Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welzijnsregels moederhond

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

welzijnsregels moederhond

Ongelezen bericht door Es »

(Nieuw) Op site RVB:

Welzijnsregels moederhond

Vanaf 1 juli 2008 zijn de welzijnsregels in het Kynologisch Reglement van kracht. Dit betekent dat alle dekaangiften vanaf 1 juli 2008 moeten voldoen aan de welzijnsparagrafen van het Kynologisch Reglement.

In deze regels staan voorschriften die het welzijn van de rashond waarborgen. Het betreft regels over o.a. de minimum en maximum leeftijd van de moederhond, het maximaal aantal nesten dat een moederhond mag hebben per periode, het maximum aantal nesten dat een moederhond mag hebben gedurende haar leven, et cetera. Deze regels gelden voor alle gefokte rashonden met NHSB stamboom.

Alle fokkers van rashonden dienen zich aan deze regels te houden. Bij overtreding volgt een sanctie tegen de fokker. Sinds de invoering van deze regel zijn er al diverse fokkers bestraft waaronder een sanctie diskwalificatie voor het leven.
De Raad van Beheer zou graag zien dat deze regels ook zouden gelden voor de niet-rashonden fokkerij.

De regels staan in Hoofdstuk VIII van het Kynologisch Reglement onder titel 1 Basisreglement Welzijn en Gezondheid.

Voor meer informatie over het Basisreglement Welzijn & Gezondheid kunt u terecht onder de knop 'Rashonden', pagina 'Basisreglement Welzijn Gezondheid' of klik hier voor de pagina.

http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... oederhond/
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: welzijnsregels moederhond

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat is er nieuw aan een regel die al vanaf 2008 geldt? Of bedoel je dat ene zinnetje dat de Raad graag zou zien dat deze regels ook voor niet-rashonden gaan gelden? Het lijkt me dat ze daar nul komma nul invloed op hebben en dat het dus een loze kreet is waar niemand wat mee kan verder. :19:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Een druppel op een gloeiende plaat, maar toch wel een druppel.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Niks nieuws, alleen wordt het nu expliciet genoemd, oa in het rijtje Fokbeleid, wel handig voor leken, aspirant fokkers enz.

Ik vind de publieke uitpsraak opmerkelijk van de RVB, we zouden kunnen vragen of er beleid op komt.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

LongFields schreef:Wat is er nieuw aan een regel die al vanaf 2008 geldt?
Oud:
Artikel VIII.2
Een teef mag slechts twee nesten in de periode van 24 maanden voortbrengen, met dien verstande dat de periode tussen de dekking voor het eerste nest en de dekking voor het daarop volgende tweede nest tenminste 10 maanden moet bedragen. De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden.[/list]
De laatste zin van dit artikel geeft duidelijk uitsluitsel over de periode van 24 maanden. De periode start op de dekdatum van het eerste nest en bevat de twee binnen deze periode geboren nesten.

Nieuw (per 01-01-2013):
Artikel VIII.1
6. Een teef mag niet worden gedekt binnen 24 maanden na de dag van de dekking voor een voorvorig nest van die teef.
In dit nieuwe artikel wordt de periode van 24 maanden berekend vanaf de dekdatum van het eerste nest en bevat de twee binnen deze periode gedane dekkingen i.p.v. de twee binnen deze periode geboren nesten. Dit houdt in dat er 9 weken gekort is op de periode van 24 maanden omdat er nu niet meer gekeken wordt naar de geboortedatum van het tweede nest, maar naar de dekdatum van dit tweede nest.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”