30 augustus offertes in te dienen.