Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beschoeiing singel te hoog: baasje ziet hond verdrinken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Beschoeiing singel te hoog: baasje ziet hond verdrinken

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Triest om op deze manier je 16 jarige hond te verliezen.

UTRECHT Hondeneigenaren waren er al bang voor: de nieuwe beschoeiing langs de singel in Utrecht is zo hoog en steil dat honden niet uit het water kunnen. Woensdag verdronk de 16-jarige reu Durga voor de ogen van zijn baasje.

Huilend doet de 55-jarige José Teunesen haar verhaal in AD Utrechts Nieuwsblad. Woensdagochtend om half elf wandelde zij met haar hond Durga, vernoemd naar de Hindoe-godin die strijdt tegen ongelijkheid, langs de singel ter hoogte van het Lucasbolwerk toen de viervoeter zich verstapte en in het water viel. Teunesen probeerde het beestje vanaf de kade nog aan wal te krijgen, maar dit mislukte.

Buurtbewoners klagen al maanden bij de gemeente Utrecht over de gevaarlijke oever. Niet alleen voor honden, maar ook voor kinderen is het een onveilige plek. Zo ervaart ook hondeneigenaar Michael Kooren grote problemen met de nieuwe waterrand. 'Ik snap niet dat er niets geplaatst wordt. Nu is het een hond, straks is het een kind die verdrinkt.'

Een groep bewoners heeft al zijn beklag gedaan bij de gemeente maar kreeg nul op het rekest. 'Er is toen een klein trappetje voor eenden geplaatst waar honden en mensen niet op kunnen.'

Liep voorheen de oever nog geleidelijk af, de nieuwe steile damwand is een onmogelijk obstakel geworden om op te klimmen.

Geen reddingspoging
'Ik heb gegild: mijn hond verdrinkt. Ik heb staan schreeuwen als een bezetene,' vertelt Teunesen die haar hond niet achterna sprong omdat ze niet kan zwemmen. Het meisje dat het zag gebeuren waagde zich ook niet aan een reddingspoging. Toen de dierenambulance ter plaatse was om het dier te zoeken, werd hij niet meer gevonden.

Volgens de gemeente is het lastig om een oplossing te vinden omdat het een monumentale oever betreft. 'We zijn daardoor gebonden aan bepaalde regels,' zegt woordvoerder Maud Bredero.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Beschoeiing singel te hoog: baasje ziet hond verdrinken

Ongelezen bericht door Hylos »

Oh bah wat vreselijk zeg :ugh:
En dan kun je ook nog eens niet zwemmen.....!!

Ik had geen seconde getwijfeld en was er meteen achteraan gesprongen. Maargoed, ik kan wel zwemmen..
Afbeelding
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

afschuwelijk... lijkt me vreselijk :jank:
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ongelofelijk triest.
Lizzie. schreef: Nu is het een hond, straks is het een kind die verdrinkt.'
En even mierenneukelen. Journaille van tegenwoordig :pffff:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Wat verschrikkelijk zeg!

Levensgevaarlijk ook als er een kind of volwassen persoon in valt.. Als er weinig aan de oever mag gebeuren dan zou ik als gemeente zijnde iets van scheepstouwen of andere soort kabels langs hangen zodat iemand toch nog houvast heeft tot er hulp komt, lijkt me geen ingrijpende aanpassing, in Amsterdam (of in de buurt daarvan) hebben ze dit pas gedaan voor de katten dacht ik pas gelezen te hebben..
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat vreselijk. :(
Afbeelding
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Ik reed erlangs toen ik de dierenambulance met stokken in het water zag prikken.
Toen was ik er al bang voor dat dit gebeurd was.
Wat erg zeg
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Oh wat erg, het zal je maar gebeuren :(:
ingrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooiker.

Ongelezen bericht door ingrid »

[quote="Lizzie."]Triest om op deze manier je 16 jarige hond te verliezen.

Volgens de gemeente is het lastig om een oplossing te vinden omdat het een monumentale oever betreft. 'We zijn daardoor gebonden aan bepaalde regels,' zegt woordvoerder Maud Bredero.[/quote

wat een triest verhaal.

Bullshit van de gemeente er zijn heus wel oplossingen.Ze zijn nu gewaarschuwd.Hopelijk ondernemen ze vlug iets voordat het weer gebeurd met een dier of ik moet er niet aan denken een kind
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je kunt toch ook gewoon je hond aan de lijn houden.
Waarom zijn wij tegenwoordig steeds meer dat andere maar een oplossing moeten vinden voor onze eigen fouten of onoplettend gedrag.
En dan straks ook nog kinderen.? :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Je kunt toch ook gewoon je hond aan de lijn houden.
Waarom zijn wij tegenwoordig steeds meer dat andere maar een oplossing moeten vinden voor onze eigen fouten of onoplettend gedrag.
En dan straks ook nog kinderen.? :denken:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Vreselijk, maar ik ga ook wel Bp mee. Als je iets gevaarlijk vindt en je kan niet eens zwemmen waarom laat je daar je hond los ?
Je gaat toch ook niet je hond los laten lopen langs de snelweg ? En waarom moeten kinderen daar spelen als het zo gevaarlijk is ?
Je laat je kinderen die die verantwoording niet aankunnen toch ook niet langs een weg spelen ?
Het is wel de omgekeerde wereld als je straks overal hekken omheen moet gaan zetten enzo.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Precies, hier loopt een pad langs de veste die meters diep ligt (baksteenwand), mijn lompe whippetmix ging daar standaard aan de riem, zij was daar gegarandeerd een keer naar beneden geduveld.
Als ik een hond moet passeren laat ik suus aan de andere zijde lopen.
Mijn dochter mag er niet met het fietsje langs, wel lopend.
Beetje zelf blijven nadenken.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Vreselijk voor de baasjes maar ik ga ook wel een klein beetje mee met bovenstaande: Als het daar zo gevaarlijk is, zou mijn hond per direct aan de lijn gaan. Loop regelmatig in een losloopgebied waar een weg doorheen loopt. Zodra we in de buurt van die weg zijn, gaat Ol dus ook aan de lijn. Kan ik wel gaan lopen zeuren dat die weg daar loopt en dat dat gevaarlijk en stom is, maar je bent er nog altijd zélf bij en als je wéét dat die weg daar loopt, dan anticipeer je daar op imo. En dus ook met gevaarlijk hoge kanten.

Maar dat maakt het niet minder verschrikkelijk voor de baasjes hoor, ik denk alleen dat in eerste instantie de hondeneigenaar hier lering uit moet trekken, en niet de gemeente..
bouvierpoedel
Zeer actief

Tuurlijk vreselijk als je hond voor je neus verzuipt maar je hebt het zelf laten gebeuren . De gemeente kan ook zeggen dat je maar een zwemdiploma moest halen.
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

In ons buurdorp hebben ze ook zo'n verzuip-plek. Langs een fietspad naar het bos. Dus als daar iemand of een dier op wat voor manier dan ook te water komt, komt ie er met moeite (of helemaal niet) uit. Er zijn daar al meer dan 10 katten verdronken en regelmatig moet de dierenambulance een hond of ree uit het water vissen.
Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, helemaal eens, maar de gemeente maakt een oever die eerst veilig was, onveilig door de hoge beschoeiing, dus is het m.i. ook aan hen om die weer veilig te maken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nog effe en iedereen eist een persoonlijke beschermer van de staat op zijn route buitenshuis die vertelt waar het gevaarlijk is waar niet.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Triest.
Maar als je hond niet kan zwemmen en jijzelf ook niet.
War doe je daar dan.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Echt vreselijk :ugh:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Langs het uhum losloopgebied hier (strook van 2 meter breed zo'n 50 meter lang) hier ligt ook een hele diepe sloot met steile wanden, als ik daar in zou vallen, weet ik nog zo net niet of ik eruit zou komen, ligt er denk ik aan hoe sterk de begroeiing is, en het kan een losloopgebied zijn, maar geen van mijn honden is daar los geweest, want ik krijg ze er daar nooit meer uit en een hond weet niet dat-ie er niet meer uit kan.

Heel zielig, maar inderdaad je kunt bepaalde dingen ook zelf inschatten.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

In het Amsterdam-Rijnkanaal is het een tijdje geleden ook gebeurd. Ook met een oudere hond. De baas is er wel achteraan gesprongen, maar kreeg de hond niet op de kant...

Water dat geen zwemwater dient te zijn, hoef je ook niet in te kunnen... Een uitgang voor de veiligheid zou echter toch wel handig zijn...
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Ik snap niet waarom die hoge beschoeiingen geen plankje net onder de waterspiegel kunnen hebben. Het hoeft niet veel te zijn, maar iets waar gevallen katten/kinderen/dronkenlui/etc kunnen hangen te bibberen tot de volgende ochtend iemand ze vindt zou toch niet zo moeilijk te maken zijn??? Er plonst regelmatig een dier of mens ongewild in het water en het is grotendeels bestuurlijke onwil om daar geen rekening mee te houden. Een tijdje terug waren de 'natuurlijke oevers' overal in de mode, maar de laatste jaren is blijkbaar de onderhoudsarme stijle wand weer in opkomstm :kotz:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Toch wel jammer dat er niet iemand in de buurt was die wel kon zwemmen. Ik zou het geen punt vinden om een kwartiertje te watertrappelen voor zo'n hondje. Moeten ze ons wel eruit komen trekken natuurlijk. En dat is niet zo moeilijk, volgens mij, met de juiste gereedschappen. Het is niet koud buiten en het water is nog redelijk warm. Ik las dat er wel een voorbijganger was maar die wilde zich er niet aan wagen. Nou, vind ik wel een beetje sneu want wat is nou een kwartiertje watertrappelen. Dat kan ik zelfs nog met mijn flutconditie.

In Nederland hoor je toch op elke hoek van de straat iemand tegen te komen die kan zwemmen. Dus ik snap niet dat ze dat niet geprobeerd heeft. Als je hond ligt te verdrinken, klamp je toch gewoon mensen aan die wel kunnen zwemmen? Ik vind het altijd bijzonder, mensen in Nederland die niet kunnen zwemmen. Dan zijn ze of import, of ze hebben een angst. Of ze hebben nooit les gehad natuurlijk, tegenwoordig gebeurt dat ook wel.

Ik lag op mijn 5e al in het zwembad, was in onze omgeving heel normaal dat je dan met zwemlessen begon en heb ook schoolzwemmen gehad tot aan de middelbare school. Zaanstad is erg waterrijk, in de zomer ging iedereen naar de Jagerplas of het Twiske, lekker zwemmen. Onmisbare vaardigheid in Nederland, zwemmen. Eigenlijk is niet kunnen zwemmen in Nederland, net zo gek als niet kunnen fietsen. Ik kan goed zwemmen, alleen is het wel zo dat je snel onderschat hoe snel je afkoelt in koud water, zoiets zou ik over een maand ofzo niet meer doen, want dan is het water veel kouder dan nu.
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Cleva schreef:Ja, maar jij bent niet 55...deze mevrouw kan niet zwemmen.
Ik dacht dat die generatie wel kon zwemmen...ben zelf 54 en ging als kind op zwemles, daarna ook nog schoolzwemmen.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Canidae schreef:
Ik dacht dat die generatie wel kon zwemmen...ben zelf 54 en ging als kind op zwemles, daarna ook nog schoolzwemmen.
Dat idee had ik zelf ook eigenlijk. Pas de laatste jaren zijn ze het overal aan het afschaffen. Daarvoor kon ik altijd in het buitenland trots melden dat elk kind leert zwemmen in Nederland. Er zijn dit jaar meer verdrinkingen geweest dan vorig jaar en dat komt vooral omdat er meer mensen/kinderen zijn die niet kunnen zwemmen. Ik zag laatst drie kinderen lopen langs een gebied met veel sloten, ook wel diepere, van basisschoolleeftijd. Dan vraag ik wel even aan ze of ze allemaal kunnen zwemmen. Is belangrijk en als ze het niet kunnen, zwemvestje aan tijdens het spelen langs de plomp. Dat zie ik wel vaker, peuters en kleuters met een zwemvestje aan. Zeker als je wordt omgeven door slootjes en water overal, is dat wel een aanrader.

Mijn moeder heeft pas leren zwemmen na haar 40e. Ze was ooit vast komen te zitten onder water als kind en bijna verdronken en erg bang voor water. Ik weet niet hoe ze onder het schoolzwemmen is uitgekomen, want dat kreeg ze wel, maar ze moest het echt helemaal opnieuw leren. Was wel gek, als kind besef je dat niet, omdat ze altijd wel meeging de branding in in zee. En in het zwembad, merk je dat ook later pas.

Ik vond het wel goed dat ze haar diploma's toen haalde, echt een overwinning op zichzelf. En het kan je leven redden natuurlijk. Ik weet niet waarom deze mevrouw niet kan zwemmen, maar misschien is deze tragedie een reden voor haar om het te gaan leren. Je bent nooit te oud om te leren natuurlijk. Er zaten in mijn moeders zwemgroep ook mensen boven de 60 en 70. Ik denk wel dat schoolzwemmen van na WOII is.
Fizgig
Zeer actief

Cleva schreef:
Canidae schreef:
Deze mevrouw kon het niet. Kwestie van het hondje niet naast de diepe kant los laten lopen.
Ik kan wel zwemmen. Maar ik laat mijn honden ook niet vlak langs de rand lopen van water of grachten. Ik heb namelijk helemaal geen zin om erachter na te moeten springen, hahaha. Shelly wil nog wel eens een eend zien en die het water in willen jagen. Dat mag dus niet want ze schiet zo haar doel voorbij de plomp in, daahaag, haha.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Wat een gezeur. Let gewoon eens op en gebruik je verstand -- indien aanwezig.
De eigenares van het hondje moet worden aangeklaagd voor criminal neglect :cool2:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn moeder heeft ook nooit kunnen zwemmen, en ze was echt niet bang voor water.

Al denk ik wel dat mijn moeder er wel achteraan was gesprongen, ik denk dat ik ( kan zwemmen ) er misschien niet achteraan zou springen, zeker niet als er weinig mensen in de buurt zijn. Wil toch niet verdrinken voor mijn hond.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
bouvierpoedel
Zeer actief

gonnie schreef:Mijn moeder heeft ook nooit kunnen zwemmen, en ze was echt niet bang voor water.

Al denk ik wel dat mijn moeder er wel achteraan was gesprongen, ik denk dat ik ( kan zwemmen ) er misschien niet achteraan zou springen, zeker niet als er weinig mensen in de buurt zijn. Wil toch niet verdrinken voor mijn hond.
Schandalig om meer van jezelf te houden dan vann je hondje. :80: :jank:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Al die mensen die die hond hebben zien verdrinken, die wél konden zwemmen...... Wat een vreselijke lui.

Maar tegenwoordig kijk ik nergens meer van op. Want mensen grijpen óók niet in als ze zien dat er iemand verkracht wordt.

Verbaast me trouwens dat die hond niet kon zwemmen. Zelfs mijn grote kneus kan dat. Zelfs als ze van de dam afvalt 2 meter omlaag. Daar lopen wij altijd over om de beek over te steken. Ik schrok me een ongeluk toen ik dat zag en stond op het punt om het water in te gaan maar ze kwam boven en peddelde zelf naar de kant.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”