Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulp gevraagt opvoeden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Hulp gevraagt opvoeden

Ongelezen bericht door smokey »

Hallo Allemaal op Hondenforum.nl

Wij hebben sins 2 weken een border collie Pup met de naam smokey van nu ong 10 weken oud en het is onze eerste hond vandaar ook nu deze vraag :scratch:

Smokey vind het prachtig om overal met ze poten op te gaan op de tafel ,vensterbank ,bank ,stoelen ,bureau Etc..
nu als hij dit doet roepen wij NEE! en pakken zijn poten en zetten ze op de grond en geven hem even geen aandacht , echter blijft hij gewoon doorgaan hiermee :scratch: :denken:
Ook vind hij het leuk om te knagen aan de muren en het laminaat , wij roepen NEE! en geven hem een zetje om hem ermee te laten ophouden , werkt echter totaal niet hij gaat gewoon rustig verder :O:

Ik vraag mij af of dit een goede aanpak is Of dat mensen een betere aanpak weten?

Ik hoor het graag !
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Re: Hulp gevraagt opvoeden

Ongelezen bericht door Suske »

Gefeliciteerd, je hebt een pup :cheer:
En zo te lezen zullen jullie het weten ook.

Als je tijd genoeg hebt:
Zodra wakker, spelen ermee.
Uitlaten, keten klieren, nee aanleren (even de zoekfunctie gebruilen) noem maar op.
Dan krijgt het monstertje ook niet de kans te leren dat alles wat jij niet wilt
ook aandacht oplevert en dus ook leuk is :cheer:

En verder gewoon genieten van het pup zijn!
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

smokey schreef:Hallo Allemaal op Hondenforum.nl

Wij hebben sins 2 weken een border collie Pup met de naam smokey van nu ong 10 weken oud en het is onze eerste hond vandaar ook nu deze vraag :scratch:

Smokey vind het prachtig om overal met ze poten op te gaan op de tafel ,vensterbank ,bank ,stoelen ,bureau Etc..
nu als hij dit doet roepen wij NEE! en pakken zijn poten en zetten ze op de grond en geven hem even geen aandacht , echter blijft hij gewoon doorgaan hiermee :scratch: :denken:
Ook vind hij het leuk om te knagen aan de muren en het laminaat , wij roepen NEE! en geven hem een zetje om hem ermee te laten ophouden , werkt echter totaal niet hij gaat gewoon rustig verder :O:

Ik vraag mij af of dit een goede aanpak is Of dat mensen een betere aanpak weten?

Ik hoor het graag !
Op het moment dat z'n pootjes op de grond komen zeggen "laag, dat is goed". Bij het knagen ook een duidelijk Nee en belonen als hij stopt (met stem maar op deze leeftijd werkt een koekje ook wel heel goed)
Want in plaats van alleen te laten zien wat je NIET wilt, is het ook belangrijk te belonen wat je wel wilt.

Geniet ervan, zo leuk die puppytijd!
Afbeelding
smokey
Actief

bedankt voor je reactie !

Is Negeren eigenlijk beter als Nee! roepen in het geval hij op de bank en tafel springt ?

Bedankt voor de Tip zoeken naar NEE commando aanleren , hoe gek het ook klinkt ik was hier zelf niet opgekomen nog .

Ik speel zelf redelijk veel met hem als hij net wakker is en hij zijn plasje en poepje heeft gedaan :-)
Meestal is dit door de huiskamer heen rennen achter een bal aan die ik weggooi of met een touw klooien.
Laatst gewijzigd door smokey op 26 sep 2013 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Wij hebben wel vanaf het begin een duidelijk "NEE" gebruikt en hij weet inmiddels dondersgoed wat we daarmee bedoelen.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik vind negeren idd beter dan nee.
Maar ja, je kan met zo'n hummel natuurlijk niet alles negeren.
Daarom heeft Suske hier als pup eigenlijk nooit de kans gekregen om haar eigen gang te gaan.
Die heb ik ook maar heel weinig hoeven corrigeren en af te leren.

Nee hebben we haar uiteraard wel aangeleerd.
En zodra ze dan doen wat je wel graag wilt belonen natuurlijk!
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

smokey schreef:Is Negeren eigenlijk beter als Nee! roepen ?
Nou, de meeste puppenondeugendheidjes zijn nogal zelfbelonend. Knagen bijvoorbeeld is leuk! Het maakt niet uit voor een pup of dat op een bot is, of op je antieke meubelstuk. Dan werkt negeren dus totaal niet.

Er zijn mensen die vinden dat je het positieve moet belonen en het negatieve negeren, maar ik houd daar absoluut niet van.

Als je pup bijvoorbeeld knaagt op een tafelpoot, dan zeg je nee, en haalt hem daar weg. Dan geef je iets waar hij wel op mag knagen. Zoals gezegd, niet alleen verbieden, ook laten zien wat je wél wil zien aan gedrag ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
smokey
Actief

bedankt voor al jullie reacties !

Ik ben maar eens begonnen met het leren van NEE door middel van een brokje op de grond te leggen als elke keer als hij hem wilt pakken Nee te roepen en als hij netjes zitten blijft te klikken(met clicker) en hem het brokje te geven .

Het is volgens mij alleen een Super slim beest want na 2 keer nee te zeggen bleef hij netjes zitten en negeerde hij het brokje tot ik weer klikte en hij het brokje snel pakte... zo schiet het natuurlijk niet op haha
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Sterkte met je pup :D en het is nog een Border ook, die leren soms echt razendsnel. Zoals je al gemerkt hebt met de clickeren, waarbij je hem nu hebt geleerd dat de click is dat hij een snoepje mag pakken ;) ik zou zeggen, ga ook vooral naar een goede hondenschool om je vragen te stellen.

Hier is nee, ook echt nee. Maar dat hebben we hem aangeleerd door hem ook te laten zien wat dan wel mag (knagen is nee, maar daarna een flos geven en belonen als hij dat pakte).
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Als je met de clicker oefeningen aanleert moet je het voertje na de click uit je hand geven. De nee aanleren zou ik anders doen, zonder clicker, ik vind het zo wat verwarrend voor de hond.

Je neemt in iedere hand een brokje. 1 hand houd je geopend voor de hond, de andere gesloten naast je lijf. Als hij het brokje wil pakken, sluit je je hand en zegt tegelijkertijd nee. Als hij gaat klieren aan je hand,wacht je tot hij daarmee stopt, dan geef je uit je andere hand het brokje met een "ja braaf"

Na een paar keer oefenen, zal de hond op je "nee" zijn neus terugtrekken en hoef je je hand niet meer te sluiten. Hij begrijpt dan de "nee" Vanaf dan kun je belonen met het brokje uit je geopende hand. Jij zegt dan na het terugtrekken van de neus, ja braaf, en de hond mag dan het koekje uit je hand pakken.

Je kunt dan ook in moeilijker situaties gaan oefenen op nee.

Edit wat aangevuld
smokey
Actief

Bedankt voor de TiPs ! gaan hiermee aan de slag
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik corrigeerde Bo ook met NEE, vervolgens haalde ik haar uit die situatie en leidde ik haar af.
Als je goed oplet dan kan je ook veel rottigheid voorkomen. Dan krijgt het minder kans om een gewoonte te worden.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn ervaring is dat je als nieuwe hondeneigenaar ook al heel snel te veel wilt. Zo'n pupje is een baby. Ik heb de fout gemaakt om ook vanalles te verbieden onder de noemer jong geleerd is oud gedaan, en vervolgens gefrustreerd te raken als het allemaal niet lukte.
Na een paar weken kwam ik er achter dat het veel makkelijker is om wat milder te reageren, en te voorkomen dat hij het gedrag vertoont. Dus als hij overal op knaagt, kun je er voor kiezen om wat dingen af te zetten met een puppyren bijvoorbeeld.

Bij mijn hond merkte ik dat dingen afleren pas beklijfde toen ze een maand of 3 / 4 was.
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik zou de pup ook alleen uit de hand voeren (en voerbak dan), wanneer je brokjes op de grond legt zal de hond de grond verder afspeuren naar lekkers. Binnen is dat geen probleem, maar kans bestaat dat ze dit buiten ook gaat doen, en dan dingen in de bek neemt waarvan je liever niet wil dat ze het doet of dat het zelfs gevaarlijk kan zijn.
En verder zoals hier al eerder gezegd is, bij iets wat ze niet mag, nee zeggen en een alternatief bieden. Bijvoorbeeld een touw waar ze wel aan mag knagen, als ze een keer uit zichzelf het touw pakt zou ik zelf ook zeggen 'goed zo!'. Dat knagen is ook gewoon een puppyding dus waarschijnlijk houdt ze er met de tijd wel mee op. Vervelend is wel als je niet thuis bent en ze doet dat soort dingen.
Ik heb mijn pup nu gewoon los in huis en als ik weg ben doe ik wat lekkers in de kong en gaat ze daarna gewoon slapen. Stukken in de kamer waar ze niet bij mag zet ik af zodat daar ook geen gedonder ontstaat.

Geniet van je pup!!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Zorg er ook voor dat er genoeg is waar hij wel mee mag spelen. Ben het verder helemaal met Suske eens; veel met hem doen, binnen en buiten, zodat hij lekker moe is. Als je een bench gebruikt kun je hem daar dan een tijdje in doen om te slapen. En als hij uitgerust is begin je weer van voor af aan :D
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Zoals mensen hier al zeggen lekker veel met hem doen.
NEE zeggen bij dingen die niet mogen en dan een alternatief bieden waarop hij wel mag kauwen.
En dingen die hij goed doet belonen.
Veel succes en geniet van de puppytijd :engel:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Zorg in elk geval dat je pup voldoende rust krijgt.
Een border blijft doorgaan als jij het niet stopt.

Ik heb voor mijn pups een bench gebruikt voor de rust. Even time out.

Jace, mijn eerste border heb ik gruwelijk mee geworsteld.
Meagan heb ik alleen maar positief getraind, heel veel belonen en fouten negeren (als het niet anders kon zei ik nee, of foutje).
En van Meagan zou ik er wel 10 kunnen hebben, zo makkelijk is ze.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Welkom in de wondere wereld van de pups en specifiek die van de border collie pup. Slopen was hier ook een favoriete hobby bij Kay: verwarmingsbuizen, salontafel, schommelstoel, bank, etc: heel lang heb ik de sporen van pup Kay nog in mijn huis (maar ook mijn tuin, gaten in mijn grasveld, afgekloven planten)kunnen zien. Ik was er meestal gewoon bij (ik was toen aan de thuisstudie)er werd veel met hem gedaan en er was ook veel te kauwen en te spelen, maar het kauwen op het meubilair was gewoon een hobby! :schrik: Het was lang gewoon heel erg opletten geblazen, maar uiteindelijk is het gewoon over gegaan. Kay heeft wel gesloopt tot hij 1,5 jaar was, dus wees voorbereid. :schrik: Niet altijd in die heftige mate als in de mate van toen hij 10 weken was. Maar wees ook maar voorbereid op de periode dat je pup over een aantal weken zijn tanden gaat wisselen, dan wordt het helemaal feest! :cheer:

Ga je ook naar pupcursus? Zou ik zeker doen met je eerste hond en zeker je eerste border collie! (en daarna ook vooral door gaan met gehoorzaamheid en daarna na een jaar met een leuke sport)
Afbeelding
smokey
Actief

Iedereen weer bedankt voor alle Tips !

Wij zijn nu zelf bezig met behendigheids cursus waar die het super doet !

Ik ga binnenkort ook beginnen met de Puppy Cursus / gehoorzaamheid (ben nog op zoek)

Wij hebben al heel veel speeltjes voor hem en leggen die meestal door de kamer heen met de gedachten dat hij dan eerder een speeltje pakt dan bijv op de stoelpoten te bijten :) * of dit nou echt werkt ... haha

Als hij nu iets doet wat niet mag geef ik hem een duidelijk NEE en leid hem af met iets anders wat wel mag (Tip opgevolgd)

Zelf maak ik gebruik van een bench waar we hem indoen om even een dutje te doen ,
meestal houden we ons aan 1 uur wakker 2 uur slapen(dit gelezen hier op het forum)
smokey
Actief

Iedereen weer bedankt voor alle Tips !

Ik ga binnenkort ook beginnen met de Puppy Cursus / gehoorzaamheid (ben nog op zoek)

Wij hebben al heel veel speeltjes voor hem en leggen die meestal door de kamer heen met de gedachten dat hij dan eerder een speeltje pakt dan bijv op de stoelpoten te bijten :) * of dit nou echt werkt ... haha

Als hij nu iets doet wat niet mag geef ik hem een duidelijk NEE en leid hem af met iets anders wat wel mag (Tip opgevolgd)
Hij is trouwens ook DOL op Steentjes, slakken , zand .... NEE! :oohja:

Zelf maak ik gebruik van een bench waar we hem indoen om even een dutje te doen ,
meestal houden we ons aan 1 uur wakker 2 uur slapen(dit gelezen hier op het forum)
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Je hoeft je niet zo strak aan het 1 uur spelen 2uur slapen te houden hoor. Wat als je pup nu genoeg heeft aan een uurtje slaap? Laat je hem dan nog een uur in de bench? Want na slapen moet ie plassen.

Wat ik zou doen als pupmans ergens aan of bij zit waar jij hem liever niet hebt is hem erbij weghalen, een rustige maar ferme Nee en dan even spelen met iets wat wel van hem is 'hier jongen dit mag je wel hebben, leuk he!'. Bv flostouw oid. Maar dat zul je echt heel lang vol moeten houden want hij is nog maar een baby.
Afbeelding
smokey
Actief

het probleem is smokey heeft energie voor 10 , dus als we hem niet laten slapen gaat ie gewoon door :)

we houden ons niet heel strak aan 1 uur wakker 2 uur slaap maar proberen wel dit als richtlijn te gebruiken.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik zou kijken naar hoe hij zelf is. Als je ziet dat hij zich over de toeren werkt dan kun je hem idd even in de bench doen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

smokey schreef:bedankt voor je reactie !

Is Negeren eigenlijk beter als Nee! roepen in het geval hij op de bank en tafel springt ?

Bedankt voor de Tip zoeken naar NEE commando aanleren , hoe gek het ook klinkt ik was hier zelf niet opgekomen nog .

Ik speel zelf redelijk veel met hem als hij net wakker is en hij zijn plasje en poepje heeft gedaan :-)
Meestal is dit door de huiskamer heen rennen achter een bal aan die ik weggooi of met een touw klooien.
In dit geval is negeren waardeloos, want dan blijft hij gewoon op de bank en tafel springen :mrgreen:
Misschien kiest hij die plaatsen dan ook wel uit om te liggen en te slapen en dat lijkt me niet de bedoeling.

Dus in dit geval niet negeren, maar laten zien wat je wel wilt.
Dus hup van die tafel af en in de mand.
En als hij daar is en misschien zelfs even blijft, dan is hij braaf.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

consequent zijn is de sleutel!

En niet denken als je 's avonds laat op de bank ploft 'pff laat hem maar, nu heb ik even geen zin' want dat werkt niet.

Alle tijd en energie die je nu in je hond stopt daar profiteer je later dubbel en dwars van!
:E:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

smokey schreef:Iedereen weer bedankt voor alle Tips !

Is dat een behendigheidscursus voor pups?
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
smokey
Actief

Ik volg prive les , ik heb geen idee of het voor pups is :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”