Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Borreliosis enting: voor- en nadelen (Duitsland)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Angela
Actief
Mijn ras(sen): Flat Coated Retriever
Aantal honden: 1

Borreliosis enting: voor- en nadelen (Duitsland)

Ongelezen bericht door Angela »

Ik zit met een vraagstuk.

Hier in Duitsland willen ze heel graag je hond enten tegen Borreliosis (ziekte van Lyme). Volgens de fokker is het echter zo, dat als ze eenmaal ingeënt zijn, de honden moeilijker te behandelen zouden zijn indien ze dan toch besmet raken. De enting zou volgens haar namelijk maar kort beschermen tegen besmetting.

Nu zit ik dus tussen 2 "vuren". Natuurlijk wil ik mijn hond zo goed mogelijk beschermen, maar aan de andere kant wil ik straks ook niet het risico lopen dat hij toch besmet raakt en dan niet of niet goed te behandelen is. Tot op heden heb ik hem daarom nog niet laten enten, maar ik kom er niet uit.

Wat is jullie mening hierover?

p.s. Borreliosis wordt niet herkend, de autocorrectie wil er "borreldosis" van maken. Klinkt ook goed :Q:
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Re: Borreliosis enting: voor- en nadelen (Duitsland)

Ongelezen bericht door kipo »

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... ms&cad=rja

Bovenstaande is een artikel over Borreliose bij honden, weliswaar al uit 2007, maar toch interessant. De conclusie luidt dat borreliose wel degelijk voor komt bij honden, maar niet vaak en dat een goede tekenbestrijding de kans op infectie ook nog eens behoorlijk verlaagd. De honden die borreliose hadden, hadden jaarlijks tientallen teken opgelopen en zelfs dan waren er 'maar' 24 van de 85 honden die ook klinische klachten ontwikkelden.
Alleen Berner sennenhonden lijken gevoeliger voor borreliose dan andere rassen.

Mijn hond is en wordt er niet tegen geënt, dagelijkse controle en evt een goed vlooien/tekenmiddel vind ik afdoende.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ikzelf zou er niet tegen vaccineren. De vaccinatie zelf kan ook ziekte veroorzaken.

http://www.dogsnaturallymagazine.com/ly ... e-disease/
Angela
Actief

Dan ga ik gewoon op mijn gevoel af en laat hem inderdaad niet enten. Hij heeft Advantix gekregen nadat hij een paar keer een teek had, daarna heb ik alleen nog één op de grond die duidelijk onder de indruk was van Advantix (of eigenlijk dus niet meer onder de indruk van wat dan ook).
Ik controleer hem na iedere wandeling, vooral door hoog gras en na de training op donderdag. Dank jullie wel voor jullie reacties.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

En dan heb je ook nog anaplasmose, welke waarschijnlijk veel vaker voorkomt.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Een Scaliborband helpt ook heel goed tegen teken. En daar stikt het hier helaas van. Ik woon in Duitsland en mijn hond is hier niet tegen geënt. Ook niet in het Duitse asiel waar zij vandaan komt en ruim 2 jaar heeft gezeten. Het asiel had dus tijd genoeg om hiertegen te enten, maar dat is niet gebeurd.
Angela
Actief

Ja, de Scaliborband wil ik me nog even verder in inlezen, ook ivm de katten die ik hier heb lopen etc.

Verder ben ik super tevreden met de DA hoor, hij heeft deze week nog even naar de ogen van Duke gekeken, omdat die constant zo traanden (ook "snot") en ik dan liever voor niets daarheen ga dan dat er daadwerkelijk iets met de ogen mis is. Voor druppels ter bescherming van de ogen en het "consult" rekende hij 12 euro. Met daarbij ook het advies om gewoon de ontlasting van Duke in de gaten te houden en pas een kuur te geven als er wat aan de hand zou zijn. Ik had hier namelijk ook mijn twijfels over na de wormbesmetting anderhalve maand geleden.

Hij stopt dus geen onnodige dingen in de hond, maar hiermee was ik toch niet helemaal zeker.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”