Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lekker spelen met je hond....duur grapje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix
Aantal honden: 1

Lekker spelen met je hond....duur grapje

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

De dochter (14) van een kennis was met hun nieuwe hond (herplaatser), aan het spelen in het park bij hun in de buurt.
Tot een stadswacht haar betrapte en op de bon slingerde! Ze kregen gisteren dus een STRAFBESCHIKKING (het woord alleen al) in de bus voor het plegen van een strafbaar feit! namelijk het los laten lopen van de hond in een niet toegestaan gebied. Boete €45 omdat ze minderjarig was, anders was het €90 geweest.

Vindt dit ergens wel weer de bureacratische bekrompenheid van Nederland hoor. Vandalen, criminelen, pedofielen en ander krepuul komen weg met een waarschuwing en een meisje van 14 krijgt een boete omdat ze een strafbaar feit heeft gepleegd. Moeten ze de kas soms weer spekken?

Kijk ik snap best dat er regels zijn en dat die nageleefd moeten worden maar maken veel hondenbezitters zich niet schuldig aan buurgerlijke ongehoorzaamheid op sommige momenten? Een waarschuwing had toch ook gekund?
Afbeelding
JBK

Re: Lekker spelen met je hond....duur grapje

Ongelezen bericht door JBK »

Als ik mijn hond loslaat waar het niet mag, riskeer ik een boete.
Dat weet ik, en dat calculeer ik in. Niet dat ik sta te juichen hoor, maar hetzelfde met een snelheidsboete. Ik weet dat het niet harder mag, dus betaal ik zonder morren. Daar krijg ik ook niet eerst een waarschuwing voor.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nou ik weet het ook wel, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dit soort ongein nodig vind, ik heb t niet zo op bekrompenheid en t blind volgen van regel.
mensen die blind de regels volgen zijn te stom om zelf na te denken over wat redelijk is :19: ( maar goed, dat zal mijn afwijkende inzicht wel weer zijn) dus ik mor en mopper dus wel, gewoon omdat ik geen schaap ben -en iemand moet t doen :pffff: :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Tara schreef:Nou... je hebt strafbare feiten en overtredingen, en spelen met je hond (ook al loopt hij los waar dat niet mag) is toch heus geen strafbaar feit.
Daar zou ik voor de aardigheid wel bezwaar tegen aantekenen, fietsen zonder licht is tenslotte ook maar een overtreding.
Maar het geeft misschien een aardige kriebel in de onderste regionen om zo'n strafbeschikking te kunnen schrijven. :U:
Nou ehhhhh, wij werden anders wel gedaagd om voor het kantongerecht te verschijnen :O: :O: :O:
(wel op de bon geslingerd, maar geen acceptgiro en al helemaal geen aanmaning ontvangen).

Als ik daar - ik meen - 60 euro contant kwam betalen was het ook goed. Dat heb ik dus maar gedaan. Maar volgens mij is het dan een strafbaar feit en niet alleen maar een overtreding?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Tara schreef:Dat is een andere situatie, dan gaat het sec om het niet betalen van die bekeuring, niet meer om de reden van bekeuren.
Ik zou er trouwens niet mee kunnen zitten, mijn hond loopt al bijna 12 jaar altijd en overal los. Als we daar een keer 90 euro voor moeten dokken dan doen we dat zonder morren hoor. Geen geld toch, voor 12 jaar losloopcontributie?
Oké, dat zal het dan zijn.

En ik zit er ook niet mee hoor, de onze lopen nog steeds los waar dat niet mag en dat blijven we fijn doen. Als we een acceptgiro hadden gekregen hadden we ook keurig betaald. Maar ik was toen de hele dag gigantisch van slag omdat Pieter zich voor de rechter moest laten zien (ik dacht gelijk aan een strafblad of weet ik veel wat voor naarigheden :ugh: )
En dan. Wat mot je bij die rechter. Je kunt toch alleen maar beamen dat je fout zat en dat inderdaad de honden losliepen. Ik mag hopen dat die beste man wel wat beters te doen heeft dan Pieter op zijn vingers tikken.

Volgens mij was er trouwens maar een heel klein verschil tussen de boete en wat we op het gerecht moesten betalen om te schikken. Tientje ofzo. Maar daarvoor was wel zo'n dwangbevel opgesteld, afspraak gemaakt bij de rechtbank blijkbaar, aangetekend verstuurd.... Kapitaalvernietiging dus!
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Tara schreef:Dat is een andere situatie, dan gaat het sec om het niet betalen van die bekeuring, niet meer om de reden van bekeuren.
Ik zou er trouwens niet mee kunnen zitten, mijn hond loopt al bijna 12 jaar altijd en overal los. Als we daar een keer 90 euro voor moeten dokken dan doen we dat zonder morren hoor. Geen geld toch, voor 12 jaar losloopcontributie?
Nou dat dus! Dat is dus het risico wat je loopt, logisch toch :19:
Mooi als je nooit beboet wordt, jammer als het wel eens gebeurt.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Bmamavan2 schreef: Kijk ik snap best dat er regels zijn en dat die nageleefd moeten worden maar maken veel hondenbezitters zich niet schuldig aan buurgerlijke ongehoorzaamheid op sommige momenten? Een waarschuwing had toch ook gekund?
ik niet, regeltjes " aan de lijn houden " zijn regeltjes , dan had ze moeten spelen op een losloop-weide, maar een waarschuwing had zeker gekund , dat wel
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Een bestuurlijke strafbeschikkking is gewoon een overtreding hoor en ja het hoort erbij wacht maar tot ze de bestuurlijke boete hebben ingevoerd dan gaat het geld naar de gemeentekassa :schrik:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Toevallig vanmorgen had ik het er nog over met onze plaatselijke BOA, hij kwam net langsfietsen en toen vroeg ik hem over het waar dan wel of niet laten loslopen van de hond.
We stonden daar net bij de wei tegenover het park.
Hij zei, officieel mag het hier niet maar ach dat kijk ik wel door de vingers zolang er geen klachten komen van overlast van agressieve honden e.d. maar hij had in ieder geval nog nooit iemand bekeurd die daar zijn hond los liet.
Langs de slinge (zo'n soort beek) mocht het officieel ook niet maar ook hetzelfde verhaal.
Oke het is niet veel maar ze kunnen dan toch even de benen strekken vind ik.
Soms moet je wel een beetje tolerant zijn vind ik als ambtenaar zijnde in dit geval.
Als zo'n hond nou geen overlast veroorzaakt dan is er niks aan de hand.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:Geen geld toch, voor 12 jaar losloopcontributie?
Zeker niet! Maar híer houd je het niet 12 jaar uit :lol1: Hier gaat je 'contributie' een stuk minder lang mee.

Toen ik nog geen hond had, had ik een keer de hond van mijn zus om op te passen. De tweede dag was het direct raak.
Wat ik er dus van geleerd heb, is dat je vooraf een beetje onder andere hondenbezitters moet rondvragen waar de meeste BOA's uithangen.

Nu weet ik waar ik redelijk 'veilig' kan wandelen, maar er zijn genoeg plekken waar het prima had gekund, maar waar ik zeker weet dat ik binnen no-time in de prijzen val.

Jammer voor de hond van de openingspost. Maar als ze een nieuwe hond hebben, moeten ze dus inderdaad even door krijgen waar het kan en waar niet. Gelukkig is het maar 45euro.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ontwijk ze al een jaar of 7 met succes. Ik heb nog maar een keer gehad dat ik ook daadwerkelijk werd betrapt op het illegaal laten loslopen van mijn hond. Gol kwam heel braaf de bal naar de BOA brengen die moest lachen, geen boete :mann:
En ik loop het liefst met slecht weer, dan zie je ze nooit. Ik denk dat hun krullen dan in de war raken.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ben ik een fan van de regeling? Absoluut niet. Is de boete terecht? Absoluut wel.
Soms heb je er een keer een aardige BOA tussen zitten, maar over het algemeen hebben ze zo weinig te doen dat als ze dan een keer
wat kunnen uitschrijven, ze dat dan ook met heel veel plezier doen.
De boete is nog bijzonder laag overigens. Ik houd me zelden aan de regeling, maar weet wel dat ik dan ook niet moet miepen als
ik een bekeuring van 60 euro krijg. Hoe vervelend het dan ook mag zijn.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Als het over loslopen gaat buig ik de regels en beoordeel ik zelf wel of ik het vind kunnen of niet. Heb gelukkig nog nooit een bekeuring gehad, alleen waarschuwingen. Net als TS zou ik ook wel balen hoor, maar vooruit, dat is wel het risico dat je neemt.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Hier in de bouw loopt Elmo altijd vast. Buiten gebied loopt hij los (en dat mag daar ook). Bij mijn schoonouders worden hondenbezitters onderling gewaarschuwd :mrgreen: er loopt weer een boa te controleren. Bij mijn ouders nog nooit meegemaakt.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tsja, het is het risico van het vak. Al zou ik bij jonge kinderen niet meteen met een bekeuring aan komen zetten, als ik BOA zou zijn.
Heb zelf ook weleens een boete gehad omdat ik mijn hond los liet lopen in de duinen. Hij liep wel altijd op het pad bij ons, maar ja, dat weet de boswachter ook niet. En voor al die keren dat Jaymz daar heeft losgelopen viel de prijs wel mee, 60 euro (geloof ik).
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Regeltechnisch is de boete terecht. Ook meisjes van 14 kunnen trouwens prima bedenken dat een hond niet overal los mag. Het was coulanter geweest om eerst te waarschuwen maar niet iedereen steekt zo in elkaar. Voor de ene geldt: regels zijn regels, de ander kijkt meer naar de situatie. Persoonlijk heb ik iets meer met het tweede type mensen in dit soort situaties.

Hier zijn heel weinig losloopgebieden. In het park wordt het gedoogd, officieel mag het maar op 1 veld maar als de hond geen overlast veroorzaakt gaan ze er niet moeilijk over doen. In de wijk mag het absoluut niet. Ik laat Oryn nog wel eens rennen op een veldje vlak voor de deur en als ik daar op gepakt wordt, krijg ik terecht een boete. Hij luistert prima en zal geen gekke dingen doen (in principe) maar dat weet zo'n BOA ook niet natuurlijk...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Bmamavan2
Zeer actief

Tara schreef:Nou... je hebt strafbare feiten en overtredingen, en spelen met je hond (ook al loopt hij los waar dat niet mag) is toch heus geen strafbaar feit.
Daar zou ik voor de aardigheid wel bezwaar tegen aantekenen, fietsen zonder licht is tenslotte ook maar een overtreding.
Maar het geeft misschien een aardige kriebel in de onderste regionen om zo'n strafbeschikking te kunnen schrijven. :U:
Het staat echt of de brief van het justitieel centraal incasso bureau, een strafbeschikking.
Als ik een snelheidsbekeuring krijg staat er dat volgens mij nog niet eens op, vindt het wel heel zwaar klinken allemaal.
Afbeelding
Asta

een strafbeschikkking is geen bonnetje voor een misdrijf hoor, het is gewoon een overtreding, het is nog een beetje nieuw, maar de overtreding komt uit de bestuurlijke strafbeschikking-overlastfeiten bv je vuilniszak tevroeg aan de straat krijg je ook een bonnetje van een strafbeschikking

http://www.vng.nl/onderwerpenindex/rech ... eschikking
Het zijn nu bestuurlijke strafbeschikkingen geworden om overheden te dwingen een gedeelte van de politietaken over te nemen omdat die (verschilt per korps) niet overal meer bevoegd voor zijn. Die moeten aan de "grote" zaken gaan werken.
Paisley
Zeer actief

Of het zwaar klinkt of niet - de boete is maar 45 euro.
Als ik in de trein stap zonder kaartje. Mag ik een kaartje in de trein bij de conducteur kopen met een verhoging van 35. Dan heet het gewoon verhoging.
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Tuurlijk is de boete terecht en ze betalen ook gewoon hoor, maar zuur blijft het natuurlijk.
Ik ben ooit een politie-agent tegengekomen die me waarschuwde dat mijn hond in dat gebied niet los mocht lopen, Doerak aangelijnd, praatje gemaakt en weer verder, zo kan het dus ook.
Maar hier staan ook wel eens BOA's bij een uitlaadveld te posten, kijken of je de poep wel opruimt (zeer terecht), en zodra je het veld afkomt of je de hond wel aanlijnt, of je zakjes bij je hebt en zelfs je ID.
Als hun auto er staat is het opeens erg rustig met honden :LOL:
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Paisley schreef:Of het zwaar klinkt of niet - de boete is maar 45 euro.
Als ik in de trein stap zonder kaartje. Mag ik een kaartje in de trein bij de conducteur kopen met een verhoging van 35. Dan heet het gewoon verhoging.
Die €45 was omdat ze minderjarig was. Anders was het €90 geweest.
Afbeelding
Asta

Overigens mogen ze niet naar je id vragen zonder aanleiding, vragen naar id om id mag niet :neenee: en helaas is het niveau van de gemiddelde gemeente boa niet zo hoog, en die zullen standaard bonnen schrijven want ze moeten zich "terugverdienen"
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Asta schreef:een strafbeschikkking is geen bonnetje voor een misdrijf hoor, het is gewoon een overtreding, het is nog een beetje nieuw, maar de overtreding komt uit de bestuurlijke strafbeschikking-overlastfeiten bv je vuilniszak tevroeg aan de straat krijg je ook een bonnetje van een strafbeschikking
Ja, dat weet jij. En ik wist dat ook tamelijk zeker.
Maar man ging behoorlijk over de zeik toen hij een strafbeschikking kreeg. Die heeft voor zijn werk namelijk een VoG nodig. Het was éven uitvogelen dat een strafbeschikking voor het laten loslopen van een hond daar geen invloed op had.
(Eerst zou ik hem krijgen, maar ik heb nooit een id bij me, en toen zou het duurder worden.)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Paisley
Zeer actief

Miranda schreef: Die heeft voor zijn werk namelijk een VoG nodig. Het was éven uitvogelen dat een strafbeschikking voor het laten loslopen van een hond daar geen invloed op had.
:goeie: haha sorry ik moest hier om lachen.
Alsof je niet meer in staat bent om je werk goed te doen, als je je hond af en toe uitlaat zonder dat er een touw tussen hangt.
Afbeelding
Asta

Miranda schreef:
Asta schreef:een strafbeschikkking is geen bonnetje voor een misdrijf hoor, het is gewoon een overtreding, het is nog een beetje nieuw, maar de overtreding komt uit de bestuurlijke strafbeschikking-overlastfeiten bv je vuilniszak tevroeg aan de straat krijg je ook een bonnetje van een strafbeschikking
Ja, dat weet jij. En ik wist dat ook tamelijk zeker.
Maar man ging behoorlijk over de zeik toen hij een strafbeschikking kreeg. Die heeft voor zijn werk namelijk een VoG nodig. Het was éven uitvogelen dat een strafbeschikking voor het laten loslopen van een hond daar geen invloed op had.
(Eerst zou ik hem krijgen, maar ik heb nooit een id bij me, en toen zou het duurder worden.)

Nee het is een aparte naam dat ben ik met je eens, wij zijn hem aan het invoeren nu niet de overlastfeiten maar de strafbeschikking milieu, dus vandaar dat ik het wel weet en ook uitleg :wink: en het zijn forse bedragen bij de BSB-m tot 10.000 euro
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Paisley schreef:
Miranda schreef: Die heeft voor zijn werk namelijk een VoG nodig. Het was éven uitvogelen dat een strafbeschikking voor het laten loslopen van een hond daar geen invloed op had.
:goeie: haha sorry ik moest hier om lachen.
Alsof je niet meer in staat bent om je werk goed te doen, als je je hond af en toe uitlaat zonder dat er een touw tussen hangt.
Ja, het zal je gebeuren :schrik:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Even voor de zekerheid; de boete is niet omdat er gespeeld wordt...de boete is omdat de hond los van de lijn was waar dat niet mocht. Da's lullig en vervelend... maar ja... that's life ;-)

Suzanne
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik neem het op de koop toe. Mijn honden lopen vaak los waar t niet mag, ach ja... Pech als we bekeurd worden :F:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zie orde en handhaving hier vaak rijden, dan kijken ze naar mij en dan kijken ze naar ( een loslopende) Gil en dan rijden ze gewoon door, hij loopt los, tot er mensen in zicht zijn dan gaat ie even vast voor de show, en zodra we ruggen zien gaat ie weer los
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb hier laatst wel moeten lachen. Ik liep met Lotje langs de Boschdijk richting een parkje. Komt vanuit het parkje iemand met een boxer en Rottweiler en die Rottweiler is niet de aardigste. Ik loop een klein stukje door, zodat zij eerst het parkje uit kan en dan ik erin. Maar de boxer loopt altijd los en uhum er was net een politie auto gestopt bij de uitgang van het parkje. De agenten zaten samen iets te bespreken (ik stond zowat langs die wagen). En toen bleef de mevrouw met de twee honden stilstaan. Dus ik, gaat u nu verder of niet?? Hhahah ze durfde niet want de boxer liep los, dus liep ze terug hahahha. Ik ben toen maar een andere kant uitgelopen. Met Lotje aan de lijn, want geen haar op mijn hoofd, dat ik mijn hond los laat lopen direct naast de Boschdijk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”