Bijenhotels zijn plekken waar solitaire bijen eitjes in kunnen leggen die in het voorjaar weer voor nieuwe bijtjes gaan zorgen. Normaal doen ze dat gewoon in holle stengels van planten maar die zijn niet altijd te vinden omdat men ze vaak opruimt. Zo help ik de bijen de winter door.
Je maakt ze heel simpel van holle, verhoute stengels zoals van de berenklauw en zonnebloem. Meer planten hebben zulke stengels. Ik heb er oude klokken voor gebruikt die ik nog had liggen maar het kan natuurlijk ook in een gewoon houten kistje oid, als de zijkanten en achterkant maar dicht zijn en het weerbestendig is. Op internet vind je veel leuke voorbeelden, bijvoorbeeld bij google afbeeldingen.
Je hangt ze op een plek in de zon, het liefst wat uit de wind. En dan doen de bijen de rest. Voilà, mijn eerste bijenhotel, hoe zal ik hem noemen, ik zat al namen te bedenken. Misschien iets van: In den Gouden Honingpot, hahaha.

De stengels heb ik van Biet gekregen dus de bijenhotels zijn eigenlijk een beetje gesponsord, nog bedankt, Biet. Als er mensen zijn die nog verhoute stengels hebben en ze naar mij willen versturen, graag, ik betaal dan de verzendkosten en doos.