Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

carprodyl een zware pijnstiller?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

carprodyl een zware pijnstiller?

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb een vraag met betrekking tot de pijnstilling bij mijn hond.

Achtergrond: middelgrote (21 kilo) hond, 12 jaar, loopt al zeker sinds zijn 3e met arthrose in zijn voorpoot. Met de jaren is het natuurlijk erger geworden en inmiddels is het niet alleen zijn voorpoot, maar ook zijn heupen, rug, etc. Sinds een aantal jaar (2-3 ongeveer) is de pijnstilling echt nodig ipv alleen bij veel beweging of slechte dagen. Ook komen we sinds 2 jaar bij een fysiotherapeut.

We hebben al een aantal pijnstillers (en supplementen) gehad en gebruiken nu carprodyl (100 mg) in combinatie met supplementen van (uit mijn hoofd) pharmadog.

Ik merk echter de laatste tijd dat het niet lekker gaat, als hij in de ochtend moet opstaan staat hij te hijgen als een postpaard, lopen wil hij eigenlijk liever niet meer en al helemaal niet ver (behalve dan naar het bos, dat kan hij wel een poosje volhouden). Continue hijgen en ook soort van stijf lopen, vooral met dit warme weer heeft hij het gewoon duidelijk zwaar, maar ja komt dit van de warmte, pijn of allebei. Hij is kortademig, hijgt veel (mondhoeken echt naar achter getrokken) en wil eigenlijk helemaal niet naar buiten.

Ik heb contact gehad met mijn dierenarts om de pijnstilling te bespreken, zijn suggestie was om de vrij hoge dosis (ipv 1 halve pil per dag, 2x per dag een halve pil, die hij al even krijgt) door te zetten voor nu en als het weer wat afkoelt zijn hart en longen laten onderzoeken om te kijken of (ondanks dat die vorige week zijn nagelopen en goed klonken) er geen problemen daarvandaan komen.

Maar toen we het hadden over andere/zwaardere pijnstilling kwam mijn da met morfine-achtige pijnstilling als vervolgstap. Dat was voor mij toch even een "schrik" moment want ik wist niet dat carprodyl zo'n zware pijnstiller was dat er geen tussenstap meer is voor de morfine-achtige pijnstilling. Dus eigenlijk ook beetje mijn vraag: is carprodyl zo'n zware pijnstiller dat een vervolgstap morfine-achtige pijnstilling is?
En ja, als hij het nodig heeft krijgt hij gewoon die morfine-achtige pijnstilling en als dat niet meer werkt is het einde verhaal, hij moet wel "pijnvrij" zijn in mijn ogen.

Komende week heb ik ook nog een afspraak met mijn fysiotherapeut waar ik dit ook wil voorleggen, maar zou graag ook jullie kijk hierop krijgen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: carprodyl een zware pijnstiller?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

valt wel mee, t is de dosering die de pijnstiller dan zwaar maakt en met artrose ga ik zelf altijd liever voor previcox,
t werkt net even anders en ik heb er betere ervaringen mee
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Asani heeft het ook een tijdje gehad en had weinig bijwerkingen ervan.
Ook heeft hij previcox gehad en troxocil (dat is 1 tablet per maand).
De trocoxil scheid gedurende maand pijnstilling af maar heeft je hond er niet genoeg mag je eigenlijk niks anders erbij geven.
Nu krijgt hij als hij pijn heeftvan zijn OCD/artrose norocarp (carprofen is het werkzame bestanddeel) norocarp is stukken goedkoper dan previcox en werkt bij hem heel goed.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

S@ndr@ schreef:valt wel mee, t is de dosering die de pijnstiller dan zwaar maakt en met artrose ga ik zelf altijd liever voor previcox,
t werkt net even anders en ik heb er betere ervaringen mee
Bedankt, die hou ik in mijn achterhoofd!
asani schreef:Asani heeft het ook een tijdje gehad en had weinig bijwerkingen ervan.
Ook heeft hij previcox gehad en troxocil (dat is 1 tablet per maand).
De trocoxil scheid gedurende maand pijnstilling af maar heeft je hond er niet genoeg mag je eigenlijk niks anders erbij geven.
Nu krijgt hij als hij pijn heeftvan zijn OCD/artrose norocarp (carprofen is het werkzame bestanddeel) norocarp is stukken goedkoper dan previcox en werkt bij hem heel goed.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Ik denk dat mijn dierenarts op trocoxil doelde, hij heeft geen merk genoemd maar melde wel dat het eens per maand gegeven kon worden en het nadeel was dat je inderdaad niets kon bijstellen tussendoor.
Carprofen zit volgens mij ook in carprodyl als werkend bestanddeel, maar zal norocarp ook als optie houden.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Als je hond niet zo goed gaat op carprodyl, zal dat op norocarp niet verbeteren. Carprofen is een NSAID, net als ibuprofen bijvoorbeeld, voor honden zijn er een aantal verschillende NSAID's op de markt. Carprofen en meloxicam zijn daarin de 'minst sterke', hoewel je dat niet zo zwart-wit kunt stellen. Previcox, trocoxil, onsior en cimalgex zijn van een nieuwere generatie, deze werken selectiever in op de pijn en minder op de nieren en het maagdarmkanaal. Vaak geven deze middelen nog wel resultaat als de oudere generaties minder beginnen te werken.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”