Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
andermans hond corrigeren
Moderator: moderatorteam
-
christine vdh
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Saarloos x duitse herder
- Aantal honden: 1
andermans hond corrigeren
(als eerste: ik weet niet of het hier goed staat, in Algemeen.)
Een beetje nav het andere topic over 'andermans hond vermaken', ben ik eens benieuwd of, wanneer en hoe jullie andermans hond corrigeren als je vindt dat die hond te ver gaat.
Zelf kom ik niet vaak andere honden tegen, maar als ik ze eens tegenkom, laat ik Yuma graag spelen met een andere hond. Zelf hou ik dan goed in de gaten dat Yuma zich netjes blijft gedragen, dat ie niet te ruw speelt met een kleiner hondje bijvoorbeeld en corrigeer ik hem ook als dat nodig is. Maar ik durf eigenlijk niet andermans hond te corrigeren als ik vind dat die hond te ver gaat. Eigenlijk vind ik dat ik dat gewoon moet doen (als ik een ander kindje iets zie doen bij één van mijn kinderen wat ik niet vind kunnen, zeg ik er tenslotte ook iets van), maar iets houdt me tegen. Onzekerheid waarschijnlijk, dus nu ben ik eens benieuwd hoe jullie dat dan (zouden) doen. Een beetje uit nieuwsgierigheid of jullie ook met zo'n 'dilemma' zitten, maar zeker ook voor tips!
Een beetje nav het andere topic over 'andermans hond vermaken', ben ik eens benieuwd of, wanneer en hoe jullie andermans hond corrigeren als je vindt dat die hond te ver gaat.
Zelf kom ik niet vaak andere honden tegen, maar als ik ze eens tegenkom, laat ik Yuma graag spelen met een andere hond. Zelf hou ik dan goed in de gaten dat Yuma zich netjes blijft gedragen, dat ie niet te ruw speelt met een kleiner hondje bijvoorbeeld en corrigeer ik hem ook als dat nodig is. Maar ik durf eigenlijk niet andermans hond te corrigeren als ik vind dat die hond te ver gaat. Eigenlijk vind ik dat ik dat gewoon moet doen (als ik een ander kindje iets zie doen bij één van mijn kinderen wat ik niet vind kunnen, zeg ik er tenslotte ook iets van), maar iets houdt me tegen. Onzekerheid waarschijnlijk, dus nu ben ik eens benieuwd hoe jullie dat dan (zouden) doen. Een beetje uit nieuwsgierigheid of jullie ook met zo'n 'dilemma' zitten, maar zeker ook voor tips!
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Re: andermans hond corrigeren
Andermans hond corrigeren doe ik alleen bij honden van mensen die ik goed ken. Andermans hond blokkeren doe ik wel als een hond te opdringerig is.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als het spelen niet leuk gaat loop ik meestal door en neem mijn honden mee, probleem opgelost
Als de andere hond zich zo misdraagt dat het kan leiden tot een conflict corrigeer ik een andere hond wel. Of als er al een conflict is en de eigenaar doet er niets aan.
Als de andere hond zich zo misdraagt dat het kan leiden tot een conflict corrigeer ik een andere hond wel. Of als er al een conflict is en de eigenaar doet er niets aan.
-
christine vdh
- Vaste gebruiker
Ja, als je eigen hond erbij betrokken is bedoel ik dan. Nee, wat die hond in z'n eigen tijd doet, maakt mij ook niet uit!Nanna schreef:Dat hangt er maar van af wat er gebeurt.
Als het beest stront vreet zul je mij niet horen, als ie meent één van mijn honden aan te vallen heeft ie een best probleem met mij.
-
Pakdebal
.
ik heb eens geschreeuwd naar een hond , die begon te rijden op mijn hond , daar was ik niet van gediend
ja, ik doe dat wel, wat mij niet aanstaat , en wat die hond dan mijn hond aan zou doen .
ik ga niet stom toekijken, dat zeker niet ..
ik heb eens geschreeuwd naar een hond , die begon te rijden op mijn hond , daar was ik niet van gediend
ja, ik doe dat wel, wat mij niet aanstaat , en wat die hond dan mijn hond aan zou doen .
ik ga niet stom toekijken, dat zeker niet ..
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
- Aantal honden: 2
Ik corrigeer een andere hond wel als hij echt heel vervelend is en de eigenaar doet er niets aan of het dreigt uit de hand te lopen.
Zelf vind ik het ook niet fijn als een vreemde zich (zomaar) met mijn hond bemoeid/corrigeerd.
Zelf vind ik het ook niet fijn als een vreemde zich (zomaar) met mijn hond bemoeid/corrigeerd.
- primera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Was laatst bij mensen en die hond kwam snuffelen en begon meteen te grommen en kabaal te maken, die heb ik wel gelijk dr mond gesnoerd met een brul.
Geen gedoe met die van mij erbij
Was trouwens normaal gedrag van die hond, altijd snuffelen en grommen maar ze doet nooit wat zei de baas.
Geen gedoe met die van mij erbij
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik zeg wel 'laag' of 'pootjes op de grond!' en pluk dan de pootjes een hond die tegen me opspringt dan van me af en zet ze op de grond. Ik vind het niet erg als een vreemde hond tegen me opspringt maar de meeste mensen proberen het hun hond af te leren. Dus ik ga er eigenlijk van uit dat mensen dat niet erg vinden. En dan maak ik er een grapje over tegen de baas: ik voed hem wel even op voor u hoor! Ik krijg nooit echt commentaar dus ik neem aan dat men dat goed vindt.
Verder, ik maak er een grapje van als ik een vreemde hond corrigeer, dan zeg ik gewoon op een komische toon: Heeeeeee, jij bent lekker druk, rrrrrustig aan he! En dan trek ik een gek gezicht. Gebaren met je handen maken, snappen veel honden ook en dat valt minder op dan een verbaal commando. Ik corrigeer vreemde honden dus wel maar ik doe het voornamelijk stiekem. Bij bruut of agressief gedrag, mag er weer meer, namelijk hard brullen of met de armen zwaaien. Moet men de hond maar opvoeden of bij zich houden, vind ik. Ik doe niet aan fysieke mishandelingen tenzij het niet anders kan. Meestal zorgt geweld weer voor adrenaline dus dat vermijd ik het liefst.
Er was een keer een reu die per sé kennis wilde maken met Bruno, die we aangelijnd hadden omdat ie niet zo lekker omgaat met reuen, vooral van zijn formaat, onbekende reuen dan. En die wilde maar niet weg. Mijn vriend had Bruno aan de lijn en ik danste om ze heen om die hond te blokken, hahaha. Toen heb ik hem maar aangelijnd en naar zijn bazin teruggebracht. Was een pubertje.
Verder, ik maak er een grapje van als ik een vreemde hond corrigeer, dan zeg ik gewoon op een komische toon: Heeeeeee, jij bent lekker druk, rrrrrustig aan he! En dan trek ik een gek gezicht. Gebaren met je handen maken, snappen veel honden ook en dat valt minder op dan een verbaal commando. Ik corrigeer vreemde honden dus wel maar ik doe het voornamelijk stiekem. Bij bruut of agressief gedrag, mag er weer meer, namelijk hard brullen of met de armen zwaaien. Moet men de hond maar opvoeden of bij zich houden, vind ik. Ik doe niet aan fysieke mishandelingen tenzij het niet anders kan. Meestal zorgt geweld weer voor adrenaline dus dat vermijd ik het liefst.
Er was een keer een reu die per sé kennis wilde maken met Bruno, die we aangelijnd hadden omdat ie niet zo lekker omgaat met reuen, vooral van zijn formaat, onbekende reuen dan. En die wilde maar niet weg. Mijn vriend had Bruno aan de lijn en ik danste om ze heen om die hond te blokken, hahaha. Toen heb ik hem maar aangelijnd en naar zijn bazin teruggebracht. Was een pubertje.
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Juist omdat zeker twee van mijn drie honden zich niet laten coriseren door vreemde (of bekende) ontloop ik andere honden.
Mijn honden kunnen erg leuk met vreemde honden omgaan maar helaas hou ik ze er van weg omdat mensen die ze willen weg sturen of zelfs vastpakken zeker weten door mijn honden zelf worden terug gecorrigeerd en dan heb ik het niet over een grom of een snauw.
Andersom negeren mijn honden vreemde honden die gewoon langslopen (ook los) tenzij ze worden gebeten (op patsende honden word ook niet gereageerd) of uitgedaagd om te spelen.
Dus coriseren van een andere hond doe ik eigenlijk nooit omdat het nooit nodig is.
Ik heb wel honden die bovenop mijn honden, of andere honden, uit elkaar gehaald.
En honden met slechte bedoelingen blok ik zonder worden en aanraken en omdat mijn honden dan toch door lopen zorg ik alleen dat de hond niet achter mijn honden aan kan.
Aanraken of geluiden zijn daarvoor niet nodig, daag je ook evt. Agresief gedrag naar jezelf niet uit.
Mijn honden kunnen erg leuk met vreemde honden omgaan maar helaas hou ik ze er van weg omdat mensen die ze willen weg sturen of zelfs vastpakken zeker weten door mijn honden zelf worden terug gecorrigeerd en dan heb ik het niet over een grom of een snauw.
Andersom negeren mijn honden vreemde honden die gewoon langslopen (ook los) tenzij ze worden gebeten (op patsende honden word ook niet gereageerd) of uitgedaagd om te spelen.
Dus coriseren van een andere hond doe ik eigenlijk nooit omdat het nooit nodig is.
Ik heb wel honden die bovenop mijn honden, of andere honden, uit elkaar gehaald.
En honden met slechte bedoelingen blok ik zonder worden en aanraken en omdat mijn honden dan toch door lopen zorg ik alleen dat de hond niet achter mijn honden aan kan.
Aanraken of geluiden zijn daarvoor niet nodig, daag je ook evt. Agresief gedrag naar jezelf niet uit.
- sky
- Zeer actief
Fizgig schreef:Ik zeg wel 'laag' of 'pootjes op de grond!' en pluk dan de pootjes een hond die tegen me opspringt dan van me af en zet ze op de grond. Ik vind het niet erg als een vreemde hond tegen me opspringt maar de meeste mensen proberen het hun hond af te leren. Dus ik ga er eigenlijk van uit dat mensen dat niet erg vinden. En dan maak ik er een grapje over tegen de baas: ik voed hem wel even op voor u hoor! Ik krijg nooit echt commentaar dus ik neem aan dat men dat goed vindt.
Mijn herders komen niet in de buurt van mensen, maar mijn collie springt altijd tegen mensen op als ze tegen haar gaan praten en haar aaien.
Ik leer mijn honden juist om wel op te springen omdat ik dat ook in de training gebruik.
Hier doen ze het allemaal.
Ik heb het haar ook expres nooit afgeleerd bij vreemde te doen omdat ze als pup constant geroepen werd door iedereen die ik tegen kwam en dan beloond werd voor het springen, ik vond en vind het niet eerlijk om haar daar dan voor te corrigeren. Ik zeg ook altijd van te voren, als je niet wilt dat ze opspringt moet je haar ook niet gaan roepen en aaien. Heel makkelijk.
-
Pakdebal
sky schreef:
Mijn herders komen niet in de buurt van mensen, maar mijn collie springt altijd tegen mensen op als ze tegen haar gaan praten en haar aaien.
Ik leer mijn honden juist om wel op te springen omdat ik dat ook in de training gebruik.
Ik heb het haar ook expres nooit afgeleerd bij vreemde te doen omdat ze als pup constant geroepen werd door iedereen die ik tegen kwam en dan beloond werd voor het springen, ik vond en vind het niet eerlijk om haar daar dan voor te corrigeren. Ik zeg ook altijd van te voren, als je niet wilt dat ze opspringt moet je haar ook niet gaan roepen en aaien. Heel makkelijk.
ik hoop dan wel, dat je dat goed van te voren even zegt
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik corrigeer in zoverre wel, dat ze afstand moeten houden en dan heb ik het over, wanneer ik mijn honden aan de lijn hebt en doen ze dat dus niet, dan grijp ik wel in.
wanneer ze loslopen, dan kijk ik of de honden het zelf oke kunnen oplossen, zoniet, ja dan grijp ik ook in en dat kan dan dus ook zijn, dat ik een hond van een andere een brul geef.
wanneer ze loslopen, dan kijk ik of de honden het zelf oke kunnen oplossen, zoniet, ja dan grijp ik ook in en dat kan dan dus ook zijn, dat ik een hond van een andere een brul geef.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
in principe niet.. ik jaag er weleens een weg. Een hond een rotschop geven als ze in gevecht raken oid vind ik niet echt corrigeren. Ik corrigeer ook niet voor opspringen, kan mij het schelen. En als er gereden wordt trek ik ze ervanaf...
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Ja doe ik wel, maar wel op een softe manier. Even een zachtjes aan, of nee dat doen we niet.. Als het echt menis word ben ik wel wat harder.
Wel steun ik mijn hond, die corrigeerd vrij subtiel als een hond op hem wil rijden, maar op een gegeven moment is hij er klaar mee. Laatst was een lompe labrador die hem maar lastig bleef vallen en de eigenaar zat een eind verder op een bankje. Ik zag dat mijn hond er klaar mee was dus dan haal ik die labrador wel resoluut van mijn hond af en zegt streng nee en blok hem daarna of tik hem aan als hij door gaat. Toen we weg liepen liep die ook mee, heb hem toen terug gestuurd, was hem zo zat!
Heb 1 X op het punt gestaan een hond een tik te geven met mijn riem, maar die kende we al langer en mijn hond en zijn hond gaan gewoon niet samen, ik loop altijd de andere kant op of ontwijk hem, hij houd zijn hond niet bij zich en zijn hond wil direct in de aanval op boef, had hem al een paar keer weggekregen met stamvoeten armen zwaaiien en schreeuwen maar toen ging het bijna fout, gelukkig was mijn laatste oerschreeuw voldoende maar ik stond wel klaar met de riem in mijn handen.
edit: ik corrigeer wel de jonge herder van de buurvrouw die aan het puberen is, maar ik weet dat ze dat niet erg vind en blij is dat ik dat wel bij hem kan want zelf heeft ze dat overwicht niet.
Wel steun ik mijn hond, die corrigeerd vrij subtiel als een hond op hem wil rijden, maar op een gegeven moment is hij er klaar mee. Laatst was een lompe labrador die hem maar lastig bleef vallen en de eigenaar zat een eind verder op een bankje. Ik zag dat mijn hond er klaar mee was dus dan haal ik die labrador wel resoluut van mijn hond af en zegt streng nee en blok hem daarna of tik hem aan als hij door gaat. Toen we weg liepen liep die ook mee, heb hem toen terug gestuurd, was hem zo zat!
Heb 1 X op het punt gestaan een hond een tik te geven met mijn riem, maar die kende we al langer en mijn hond en zijn hond gaan gewoon niet samen, ik loop altijd de andere kant op of ontwijk hem, hij houd zijn hond niet bij zich en zijn hond wil direct in de aanval op boef, had hem al een paar keer weggekregen met stamvoeten armen zwaaiien en schreeuwen maar toen ging het bijna fout, gelukkig was mijn laatste oerschreeuw voldoende maar ik stond wel klaar met de riem in mijn handen.
edit: ik corrigeer wel de jonge herder van de buurvrouw die aan het puberen is, maar ik weet dat ze dat niet erg vind en blij is dat ik dat wel bij hem kan want zelf heeft ze dat overwicht niet.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- sky
- Zeer actief
Pakdebal schreef:sky schreef:
ik hoop dan wel, dat je dat goed van te voren even zegt.. ik zou het niet leuk vinden
Hoezo? Jij of wie dan ook heeft er toch geen last van als mijn honden op mijn springen?
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Echt corrigeren doe ik niet. Ik heb wel eens een hond weggestuurd/van mijn hond af getrokken als er gereden werd, maar verder ben ik nog nooit in een situatie geweest waarin ik het nodig vond andermans hond te corrigeren. De honden van familie/vrienden corrigeer ik wel indien nodig.

-
Pakdebal
sky schreef: Hoezo? Jij of wie dan ook heeft er toch geen last van als mijn honden op mijn springen?
zo staat het er niet , mensen die willen aaien , daar springt ze dan op , zo staat het er .
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
@sky, ik roep nooit naar vreemde honden hoor om te zorgen dat ze tegen me opspringen, dat doen ze uit zichzelf. Ik vind het niet erg omdat honden nu eenmaal erg enthousiast kunnen zijn, dat vind ik juist zo leuk aan ze. En het maakt me niks uit dat er modder op mijn broek komt. Maar ik weet dat de meeste mensen het niet zo netjes zouden vinden als hun hond een ander zijn broek vol zwarte modderpoten zet. Ik zou me dood schamen iig. Dus pluk ik de pootjes en zet ze op de grond. Heel vaak zijn het trouwens pups die dat doen en die zitten nog midden in de opvoeding natuurlijk dus dan lijkt het me logisch dat je even helpt daarmee. De meeste mensen vinden het nu eenmaal niet netjes als een vreemde hond tegen ze opspringt. Dan heb ik het dus over opvoeding en niet over training. Je traint je honden toch niet in het loslooppark met vreemde mensen?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dat is toch prima, moet je maar niet ongevraagd vreemde honden aaienPakdebal schreef:zo staat het er niet , mensen die willen aaien , daar springt ze dan op , zo staat het er .sky schreef: Hoezo? Jij of wie dan ook heeft er toch geen last van als mijn honden op mijn springen?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Ik blok en stuur andere honden weg die vervelend achter mijn honden aan blijven lopen of honden die naar ons toe komen en slechte bedoelingen hebben.
Ik heb wel eens tegen een hond gezegd dat het klaar was met zijn gepiep toen ik geen woord meer kon verstaan van wat zijn vrouwtje me aan het vertellen was.
Iemand anders heeft een keer in de zij van mijn reu zitten prikken en ksst-en omdat hij bij haar hond snuffelde. Daar was ik niet zo blij mee, helemaal omdat ze even daarvoor nog gezegd had dat ik 'm moest laten toen ik hem weg wilde halen bij haar hondje.
Ik heb wel eens tegen een hond gezegd dat het klaar was met zijn gepiep toen ik geen woord meer kon verstaan van wat zijn vrouwtje me aan het vertellen was.
Iemand anders heeft een keer in de zij van mijn reu zitten prikken en ksst-en omdat hij bij haar hond snuffelde. Daar was ik niet zo blij mee, helemaal omdat ze even daarvoor nog gezegd had dat ik 'm moest laten toen ik hem weg wilde halen bij haar hondje.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
oh en ik vind het ook oke, wanneer iemand anders mijn hond corrigeert, zolang het maar binnen bepaalde grenzen blijft, ga niet schoppen of slaan oid, want dan corrigeer ik jou
maar zijn mijn honden vervelend dan mag je ze best een brul, nee, rot op of wat dan ook om hun oren geven
maar zijn mijn honden vervelend dan mag je ze best een brul, nee, rot op of wat dan ook om hun oren geven
- sky
- Zeer actief
Klopt. Daar springt ze tegenop ja. Ik loop ook niet met mijn honden voor anderen, dus hou er ook niet van als mensen mijn honden gaan roepen en aaien terwijl ze zelf mensen negeren.Pakdebal schreef:sky schreef: Hoezo? Jij of wie dan ook heeft er toch geen last van als mijn honden op mijn springen?
zo staat het er niet , mensen die willen aaien , daar springt ze dan op , zo staat het er .
Mijn herders zullen dan zeker laten weten daar niet gediend van te zijn door weg te lopen (ontlopen) mijn border collie denkt dat iedereen die haar roept snoep voor haar bij zich heeft en dan ga ik haar daar niet voor coriseren, sterker nog ik word boos als andere dat wel doen, want bij mij mag het ook en ook bij iedereen die ze in de kantine van de hondenscholen waar ik lesgeef tegenkomt.
Daarnaast staat er ook in het stukje dat ik van te voren zeg dat als ze haar roepen en aaien dat ze opspringt dus ze zijn gewaarschuwd. Roepen ze nog een keer is het eigen schuld.
Ze kunnen haar ook gewoon negeren wat zei dus ook bij hun doet.
Ik wil bepaald gedrag om een bepaalde rede bij mijn hond zien, het zou mooi zijn als ik dat de ene keer zou belonen en de andere keer zou afstraffen omdat andere zo nodig aan mijn hond moeten zitten. Over onduidelijkheid naar je hond toe creëren
Mijn hond mijn regels.... En die houden onderandere in alles en iedereen negeren tot je zelf lastig gevallen word. Zou ze op mensen springen die alleen langslopen en haar zouden negeren of gewoon alleen tijdens het passeren iets zouden zeggen, zou ze niet loslopen dus dat gebeurd hier niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als vreemde honden springen draai ik weg. Ik geef geen commando's of zo, en als anderen dat doen vind ik dat vervelend.
Ten eerste kan ik dat prima zelf en ten tweede zijn het meestal de verkeerde commando's, waarna mensen dan ook nog nee en foei gaan zeggen als mijn honden (terecht) niet luisteren naar ze.
Meestal zeg ik dan: Tja, dat woord kennen ze dus ook niet.
Als een vreemde hond mijn honden lastig valt haal ik mijn eigen hond uit de situatie en indien nodig blok ik de andere hond. Als het moet roep ik de andere baas dan ook toe dat hij zijn hond moet ophalen omdat ik het anders zelf doe.
Ten eerste kan ik dat prima zelf en ten tweede zijn het meestal de verkeerde commando's, waarna mensen dan ook nog nee en foei gaan zeggen als mijn honden (terecht) niet luisteren naar ze.
Meestal zeg ik dan: Tja, dat woord kennen ze dus ook niet.
Als een vreemde hond mijn honden lastig valt haal ik mijn eigen hond uit de situatie en indien nodig blok ik de andere hond. Als het moet roep ik de andere baas dan ook toe dat hij zijn hond moet ophalen omdat ik het anders zelf doe.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
als iemand mijn hond corrigeert vind ik dat overigens niet zo erg, als ze echt iets verkeerd doet en ik ben niet snel genoeg in de buurt. Ik vind het wel irritant als mensen allemaal commando's gaan geven.. vooral als ze dan zo met de vingers gaan knippen en 'Gaat Zitten!'. Pom luistert daar ook niet naar, maar dan zijn ze daar weer beledigd over.. dat zal ik nooit begrijpen, commandos geven aan een vreemde hond
-
beatje
Ik heb eerlijk gezegd wel de hond van mijn vriendin vd week een knietje gegeven.Tijdens wandellen doken haar twee jachthonden op mijn kleine Puff,en niet om te spelen zoals zei beweerde.Puff droeg een tuigje dus ik hees hem in een reflex onder de honden uit zo in mijn armen,hij weegt ook niks.Puff is nu niet de grootse held dus krijsde het uit.Maar doordat haar hond omhoog bleef springen en er in bleef bijten hem ik hem een knietje gegeven en afgeweerd met mijn been.Ze is tegen corigeren.de rest van de wandeling is hij blijven blaffen tot we bij de auto waren ,stoom kwam letterlijk uit mijn oren.Ik heb me erg ingehouden .Puff bleek thuis dus ook twee wondjes te hebben en dat is toch geen spelen aangezien hij een zeer lange vacht heeft.
Zolang ik geen last heb van een ander zijn hond corrigeer ik niet,hoe een ander zijn hond op voed moet hij weten,maar ik wil geen natte honden tegen mij opspringen en ik verwacht van vreemde honden in mijn huis,dat ze zich naar mijn regels gedragen.
Zolang ik geen last heb van een ander zijn hond corrigeer ik niet,hoe een ander zijn hond op voed moet hij weten,maar ik wil geen natte honden tegen mij opspringen en ik verwacht van vreemde honden in mijn huis,dat ze zich naar mijn regels gedragen.
-
beatje
Ik heb eerlijk gezegd wel de hond van mijn vriendin vd week een knietje gegeven.Tijdens wandellen doken haar twee jachthonden op mijn kleine Puff,en niet om te spelen zoals zei beweerde.Puff droeg een tuigje dus ik hees hem in een reflex onder de honden uit zo in mijn armen,hij weegt ook niks.Puff is nu niet de grootse held dus krijsde het uit.Maar doordat haar hond omhoog bleef springen en er in bleef bijten hem ik hem een knietje gegeven en afgeweerd met mijn been.Ze is tegen corigeren.de rest van de wandeling is hij blijven blaffen tot we bij de auto waren ,stoom kwam letterlijk uit mijn oren.Ik heb me erg ingehouden .Puff bleek thuis dus ook twee wondjes te hebben en dat is toch geen spelen aangezien hij een zeer lange vacht heeft.
- sky
- Zeer actief
Ik train overal en altijd met mijn honden.Fizgig schreef:@sky, ik roep nooit naar vreemde honden hoor om te zorgen dat ze tegen me opspringen, dat doen ze uit zichzelf. Ik vind het niet erg omdat honden nu eenmaal erg enthousiast kunnen zijn, dat vind ik juist zo leuk aan ze. En het maakt me niks uit dat er modder op mijn broek komt. Maar ik weet dat de meeste mensen het niet zo netjes zouden vinden als hun hond een ander zijn broek vol zwarte modderpoten zet. Ik zou me dood schamen iig. Dus pluk ik de pootjes en zet ze op de grond. Heel vaak zijn het trouwens pups die dat doen en die zitten nog midden in de opvoeding natuurlijk dus dan lijkt het me logisch dat je even helpt daarmee. De meeste mensen vinden het nu eenmaal niet netjes als een vreemde hond tegen ze opspringt. Dan heb ik het dus over opvoeding en niet over training. Je traint je honden toch niet in het loslooppark met vreemde mensen?
Tijdens wandelingen leer ik pups al iedereen te negeren, en laat ik ze niet aaien of ergens opaf lopen.
Zolang ze dat wel doen gaan ze aan de langelijn.
Andere momenten (hondenschool kantine, winkelcentrum) mogen ze wel geaait worden maar ook niet de heletijd. Zo leren ze aandacht voor mij en het speeltje te hebben en niet bovenop iedereen te duiken omdat het zo gezellig is. Ik weet zeker dat mijn herders vanwegen de dominantie en mijn border vanwegen haar enthousiastme niet hadden los kunnen lopen als ik dat niet had aangeleerd.
Nu zou ik ze alle drie in iedere situatie los kunnen laten mits mensen ze zouden negeren maar dat doen mensen niet dus doe ik ze niet overal los.
Ik heb dus met trainen in een losloopgebied niets met vreemde mensen te maken.
Of juist wel omdat mijn honden leren iedereen te negeren en de herders zelfs als ze geroepen worden.
Zoeken leer ik los aan dus ook dat doe ik een losloopgebied omdat ik namelijk niet twee keer per dag 60,- ga riskeren. Ik zal dan rustig wachten als er een andere hond over mijn spoortje of zoekveld loopt, maakt mij niet veel uit hond leert dat juist mijn spoor te volgen en niet die van een andere hond.
Overigens als ik NEE zeg zal ook mijn collie niet naar iemand toelopen al roep diegene haar of zwaait ie met koekjes.
Maar na een waarschuwing toch roepen dan moet je het zelf weten.
-
christine vdh
- Vaste gebruiker
Ja, dat is het dus ook: zelf kan ik er ook niet zo goed tegen (helemaal niet tegen
) als een ander mijn hond gaat lopen commanderen. Heb het o.a. eens gehad toen yuma een half jaar ofzo was. hij luisterde niet gelijk en de man waar hij bij stond te snuffelen begon echt mega-hard ZIT!! ZIT!! te bulderen. "ja, zo doet die hondenfluisteraar dat toch ook?" Ja hoor meneer,
u bent al een aardig eind op weg.
Maar gewoon weer verder lopen als het spel niet leuk meer is, is dan het handigst. Hond gered en ik hoef me niet te ergeren. Tis overigens ook weer niet zo dat ik maar wat sta te koekeloeren als m'n hond half opgevreten wordt, maar ik vind correct spelen belangrijk.
Edit: quote van sbientje had erboven gemoeten
Maar gewoon weer verder lopen als het spel niet leuk meer is, is dan het handigst. Hond gered en ik hoef me niet te ergeren. Tis overigens ook weer niet zo dat ik maar wat sta te koekeloeren als m'n hond half opgevreten wordt, maar ik vind correct spelen belangrijk.
Edit: quote van sbientje had erboven gemoeten
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Eerst even ontopic: in principe doe ik dat niet, tenzij ik zie dat mijn hond er echt last van heeft en het zelf niet kan oplossen.
Dan corrigeer ik niet, maar dan jaag ik de andere hond weg. Is nu drie keer voorgekomen, twee keer rijdende en ons blijven volgende reu op Figo en baas nergens te bekennen. Figo doet niets, heb wel in eerste instantie zoek het zelf maar uit, maar hij doet dus echt niks.
Laatste keer zat er een hond achter Nani aan. Tot vervelends toe, Nani kan kan wel van zich afbijten. Letterlijk, maar ik wil ook dat ze weet dat ze mij kan vertrouwen en heb liever niet dat ze van zich afbijt. Dus probeer ik op het juiste moment in te grijpen. Ze mag haar grens aangeven, vind het al heel knap dat ze dat doet.
Maar happen hoeft niet.
Verder bemoei ik me niet met andere honden, als mijn honden er geen last van hebben.
Alleen soms met de labrador van mijn zus. Maar dan wel naar hun regels, als het dan even zo uitkomt dat ze druk is met de kinderen ofzo.
Maar daar heb ik ook jaren op opgepast.
Dan corrigeer ik niet, maar dan jaag ik de andere hond weg. Is nu drie keer voorgekomen, twee keer rijdende en ons blijven volgende reu op Figo en baas nergens te bekennen. Figo doet niets, heb wel in eerste instantie zoek het zelf maar uit, maar hij doet dus echt niks.
Laatste keer zat er een hond achter Nani aan. Tot vervelends toe, Nani kan kan wel van zich afbijten. Letterlijk, maar ik wil ook dat ze weet dat ze mij kan vertrouwen en heb liever niet dat ze van zich afbijt. Dus probeer ik op het juiste moment in te grijpen. Ze mag haar grens aangeven, vind het al heel knap dat ze dat doet.
Maar happen hoeft niet.
Verder bemoei ik me niet met andere honden, als mijn honden er geen last van hebben.
Alleen soms met de labrador van mijn zus. Maar dan wel naar hun regels, als het dan even zo uitkomt dat ze druk is met de kinderen ofzo.
Maar daar heb ik ook jaren op opgepast.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
O, ik heb er geen moeite mee om andermans honden te corrigeren.
Ik heb regelmatig mensen met honden over de vloer en die behandel ik hetzelfde als mijn eigen honden. Ze krijgen allemaal te eten of een snackje en als ze vervelend zijn dan zeg ik er wat van.
Van het weekend heeft Macho bijvoorbeeld nog een tik op z'n neus gehad. Ze kregen allemaal een boterham en dan verwacht ik a) dat ze keurig op hun beurt wachten en b) dat ze het voorzichtig aanpakken.
Macho was nr. 4 en vond het nodig om de boterham uit mijn hand te rukken, rakelings langs mijn vingers.
Nou, dan krijgt hij toch echt een tik op z'n neus. De aap.
Sam was er overigens bij en lag in een deuk.
Ik heb regelmatig mensen met honden over de vloer en die behandel ik hetzelfde als mijn eigen honden. Ze krijgen allemaal te eten of een snackje en als ze vervelend zijn dan zeg ik er wat van.
Van het weekend heeft Macho bijvoorbeeld nog een tik op z'n neus gehad. Ze kregen allemaal een boterham en dan verwacht ik a) dat ze keurig op hun beurt wachten en b) dat ze het voorzichtig aanpakken.
Macho was nr. 4 en vond het nodig om de boterham uit mijn hand te rukken, rakelings langs mijn vingers.
Nou, dan krijgt hij toch echt een tik op z'n neus. De aap.
Sam was er overigens bij en lag in een deuk.