Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerlijkheid/openheid en de gevolgen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Eerlijkheid/openheid en de gevolgen

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Ik kan er intussen over meepraten. Binnen de fokkerij van de ZWH is er bepaald niet veel eerlijkheid en openheid en vooral wel veel haat, nijd en jaloezie. Toen wij ons eerste nestje fokten, was ik 23 en ik vroeg me dikwijls af in wat voor idiote wereld ik beland was. Natuurlijk heb ik ook niet alles even handig aangepakt, onwetend en naïef als ik was, maar als ik vervolgens zag hoe de ervaren fokkers (die oud genoeg waren om mijn ouders te kunnen zijn) daar vervolgens op insprongen, vroeg ik me echt dikwijls af of het dit allemaal wel waard was.

Maar goed, je gaat toch door, wordt wat ouder en met de tijd ietwat wijzer en ik ben me wat meer gaan distantiëren, aangezien ik er al snel achter kwam dat werkelijk niemand te vertrouwen is. Op 20 februari 2010 werd toen ons E-nest geboren. Het waren 7 pups. Laecey was kunstmatig geïnsemineerd met bevroren zaad van een reu uit Zuid-Afrika. Er zijn tot op heden geen andere nakomelingen van hem in Europa. Zijn bloedlijn was niet 'nieuw', maar daar ging het me niet om. Ik zoek altijd naar lijnen die hun kwaliteit door de jaren heen bewezen hebben en grijp dus graag terug op wat oudere lijnen.
Uit ons E-nest zouden we alleen een teefje houden, maar Lux wilde ook persé blijven (lees: hij was té leuk om te verkopen :mrgreen: ) en zo hielden we zowel Lux als Amy.

Lux groeide best leuk uit. Vooral zijn ontzettend leuke karakter maakte dat veel mensen als een blok voor hem vielen. Maar ja, hij was ook nog eens best mooi, met zijn megadikke, lange, spierwitte vacht en supermooie pigment. Ja, zijn staart draagtie te blij, maar dat leek de meeste mensen niet te deren. Lux houdt gewoon van het leven zullen we maar zeggen.
Veel fokkers volgden hem tijdens zijn 'jeugd'. Toen hij eenmaal goedgekeurd was voor de fok ontstond er dan ook een run op hem. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik per week wel 10 aanvragen voor hem kreeg. Maar wij zeiden meteen al: effe rustig an, eerst maar eens zien wat hij geeft.
We wilden ook niet dat er teveel van hem de fok in zou gaan, dus was de afspraak met fokkers die hem gebruikten: zelf wat aanhouden, prima, maar verder niks weg voor de fok. Helaas liep dat vrijwel meteen bijna helemaal in de soep, dus toen besloten we hem alleen bij vrienden te laten dekken. We wisten dan in elk geval zeker dat we eerlijke info zouden krijgen.

Maar ja, na een paar dekkingen begon het op te vallen dat er stippelneusjes in de nesten zaten waar Lux de vader van was. Bij een ZWH is alles nog roze als ze geboren worden en het pigment kleurt er dan met de week verder in. Maar bij die stippelneusjes duurde dat wat langer en begon het met enkele zwarte stipjes die met de week groter werden en uiteindelijk in de meeste gevallen compleet zwart kleurden. In sommige gevallen (waarbij de moeder van het nest zelf minder pigment heeft, of uit een lijn komt met minder pigment) bleef het op de neusrug nog een beetje roze.
Zoiets als dit:

Afbeelding

Deze pup is trouwens van Amy, de zus van Lux, die dat dus ook vererft. Jullie kunnen je voorstellen dat de interesse in Lux al gauw minder werd, aangezien het meestal toch om schoonheid gaat.
Maar toen bleek er in een nest van 9 pups een pup te zitten met een slokdarmverlamming. Heel verdrietig, maar ze leeft nog en doet het best wel goed zoals ik het begrijp. In alle andere nesten van Lux was er nooit iets aan de hand op dit vlak, maar ja, Moeder Natuur doet toch soms dingen die we liever niet zouden zien.
De fokker en ik besloten er van begin af aan open en eerlijk over te zijn. Hoe een slokdarmverlamming vererft, weet men niet precies, maar dat het erfelijk is, lijkt wel vast te staan.

Ook over de stippelneusjes ben ik altijd open en eerlijk geweest. Het zal vast meer voorkomen, maar toen ik van een bevriende fokker hoorde dat andere fokkers haar voor gek hadden uitgemaakt dat ze foto's van de stippelneusjes op haar site zette, dacht ik: ah, dat wordt dus ook al onder het tapijt geschoven. Hoe verrassend.
Het leek mensen echt bezig te houden. Nu vind ik die stippelneuzen niet eens de moeite waard om me druk over te maken (ben er behoorlijk zeker van dat het iets fenotypisch is en dat het los staat van de gezondheid), maar een slokdarmprobleem is wel even andere koek natuurlijk. Toch raakte ik niet meteen in paniek, want Lux had al een aantal keren gedekt, zonder problemen en in onze eigen nesten hadden we het ook nooit eerder gehad *even afkloppen*.
Ik zou natuurlijk erg graag willen weten waar het vandaan komt, maar ik denk dat we ermee zullen moeten leren leven dat nu eenmaal niet overal een verklaring voor is.

Het gevolg is nu wel dat die openheid en eerlijkheid ervoor heeft gezorgd dat er nauwelijks nog interesse is in Lux. Dat was te verwachten en ik klaag daar niet over. Wat ik met dit topic echter wel wil zeggen is, dat ik best begrijp dat er fokkers zijn die het hart wel op de juiste plek hebben, maar die niet open en eerlijk durven te zijn omdat andere fokkers informatie gebruiken als stok om mee te slaan. Net als bij Lux nu. Dat hij sublieme karakters vererft en op geen enkel ander vlak problemen tot nu toe *even afkloppen* doet er niet meer toe. Stippelneuzen en slokdarm doen ertoe. Daar kan men iemand namelijk mee pakken. Nu zijn onze honden bepaald niet onze broodwinning en interesseert het me geen zier als hij nooit meer dekt (al zou dat zonde zijn, maar goed), maar wel beschouwd is de fokwereld een knap verziekte wereld en het verbaast mij dus ook niet dat het met veel rassen (óók met de ZWH) steeds minder goed gaat ipv beter.

Ik heb Lux laten testen op HD, ED, MDR1, DM, rug, ogen, doofheid, merle en d-locus en hij is vrij op alle gebieden. Ik ben wel klaar met testen nu. Vind dit al overdreven eigenlijk, maar goed...
Hij is en blijft mijn nummer 1 en ik blijf (waarschijnlijke ijdele) hoop houden dat de mentaliteit binnen de fokkerswereld nog eens gaat veranderen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Eerlijkheid/openheid en de gevolgen

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hoeveel nesten heeft hij gegeven tot nu toe dan?

Verder begrijp ik het wel en maak iets vergelijkbaars mee. Toch denk ik dat eerlijk altijd het langst duurt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Jeetje, pigment. Waar mensen al niet moeilijk over kunnen doen :ugh: Dat men twijfelt dat slokdarmprobleem snap ik nog, al vind ik dat geen reden om een reu uit te sluiten als hij daarnaast meerdere gezonde nakomelingen heeft. Maar pigment, echt?

Ik herken het wel een beetje. Bij de Toller komt aseptische meningitis voor en vrij lijnen zijn er niet meer maar men is wel voorzichtig met combinaties maken. Dus bij interesse in mijn reu vermeld ik ook waar AM is voorgekomen. Dat is niet veel in zijn lijn, maar het is er wel. Na die informatie bedenken fokkers dan dat ze toch een andere reu willen zoeken, prima. En dan komen ze uit bij een reu waarbij ook AM voorkomt, met als verschil dat die eigenaren het niet vertellen of het niet eens weten :ugh: Maar goed, eerlijkheid duurt het langst. Ik kan mezelf nog recht aankijken in de spiegel denk ik dan maar.
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeffy »

Luxie :I: Ik vind het zo erg dat ik nog een pup van hem en Laska wil :pffff: :mrgreen:
Ik snap dat gebakkelei op elkaar nooit zo goed. Als het nou om een akelige ziekte of gebrek zou gaan zou ik me nog kunnen voorstellen dat er wat van gezegd wordt, maar stippelneusjes? Zelfs al worden ze niet helemaal zwart (wat volgens mij wel gebeurd tot nu toe) wat maakt het uit? Ik vind dat je het heel goed doet, veel meer fokkers zouden zo open moeten zijn. Volgens mij is dat de beste manier om zo gezond mogelijke honden te fokken.
Lux is een heerlijke hond! Amy ook natuurlijk, en de rest :wink: Zolang het gezeur komt van mensen die jou, jouw honden en de nakomelingen van Lux niet of nauwelijks kennen zou ik het allemaal lekker links laten liggen :ok:
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

Ik realiseer me terdege dat het niet alleen bij de ZWH zo gaat, maar ik ben wel benieuwd of er ook rassen zijn waarbij het anders gaat?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou als ik een witje zou willen zou ik het echt wel met jullie aandurven hoor en ja dan zou ik best een kind van lux willen.
gedeeltelijk roze neus of niet ik ben en blijf fan :I:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Jij kunt gewoon in de spiegel kijken en dat is een heel groot goed.
Jij weet waar je voor staat. Openheid :flower:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Wij doen niet zo moeilijk over roze neuzen hoor :mrgreen:
Vrees dat het overal hetzelfde liedje is.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Ach ja, geen enkele hond is perfect en zal perfect vererven...
Maar als er dan een 'defect' in een nest zit, wordt de schuld altijd op de reu geschoven, belachelijk, maar het zij zo...

En pigment... goh, ik hecht daar eigenlijk zelf redelijk wat belang aan, maar da's voornamelijk omdat er in ons ras veel te weinig naar omgekeken wordt vind ik.
Bij ZWH is dat nu niet echt een probleem voor zover ik al gezien heb. Als de neuzen uiteindelijk maar mooi inkleuren...

Tja, het fokkerswereldje, 't is iets aparts he...
Soms zou je echt willen dat je er niet in terechtgekomen was en dat je gewoon een nestje zag, en dacht van oh, wat een leuke honden, daar zullen ook wel leuke pups uit komen...

Lux ziet er prachtig uit trouwens!
En het pupje met de slokdarmverlamming, knap beestje, en is meer dan goed terechtgekomen, die zal niets ontbreken! (ken haar baasje)
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef: maar jij deed er ook aan mee , bevroren sperma van een reu uit Z-Afrika te halen :80: , jij wist ook niet echt zijn stamboom van erfelijkheid ,
jij was ook blind van de mooie resultaten en mooie reu van Lux .. :denken:
Jawel, ik kende zijn stamboom juist wel. Voor het grootste deel 'Europees'. Ik had ook al langer contact met de fokker/eigenaar (heb ik nog steeds) en durf wel te zeggen dat ik redelijk wat wist over deze reu voor ik met zijn sperma in zee ging. Als ik uit was geweest op 'nieuw' bloed, dan had ik alleen in NL al keuze genoeg gehad. Ik was juist op zoek naar een wat oudere lijn die niet in elke stamboom meer voorhanden is. En als ik dan in Zuid-Afrika uitkom, dan zij dat zo.
Resultaten zeggen me niks. Ik vind shows best leuk en natuurlijk ben ik trots (net als iedereen) als mijn honden het goed doen op een show, maar er hangt voor mij niets vanaf. Gezondheidsresultaten zeggen me des te meer. De vader van Lux is pas op z'n 6e op ED geröntgend en vrij bevonden. Dat vond ik erg positief. Het totaalplaatje klopte voor mij gewoon.
Dat wil niet zeggen dat ik hiermee beweer dat ik alles al wist, want niemand weet alles. Dat bestaat niet. Maar ik had wel mijn huiswerk gedaan voor ik sperma ging importeren en ik had bewust gekozen voor een 'wat oudere reu', die zijn sporen al verdiend had qua dekken en nakomelingen.
Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

bandolero schreef:Ach ja, geen enkele hond is perfect en zal perfect vererven...
Maar als er dan een 'defect' in een nest zit, wordt de schuld altijd op de reu geschoven, belachelijk, maar het zij zo...

En pigment... goh, ik hecht daar eigenlijk zelf redelijk wat belang aan, maar da's voornamelijk omdat er in ons ras veel te weinig naar omgekeken wordt vind ik.
Bij ZWH is dat nu niet echt een probleem voor zover ik al gezien heb. Als de neuzen uiteindelijk maar mooi inkleuren...

Tja, het fokkerswereldje, 't is iets aparts he...
Soms zou je echt willen dat je er niet in terechtgekomen was en dat je gewoon een nestje zag, en dacht van oh, wat een leuke honden, daar zullen ook wel leuke pups uit komen...

Lux ziet er prachtig uit trouwens!
En het pupje met de slokdarmverlamming, knap beestje, en is meer dan goed terechtgekomen, die zal niets ontbreken! (ken haar baasje)
Lux is ook mooi, maar hij is meer dan alleen een mooie verpakking. Voor hetzelfde geld blijktie waardeloos te vererven. Dan heb je wat. Ja, een hoop ellende erbij. Daar zit ook geen mens op te wachten. Maar dat mooie is wel de voornaamste reden dat zoveel fokkers hem aanvankelijk wilden gebruiken. Jammer, want het is vooral zijn leuke karakter dat het 'em doet (vind ik). Lux is echt een vrolijke clown. Hij kwispelt altijd en vindt alles en iedereen leuk. Echt een jolige gozer is het. Daar kun je nog eens mee op kroegentocht zeg maar :mrgreen: :F:

Pupje met de slokdarmverlamming is idd meer dan goed terechtgekomen :ok: En ik hoop dat ze zonder al teveel problemen stokoud mag worden.

Het vreemde aan dit pigmentgedoe is overigens dat wat zwart is, ook echt pikzwart is. Je ziet bij veel witjes dat ze een wisselneus hebben, dus in de winter lichtbruin tot roze en in de zomer zwart/donker. In het nest zie je het vaak al aan de kleur van het neusje (neusranden vooral) of een pup een wisselneus zal krijgen. Maar in dit geval is wat zwart is, zo ontzettend zwart dat ik niet eens denk dat het een wisselneus wordt. En als het dat wel wordt, so be it. Onze Erlo was pikzwart gepigmenteerd, overal! Hij was prachtig! Maar had wel HD, spondylose, slecht werkende nieren en een afwijking in zijn hersenen toen hij net 6 was geworden. We hebben hem toen in moeten laten slapen. Een mooie hond is leuk, maar doe me dan maar een gezonde hond...eentje die weliswaar minder mooi is, maar stokoud wordt zonder al teveel problemen.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Yazoo (Australian Kelpie) komt van een fokker die ook heel open is over de gezondheid van de honden en daarmee maak je niet altijd vriendjes bij andere fokkers (zeker als het om hun honden gaat). Ik vind het ook jammer dat niet iedereen er open over is, volgens mij speelt dat bij bijna elk ras wel.

Ik vond het uiterlijk redelijk ondergeschikt aan het karakter en de gezondheid en dat is dan ook de reden dat ik bij deze fokker uitgekomen ben. Ze heeft zowel show- als werklijnen en door die combinatie krijg je juist hele mooie honden op alle vlakken vind ik. Geen shows lopen, dus ook geen showresultaten, wel veel gezonde honden met een fijn karakter.
Mooi is ook maar wat er in een boekje beschreven staat en wat keurmeesters op shows vinden. Bij Kelpies lijkt het wel of ze steeds breder en groffer moeten, dan kunnen ze toch geen schapen meer drijven....

Ik knap er altijd behoorlijk op af als ik op een website van een fokker kijk waar al die hondjes in model gehouden worden met tig showuitslagen erbij. Het is wel fijn als ze er volgens de rasstandaard uitzien, maar moet je een hond die iets te groot is, een oor heeft dat niet perfect staat maar helemaal gezond is verkiezen boven een hond die wel iets mankeert en volgens het boekje volmaakt is? :hmmm:

Prachtige hond is Lux, en ook nog eens gezond! Waar doen ze moeilijk over zou je zeggen :roll:
Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef: sorry, maar ik vind toch, dat, als je 9 honden hebt om te fokken , want daar zijn ze toch voor ?
En
je schrijft nu hier een heel verhaal hoe erg de fokkers onderling wel niet zijn , denk ik toch dat je er zelf ook aan toe bijdraagt . :19:

het is een apart wereldje , net als die mensen die voor alle shows krulspelden en haardrogers voor hun honden meenemen
ik kan mij daar geen voorstelling van maken, dat je dat leuk vindt .

Zoals je schrijft over technische termen van bv een " E - nestje " klinkt bij mij al van . " tjee, mag je niet eens zelf uitzoeken wat voor naam ? "
nogmaals
jij zit zelf tot over je oren in die wereld , waar ik al niets van snap :19:

dus ik kan hier geen oordeel of mening over geven
Ik heb 9 honden en van de 7 teefjes is er momenteel 1 teef waar ik mee kan fokken. Met 2 van hen heb ik nooit gefokt, met Caely maar 2 nesten (ze is nu 9,5) en met Laecey maar 1 nest. Vienna is nog jong, pas 7 maanden. Wie weet fokken we daar ooit mee, maar misschien ook wel niet. Na ons E-nest hebben we bijna 3 jaar geen nest gehad. Amy is 3,5 jaar oud en heeft net haar 1e nest gehad. Misschien over anderhalf jaar weer een nest. Ligt eraan hoe deze pups zich ontwikkelen. Misschien vinden we 1 nest ook wel genoeg, net als bij Laecey.
Dus nee, ik heb hier geen 9 honden lopen om ermee te kunnen fokken. In dat geval pak ik het niet al te best aan en als ik had gewild, had ik best wel een stuk of 3 nesten per jaar kunnen fokken de afgelopen jaren.
Het E-nest is idd een E-nest omdat de Raad van Beheer eist dat je binnen 10 dagen na de geboorte van de pups de namen doorgeeft en aangezien de chipper soms al heel vroeg komt (bij het nest van Jessie en Lux al met 5 weken) en de namen dan gekoppeld worden aan de pups en we dan nog niet weten welke pup naar wie gaat, kiezen wij idd de namen ja.

En wat de rest betreft zeg ik: dat is jouw mening en daar sta je verder vrij in :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

zeta-jones schreef: En wat de rest betreft zeg ik: dat is jouw mening en daar sta je verder vrij in :ok:
Ik begrijp überhaupt al niet dat je je verdedigt.

Jij bent de enige fokker waar ik een witje zou durven halen overigens.
En ja, ik ken er echt meer dan een paar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Eerlijkheid duurt het langst ;)
Jij kan jezelf niets verwijten, en ik geloof dat het bij geen ander ras anders is.

Ook het vlekkerige pigment, dat herken ik, bij de Tatra zie je het ook. Wat nog heel mooi zwart wordt en ze geen wisselneuzen krijgen. Duurt soms iets langer. En andere pups hebben sneller een zwarte dop. Had ik ook in mijn A-nestje, de twee heren hebben nu een prachtige zwarte dop.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Wij hebben als pupkoper destijds ook mede voor de fokker van Figo gekozen omdat zij het karakter een zeer belangrijk punt vinden.
Zij hebben ook echt gekeken naar een goede combi met hun teef. Natuurlijk op gezondheid, maar ook naar karakter en daarnaast ( helpt natuurlijk wel mee ) het uiterlijk.

Ik ken je niet, maar het zou mij alleen maar aanspreken je eerlijkheid.
Op het forum heb ik ook hier en daar goede berichten over je gelezen. Anthira en Lux hebben een hele fanclub :wink:
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik kan me goed indenken in je verhaal, het is een compliceert wereldje dat fokken, en dat zal ook nooit veranderen als er niet meer mensen eerlijk zouden zijn ;)
Pakdebal schreef:.
@Cleva en @ Marjoleine

houden jullie eens een keer op, om mij altijd in een zwarte hoek te zetten .. :roll:

dat is niet leuk lezen voor een serieus lid , dat leest zo vermoeiend er tussendoor !
Nou je zet jezelf in een zwart hoekje, dat doen anderen echt niet voor je hoor, is niet nodig.
Laatst gewijzigd door Ellen. op 09 aug 2013 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Deze topic had ik net even nodig om de moed niet te verliezen. In die zin, dat het overal en altijd hetzelfde is: jaloezie en elkaar (liefst achterbaks) afzeiken.
Is er ook maar iemand, die volmondig zal toegeven als een collega fokker succes heeft of goede dieren heeft, of zijn best doet gezonde dieren op de wereld te zetten?????????????
Nota bene heb ik al de concessie gedaan dat ik mijn FCI papieren eruit gebonjourd heb, zodat ik tenminste ook kan uitkruisen.
Met pech met fokken kan ik leven, zeker ook omdat het bij mij als ik het vergelijk met de meeste ras fokkers, eigenlijk bijna steeds goed gaat. Maar bij mij is het dit jaar in 1 geval ook 3 x dikke pech geweest. Nou ja, de teef leeft nog en de reu ook, we kunnen het volgend jaar nog eens proberen en dan onze voorzorgen nemen.
Waar ik minder mee kan leven, is dat nu mijn honden officieel niks meer waard zijn (want, geen ras meer zijn) ik nog steeds achter mijn rug word afgezeken, en er zelfs gelogen wordt over mij en over de gezondheid van mijn honden. Hebben ze dan nauwelijks erfkwalen en selecteer ik daar streng op, dan zullen ze wel wormen of andere parasieten hebben, volgens bepaalde jaloerse figuren. Verder, als ik ergens op een evenement kom met mijn honden waar ze ons nog niet kennen, kijken ze hun ogen uit: ze vinden de honden mooi en robuust en origineel, en vraag 1 is dan steeds: welk ras is dat? Ik antwoord dan altijd: het is geen ras, het is gewoon maar mijn eigen bloedlijn. Ja maar, klinkt het opnieuw, tot wat voor soort behoren ze dan? Tja dan moet ik weer zeggen het zijn gebruikskruisingen en dan weer een paar generaties lijnteelt, maar dat snapt niemand. Op een evenement had ik er genoeg van en beantwoordde de vraag wat het waren met: Belgische jachtterriers. Zichtbaar tevreden, konden de geïnteresseerden ze nu eindelijk in een vakje rangschikken. Volgende vraag: hebben ze een stamboom?
Nee, zeg ik, geen FCI stamboom, wel kan ik een afstammingsbewijs van een heel aantal generaties geven, met foto's en veel info van de voorouders die ik ook zelf had of nog heb, of goed kende, of zag werken. Maar geen FCI. Ik heb nix (meer) met de FCI, waar de mensen zich nog bekrompener en hypocrieter verdringen over elkaars leugens om ook te scoren bij het grote publiek. En scoren doe je, als jouw soort hond tussen alle opvallende honden, extra opvalt. Shows vond ik na de opgedane ervaringen, een belachelijk fenomeen, waar alles alleen maar om geld, vriendjespolitiek, mode en groteske misvorming van honden draait. Ik moet eerlijk bekennen dat ik, toen ik nog "met stamboom" fokte, alleen naar shows ging, net als de meeste anderen, omdat dat de plaats was om pups te verkopen. Mensen vonden jouw soort hond om een of andere reden mooi, je zorgde dat je even een ZG of U haalde (daar zijn veel truukjes voor als je het spel kent) en dan speelde geld geen rol meer als ze zich in het hoofd hadden gezet dat ze jouw soort hond wilden. Dit ging echt alleen om uiterlijk, 0 % om karakter. Er werd verondersteld, en vaak terecht, dat showhonden geen karakter hebben en voltijds voor decoratie kunnen dienen. Ze laten alles met zich doen, ook als het tegen hun aard ingaat. (om hen en hun vaak onwetende eigenaars te helpen leefbaar met elkaar te leven, zijn ze vrijwel zonder aard gefokt) en lukt dat toch niet, dan is het al generaties en jaren enkele reis asiel, dus alleen de allerbraafsten planten zich voort.
Het grootste nadeel van rashonden is dat het een enorme doofpot is, met een deksel er vast opgeduwd, en gehouden. Als het overkookt, laten ze maar even stoom ontsnappen: altijd is dat iemand anders zijn schuld, en dan de pot weer dicht. Diegene die zijn schuld het is, ben jij en ik natuurlijk.
Jouw schuld is dat je eerlijk bent over 1 hondje met een probleem, wat net zo goed een constructiefout als iets erfelijks kan zijn (die slokdarm) en de belachelijke item van de kleur neus (gaat nergens over) en mijn schuld is, o foei, dat ik niet conform de norm wil zijn en er eerlijk over ben dat ik selecteer, en hard. Dat mag niet! Dat is zielig!
Wat eerlijkheid betreft: ik heb honden gefokt waarvan 1 nakomeling (na een uitkruising) een licht geval van patella luxatie had. (De eigenaar zag het nog niet eens maar ik wel, kwam de hond toen hij volwassen was, eens opzoeken. Dat doe ik veel en dat blijkt dus waardevol. Heb wel gezegd tegen die mensen dat ik vermoedde, of zag, dat hij PL had en dat ze er niet mee moesten fokken.) Ook honden gefokt/ gehad die niet goed genoeg jaagden/ in 1 geval een verdacht op EIC...in 1 geval een erfelijke auto immuun ziekte (Rasechte, FCI DJT!) een te korte vacht zonder ondervacht....een nerveus temperament... blafferig... agressief tegen andere honden (meermaals, reden voor eruit) 1 x schuw (niet mee fokken)...aanleg voor demodex...(verkochte pup van bij mij, bij mij thuis nooit demodex, maar dit zou een begin zijn van een hoop ellende dus niet mee fokken) geen baasbinding, te zelfstandig en wijdjagen (2 x, een gekochte, niet zelf gefokte FCI DJT) en manscherpte: wil ik niet. Die honden en hun eventuele nakomelingen, gaan/ zijn allemaal uit mijn lijn. Als dat betekent, om maar het nono woord te noemen, het spuitje, dan zij het zo. Niet altijd, overigens, soms kan een hond met iets wat niet levensbedreigend is nog wel een huishond zijn of op een andere plek beter tot zijn recht komen. Als een hond gezond is maar alleen maar te weinig overtuigend jaagt, zal ik hem of haar desnoods 2 jaar houden net zolang tot ik er een passende match voor gevonden heb, en honden herplaatsen van niet jagers naar jagers, en andersom, doe ik ook, al kost dat tijd, plaats, geld en moeite. Dit is omdat ik ook maar een mens ben met gevoel, en dus met een emotionele binding met elke hond die ik heb.
Het zijn nu eenmaal van die hartsmeltende dieren, honden; ze verwijten jou zelf nooit iets en doen op hun manier, altijd hun best.
Als fokker moet je verantwoordelijk zijn voor het welzijn maar ook de toekomst (met andere mensen) van de honden die je op de wereld zet. Als dat welzijn en die toekomst eigenlijk minder rooskleurig is, of voorspelbaar negatief, moet je bepaalde beslissingen nemen.
Dan nog, verkoop je een veelbelovende, mooie en gezonde hond heel serieus, meent hem goed geplaatst te hebben, maar beestje wordt doorverkocht en nog eens, en eindigt slecht, terwijl het niet eens aan de hond ligt. Elke fokker van betekenis, heeft dit wel eens voorgehad.
Dit heeft er vooral mee te maken dat er gewoon veel teveel honden zijn, en een hond daardoor te weinig intrinsieke waarde toebedeeld krijgt.
Dat zijn van die momenten dat je denkt, waar ben ik eigenlijk mee bezig?
Als je in de rashondenwereld eerlijk bent, klap je eruit, en lig je eruit.
Want, als die doofpot, bij elk ras, open gaat is er geen houden meer aan.
En verder, gunnen ze niemand dat die succesvol hun pups verkopen, het is allemaal concurrentie en broodnijd.
Vandaag begon ik even aan mezelf te twijfelen. Ik dacht: is het nou eigenlijk wel de moeite waard om met mijn hondjes door te gaan? Dat soort twijfels komt algauw op als de honden iets minder vaak jacht hebben, en dus maar in de looprennen zitten. Ik probeer ze wel mee te nemen, maar door interne problemen is dat veel minder dan zou moeten, en binnenkort krijg ik nog veel minder tijd voor ze. En dan crisis, toekomst....voor mij is het ook frustrerend dat ik mijn overschot pups voor belachelijk lage prijzen verkoop, en dan nog schooiers en sjacheraars krijg, terwijl Jan en alleman allerlei worstvormige terrier look alikes zonder enige kennis gehinderd, volstopt en er goed geld voor beurt, voor bras. Als je vraagt hoe is hij gefokt, zeggen ze: nou, van achteren....Met wat voor doel fok je? UUUH, ik heb een teef en de buurman heeft een reu. Zijn ze getest op ziektes of prestaties? Dat hoeft toch helemaal niet, het zijn toch maar jack russels? En zij verkopen hun mormels voor 300 euro en ik blijf met mijn bewust en goed gefokte en gezonde, vitale, goed gebouwde honden zitten. Honden die eigenlijk wat meer kosten omdat ze ook goed veterinair (o.a. tegen parasieten, maar ook weleens een test op een kwaal, bv. een gentest) behandeld worden, al is het van mijn laatste geld. Zo zijn er mensen waarbij ik zacht gezegd niet onder de indruk ben van wat zij produceren zo door de jaren heen (dat houd ik zo zijdelings weleens bij) qua karakter en/ of uiterlijk (ja, het gaat over ras terriers van de soorten die zogezegd nog dichtbij de oorsprong staan) en waarvan ik dus denk: jullie zijn gewoon voor geld honden aan het vermeerderen, zonder verbetering of toegevoegde waarde, maar die over mij de mond vol hebben omdat ik selecteer, dat wil zeggen wat niet goed is, eruithaal. DAT MAG NIET! DAT IS ZIELIG!
Tot ik deze posting lees, en dan denk ik, ze zullen me wel zwart maken achter mijn rug, maar kennelijk doet iedereen dat bij iedereen, en als je goed bezig wilt zijn is het nooit goed (genoeg) en hoe beter je bezig bent, hoe erger anderen dat vinden. Zelfs als je geen financiële concurrentie meer bent!
Als ze niks over je te zeggen hebben, dan is het pas goed mis!
Ze zullen niet rusten voor ze je in de grond gestampt hebben- als je dat toelaat.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

terrierjunk schreef:Ze zullen niet rusten voor ze je in de grond gestampt hebben- als je dat toelaat.
whauw , wat een stuk . :80:
ik weet wel dat er bv bij de stabij-fokkers het ook wat rommelt , ik heb met eentje gesproken die er vrijwillig uit is gegaan door een bepaalde sfeer
maar hier zitten ook fokkers op dit forum, dus die zullen het wel weer het ontkennen ., dus ik zeg niets . :19:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kolere, wat een lap weer, terrier-junk.

Ik haak af hoor. Niet te lezen.
Bovendien weet ik inmiddels dat jij alleen inteelt op je eigen lijnen en dat mag dan wel? Nah.

Afbeelding

Dee
Zeer actief

Pakdebal schreef:
terrierjunk schreef:Ze zullen niet rusten voor ze je in de grond gestampt hebben- als je dat toelaat.
ik weet wel dat er bv bij de stabij-fokkers het ook wat rommelt , ik heb met eentje gesproken die er vrijwillig uit is gegaan door een bepaalde sfeer
maar hier zitten ook fokkers op dit forum, dus die zullen het wel weer het ontkennen ., dus ik zeg niets . :19:
Ik ben juist blij dit soort berichten te lezen.
Nou ja blij..dat is niet goed verwoord. Maar dat er strijd is geloof ik direct.
Ik vind het een positief iets dat mensen hun mond opentrekken ( Nanna haar topic hiermee meenemende ).
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dee schreef:
Pakdebal schreef:
Ik ben juist blij dit soort berichten te lezen.
Nou ja blij..dat is niet goed verwoord. Maar dat er strijd is geloof ik direct.
Ik vind het een positief iets dat mensen hun mond opentrekken ( Nanna haar topic hiermee meenemende ).
En weer een parel van Pak.

De mensen die weggegaan zijn, zijn dat allemaal vanwege striktere regels in de fokkerij die gericht zijn tegen inteelt en op gezondheid.
Misschien té strikt, voor sommigen?

Ja, ik zou er ook uitstappen. Wat een sfeer ook :pffff:

Afbeelding

Pakdebal

Marjoleine schreef: De mensen die weggegaan zijn, zijn dat allemaal vanwege striktere regels in de fokkerij die gericht zijn tegen inteelt en op gezondheid.
Misschien té strikt, voor sommigen?

Ja, ik zou er ook uitstappen. Wat een sfeer ook :pffff:
het was ver daarvoor al , die sfeer , ik heb het niet over inteelt en gezondheid, want dat zou toch normaal moeten zijn ?. :denken:
terrierjunk
Zeer actief

Overigens, ik doe geen "alleen inteelt." Verre van.
Wie dat denkt, heeft niet goed gekeken. Ik doe een generatie of 5 lijnteelt (geen inteelt) en als ik een goede uitkruising kan vinden, zal ik nooit aarzelen.
Soms pakt dat, soms pakt dat niet. Meestal wel, maar indien niet, overnieuw beginnen.
Iemand heeft een Fell terrier uit Yorkshire geimporteerd, daar heb ik een teef van mij meteen door laten dekken, dat is weer nieuw bloed,
en ik heb een terrier met een catahoula gekruist, dat is totaal onverwant bloed,
terwijl ik nog minder dan 5 generaties geleden, ook een brak kruising in mijn lijn heb gefokt.
De echte terriermensen vinden juist dat ik er een zootje van maak omdat ik niet puur genoeg fok, lang niet puur genoeg, uitkruisen met andere rassen is ver ernaast.
Zelf ben ik niet wars van een experimentje, meen dat af en toe nieuw bloed, mijn lijn opfrist.
Zo ieder zijn mening.
Dee
Zeer actief

Ik heb er wel eens aan gedacht, of Figo een aanvulling kan zijn op de voortplanting.
Qua karakter geloof ik het zeker ik wel. Qua uiterlijk wordt hij ook als goed beoordeeld. Maar wat een gedoe en gezeik eromheen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Overigens, ik doe geen "alleen inteelt." Verre van.
Wie dat denkt, heeft niet goed gekeken. Ik doe een generatie of 5 lijnteelt (geen inteelt) en als ik een goede uitkruising kan vinden, zal ik nooit aarzelen.
Soms pakt dat, soms pakt dat niet. Meestal wel, maar indien niet, overnieuw beginnen.
Iemand heeft een Fell terrier uit Yorkshire geimporteerd, daar heb ik een teef van mij meteen door laten dekken, dat is weer nieuw bloed,
en ik heb een terrier met een catahoula gekruist, dat is totaal onverwant bloed,
terwijl ik nog minder dan 5 generaties geleden, ook een brak kruising in mijn lijn heb gefokt.
De echte terriermensen vinden juist dat ik er een zootje van maak omdat ik niet puur genoeg fok, lang niet puur genoeg, uitkruisen met andere rassen is ver ernaast.
Zelf ben ik niet wars van een experimentje, meen dat af en toe nieuw bloed, mijn lijn opfrist.
Zo ieder zijn mening.
En wat is volgens jou het verschil tussen inteelt en lijnteelt?
Pakdebal

Dee schreef:Ik heb er wel eens aan gedacht, of Figo een aanvulling kan zijn op de voortplanting.
Qua karakter geloof ik het zeker ik wel. Qua uiterlijk wordt hij ook als goed beoordeeld. Maar wat een gedoe en gezeik eromheen.

ik was een keer bij een stabij-dag met Bauke en warempel , daar kwam iemand van het bestuur , dat ze reuen nodig hadden
logisch , prima
maar ..... Bauke had geen stamboom , dus dat zei ik, , en ineens mocht het niet, kon het niet , was hij " lelijk "

maar ze kwam eerst vragen , " wat een mooie reu , zou hij als dek-reu kunnen ? " .. en dan gelijk maar afkeuren omdat hij geen papieren had ?. :denken:

jammer , want zo blijf je in een kringetje rond cirkelen, en komt er nooit nieuw bloed bij
Dee
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Dee schreef:Ik heb er wel eens aan gedacht, of Figo een aanvulling kan zijn op de voortplanting.

ik was een keer bij een stabij-dag met Bauke en warempel , daar kwam iemand van het bestuur , dat ze reuen nodig hadden
logisch , prima
maar ..... Bauke had geen stamboom , dus dat zei ik, , en ineens mocht het niet, kon het niet , was hij " lelijk "

maar ze kwam eerst vragen , " wat een mooie reu , zou hij als dek-reu kunnen ? " .. en dan gelijk maar afkeuren omdat hij geen papieren had ?. :denken:

jammer , want zo blijf je in een kringetje rond cirkelen, en komt er nooit nieuw bloed bij[/quo

Bij een stamboom is dat ook wel terecht. Niet dat nieuw bloed niet welkom is.
terrierjunk
Zeer actief

Nog even een voorbeeld om deze hardnekkige mening dat ik inteel, te bestrijden:
Een geval van mislukking:
ik had mijn toentertijd beste Fell/ Duitse terrier (dus kruising tussen die 2 rassen en daar in de tweede generatie nakomeling van) Chili 2 dus, na een geslaagde nakomelingschap in de bloedlijn, (ze kon dus goed vererven) weer eens uitgekruist met een goed uitziende, mooie kleine Russell, klein met een sterk hoofd, van Kingsway (bekende werkende terrier kennel die ook niet aan FCI doet) en ik had die hond, die dekreu zien werken aan das (het moeilijkste wild) en was redelijk tevreden. Een van zijn ouders was een Amerikaans gefokte Jack russell, dus echt wel een uitkruising x 3 zogezegd. Helaas, de pup die ik zelf hield en minstens 1 die een andere jager kocht kwamen min of meer tekort, in moed, doorzettingevermogen, neus en zo nog wat. Dacht: terug in de lijn fokken, dan komt het goed. Die nakomeling was eigenlijk nog slechter! Djuu, hoe kan het zijn, met alle generaties werkende voorouders! Dat bloed van die russell en die fell/ jacht pakte gewoon niet.
Nu die "slechte nakomeling" met een hond van mijn lijn die uitgekruist is met de brak, ik dacht: de genen meten toch ergens zitten, en nu wel goede nakomelingen!
Ook gehad een pure (FCI) DJT, werkte goed, uitstekend zelfs, jaagde altijd in contact met mij, maar wel nerveus en vervelend in de kennel; heeft met de allerbeste reuen nauwelijks ooit iets vererfd. Een andere mijn eerste DJT, was zelf eigenlijk wat teveel van het goede (zeer zelfstandig en ook nog latent manscherp) gaf met welke reu dan ook, ook een jack russell met geen neus en orientatie, altijd bruikbare nakomelingen!
Wat ik hiermee wil zeggen (raak misschien off topic, maar lees verder kom zo weer erop) is: je weet pas of een hond (rashond of niet FCI soort/ lijn) vererft, nadat je ermee gefokt hebt.
En hier houden alle fokkers elkaar dus ook zo bepaald punctueel in de gaten, om bij het geringste bovenkomende foutje van een nakomeling van de hond van de concurrent, deze hond achter de persoon zijn rug, helemaal neer te sabelen, plus het fokprogramma van de fokker.
Iedereen die ook maar iets (al dan niet, of misschien, bewezen erfelijk) constateert aan de gezondheid van zijn/ haar rashond, of door een dierenarts geconstateerd heeft gehad, en daarover iets tegen iemand anders zegt....
Niet dat er nou openlijk ook maar iets naar buiten wordt gebracht, over welke hond ook. Echt niet. Dit gaat rond in besloten kring, rond en rond als een smeulend vuurtje.
terrierjunk
Zeer actief

Cleva, als ik heb uitgekruist en de nakomeling die ik houd is nuttig en goed en vooral ook: gezond, ga ik weer lijntelen, en dan wordt het weer een lijn, in die zin dat het mijn bloedlijn is, waar ik aan en mee werk en waar ik over beslis hoe hij zich ontwikkelt.
Verder niks.
Maar goed, volgens de ene doe ik alleen maar inteelt en volgens de andere alleen uitkruisen.
De praktijk is een middenweg, ongeveer zo lang ik tevreden ben, lijntelen, en als ik denk dat een uitkruising nodig is, of als een kans zich voordoet, of als ik eigenschappen in mijn honden wil veranderen, kruis ik uit.
De catahoula was veel gehoorzamer (toch een beetje herdershond bloed) en zeer snel zindelijk, vergeleken bij de terriers, en jaagt met meer verstand en even goede neus. Zij is enorm intelligent en heeft will to please. Dat was de moeite om in mijn lijn te fokken. Nu ga ik dat weer dieper in mijn terriers inkruisen om te kijken of die goede invloed erin kan blijven, met behoud van wat de terriers aan goede eigenschappen hebben. Ik wilde graag korter jagende en nog iets gehoorzamere honden fokken, om het risico op uit de drift lopen en aanrijdingen op de jachten in Duitsland te verkleinen. Die catahoula kan mij die eigenschappen geven.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”