Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel jeuk

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Veel jeuk

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Hallo,

ik post het maar eens hier, hopende dat jullie wat meer kennis hier van hebben dan wij.

Wij hebben 2 honden, waarvan 1 sinds een week of 2 regelmatig jeukt. Soms erg veel, dat het echt te veel is voor 'normaal' en soms weer wat minder. Maar aanzienlijk meer dan normaal, over het algemeen. De andere hond heeft nergens last van.
Compleet gecheckt van boven tot onder, 6 keer, geen vlo'tje te bekennen in ieder geval.

Het rare is dat we verder niets zien. Hij krabt voornamelijk met zijn achterpootje langs zijn buikje. Ook als je hem daar kriebelt gaat hij meteen jeuken. Er is niets te zien verder, niet rood, geen kale plekken o.i.d. Verder niets veranderd hier, niet van voer veranderd, geen andere shampoo etc etc.

Hebben jullie enig idee waar dit meest waarschijnlijk aan kan liggen? Ik vind het altijd fijn om al met wat achtergrond info naar de dierenarts te gaan.

Groetjes, Cuddie
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Veel jeuk

Ongelezen bericht door rose »

Geef je zuivel?
Laatst gewijzigd door rose op 17 sep 2013 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Overspronggedrag?
Ik heb hier een heerlijk mutsje van twee jaar die staand in de lucht aan haar buik gaat staan krabben als ze iets aan het uitbroeden is :mrgreen:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik zou kijken of ze een schraapsel kunnen nemen van de plek. Naast parasieten heb je ook nog schimmels en gisten die veel jeuk kunnen geven. Dan kun je nog testen op allergieën, een omgevingsallergie, maar ze kunnen ook ineens een voedselallergie ontwikkelen. Vaak zijn honden dan gevoelig voor granen maar er zijn natuurlijk allerlei allergieën. De dierenarts schrijft dan vaak een brok met heel weinig allergenen erin voor maar je kunt ook zelf elimineren met diersoorten.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Fizgig schreef:Ik zou kijken of ze een schraapsel kunnen nemen van de plek. Naast parasieten heb je ook nog schimmels en gisten die veel jeuk kunnen geven. Dan kun je nog testen op allergieën, een omgevingsallergie, maar ze kunnen ook ineens een voedselallergie ontwikkelen. Vaak zijn honden dan gevoelig voor granen maar er zijn natuurlijk allerlei allergieën. De dierenarts schrijft dan vaak een brok met heel weinig allergenen erin voor maar je kunt ook zelf elimineren met diersoorten.
Dat beest heeft helemaal geen jeuk, is gewoon oversprong gedrag.
Fizgig
Zeer actief

silvester schreef:
Fizgig schreef:Ik zou kijken of ze een schraapsel kunnen nemen van de plek. Naast parasieten heb je ook nog schimmels en gisten die veel jeuk kunnen geven. Dan kun je nog testen op allergieën, een omgevingsallergie, maar ze kunnen ook ineens een voedselallergie ontwikkelen. Vaak zijn honden dan gevoelig voor granen maar er zijn natuurlijk allerlei allergieën. De dierenarts schrijft dan vaak een brok met heel weinig allergenen erin voor maar je kunt ook zelf elimineren met diersoorten.
Dankjewel voor de diagnose. Ken je het hondje? Kun je door het beeldscherm heen kijken? Beetje raar om mensen zoiets voor te houden, lijkt mij een goed idee om iets medisch eerst uit te sluiten.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
jeuk kan ook een pijn scheutje zijn , en dat irriteert ook bij het aaien daar
silvester

Fizgig schreef:
silvester schreef:
Dankjewel voor de diagnose. Ken je het hondje? Kun je door het beeldscherm heen kijken? Beetje raar om mensen zoiets voor te houden, lijkt mij een goed idee om iets medisch eerst uit te sluiten.
Lezen muts:
Het rare is dat we verder niets zien. Hij krabt voornamelijk met zijn achterpootje langs zijn buikje. Ook als je hem daar kriebelt gaat hij meteen jeuken. Er is niets te zien verder, niet rood, geen kale plekken o.i.d. Verder niets veranderd hier, niet van voer veranderd, geen andere shampoo etc etc.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

silvester: kappen! je kunt normaal praten anders zeg je maar gewoon niks
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Fizgig schreef:
silvester schreef:

Precies Fizgig! Mijn honden krijgen al jaren regelmatig een schoteltje yogurt/vla, tot Sam van de zomer ineens begon te jeuken, precies zoals de TS beschrijft. Na enig zoeken bij de voeding heb ik de yogurt/vla weg gelaten en de jeuk was ook verdwenen. Zo kan dat natuurlijk met alle voedingsmiddelen, als ze het al jaren eten zegt dat niets.
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Hier gaf ik de laatste paar maanden ook een bodempje yoghurt aan de honden.
En een ervan begon precies als bij ts te krabbelen en ook bij haar gingen de poten alle kanten op wanneer ik op een bepaalde plek op de borst kwam.
Ik ben gestopt met de yoghurt en alles is weer voorbij.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Luna reageert ook heftig jeukerig op zuivel.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Cuddie_
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties!

@ Rose; Nee, hier krijgen ze geen zuivel.
Ze krijgen Carnibest als hoofdvoer, knoflookbrokken tegen de beestjes en zalmolie voor de huid/vacht. Daarnaast 's ochtends een beetje brok (merk weet ik zo even niet meer, uit Duitsland...70% vlees).

@ Melanie; Ik ga eens zoeken naar overspronggedrag. Nooit van gehoord eerlijk gezegd. Maar dit hondje is psychisch niet in orde volgens mij hihi :piew: Dus ook alle niet-lichamelijke oorzaken zijn zeker mogelijk. :engel:

@ Pakdebal; nee pijn lijkt het niet te zijn. Hij heeft verder nergens last van. Vliegt in het rond en stuitert gewoon zo als altijd, laat niets van pijn merken.

@ Fizgig; ja ik dacht daar inderdaad ook al aan. Alleen het rare is dat echt níets te zien is. Meestal is dat bij de dingen die je noemt wel zo. Of ze worden er een beetje kaal, of het is schilferig, of rood... maar ik zie echt helemaal niets. Maar misschien dat we dit sowieso laten checken voor de zekerheid.
Cuddie_
Zeer actief

@ Overspronggedrag; ik weet niet of het dit wel kan zijn... hij jeukt niet alleen op momenten dat hij actief is of in conflict 'kan zijn'. Als hij gewoon lekker ligt dan kan hij ook opeens beginnen te jeuken.

Vandaag heeft hij weer niet zo heel veel gejeukt. Soms even van die 'aanvallen' dat hij als een gek begint te krabben... en dan weer een hele tijd niets.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Ik zou laten testen op bacteriën, gisten en schimmels. Veel honden, en dan met name de "jeukerige" honden, hebben daar nu last van. Is heel simpel te achterhalen voor een dierenarts.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Als een hond allergisch is voor vlooienbeten hoeft ie maar 1 vlooienbeet gehad te hebben om gek te worden van de jeuk. Een paar vlooien
zie je zelfs op een kleine hond niet (weet ik uit ervaring)
Haal bij een da een pipetje Stronghold en je bent er na een paar dagen zeker van dat dat het probleem niet (meer) is.
Denk erom dat te lang aanmodderen met jeuk net zo erg is als met pijn.
Melanie 74

Cuddie_ schreef:@ Overspronggedrag; ik weet niet of het dit wel kan zijn... hij jeukt niet alleen op momenten dat hij actief is of in conflict 'kan zijn'. Als hij gewoon lekker ligt dan kan hij ook opeens beginnen te jeuken.

Vandaag heeft hij weer niet zo heel veel gejeukt. Soms even van die 'aanvallen' dat hij als een gek begint te krabben... en dan weer een hele tijd niets.
Is het wel iedere keer het zelfde plek/beweging met krabben.
Hier doen ze het ook wel als ze iets "uitbroeden", zoals hoe krijg ik een koekje? En dan liggen ze gewoon rustig, of ze willen op de bank enz.
Ze hoeven niet altijd direkt in beweging te zijn hoor.

Probeer eens te observeren wanneer en welke handeling hij laat zien.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

teckeltoos schreef:Als een hond allergisch is voor vlooienbeten hoeft ie maar 1 vlooienbeet gehad te hebben om gek te worden van de jeuk. Een paar vlooien
Haal bij een da een pipetje Stronghold en je bent er na een paar dagen zeker van dat dat het probleem niet (meer) is.
Hier ga ik ook van uit.

Een hond die expres gaat krabben om aandacht te verkrijgen, die moet nog geboren worden.
silvester

Rosita Compagner schreef:
teckeltoos schreef:Als een hond allergisch is voor vlooienbeten hoeft ie maar 1 vlooienbeet gehad te hebben om gek te worden van de jeuk. Een paar vlooien
Hier ga ik ook van uit.

Een hond die expres gaat krabben om aandacht te verkrijgen, die moet nog geboren worden.
Huh? :denken:

Ben blij dat jij idd geen ruk van honden afweet :LOL:

Je zal ze de kost moeten geven :roll: :mrgreen:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

silvester schreef: Huh? :denken:

Ben blij dat jij idd geen ruk van honden afweet :LOL:

Je zal ze de kost moeten geven :roll: :mrgreen:
Ehm hallo? Kun jij niet normaal praten ofzo?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Cuddie_
Zeer actief

Ik heb me gister bedacht dat de honden pas sinds 2 weken ofzo op bed slapen bij ons... misschien dat hij last heeft van het wasmiddel of de wasverzachter?
Ik doe altijd flink veel wasverzachter erbij omdat ik het heerlijk vind als de dekens lekker ruiken haha.

Ik ga vandaag neutral halen en daarmee wassen en dan leg ik die vanavond er op. Als het dat zou zijn dan moet hij er al snel geen last meer van hebben, blijft hij jeuken dan gaan we naar de dierenarts.
Fizgig
Zeer actief

Cuddie_ schreef:Ik heb me gister bedacht dat de honden pas sinds 2 weken ofzo op bed slapen bij ons... misschien dat hij last heeft van het wasmiddel of de wasverzachter?
Ik doe altijd flink veel wasverzachter erbij omdat ik het heerlijk vind als de dekens lekker ruiken haha.

Ik ga vandaag neutral halen en daarmee wassen en dan leg ik die vanavond er op. Als het dat zou zijn dan moet hij er al snel geen last meer van hebben, blijft hij jeuken dan gaan we naar de dierenarts.
Dat is best mogelijk, ja. Honden hebben soms gewoon dezelfde allergieën als wij. Ik hoop voor je dat dat het is, dat is niet zo lastig natuurlijk. En dan kan ik je meteen doorverwijzen naar ons toverkollentopic, daarin staan namelijk recepten om zelf wasmiddel te maken, van gewone zeep en dat is heel neutraal spul. Net zo goed als Neutral maar véél goedkoper. http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=269275 Je kunt er meer recepten vinden van schoonmaakmiddelen en je bespaart er een boel geld mee.
Melanie 74

Rosita Compagner schreef:
Hier ga ik ook van uit.

Sorry hoor, maar dat een is een belachelijke uitspraak, je moet eens weten hoe honden hun baasjes kunne manipuleren! Ik ben ze echt wel tegen gekomen.
sabine01
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door sabine01 »

En of honden kunnen manipuleren denk maar aan bedel gedrag lief kijken oh wat kijkt hij lef koekje erin.
Ook op hondentraining zie ik honden manipuleren vooral als het regent en de oefening af is aan de beurt, lief kijken zielig kijken en wat zegt de baas ah je keft niet af hoor want het gras is ook zo nat en koud.
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Mijn hondje jeukt zichzelf ook heel veel.
Het lijkt steeds erger te worden maar ik kan niks vinden.
Weer ontvlooit en alles maar geen vlooi te zien?
Ik begrijp niet waarom hij dit doet en mijn andere honden doen dit niet?
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
silvester

kaatje888 schreef:Mijn hondje jeukt zichzelf ook heel veel.
En elke keer dat hij krabt ga jij even bij hem kijken wat er aan de hand is? :wink:
frisbeedog
Actief

Ongelezen bericht door frisbeedog »

Jeuk kan van alles zijn
wil je meer weten dna naar de dermatoloog mevr Vroom in Oisterwijk
dan krijgt ie 28 prikken en weet je snel meer
en tevens bloedafname
en huidafkrabsel

verder geen wasverzachter en geen ariel gebruiken

heeft ie jeuk als het nat is buiten
nat gras van dauw of de regen
jeukt ie niet schurend met bek langs de grond
dan zijn het vaak gisten en schimmels

en let op sommige honden kunnen ook voor pipetten jeuk krijgen
ik mocht bv geen advantix geven

of voedelallergie

en je bed kan veel huisstofmijten bevatten of de vloerbedekking daar

sterkte
ik heb er 1 van 5 jaar en 2 dagen af moeten geven
vanwege alle pillen ertegen en was van binnen verrot van de pillen

dus wees er snel bij

sterkte
An
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

silvester schreef:
kaatje888 schreef:Mijn hondje jeukt zichzelf ook heel veel.
En elke keer dat hij krabt ga jij even bij hem kijken wat er aan de hand is? :wink:
Nee.. :roll:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Fizgig
Zeer actief

Hier staan een boel oorzaken op een rijtje gezet: http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... ogie/hond/
frisbeedog
Actief

Ongelezen bericht door frisbeedog »

Hier kan je ook eea aan informatie vragen en je hond op zetten
werkt super

http://www.soulmate-nutrition-dog.nl

Soul-Mate Nutrition® DOG

Ons paradepaardje en basisproduct is Soul-Mate Nutrition DOG. Dit is een zo compleet mogelijk supplement voor honden. Uniek aan Soul-Mate Nutrition DOG is dat er ingrediënten aan zijn toegevoegd die de vorming van kraakbeen en het in conditie houden van de spieren, pezen en gewrichten bevorderen. Het is geen standaard vitaminen- en mineralensupplement, maar zeer uitgebreid waardoor alle vitaminen en mineralen synergetisch kunnen samenwerken. Soul-Mate Nutrition DOG wordt zowel in de sport als in de recreatie gebruikt.
Soul-Mate Nutrition® M.S.M.

M.S.M. wordt vooral gebruikt bij ontstekingen. Bij blessure`s kan het een hulpmiddel zijn om de genezing te bevorderen. Bij een verstuiking of rugprobleem, aanmaak van collageen, verstijving van spieren en gewrichten. De therapeutische mogelijkheden bij honden met ademhalings- of longproblemen zijn enorm. Honden met reuma-achtige klachten hebben veel baat bij Soul-Mate Nutrition M.S.M. Huid- en Allergie problemen worden van binnenuit met Soul-Mate Nutrition M.S.M beter genezen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”