Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kinderen niet alleen laten met honden.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Woest
Zeer actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

Kinderen niet alleen laten met honden.

Ongelezen bericht door Woest »

Kinderen en honden laat je niet alleen. Dat is wel zo ongeveer een algemeen aangenomen 'regel' en dat is ook mijn mening.
Tot zover de theorie.

In de praktijk vind ik dat dus niet zo heel makkelijk te regelen. In eerste instantie liet ik mijn kind nooit alleen binnen bereik van Rico. Geen seconde. Maar toen kwam er een tweede kind en werd het al wat lastiger. De WC is erg krap met twee kinderen en het is lastig om 4 handjes overal vandaan te houden waar je ze niet wilt .

En als ik boven de was wil halen om beneden in de machine te doen, dan is het erg lastig om twee kids mee te slepen en vervolgens met wasmand en twee kinderen (waarvan de jongste nu anderhalf) de trap weer af te komen.

Afijn, ik heb mijn grenzen dus al wat verlegd, en soms zijn ze dus wel een paar tellen alleen met Rico, maar wel altijd binnen gehoorafstand, ik heb altijd alle deuren open.

Maar onze oudste (3 jaar) gaat dus nu 's ochtends zelf naar beneden. En ze laat Rico ook maar zo naar buiten en loopt zelf ook de tuin in ( tuin is afgesloten). Dat vind ik aan de ene kant een stuk prettiger dan dat ze bij ons in bed zit/ligt/staat/springt, maar dan ben ik er dus nooit meer op tijd bij als er iets voor zou vallen. Daar moeten we dus iets op gaan verzinnen (nooit meer uitslapen?)

Hoe gaan andere mama's hiermee om?
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Re: Kinderen niet alleen laten met honden.

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Hond in bench en dat is verboden voor kinderen?

Edit al ben ik geen moeder dus zal ik misschien te makkelijk denken :mrgreen:
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Skittles »

Ik heb hekjes om ze gescheiden te houden, bijv onderaan en bovenaan de trap en naar de keuken. Dat was in het begin even wennen, maar het is wel zo veilig. Nu is het natuurlijk voor iedereen.

Mijn zoontje is twee, maar slaapt nog in een ledikant. Als hij straks overgaat naar een normaal bed, laat ik de hond 's nachts in de keuken zodat hij daar niet bij kan (hij kan de hekjes niet zelf openmaken).
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

deur op slot dat ze niet naar buiten kunnen?
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Geen haar op mijn lijf die er aan denk om hond en klein kin alleen te laten. Hoe betrouwbaar de hond ook mag zijn.

Kinderen zijn vaak nog onbetrouwbaarder. Ik denk, dat jullie het verhaal van de nietjes in het oor nog wel kennen.

Hond op een veilige plaats. kind op een veilige plaats.
Sekreetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): geen

Ongelezen bericht door Sekreetje »

Mijn kinderen zijn inmiddels wat ouder (7 jaar, 8 jaar en 10 jaar) en die zitten nu regelmatig langere tijd met de honden alleen.

Ook toen ze wat kleiner waren zaten ze wel eens een paar minuten met de honden alleen als ik gewoon thuis was. Ik heb me er met mijn honden ook nooit echt druk om gemaakt. Ook al weet ik dat je het nooit 100% kunt vertrouwen.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Joann liet ik eerst wel alleen met Elmo (als ik snel even moest plassen o.i.d) Nu ze rondloopt, gaat Elmo even gauw de bench in. Deurtje dicht, en zit zij er naast. Ze leest hem dan een verhaaltje voor, of laat haar speelgoed aan hem zien.

Ook als ze gewoon loslopen is er niks aan de hand, maar als Elmo in zijn bench ligt, daar ligt hij alleen in als hij echt even rust wil (Joann is een wervelwindje :mrgreen: ). Maar zij vind het dan gezellig om erbij te kruipen, wat ik dan weer niet wil hebben (zijn rustplek).
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Woest schreef: Maar onze oudste (3 jaar) gaat dus nu 's ochtends zelf naar beneden. En ze laat Rico ook maar zo naar buiten en loopt zelf ook de tuin in ( tuin is afgesloten). Dat vind ik aan de ene kant een stuk prettiger dan dat ze bij ons in bed zit/ligt/staat/springt, maar dan ben ik er dus nooit meer op tijd bij als er iets voor zou vallen. Daar moeten we dus iets op gaan verzinnen (nooit meer uitslapen?)

?

ik zou sowieso een kind van 3 jaar niet alleen naar beneden laten gaan en de deuren open te laten doen , maar ik heb dan ook geen kinderen . :19:

ze kan zomaar ook met lucifers of zo gaan spelen, of met de hond
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Dat is een heel geruststellende gedachte
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Pakdebal schreef:
Woest schreef: Maar onze oudste (3 jaar) gaat dus nu 's ochtends zelf naar beneden. En ze laat Rico ook maar zo naar buiten en loopt zelf ook de tuin in ( tuin is afgesloten). Dat vind ik aan de ene kant een stuk prettiger dan dat ze bij ons in bed zit/ligt/staat/springt, maar dan ben ik er dus nooit meer op tijd bij als er iets voor zou vallen. Daar moeten we dus iets op gaan verzinnen (nooit meer uitslapen?)

?

ik zou sowieso een kind van 3 jaar niet alleen naar beneden laten gaan en de deuren open te laten doen , maar ik heb dan ook geen kinderen . :19:

ze kan zomaar ook met lucifers of zo gaan spelen, of met de hond
Mag toch hopen dat ze geen lucifers in bereik van kinderhandjes heeft liggen :)
Verder vind ik 3 ook wat te klein om alleen beneden te zijn. Kan je geen haakje op slaapkamer deur van de kleine doen en wat speelgoed op de kamer. Wellicht gaat ze daar gewoon spelen.

Ennuh ja... uitslapen is wel beetje voorbij..
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

nyckle schreef:
Kinderen zijn vaak nog onbetrouwbaarder. Ik denk, dat jullie het verhaal van de nietjes in het oor nog wel kennen.
Dat verhaal gaat helaas nog steeds hardnekkig de rondte. Niets van waar hoor :F:
nyckle
Zeer actief

Ook al is er niks van waar kindjes hebben vingertjes die ze overal in kunnen steken bij een hond. Het gedrag van het kind kunnen sommige honden ook niks mee.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Mijn kinderen waren 6 en 3 jaar toen Max bij ons introk.
Mijn kinderen zijn regelmatig even alleen geweest met Max. Ik had geen zin in een hele volksverhuizing als ik even naar boven liep of naar de wc ging, en ik kan me bijna niet voorstellen dat er gezinnen zijn waar de kinderen nooit even alleen zijn met de hond. Imo is dat niet te doen.

Nu met Jop is het anders, die laat ik geen seconde alleen met kleine kinderen want die zou zomaar kunnen bijten.
Maakt niet uit want die kinderen blijven niet langer dan een paar uur en gaan dan weer naar huis. Als ik zelf nog kleine kinderen zou hebben, zou ik Jop herplaatsen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik heb mij nooit in zoveel bochten gewrongen om kind en hond niet alleen te laten. Ik ging bv gewoon alleen naar de wc :mrgreen:

Eigenlijk zou ik ook geen hond willen hebben waarbij dat niet kon want er komt natuurlijk een dag waarop je vergeet het deurtje van de bench dicht te doen.
nyckle
Zeer actief

Het is meestal: Eerst hond dan kind dan eigen huisje en andere beestjes.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik heb geen kind maar als ik die zou hebben en die kan alleen in een kamer blijven als ik naar het toilet ga, dan roep ik de hond gewoon mee. Is dat gek gedacht? Lijkt me makkelijker dan het kind steeds rondsjouwen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

lor1_1984 schreef:Bij ons thuis is het 1x fout gegaan, maar dat was ook gewoon stom van m'n moeder. ;)
M'n moeder en (voormalige) stiefvader waren nog niet zo heel lang samen en m'n moeder was even boven.
1 van zijn honden klom op de draaistoel en kleine ik (ong 5 jaar) meende haar daar vanaf te moeten/kunnen sturen. :mann:
Dat was dus *HAP!* :schrik:
Gelukkig was het enkel een correctie en ik had 4 blauwe puntjes in m'n hoofd (voorhoofd en onder de kin meen ik).
Is daarna nooit weer gebeurd, omdat m'n moeder minder nonchalant werd daarin en ik intussen geleerd had de honden met rust te laten.
En daar heb je dus heel veel geluk mee gehad, want had veel erger af kunnen lopen. Die hond had van mij, zoals Nanna zegt, kunnen wieberen. Dan maar ergens naar toe waar geen kinderen in huis leven.
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Als Danja los is :F: dan gaan de honden sowieso in de gang, keuken & tuin. Die 3 van mij mogen om de beurt erbij, hun zijn gewoon niet betrouwbaar met zijn drieën. Als ik ff moet plassen en ze is los en er is er 1 bij gaat die ook achter het hek. Geen honden dus bij Danja als ze los is en ik kan er niet voldoende zicht op houden.
Als ze in haar stoel zit (vast) en de honden liggen rustig dan ga ik wel ff snel naar de wc oid, al neem ik Rio het liefst wel mee, doet hij ook het liefst. Hij is helemaal knettergek op haar, maar ook verschrikkelijk lomp en heeft nogal een bord voor zijn kop :oeps:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Woest schreef:Kinderen en honden laat je niet alleen. Dat is wel zo ongeveer een algemeen aangenomen 'regel' en dat is ook mijn mening.
Tot zover de theorie.

In de praktijk vind ik dat dus niet zo heel makkelijk te regelen. In eerste instantie liet ik mijn kind nooit alleen binnen bereik van Rico. Geen seconde. Maar toen kwam er een tweede kind en werd het al wat lastiger. De WC is erg krap met twee kinderen en het is lastig om 4 handjes overal vandaan te houden waar je ze niet wilt .

En als ik boven de was wil halen om beneden in de machine te doen, dan is het erg lastig om twee kids mee te slepen en vervolgens met wasmand en twee kinderen (waarvan de jongste nu anderhalf) de trap weer af te komen.

Afijn, ik heb mijn grenzen dus al wat verlegd, en soms zijn ze dus wel een paar tellen alleen met Rico, maar wel altijd binnen gehoorafstand, ik heb altijd alle deuren open.

Maar onze oudste (3 jaar) gaat dus nu 's ochtends zelf naar beneden. En ze laat Rico ook maar zo naar buiten en loopt zelf ook de tuin in ( tuin is afgesloten). Dat vind ik aan de ene kant een stuk prettiger dan dat ze bij ons in bed zit/ligt/staat/springt, maar dan ben ik er dus nooit meer op tijd bij als er iets voor zou vallen. Daar moeten we dus iets op gaan verzinnen (nooit meer uitslapen?)

Ik zet de kleine meid van 13 maanden in de box, peuter van 3 loopt los en de honden gaan mee de gang in, tussendeur dicht. Of alle deuren open zodat ik kan zien wat er gebeurt.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

MirandaH schreef:
Woest schreef:Kinderen en honden laat je niet alleen. Dat is wel zo ongeveer een algemeen aangenomen 'regel' en dat is ook mijn mening.
Tot zover de theorie.

Ik zet de kleine meid van 13 maanden in de box, peuter van 3 loopt los en de honden gaan mee de gang in, tussendeur dicht. Of alle deuren open zodat ik kan zien wat er gebeurt.
Zo gaat het hier ook. :ok:
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

De oudste van bijna 9 is gewoon beneden bij de honden als hij eerder wakker is. Hij bemoeit zich niet met de honden en corrigeert ook niks. De jongste van bijna 4 is soms samen met zijn broer beneden terwijl ik boven even de was doe of zo. Meenemen naar de wc heb ik nooit gedaan. In de ochtend zit djenna in de bench omdat ik haar niet 100% vertrouw met de jongste; ze kan weleens reageren als je aan haar achterpoten komt en dat risico neem ik niet
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Kinderen zijn wat ouder hier. 6 en 8 jaar. Toilet en even naar boven dan blijven de honden gewoon beneden bij de kinderen. Maar als ik naar buiten ga (naar de konijnen of kippen) dan neem ik de honden mee, of eigenlijk lopen ze dan vanzelf achter me aan.

Een kind van 3 zou ik sowieso niet alleen beneden laten maar inderdaad helemaal niet als er een hond loopt, hoe goedmoedig de hond ook is en hoe gek de peuter ook met de hond is. Ik zou denk ik een haakje op de deur maken bij de peuter en hem op de slaapkamer laten spelen en zelf wat eerder opstaan.

Hier heeft de jongste op maandagavond voetbaltraining. De oudste blijft dan thuis maar als ik moet werken dan ga ik naar bed na het eten. Dan gaan de honden dus tijdens de training even in de kennel.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zat altijd gezellig met de deur open op de wc en dan zaten kind, hond en kat daar ook bij.
kat lag meestal op -of eigenlijk in- mijn afgestroopte broek en kind en hond zaten/lagen in de gang voor de open wcdeur :U:
eigenlijk was het wel een beetje een huishouden van jan steen als ik zo terugdenk :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Door dit topic vraag ik mij af hoe dat bij ons thuis vroeger eigenlijk ging.
We hadden altijd 1 of 2 Bouviers. Kan me niet herinneren dat wij of hun gescheiden werden. Ook geen benches in huis.
Dat is een mooie vraag voor mijn zus morgen.

Ik ben geen ouder dus heeft niet zoveel zin om te bedenken of te vertellen hoe ik dat zou doen. :mrgreen:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Je kunt ipv met 2 kinderen te gaan slepen (om was te halen bijv.) natuurlijk ook gewoon de hond even in de bench doen :F:

Hier ging ik gewoon naar toilet of wat dan ook. Maar alles wat langer duurde dan "even" (bijvoorbeeld naar boven idd) werd opgelost door de hond óf op het balkon te doen, óf even in de bench. Ga me toch niet in allerlei bochten wringen en kinderen op mijn rug nemen terwijl de oplossing zo makkelijk is :U:

En uitslapen? Tja, dat is (in principe) gewoon afgelopen en afhankelijk van hoe "veilig" je huis is en hoe je kind is :wink: Is het een ontdekkingsreiziger zou ik niet zo fijn op mijn bedje kunnen blijven liggen vermoed ik maar zo :F:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Skittles schreef: Dat verhaal gaat helaas nog steeds hardnekkig de rondte. Niets van waar hoor :F:
Hoe weet je zo zeker dat dat niet waar is? (Gewoon benieuwd hoor)

On topic: hond even in bench/keuken lijkt me een simpele oplossing.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik ken mijn honden redelijk en laat ze gerust even alleen met kinderen , daarbij vermeld dat het niet voor ieder kind opgaat.
Heb geen kinderen maar zou eigenlijk al helemaal geen hond willen hebben die een schurfthekel aan kinderen heeft of snel bijten zou.
Week geleden nog een gezin met 3 hele drukke kinderen 4, 6 en 9 jaar oud waarvan 1 autist over de vloer gehad en hulphond van hun pa. Kinderen en honden hebben de grootste lol gehad ,oke werd er wel eens 1 om gekacheld en dat was opstaan en verder ouwehoeren.
Als je de hond kan leren om het huiskonijn of cavia niet uit de kooi te trekken dan moet het ook lukken met je eigen kinderen .

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Ligt aan de hond, ligt aan het kind.
Basisregel 'je laat kinderen niet alleen met je hond', staat wat mij betreft overeind, alleen gaan hier de dagelijkse dingen gewoon door zonder extra maatregelen.
Honden zijn op mij gericht en voor de kinders geldt dat ze rekening moeten houden met de hond/de hond met rust moeten laten.
En voor een nieuwe hond is de voorwaarde dat ie gemakkelijk met kinderen om moet kunnen gaan, een absolute voorwaarde.
Wiel
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Leonie. schreef:
Skittles schreef: Dat verhaal gaat helaas nog steeds hardnekkig de rondte. Niets van waar hoor :F:
Hoe weet je zo zeker dat dat niet waar is? (Gewoon benieuwd hoor)

On topic: hond even in bench/keuken lijkt me een simpele oplossing.

http://www.broodjeaap.nl/hondje.html

Ik hield de kinderen en honden vroeger wel apart als ik iets moest doen waarbij ze uit het zicht waren maar ik was er niet heel panisch in toen ze wat groter waren.
Even snel plassen deed ik toen wel.
Allen met de opvangers was ik vaak wel voorzichtiger,nu nog trouwens.
En inderdaad een echt onbetrouwbare hond en kinderen is een minder geslaagde combi want je er bijna vergif op innemen dat dat weleens mis gaat.
Nu met de kleinkinderen zijn we er ook wel alert op maar al veel relaxder dan in het begin ,gewoon omdat het zo goed gaat.
Niet dat we ze alleen laten samen maar we zitten er ook niet zo bovenop als in het begin.

Het levert trouwens wel schattige plaatjes op kinderen en honden.
MIjn kleinzoon op visite bij oma.

Afbeelding

Met Rio

Afbeelding
Natasja 2005
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse en Hollandse Herdershonden.
Ik ben het vrouwtje van Djiny Duitse x Hollandse herder En Storm (Keeshondje)

Ongelezen bericht door Natasja 2005 »

Wij hebben boven aan de trap nog een traphekje staan die we in het weekend ervoor doen, maar als onze dochter naar beneden gaat dan is dat meestal als wij ook wakker zijn en tot nu toe luistert ze als we haar terug roepen. Ze ag dan wel acht jaar oud zijn maar ze pakt de kop van djiny nog weleens vast om haar in de ogen te kijken. En dat heb ik liever niet als ik er bij ben helemaal niet eigenlijk. Gelukkig is djiny geen dominante hond en voelt ze ook dat onze dochter anders is als wij. En onze dochter kan ook onverwachte bewegingen maken met de armen of benen. Dus we houden lekker het hekje voor d trap.
Groetjes,

Sandra

Bayan 08-05-1996 _ 01-08-2014. Slaap zacht mijn kattekop

R.I.P. Snowey 22/10/2002 - 28/03/2011
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”