Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chronische snotneus

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Chronische snotneus

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ons oude teckeltje Olivier heeft al maanden een snotneus. Hij heeft dat een paar jaar geleden ook gehad. Nadat verschillende AB's niet werkte is er toen uiteindelijk onder verdoving een kweek genomen. De aanwezige bacterie bleek resistent tegen veel AB's. Ook bleek hij een tandwortelontsteking te hebben.
Na de gebitssanering en flink kuur AB knapte hij uiteindelijk op.

Maar nu heeft hij weer een snotneus. Het begon langzaam maar inmiddels is het weer flink mis: Niezen, reversed niezen, slikken en likken. Ook hoor je hem soms ademen. Hij ademt nog wel door z'n neus. Het is een klein hondje natuurlijk maar de groene spetters zitten tot aan de muur.
Uiteraard zijn we al meerdere keren bij de da geweest. 2 soorten AB (pil en druppels) maar het helpt niks. Druppels maakte het wel losser dus op advies van DA druppelen we nu met een zoutoplossing.
Zijn gebit is erg slecht weer dus wellicht zit daar een oorzaak/instandhouding. Echter, geen losse tanden, abcessen of putlucht.

Olivier is inmiddels 15,5 jaar, heeft een slecht hart en wrs doen ook lever en/of nieren het niet helemaal goed meer. Narcose is dus het laatste wat we willen. Een kuur AB is al te merken: Weken slecht eten en erg slechte ontlasting.
DA wil zolang als het kan afwachten. Verdere behandeling is te risicovol.

Maarja. Olivier is een teckel en die zijn niet stuk te krijgen :19: Uiteraard willen we het ventje voor geen goud missen en willen we alles doen om het hem comfortabel te maken. Maar, ik ben ook iemand die absoluut niet wil behandelen om levens te rekken. Hoe verdrietig ook, als het voor de hond niet leuk meer is en de behandeling te risicovol/ellendig is, dan doen we het niet.

Ik weet nu niet zo goed wat wijsheid is. Op zich vertrouw ik de DA helemaal. En hij weet ook goed hoe ik erover denk en past zijn advies daar ook op aan denk ik.
Iemand nog tips of ervaringen?
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Re: Chronische snotneus

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik geef mijn konijnen met chronische snot l-lysine. Dat is een aminozuur wat ondersteuning biedt tegen een aantal bacteriën zoals de herpes bacterie. Bij mijn konijnen helpt het, het wordt ook gebruikt voor katten met niesziekte bijvoorbeeld. Als mijn katten het hebben, doe ik het ook door hun drinkwater. Je kunt het niet door het voer mengen, dus ik doe het in het drinkwater. Ik vind het een erg goed middel, mijn konijnen niezen niet zolang ik dat geef.

Maar ja, hij is natuurlijk wel oud en krakkemikkig. Als ie zich zo slecht gaat voelen door antibiotica, zou het idd best kunnen dat zijn nieren het niet zo goed meer doen. Misschien dat een supplement met vitamines en mineralen wat ondersteuning kan bieden? En probiotica misschien? Voor zijn nieren, je zou zo'n waterfontein kunnen proberen, daar gaan sommige honden wat meer door drinken. Sterkte met je lieve oudje, ik hoop dat je hem wat comfortabeler kunt krijgen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het wordt moeilijk om in zijn neus te kijken denk ik?
Misschien zit er wel een grasaartje o.i.d. in.
Is er wel weer een kweekje gemaakt?

Verder zou ik het ook niet weten.
Sterkte :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Fizgig schreef: Misschien dat een supplement met vitamines en mineralen wat ondersteuning kan bieden? En probiotica misschien? Voor zijn nieren, je zou zo'n waterfontein kunnen proberen, daar gaan sommige honden wat meer door drinken. Sterkte met je lieve oudje, ik hoop dat je hem wat comfortabeler kunt krijgen.
Supplementen gaat niet. Ondanks dat hij oud is en een snotneus heeft merkt hij direct als er onbekende substanties door z'n eten zitten :hmmm: En dan eet hij dus niks. Alleen de rimadyl accepteert hij. Hem dwingen pillen te slikken gaat wel, maar is zo'n gevecht dus langer dan een week gaan we dat niet meer doen. Hij is wat dementerend en daardoor niet meer voor rede vatbaar als het gaat om niet leuke dingen doorstaan :wink:
Die lysine kan ik eens naar kijken, wellicht is dat smakeloos. Drinken doet hij weinig, hij krijgt daarom een flinke scheut water door z'n prakkie dus dat zit wel goed.
ranetje schreef:Het wordt moeilijk om in zijn neus te kijken denk ik?
Misschien zit er wel een grasaartje o.i.d. in.
Is er wel weer een kweekje gemaakt?
Toen de neus weer begon heeft de DA met een lampje proberen te kijken. Er was niks te zien behalve wat zwelling, de ene kant meer dan de andere. Hij gaf aan dat bij een grasaar je ook wat bloed zou verwachten? Plus dat Olivier verre van hoog gras blijft. Risico op natte buik is dan te groot namelijk.
Er is nu geen kweekje gemaakt. Ik meende te begrijpen dat dat onder roesje 'bij de bron' moet? Maar wellicht kan ik idd zelf wat vers uitgeniest snot opvangen.

Dank voor het meedenken!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”