Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Artikel in Trouw over buitenlandse zwerfhonden en broodfok
Moderator: moderatorteam
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Artikel in Trouw over buitenlandse zwerfhonden en broodf
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zoveel broodfok honden (of broodfokhonden?) zouden zijn? Jammer genoeg is het niet erg uitgebreid. De overheid zou daar eigenlijk aandacht aan moeten besteden in plaats van alleen maar de stamboomhonden aanpakken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Denk dat ze alles wat buiten de stamboom honden en hun buitelandse reddertjes valt, rekenen als per definitie broodfok.Tara schreef:Dat laatste sowieso.TessaThomas schreef:Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zoveel broodfok honden (of broodfokhonden?) zouden zijn? Jammer genoeg is het niet erg uitgebreid. De overheid zou daar eigenlijk aandacht aan moeten besteden in plaats van alleen maar de stamboomhonden aanpakken.
Ik zit me trouwens ineens te bedenken: het is misschien niet zo dat 75% van onze honden uit de puppyhandel afkomstig is, maar omdat er zoveel van die hondjes ziek worden en niet zo lang meegaan is de 'omloopsnelheid' van zulke hondjes waarschijnlijk wel veel hoger, waardoor het aantal aangeschafte pups uit die hoek uiteindelijk wel zo hoog uitvalt.
Ik krijg het niet helemaal lekker uitgelegd, maar hopelijk duidelijk genoeg?
Maar even kijkend naar de broodfok en buitenlandertjes .
Alle 2 heeft het een basis van onverschilligheid en weinig interesse.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
En bedankt!bouvierpoedel schreef: Maar even kijkend naar de broodfok en buitenlandertjes .
- TessaThomas
- Zeer actief
Ik snap het en dat zou best kunnen? Hoewel ik hier veel broodfokhonden ken en die allemaal (gelukkig!) wel gewoon volwassen worden. Alleen krijgen ze dan wel weer last van erfelijke aandoeningen zoals HD enzovoorts. En dat is dat de schuld van het ras.Tara schreef:Dat laatste sowieso.TessaThomas schreef:Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zoveel broodfok honden (of broodfokhonden?) zouden zijn? Jammer genoeg is het niet erg uitgebreid. De overheid zou daar eigenlijk aandacht aan moeten besteden in plaats van alleen maar de stamboomhonden aanpakken.
Ik zit me trouwens ineens te bedenken: het is misschien niet zo dat 75% van onze honden uit de puppyhandel afkomstig is, maar omdat er zoveel van die hondjes ziek worden en niet zo lang meegaan is de 'omloopsnelheid' van zulke hondjes waarschijnlijk wel veel hoger, waardoor het aantal aangeschafte pups uit die hoek uiteindelijk wel zo hoog uitvalt.
Ik krijg het niet helemaal lekker uitgelegd, maar hopelijk duidelijk genoeg?
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Oh!Tara schreef:Ik denk dat je het verkeerd interpreteert, die onverschilligheid en gebrek aan interesse staan aan de basis van broodfok en buitenlanders, niet aan de kant van degenen die zich er wel voor inzetten door zo'n hond in huis te nemen.Rami schreef:En bedankt!bouvierpoedel schreef: Maar even kijkend naar de broodfok en buitenlandertjes .
Als er meer zorg werd besteed aan het voorkomen van zowel broodfok als aan preventie voor het ontstaan van nog meer buitenlandse zwerfhonden, dan waren er waarschijnlijk al een stuk minder.
Volgens mij bedoelt hij BP dat zo.

Ja, de basis. Natuurlijk!
(Nou ja, slecht geslapen vannacht, dat zal het zijn...

-
- Zeer actief
Yes dat bedoel ik en dat staat er ook BASIS,Tara schreef:Ik denk dat je het verkeerd interpreteert, die onverschilligheid en gebrek aan interesse staan aan de basis van broodfok en buitenlanders, niet aan de kant van degenen die zich er wel voor inzetten door zo'n hond in huis te nemen.Rami schreef:En bedankt!bouvierpoedel schreef: Maar even kijkend naar de broodfok en buitenlandertjes .
Als er meer zorg werd besteed aan het voorkomen van zowel broodfok als aan preventie voor het ontstaan van nog meer buitenlandse zwerfhonden, dan waren er waarschijnlijk al een stuk minder.
Misschien ligt het aan de vele kritiek dat ze bij voorbaat al in de verdediging schieten ,kan dat wel begrijpen.
Maar als ik het goed lees donderen de broodfokkers daar ook nu overschotten op straat.?
Klinkt misschien heel hard maar er word steeds uitgehaald naar broodfokkers om daar geen pup te halen en het langzaam uit moet sterven de hele handel.
Waarom dan ook je handen daar niet vanaf trekken en ze hun vuile was zelf maar op moeten ruimen of net als de broodfok.
In alle 2 de gevallen worden ze beloond voor hun gedrag , de 1 met het verkoop van puppen en de andere door hun ellende op te ruimen door ze hierheen te halen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Daarnaast zitten er ook in het asiel wel eens broodfok-hondjes.
En bij die zwervers zullen er ook wel broodfokjes tussen zitten.
Dusja.. Helemaal zwart-wit is het niet vind ik.
En bij die zwervers zullen er ook wel broodfokjes tussen zitten.
Dusja.. Helemaal zwart-wit is het niet vind ik.
- TessaThomas
- Zeer actief
Ja, Tessa hebben wij uit het asiel, maar is wel een broodfok hond/pup.
-
- Zeer actief
Nou als het een beetje standaard is van de bevolking om dat te doen dat is het voor een broodfokker daar ook snel gedaan met wat hij niet kwijt kan.Jion schreef:Waar lees je dat dan?bouvierpoedel schreef: Maar als ik het goed lees donderen de broodfokkers daar ook nu overschotten op straat.?
Klinkt misschien heel hard maar er word steeds uitgehaald naar broodfokkers om daar geen pup te halen en het langzaam uit moet sterven de hele handel.
Waarom dan ook je handen daar niet vanaf trekken en ze hun vuile was zelf maar op moeten ruimen of net als de broodfok.
In alle 2 de gevallen worden ze beloond voor hun gedrag , de 1 met het verkoop van puppen en de andere door hun ellende op te ruimen door ze hierheen te halen.
Net zo goed dat er wel eens honden gered worden die eigenlijk van iemand zijn.

- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik denk dat de meeste broodfokhonden uit Oost Europa komen en de meeste zwervers uit het Middellandse zeegebied. Maar in feite kun je allebei zien als 'redden', alleen red je bij de zwervers de hond en bij de broodfokhonden de mens. En eigenlijk is het redden van een zwerver ook handig voor de mens want dan hoeven zij het zwerfhondenprobleem niet aan te pakken.
Dus je doet het niet echt voor de hond, maar meer voor de mensen uit het land waar de hond vandaan komt. Je helpt er een Oost Europees persoon mee want die heeft dan veel meer geld om uit te geven. Dat steekt ie in zijn eigen economie. Dat is ook wel weer gunstig voor Nederland, als je door denkt want Oost Europa moet niet te ver wegzakken natuurlijk.
En hetzelfde geldt voor de zwervers, veel landen in het Middellandse zeegebied zitten tot over hun oren in de schulden en als ze het zwerfhondenprobleem niet op hoeven te lossen, hoeven ze daar ook geen geld aan uit te geven en kunnen ze hun schulden afbetalen. Dus, eigenlijk help je Nederland op beide manieren, indirect, haha.
Ik schrik wel van die cijfers trouwens, 75% van alle honden komt van de broodfok en ik denk dat ze daar ook mee bedoelen de honden zonder stamboom die wel zo worden verkocht.
Dus je doet het niet echt voor de hond, maar meer voor de mensen uit het land waar de hond vandaan komt. Je helpt er een Oost Europees persoon mee want die heeft dan veel meer geld om uit te geven. Dat steekt ie in zijn eigen economie. Dat is ook wel weer gunstig voor Nederland, als je door denkt want Oost Europa moet niet te ver wegzakken natuurlijk.
En hetzelfde geldt voor de zwervers, veel landen in het Middellandse zeegebied zitten tot over hun oren in de schulden en als ze het zwerfhondenprobleem niet op hoeven te lossen, hoeven ze daar ook geen geld aan uit te geven en kunnen ze hun schulden afbetalen. Dus, eigenlijk help je Nederland op beide manieren, indirect, haha.
Ik schrik wel van die cijfers trouwens, 75% van alle honden komt van de broodfok en ik denk dat ze daar ook mee bedoelen de honden zonder stamboom die wel zo worden verkocht.
Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.bouvierpoedel schreef:Yes dat bedoel ik en dat staat er ook BASIS,Tara schreef:Ik denk dat je het verkeerd interpreteert, die onverschilligheid en gebrek aan interesse staan aan de basis van broodfok en buitenlanders, niet aan de kant van degenen die zich er wel voor inzetten door zo'n hond in huis te nemen.Rami schreef:En bedankt!bouvierpoedel schreef: Maar even kijkend naar de broodfok en buitenlandertjes .
Misschien ligt het aan de vele kritiek dat ze bij voorbaat al in de verdediging schieten ,kan dat wel begrijpen.
Maar als ik het goed lees donderen de broodfokkers daar ook nu overschotten op straat.?
Het is belachelijk om hondjes uit verweggiestan te halen als hier de asiels gewoon overvol zitten.
Diegene die zo'n hond hebben uit het buitenland zouden zich kapot moeten schamen!
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
silvester schreef:Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.
Het is belachelijk om hondjes uit verweggiestan te halen als hier de asiels gewoon overvol zitten.
Diegene die zo'n hond hebben uit het buitenland zouden zich kapot moeten schamen!
Ehh, heb jij geen Tatra's? En zijn dat geen buitenlandse honden???
Waarom haal jij geen hond uit onze overvolle Nederlandse asiels? Voor het geld van zo'n dure buitenlandse rashond kun je wel 10 (!!!) arme Nederlandse asielhonden redden.
Je moest je kapot schamen!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
Mmm, even kijken : http://www.dierenasielamsterdam.nl/intr ... honden.htm welgeteld 16 honden.....silvester schreef:.....als hier de asiels gewoon overvol zitten.......
-
- Actief
- Aantal honden: 3
Ik weet niet waar voor jou 'hier' is maar in mijn woonplaats (85.000 inwoners) zitten 6 honden in het asiel, oftewel 0,00007 te adopteren hond per inwoner. Ik lees vaker dat hier de asiels overvol zouden zitten. Kom jij eens met wat cijfers of leg eens uit wat jij onder overvol verstaat.silvester schreef: Het is belachelijk om hondjes uit verweggiestan te halen als hier de asiels gewoon overvol zitten.!
Wat bedoel je met zo'n hond? En waarom is die schaamte nodig?silvester schreef: Diegene die zo'n hond hebben uit het buitenland zouden zich kapot moeten schamen!
Lieke, je bent slecht geinformeerd, hondje heb ik uit een nest gered in Nederlandlieke schreef:silvester schreef:Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.
Waarom haal jij geen hond uit onze overvolle Nederlandse asiels? Voor het geld van zo'n dure buitenlandse rashond kun je wel 10 (!!!) arme Nederlandse asielhonden redden.

(Tevens heb ik het over de zogenaamde zwerfhonden en broodfokhonden, niet over normaal gefokte rashonden)
**edit moderator: onnodig taalgebruik, lees na voordat je op verzenden drukt**
Zelfs 6 zijn er nog 6 teveel (overigens geloof ik geen sodemieter van dat getal van jouw)Achi schreef:Ik weet niet waar voor jou 'hier' is maar in mijn woonplaats (85.000 inwoners) zitten 6 honden in het asiel, oftewel 0,00007 te adopteren hond per inwoner. Ik lees vaker dat hier de asiels overvol zouden zitten. Kom jij eens met wat cijfers of leg eens uit wat jij onder overvol verstaat.silvester schreef: Het is belachelijk om hondjes uit verweggiestan te halen als hier de asiels gewoon overvol zitten.!
Wat bedoel je met zo'n hond? En waarom is die schaamte nodig?silvester schreef: Diegene die zo'n hond hebben uit het buitenland zouden zich kapot moeten schamen!
Ps, wat is jouw woonplaats dan?
- kipo
- Zeer actief
Vriendelijk als altijdsilvester schreef:Lieke, je bent slecht geinformeerd, hondje heb ik uit een nest gered in Nederlandlieke schreef:silvester schreef:Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.
(Tevens, , heb ik het over de zogenaamde zwerfhonden en broodfokhonden, niet over normaal gefokte rashonden, )

Je vergeet die andere vier opvang tehuizen erbij op te tellen die Adam heeft.Canidae schreef:Mmm, even kijken : http://www.dierenasielamsterdam.nl/intr ... honden.htm welgeteld 16 honden.....silvester schreef:.....als hier de asiels gewoon overvol zitten.......

Een Tatra gered uit een nest komt ook niet bij een goede fokker vandaan ,want daar hoeven de honden in de regel niet ''gered'' te worden.silvester schreef:Lieke, je bent slecht geinformeerd, hondje heb ik uit een nest gered in Nederland
(Tevens, , heb ik het over de zogenaamde zwerfhonden en broodfokhonden, niet over normaal gefokte rashonden, )
Zo'n fokker kan je ook in zijn sop gaar laten komen zodat hij stopt met fokken en er ook geen ''reddingen'' bij hem meer hoeven te worden gedaan.
Waarom jij wel een hondje mag nemen uit slechte omstandigheden en ene ander niet is mij een raadsel.
Omdat de jouwe een rashond betreft heeft die een streepje voor of zoiets.
Als je het niet erg vind,ook als je dat wel vind overigens

-
- Zeer actief
Oh, welke dan ?silvester schreef:Je vergeet die andere vier opvang tehuizen erbij op te tellen die Adam heeft.
- TessaThomas
- Zeer actief
Tessa komt uit een asiel in Belgie, maar ik begrijp dat we haar daar niet vandaan mochten halen, omdat de NLse asiels vol zitten? Niet met de honden die wij wilden in ieder geval.
Asiels raken niet leeg door het fokbeleid, maar door de opwellings kopers tegen te gaan. Als iedereen net zo verstandig zijn hond haalt (want gekocht heb ik haar niet) en er dan ook echt voor zorgt in voorspoed maar ook in tegenspoed, dan zitten er geen hondjes meer in asiels.kipo schreef:Vriendelijk als altijdsilvester schreef:Lieke, je bent slecht geinformeerd, hondje heb ik uit een nest gered in Nederlandlieke schreef:silvester schreef:Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.
(Tevens, , heb ik het over de zogenaamde zwerfhonden en broodfokhonden, niet over normaal gefokte rashonden, )wat is het verschil tussen een asielhond en een 'normaal' gefokte hond (wat is dat, eigenlijk?) Waarom bepaal jij voor een ander waar ze hun asielhond vandaan moeten halen als je zelf je fokdieren maar overal gaat halen? Zou je niet eens stoppen met fokken? Als iedereen dat doet, raken de asielen nog eens leeg
Maar al die debielen die naar de eerste de beste fokker rennen en daar een hondje kopen waarvan ze niet eens weten hoe het beestje tikt, tja, die zitten meestal binnen vijf maanden in een asiel.
Ik begrijp dus uit je verhaal, Kipo, dat jij wel graag de broodfok in Griekenland, Spanje en weet ik wel niet waar in stand wil houden door al die zogenaamde ziellige hondjes (met al hun ziektes en geestelijk gestoord gedrag) maar hier op te nemen.
Tja, dan verschillen we niet alleen van mening, maar concludeer ook dat je broodfok dus geheel niet erg vindt.
@ Tineke: Ik heb nergens gezegd dat het hondje uit "slechte omstandigheden" komt, hier concludeer je iets wat totaal uit de lucht is gegrepen, jammer dat je zo kortzichtig bent.
En je opmerking:
Tineke schreef:als je het niet erg vindt maak ik graag zelf uit waar ik me hond vandaan haal[\quote] zegt al genoeg, ook jij bent er dus niet vies van om bij een broodfokker een hondje te kopen.
-
- Zeer actief
silvester schreef:....door al die zogenaamde ziellige hondjes (met al hun ziektes en geestelijk gestoord gedrag) maar hier op te nemen.....

- kipo
- Zeer actief
Dat jij dat uit mijn verhaal begrijpt, maakt het nog niet waarsilvester schreef: Asiels raken niet leeg door het fokbeleid, maar door de opwellings kopers tegen te gaan. Als iedereen net zo verstandig zijn hond haalt (want gekocht heb ik haar niet) en er dan ook echt voor zorgt in voorspoed maar ook in tegenspoed, dan zitten er geen hondjes meer in asiels.
Maar al die debielen die naar de eerste de beste fokker rennen en daar een hondje kopen waarvan ze niet eens weten hoe het beestje tikt, tja, die zitten meestal binnen vijf maanden in een asiel.
Ik begrijp dus uit je verhaal, Kipo, dat jij wel graag de broodfok in Griekenland, Spanje en weet ik wel niet waar in stand wil houden door al die zogenaamde ziellige hondjes (met al hun ziektes en geestelijk gestoord gedrag) maar hier op te nemen.
Tja, dan verschillen we niet alleen van mening, maar concludeer ook dat je broodfok dus geheel niet erg vindt.
@ Tineke: Ik heb nergens gezegd dat het hondje uit "slechte omstandigheden" komt, hier concludeer je iets wat totaal uit de lucht is gegrepen, jammer dat je zo kortzichtig bent.
En je opmerking:Tineke schreef:als je het niet erg vindt maak ik graag zelf uit waar ik me hond vandaan haal[\quote] zegt al genoeg, ook jij bent er dus niet vies van om bij een broodfokker een hondje te kopen.

Mijn vraag wat een 'normaal' gefokte hond is, sla je liever over? En waarom mag jij wel buitenlandse honden kopen en een ander niet?
Bovendien vraag ik me af of er zoveel broodfok is Griekenland en Spanje, volgens mij zijn de meeste zwerfhonden ongewenste pups die geboren worden omdat de gemiddelde Spanjaard of Griek zijn hond niet laat castreren en niet binnenhoudt tijdens de loopsheid.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik begrijp uit jouw posting dat jouw beschavingspeil en intelligentiequotiënt ongeveer op het niveau van een Neanderthaler zit.silvester schreef:Lieke, je bent slecht geinformeerd, hondje heb ik uit een nest gered in Nederlandlieke schreef:silvester schreef:Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.
Maar ik zal het nog eens in hele korte woorden en zinnen herhalen zodat je het misschien kan volgen:
1. De Nederlandse asiels zitten NIET vol.
2. Sterker nog, diverse asiels halen juist buitenlandse honden binnen om tenminste wat aanbod te hebben.
3. Veel honden in de Nederlandse asiels zijn jack russels, molossers, staffords, herders of kruisingen daarvan. Meestal trouwens puberreuen die zijn verpest door hun eerste (?) eigenaar. Moet je maar net zin in hebben: de ellende van een ander oplossen.
4. Niet elke zwerfhond is een (ex-) broodfokhond. Mijn Bonnie is een onherleidbare kruising (40% duitse herder, 30% viszla en 10% terrier).
5. Niet elke adoptant van buitenlandse honden is een Don Quichote die 'hondjes aan het redden is'.
6. Dierenliefde houdt niet op bij de grens. En 'Eigen volk eerst' heeft bij mij een nare bijsmaak.
7. Ik maak zelf wel uit waar ik mijn huisgenoot vandaan haal. Ik heb daarbij geen toestemming nodig van de eerste de beste missing link die denkt anderen te moeten overtuigen met scheldwoorden.

- kipo
- Zeer actief
lieke schreef: Ik begrijp uit jouw posting dat jouw beschavingspeil en intelligentiequotiënt ongeveer op het niveau van een Neanderthaler zit.
Maar ik zal het nog eens in hele korte woorden en zinnen herhalen zodat je het misschien kan volgen:
2. Sterker nog, diverse asiels halen juist buitenlandse honden binnen om tenminste wat aanbod te hebben.
3. Veel honden in de Nederlandse asiels zijn jack russels, molossers, staffords, herders of kruisingen daarvan. Meestal trouwens puberreuen die zijn verpest door hun eerste (?) eigenaar. Moet je maar net zin in hebben: de ellende van een ander oplossen.
4. Niet elke zwerfhond is een (ex-) broodfokhond. Mijn Bonnie is een onherleidbare kruising (40% duitse herder, 30% viszla en 10% terrier).
5. Niet elke adoptant van buitenlandse honden is een Don Quichote die 'hondjes aan het redden is'.
6. Dierenliefde houdt niet op bij de grens. En 'Eigen volk eerst' heeft bij mij een nare bijsmaak.
7. Ik maak zelf wel uit waar ik mijn huisgenoot vandaan haal. Ik heb daarbij geen toestemming nodig van de eerste de beste missing link die denkt anderen te moeten overtuigen met scheldwoorden.

Je zegt zelf dat je het hondje gered hebtsilvester schreef:
En je opmerking:Tineke schreef:als je het niet erg vindt maak ik graag zelf uit waar ik me hond vandaan haal[\quote] zegt al genoeg, ook jij bent er dus niet vies van om bij een broodfokker een hondje te kopen.

Maar goed klaarblijkelijk heb je het hondje gewoon gratis gekregen en was er van redden totaal geen sprake.
Dat dan misschien ook maar zo niet noemen in het vervolg om misverstanden te voorkomen.
En ja ik bepaal graag zelf waar ik mijn hond vandaan haal maar hoe jij daaruit de conclusie kan trekken dat ik broodfok steun is mij een raadsel ,sterker nog daar ben ik tegen en zal ik persoonlijk zelf nooit een hond vandaan halen.
Maar goed van jou ,als rashondenfokker mogen we enkel nog maar rashonden kopen wellicht.
Komt op mij een beetje over als wij van wc eend adviseren wc eend

Hoppa op zijn Lieke'slieke schreef:Ik begrijp uit jouw posting dat jouw beschavingspeil en intelligentiequotiënt ongeveer op het niveau van een Neanderthaler zit.silvester schreef:Lieke, je bent slecht geinformeerd, hondje heb ik uit een nest gered in Nederlandlieke schreef:silvester schreef:Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Wel altijd beschaafd blijven, hè?tineke schreef:Hoppa op zijn Lieke's

- P-tt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel
Amenlieke schreef: Ik begrijp uit jouw posting dat jouw beschavingspeil en intelligentiequotiënt ongeveer op het niveau van een Neanderthaler zit.