Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beperkt stemrecht Alv Rvb

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Beperkt stemrecht Alv Rvb

Ongelezen bericht door Es »

Wat gek ik lees net dat de Rvb voorstelt dat alleen rasver.over DNA mogen stemmen op de Alv, in november, wordt in de toekomst nu per agendapunt bepaald wie waar over stemmen mag?

Of is dit vaker gedaan?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Re: Beperkt stemrecht Alv Rvb

Ongelezen bericht door kyechu »

Het bestuur van de Raad van Beheer wil ten aanzien van dit agendapunt gebruik maken van artikel 12 uit het uit het Reglement van orde voor de Algemene Vergadering:

1. De Algemene Vergadering kan op voorstel van het Bestuur, besluiten:
a. dat aan de in artikel 8 bedoelde besluitvorming over een agendapunt niet alle Aangesloten Verenigingen kunnen deelnemen;
b. de behandeling van het agendapunt te verwijzen naar overleg tussen het Bestuur en een groepering uit haar midden, als bedoeld in artikel 14 lid 2 van het Huishoudelijk Reglement.

2. Bij een besluit als bedoeld in het vorige lid wordt aangegeven of aan de in dat lid onder a bedoelde besluitvorming dan wel aan het in dat lid onder b bedoelde overleg kan worden deelgenomen door:
a. uitsluitend de vertegenwoordigers van de Rasverenigingen en eventueel de vertegenwoordigers van een of meer met name aan te duiden Bijzondere Verenigingen, dan wel
b. uitsluitend de vertegenwoordigers van de kynologische verenigingen en eventueel de vertegenwoordigers van een of meer met name aan te duiden Bijzondere Verenigingen, dan wel
c. de vertegenwoordigers van met name aan te duiden verenigingen.

Of er dan nog wel echt sprake is van een besluit dat op democratische wijze genomen is...daar verschillen de meningen over.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Dan zou je dat elke x per agendapunt moeten bekijken toch?
Op elke wandeling is
kyechu
Actief

Ik vind het sowieso een vreemd idee, want binnen de Vereniging Raad van Beheer zijn rasverenigingen dan wel de grootste belangenbehartigers van fokkers, maar dit betekent natuurlijk niet dat er bij KC’s en Bijzondere Verenigingen geen fokkers op de ledenlijst staan.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

kyechu schreef:Ik vind het sowieso een vreemd idee, want binnen de Vereniging Raad van Beheer zijn rasverenigingen dan wel de grootste belangenbehartigers van fokkers, maar dit betekent natuurlijk niet dat er bij KC’s en Bijzondere Verenigingen geen fokkers op de ledenlijst staan.
Maar ik neem aan dat die hun stemrecht al via de rasverenigingen hebben?
Dat lijkt mij, hoor.
Ik snap het wel.
Net zoals RV's niet mee zouden moeten stemmen over bv wedstrijddingen. Dat is dan weer aan KC's en de Bijzondere verenigingen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ja ik snap het ook maar dan moet je altijd zeggen wie er mee mogen stemmen over welk onderwerp.
Ik vind het ook raar, dat wanneer je meer dan 1 rasver. Voor een ras hebt je meer stemmen hebt.
u bijv. '4 spanielstemmen' tegen 1 Jack Russell stem.
Op elke wandeling is
kyechu
Actief

Marjoleine schreef:
kyechu schreef:Ik vind het sowieso een vreemd idee, want binnen de Vereniging Raad van Beheer zijn rasverenigingen dan wel de grootste belangenbehartigers van fokkers, maar dit betekent natuurlijk niet dat er bij KC’s en Bijzondere Verenigingen geen fokkers op de ledenlijst staan.
Maar ik neem aan dat die hun stemrecht al via de rasverenigingen hebben?
Dat lijkt mij, hoor.
Dat is een aanname die beslist niet hoeft te kloppen. Ik ken namelijk fokkers die onder geen enkele voorwaarde lid van de rasvereniging willen zijn omdat bijvoorbeeld het bestuur van die rasvereniging er een zootje van maakt (persoonlijke belangen, belangenverstrengeling enz), of leden dusdanig loopt te dwarsbomen zodat leden om van de ellende af te zijn hun lidmaatschap maar opzeggen. Deze fokkers zijn echter wèl lid van een KC, en die KC zou mijns inziens dan ook niet beperkt mogen worden in de belangenbehartiging van haar leden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tja, maar dat is dan een probleem binnen zo'n RV.
Dan moet je dáár iets aan doen en niet je gelijk willen halen via een vereniging die in principe zich alleen inzet voor sport en niet voor fokkerij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kyechu
Actief

Marjoleine schreef:Tja, maar dat is dan een probleem binnen zo'n RV.
Dan moet je dáár iets aan doen en niet je gelijk willen halen via een vereniging die in principe zich alleen inzet voor sport en niet voor fokkerij.
Kijk, zo'n opmerkng daar word ik blij van :D

Vertel jij me eens wat een lid daar nu aan kan doen.

Dit is namelijk een enorm probleem waar talloze leden al tegenaan gelopen zijn, het niet opgelost kregen, en nul op het rekest kregen wanneer ze probeerden de hulp van de Raad van Beheer trachtten in te roepen.

Ik hoor heel graag van je wat de oplossing is, want daarmee zou een hoop ellende uit de (honden)wereld geholpen kunnen worden!
Es
Zeer actief
Contacteer:

Mm ze geven wel ringtraining, en KK1 enz. En fokkers stemmen ook over Kc dingen want daar maken ze zelf ook weer gebruik van...
Op elke wandeling is
kyechu
Actief

Es schreef:Mm ze geven wel ringtraining, en KK1 enz. En fokkers stemmen ook over Kc dingen want daar maken ze zelf ook weer gebruik van...
Juist! Dus...gelijke monniken, gelijke kappen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”