Een probleem wat ik aan zag komen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, want dat moet nog blijken.
Ik woon tegenover twee andere hondeneigenaren. Een meiske met een chihuahua kruising. Een donderfel beestje, tettert naar alles wat 'hond' heet en is echt agressief. Ze heeft mijn stabij een keer gebeten toen ze nog pup was. Sindsdien houd ik mijn hond natuurlijk goed bij me, maar het meisje heeft de chihuahua aan een flexilijn hangen en is er nogal laks mee. Ofwel: soms komt het hondje op ons afgevlogen en maakt op de laatste meter een salto, omdat de eigenaresse net op tijd de flexi vergrendelt.
De andere hondeneigenaar is een buitenlandse jongen met een stafford-achtige teef. Heel mooi dier. Ik ken die rassen niet zo goed en noem haar voor het gemak even een stafford, maar ze is heel groot en gespierd. Al met al een hele imposante en prachtige hond om te zien. Hij kan zonder problemen die teef los laten lopen op hondenveldjes in de stad en in principe kan ze met iedere hond prima overweg. Mayke speelt regelmatig met die hond.
Die chihuahua en stafford begonnen haat naar elkaar op te bouwen. De chihuahua tettert met extra energie naar de stafford als ze elkaar op straat tegen komen en aan de stafford leek ik te zien dat ze wel raad wist met een brutale chihuahua... als ze de kans kreeg.
Die kreeg ze vanochtend. Ik hoorde een hoop tumult op straat en toen ik eenmaal uit het raam keek, zag ik de jongen zn hond fixeren op de grond en pakte het meisje hysterisch haar chihuahua van de grond. De jongen sleurt zn hond naar binnen, rijdt zn auto voor en weg zijn ze. Naar een dierenarts.
Ik ben net even bij hem langs geweest. (Mayke ging gewoon mee, heeft bij hun thuis op het bot van de stafford liggen knagen, die vond het prima. Het is echt een goede hond) En samen hebben we een potje zitten janken. Want het meisje heeft de jongen vertelt dat ze aangifte gaat doen.
Het verhaal was wat warrig, want de jongen spreekt slecht nederlands. De voordeuren zitten maar een paar meter van elkaar, en ze kwamen tegelijk naar buiten, waardoor de honden bij elkaar konden komen. Volgens de jongen was het zijn schuld en had hij zn hond beter in de gaten moeten houden. Maar ik weet hoe beide met hun hond omspringen en ikzelf vind het waarschijnlijker dat het meisje minstens net zo'n grote aandeel in het verhaal heeft.
Maar hij zei dat de chihuahua weer mee naar huis mocht, dus met die verwondingen zal het wel een beetje mee vallen.
Ik baal er nu van dat we nooit iets hebben gedaan tegen de chihuahua. Je kúnt zo'n beestje gewoon niet serieus nemen, dus ik heb er nooit over nagedacht om aangifte te doen tegen een op hol geslagen knaagdier. Maar nu is er geen enkel bewijs dat die chihuahua al zeker een jaar lang agressief gedrag van zn buurhond aan het uitlokken is. Misschien had het voor de stafford nu gescheeld wanneer er al een aangifte tegen de chihuahua had gelegen, maar achteraf kijk je een koe in zn kont.
Ik heb het meisje wel een keer toegeroepen dat ze het flexilijntje niet moet laten schieten, vooral voor de veiligheid van haar eigen hondje, maar dat helpt natuurlijk niet.
Weet iemand wat de procedure is, wanneer er aangifte gedaan zal worden?
Zou het helpen om bijvoorbeeld onder andere hondeneigenaren een petitie te laten tekenen, dat deze hond in de buurt bekend staat als een hele hond-vriendelijke hond?