Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bewezen? hond kent net zo goed gevoelens als de mens

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Bewezen? hond kent net zo goed gevoelens als de mens

Ongelezen bericht door Selene »

Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Bewezen? hond kent net zo goed gevoelens als de mens

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik snap nooit zo waarom honden met kinderen vergeleken moeten worden :19:

Honden hebben ook gevoelens ja, dat geloof ik wel
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja, ik geloof ook wel dat honden primaire gevoelens als vreugde, angst, afkeer, verrassing kunnen hebben.
Ik ben verder helemaal niet thuis in hersenonderzoek, maar ik ben niet verrast door de uitkomsten.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O dat verbaast me niks. Shelly snapte net heel goed dat ons katertje Cesar er weer was na twee weken naar hem te hebben gezocht. We hebben natuurlijk overal in de buurt lopen roepen en flyeren dus die snapte wel wat er aan de hand was. Ze ging zelfs loeien en huilen. En hem helemaal wassen. Dat vind ik toch wel bewijs dat ze blij is. En dat dat komt omdat Cesar er weer is. Dat soort dingen kunnen honden toch net als mensen, zich hechten aan anderen, en daar heb je emotie voor nodig.

En Bruno reageerde ook heel blij, kwispelen. Hij wilde alleen even niet dat Cesar uit zijn waterbak ging drinken. Die brutale vlerk moet eerst maar weer eens manieren leren, hahaha, zag ik hem denken. Dat blijft maar weg wanneer het er zin in heeft, mopper mopper. Bruno zie ik vaak echt denken dus ja, een emotionele beleving, zie ik zeker.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Selene schreef:Denken jullie dat dit klopt?
Ja, uiteraard. Een hond is een wezen dat in sociale structuren leeft, en een zoogdier is.
Alleen al neuro-biologisch gezien heeft een hond daar emoties voor nodig, anders zou het niet werken.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Oh ja hoor, het is alleen niet te vergelijken met de mens.
Verder vind ik een nogal vaag en zwak onderbouwd stuk, waar je geen conclusies uit kunt trekken.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Natuurlijk heeft een hond emoties. Ik gok minder complex dan mensen, maar ze hebben ze zeker.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Misschien zijn mensen net honden :denken: :19: ?!?!
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Machie schreef:Ik gok minder complex dan mensen, maar ze hebben ze zeker.
Dat weet ik niet zo zeker. Ik denk dat honden hele diepe, rijke, geschakeerde en complexe gevoelens hebben. In hun pure vorm. Niet zoals bij mensen, waar veel emoties aanzienlijk vertroebeld worden door al dan niet bewuste gedachtes. Dát maakt het imo bij mensen complex, namelijk. Het (on)bewuste 'wat als' denken. En het 'hij/zij zal wel' denken.
Ik denk dat honden veel puurder reageren op wat er precies gebeurd. Baasje lacht niet naar ze? Oké, jij wil geen contact nu. Ik ga slapen. We gaan straks wel weer wat leuks doen.

In hevig contrast met: partner lacht niet naar je...Oh god, hij vind me dik/lelijk/dom. En dat ben ik ook. Oh, crisis, hij vindt vast iemand anders die leuker/slanker/mooier/slimmer is en dan zit ik alleen met de kinderen, waar moet ik van rondkomen.....aaarrrrggghhh.
En de afwas moet nog gedaan worden, en dat doet hij ook nooit, zie je wel dat hij niet van me houdt?!
And few will ever climb
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ja, eens Miranda. Misschien had ik er bij moeten zeggen dat de emoties van honden meer overeenkomen met jonge kinderen. Die denken ook niet zo gruwelijk door naar mijn idee.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Machie schreef:Ja, eens Miranda. Misschien had ik er bij moeten zeggen dat de emoties van honden meer overeenkomen met jonge kinderen. Die denken ook niet zo gruwelijk door naar mijn idee.
Ik denk dat we het behoorlijk eens zijn.
And few will ever climb
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Ik ben er ook van overtuigd dat een hond gevoelens en emoties heeft.
Ik kan gewoon niet geloven dat het opportunistische wezens zijn die geen enkele echte relatie kan aangaan met een mens.
De meeste mensen denken dat ze het unicum zijn onder de zoogdieren. Ik persoonlijk denk van niet, wij zijn echt niet de enige die kunnen voelen en emoties kunnen tonen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Anja schreef:Ik ben er ook van overtuigd dat een hond gevoelens en emoties heeft.
Ik kan gewoon niet geloven dat het opportunistische wezens zijn die geen enkele echte relatie kan aangaan met een mens.
De meeste mensen denken dat ze het unicum zijn onder de zoogdieren. Ik persoonlijk denk van niet, wij zijn echt niet de enige die kunnen voelen en emoties kunnen tonen.
Dat denk ik ook niet. Maar de mens kan het wel onnodig heel gecompliceerd maken voor zichzelf.
Ik geloof ook wel dat honden emoties / gevoelens hebben. Maar ik geloof ook dat wij mensen heel wat zouden kunnen leren van o.a. de hond, door meer bij de dag te leven.

Ik geloof niet dat Figo of Nani zich druk maken om morgen, of gister. Als we gaan lopen is het leuk, vragen zich niet af waar we heen gaan, of we op tijd thuis zijn. Of dat er morgen weer zo'n wandeling is.
Wel zijn er bepaalde prikkels wat hen doet denken aan..vul maar in.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

DeDiana schreef:Ja, ik geloof ook wel dat honden primaire gevoelens als vreugde, angst, afkeer, verrassing kunnen hebben.
Ik ben verder helemaal niet thuis in hersenonderzoek, maar ik ben niet verrast door de uitkomsten.
Dat ben ik met je eens.
Ik denk zelfs dat ze zo'n onderzoek ook met andere dieren uit hadden kunnen voeren en ook daarin overeenkomsten tussen mens en dier hadden gevonden in de hersenen. Zoveel verschillen wij mensen niet met andere dieren.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb er nooit aan getwijfeld natuurlijk hebben ze gevoel
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik ben iedere dag getuige van de gevoelens van mijn honden, dit is dus niets nieuws voor mij.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Voor mij ook niets nieuws. Alleen zijn wij geen wetenschapper dus wordt het dan niet aangenomen voor waarheid.
Het feit dat we intensief samenleven met onze honden en ze scherp observeren telt niet. Want dan wordt de dooddoener gebruikt "je projecteert je menselijke gevoelens op de hond". Waar dan aan voorbij wordt gegaan is dat je je hond kunt lezen en zijn hondenmanier van uiten wel degelijk op de juiste manier kunt interpreteren zodat je de juiste emotie er in kunt lezen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind het tweede stuk erg interessant. Zou graag wat meer willen lezen over verder (wetenschappelijk) onderzoek hiernaar.

Enne, natuurlijk sluit het aan bij wat ik zelf ook denk. Ik vind het van een ongelooflijke arrogantie getuigen om te denken dat de mens alleen in staat is tot een complexe gevoels- en denkwereld. De mens is geneigd zichzelf tot norm te stellen.
Maar goed, het is nog niet zo lang geleden dat wetenschappers ervan overtuigd waren dat dieren of baby's geen pijn konden voelen. Want dat was ook uitsluitend voorbehouden aan de mens.
Nou ja, waarschijnlijk alleen de blanke, mánnelijke mens.... :mrgreen:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ja bepaalde basisemoties zijn de dames hier niet vreemd. Blijdschap, afkeer, angst, onzekerheid, boosheid en beledigd kunnen ze ook zijn. Ik denk dat het geen gekke vergelijk is, kinderen zijn ook altijd zo oprecht in hun emoties en denken niet erg na. En dan heb ik het wel over heel jonge kinderen, ik denk zeker dat je honden en babies bijvoorbeeld kunt vergelijken.
Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ja hoor, hier eentje die als hij zijn zin niet krijgt dat laat hij flink weten. Het is dat hij niet met duidelijk woorden kan praten anders deed hij het... tot nu toe noem ik het maar babbelen.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

natuurlijk kennen honden emoties. ik vind de vergelijking met kinderen altijd wat vaag. kinderen zijn mensen en honden niet. maar ergens klopt het wel. daarom is bijvoorbeeld wat Devel zegt: zeuren om de zin te krijgen dan waarschijnlijk meer een protest omdat zijn wereld dan vergaat. mooie van honden is wel dat ze niet liegen over hun emoties.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Nanna schreef:
Corneliana schreef: mooie van honden is wel dat ze niet liegen over hun emoties.
Dan heb jij nooit teckels gehad.. :ugh:
:LOL: vertel:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”