Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is het nut/de noodzaak van een export pedigree?
Moderator: moderatorteam
-
willem269
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kooiker
- Aantal honden: 1
Wat is het nut/de noodzaak van een export pedigree?
We hebben een in Nederland gefokte hond en wonen in Duitsland. Nu kregen we van de RvB een rekening voor een export pedigree. Maar we weten eigenlijk niet wat het nut van zo'n verklaring is. Kan iemand me dat zeggen? Alvast bedankt.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Re: Wat is het nut/de noodzaak van een export pedigree?
Wil je showen/fokken/bepaalde wedstrijden lopen dan moet het. Anders heeft het geen nut.
-
willem269
- Vaste gebruiker
Bedankt, dat is snel, zat je op m'n vraag te wachten 
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Contacteer:
Hebben jullie die rekening gehad?
Ik heb ze gehad v.d. RvB en betaald voor mijn pupeigenaren (2x Belgie, 1x Californië).
Is toch ook maar 8 euro o.i.d.?
Ik heb ze gehad v.d. RvB en betaald voor mijn pupeigenaren (2x Belgie, 1x Californië).
Is toch ook maar 8 euro o.i.d.?
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Nee hoor ik heb een hond in Duitsland gekocht
ik heb overigens wel alle zooi betaald en heb nog nooit gebruik gemaakt van zijn NL stamboom 
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Normaliter gaat dat dacht ik dd "via" de fokker, die al dan niet die kosten doorberekent
Heb je 'm niet zelf aangevraagd?
Het is niet verplicht maar je hebt deze exportpedigree nodig om de hond in het duitse hondenstambook in te laten schrijven. Dit is alleen van belang als je ermee wilt fokken of wedstrijden lopen waarvoor de hond een stamboom nodig heeft.
De hond wordt dan als het ware in nederland uitgeschreven en je kunt 'm dan in duitsland laten inschrijven waarvoor je natuurlijk ook weer kosten moet maken
Suzanne
Het is niet verplicht maar je hebt deze exportpedigree nodig om de hond in het duitse hondenstambook in te laten schrijven. Dit is alleen van belang als je ermee wilt fokken of wedstrijden lopen waarvoor de hond een stamboom nodig heeft.
De hond wordt dan als het ware in nederland uitgeschreven en je kunt 'm dan in duitsland laten inschrijven waarvoor je natuurlijk ook weer kosten moet maken
Suzanne
-
willem269
- Vaste gebruiker
't Was pure nieuwsgierigheid en inderdaad maar 8,60 euro. En ja, we zijn niet van plan te gaan fokken/showen etc. maar wie weet als onze reu een prachtexemplaar wordt en iemand wil heel graag een nestje van 'm. Dan moeten ze dat wel zeggen voordat hij geholpen wordt, natuurlijk. We gaan geen sperma invriezen 
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Maar geheel OffTopic, waarom zou je 'm willen laten helpen? Algemene tip; lees je daar eerst goed op in; er zijn voor- en tegenstanders (zoals altijd) met goede redenen om wel of niet te laten helpen.
Bovendien, als je wilt showen (in samenhang met inzetten voor de fok) zul je toch niet kunnen laten helpen
Suzanne
Bovendien, als je wilt showen (in samenhang met inzetten voor de fok) zul je toch niet kunnen laten helpen
Suzanne
-
Muk
Je weet alleen of je reu een prachtexemplaar is als je shows loopt.willem269 schreef:'t Was pure nieuwsgierigheid en inderdaad maar 8,60 euro. En ja, we zijn niet van plan te gaan fokken/showen etc. maar wie weet als onze reu een prachtexemplaar wordt en iemand wil heel graag een nestje van 'm. Dan moeten ze dat wel zeggen voordat hij geholpen wordt, natuurlijk. We gaan geen sperma invriezen
Mocht je de reu als dekreu willen inzetten dan zul je wel gezondheidstesten moeten laten doen en een paar shows moeten lopen. Tenminste als je wilt fokken volgens de regels van de rasvereniging. In Duitsland zijn die weer anders dan in Nederland.
Mocht je dit alles niet willen doen, dan heeft een export pedigree geen zin.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat kan niet~Suzanne~ schreef:Normaliter gaat dat dacht ik dd "via" de fokker, die al dan niet die kosten doorberekent![]()
De fokker moet die export pedigree regelen en krijgt ook de rekening ervoor. Zonder die export pedigree geeft de Raad geen eigendomsbewijs voor iemand in het buitenland af. Dus zodra de fokker de eigendomsbewijzen opstuurt voor herregistratie op de nieuwe eigenaren, komt er automatisch een rekening voor een export pedigree als er een buitenlandse koper bijzit. Niks aanvragen dus, het is een FCI-ding en gaat automatisch.
De fokker heeft die rekening dus blijkbaar aan je doorgestuurd?
Je hebt de export pedigree nodig als je de hond wilt laten inschrijven in het Duitse stamboek en dat is noodzakelijk als je wilt showen en/of gezondheidsonderzoeken wilt laten doen.
En je hebt hem dus nodig omdat je anders geen eigendomsbewijs krijgt op jouw naam. Dat laatste lijkt me wel zo handig
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Wat Suzanne al zegt, denk goed na voordat je hem laat "helpen". Buiten dat er best wel wat nadelen aan kleven, wordt zijn vacht een ramp waarschijnlijk. Tenminste als het om een Kooiker gaat
Wat je moet doen met de export pedigree, dat kan je alleen zelf beantwoorden. Zou je het leuk vinden dat hij wellicht ooit een keertje voor de fok wordt ingezet, dan zal ik de papieren regelen en alles doen zoals "hoort". Maar bedenk je wel dat waarschijnlijk het lopen van een paar shows daar ook bij hoort. Ik weet niet wat de regels van de rasvereniging zijn, maar bij mijn ras heb je wel showkwalificaties nodig voordat een reu of teef ingezet mag worden voor de fok. Wil je dat allemaal niet, dan zal ik het laten zoals het is.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
Neeltje
Ik krijg de exportstamboom van Lotje ook zo, zonder dat ik een rekening krijg van de Hubertus Stichting. Lotje laat ik wel overschrijven, want ik wil volgend jaar mee doen met de clubmatch. Yentle heb ik nooit laten overschrijven. Op de site van de Raad van Beheer staat, dat ze ook thuis komen kijken of de hond ook bij de stamboom hoort?
- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
Toen ik mijn Duitsertje naar Nederland haalde,
heb ik zelf de export-pedigree aan gevraagt in duitsland.
De stamboom moest je opsturen.
Toen dat alles weer terug kwam,
kon ik het doorsturen naar de RvB en die hebben het omgezet zodat ze ingescheven was in het NHSB.
En inderdaad een mevrouw van de RvB kwam toen de chip controlen bij ons thuis.
heb ik zelf de export-pedigree aan gevraagt in duitsland.
De stamboom moest je opsturen.
Toen dat alles weer terug kwam,
kon ik het doorsturen naar de RvB en die hebben het omgezet zodat ze ingescheven was in het NHSB.
En inderdaad een mevrouw van de RvB kwam toen de chip controlen bij ons thuis.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hoe zit dat eigenlijk als je in Nederland woont en een in Nederland gefokte hond hebt met stamboom en je gaat daarna verhuizen naar bijv. Duitsland met je hond?
Moet je dan ook de stamboom omzetten naar Duitsland als je shows wilt lopen en/of wedstrijden?
En moet je in dat geval zelf de export pedigree aanvragen als je moet overzetten?
Moet je dan ook de stamboom omzetten naar Duitsland als je shows wilt lopen en/of wedstrijden?
En moet je in dat geval zelf de export pedigree aanvragen als je moet overzetten?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ja, maar...Marjoleine schreef:Dat kan niet~Suzanne~ schreef:Normaliter gaat dat dacht ik dd "via" de fokker, die al dan niet die kosten doorberekent![]()
De fokker moet die export pedigree regelen en krijgt ook de rekening ervoor. Zonder die export pedigree geeft de Raad geen eigendomsbewijs voor iemand in het buitenland af. Dus zodra de fokker de eigendomsbewijzen opstuurt voor herregistratie op de nieuwe eigenaren, komt er automatisch een rekening voor een export pedigree als er een buitenlandse koper bijzit. Niks aanvragen dus, het is een FCI-ding en gaat automatisch.
Je hebt de export pedigree nodig als je de hond wilt laten inschrijven in het Duitse stamboek en dat is noodzakelijk als je wilt showen en/of gezondheidsonderzoeken wilt laten doen.
En je hebt hem dus nodig omdat je anders geen eigendomsbewijs krijgt op jouw naam. Dat laatste lijkt me wel zo handig
Als ik ga emigreren met mijn Fikkie's, dan kan ik toch voor hen een exportpefdigree aanvragen?
Ik bedoel.. dat kan toch, dat een eigenaar het zelf aanvraagt?
Suzanne
-
Neeltje
Dat lijkt me ook.~Suzanne~ schreef:Ja, maar...Marjoleine schreef:Dat kan niet~Suzanne~ schreef:Normaliter gaat dat dacht ik dd "via" de fokker, die al dan niet die kosten doorberekent![]()
Als ik ga emigreren met mijn Fikkie's, dan kan ik toch voor hen een exportpefdigree aanvragen?
Ik bedoel.. dat kan toch, dat een eigenaar het zelf aanvraagt?
Suzanne
-
Melanie 74
Eigenlijk is dat voor de fokker, mocht je hem in het duitse Zuchtbuch laten opnemen kost dat weer extra.willem269 schreef:We hebben een in Nederland gefokte hond en wonen in Duitsland. Nu kregen we van de RvB een rekening voor een export pedigree. Maar we weten eigenlijk niet wat het nut van zo'n verklaring is. Kan iemand me dat zeggen? Alvast bedankt.
Ik denk dat er wel een vereniging is voor de Kooiker, die heeft waarschijnlijk ook het Zuchtbuch in beheer. Voor mijn importhond moest ik 20 euro betalen aan de vereniging.
Woon ook in Duitsland
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Inderdaad niet zomaar castreren. Zeker bij de kooikers vind ik het zelf jammer dat er zo veel genen verloren gaan. Paps is een erg mooie hond, mams heeft een redelijk bijzondere afstamming, ben benieuwd hoe hij uitgroeit. Komen jullie naar de clubmatch?
En een reu kan prima op latere leeftijd een eerste nest geven. Paps van Fusca was 13 jaar toen hij zijn eerste nestje gaf.
En een reu kan prima op latere leeftijd een eerste nest geven. Paps van Fusca was 13 jaar toen hij zijn eerste nestje gaf.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De RvB stuurt ze soms ook rechtstreeks naar de pupkopers
Bij adreswijziging naar t buitenland krijg je automatisch een rekening voor een export boom
Bij adreswijziging naar t buitenland krijg je automatisch een rekening voor een export boom
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Daar zeg je wat.crutz schreef:De RvB stuurt ze soms ook rechtstreeks naar de pupkopers![]()
Het zou geen moment in me opkomen om de RvB een verhuisbericht te sturen
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Eigendomsbewijs met nieuwe adres opsturen is genoegranetje schreef:Daar zeg je wat.crutz schreef:De RvB stuurt ze soms ook rechtstreeks naar de pupkopers![]()
Het zou geen moment in me opkomen om de RvB een verhuisbericht te sturen
Doe ik hier ook altijd pas als t "nodig" is (nest, wedstrijd oid)
-
Melanie 74
Kost dat 8,60 dan?crutz schreef:De RvB stuurt ze soms ook rechtstreeks naar de pupkopers![]()
-
willem269
- Vaste gebruiker