Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden kopieren gedrag van eigenaar

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gesloten
JBK

Honden kopieren gedrag van eigenaar

Ongelezen bericht door JBK »

http://www.nu.nl/wetenschap/3531163/hon ... tatie.html

Ben benieuwd wat jullie ervaring daarin is? Ik weet zo even geen praktijkvoorbeelden maar denk dat het zeker wel zo is.
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Re: Honden kopieren gedrag van eigenaar

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Ik krijg de pagina helaas niet geopend maar ik heb niet zozeer het idee dat mijn gedrag gekopieerd word.
Wel weerspiegelen mijn honden mij waardoor ik nu steeds beter naar mezelf leer kijken.
En daarmee bedoel ik dat ik nu doorheb wanneer ik juist zeker of onzeker op mijn honden overkom.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Honden onthouden gedrag baasje voor imitatie
Honden blijken in staat gedrag van hun baasje te onthouden en dit later na te doen. Tot nu toe werd gedacht dat alleen mensen en mensapen dit konden.

Deze conclusie beschrijven gedragsbiologen van de Eötvös Loránd Universiteit in Boedapest in het julinummer van Animal Behaviour.
Ze voerden hun experiment uit met een klasje met acht honden van verschillende rassen: border collies, een Yorkshire terrier, een herdershond, een wolfshond en een vuilnisbakkenras. Die dieren leerden ze twee commando’s: 'Doe zoals ik het doe' en 'doe het!'

Na het commando 'Doe zoals ik het doe' deed het baasje van de hond iets voor. Hij liep bijvoorbeeld om een verkeerskegel heen of stopte zijn hoofd in een mand die op de grond stond.
Vervolgens verdween het baasje van het toneel en wachtte maximaal tien minuten achter een scherm. Nadat hij was teruggekomen, gaf hij het tweede commando.
Goed in staat
Bijna alle honden bleken goed in staat om het gedrag - binnen hun eigen lichamelijk mogelijkheden - na te doen. Dat lukte hen zelfs wanneer ze tijdens het wachten werden afgeleid. Vrijwel allemaal slaagden ze voor zestien of zeventien van de achttien tests, alleen een van de border collies maakte zes fouten.
Volgens de onderzoekers is het aannemelijk dat niet alleen apen, honden en mensen in staat zijn tot uitgestelde imitatie, zowel van soortgenoten als van niet-soortgenoten. Omdat honden erg gericht zijn op hun baasjes, is de neiging mensen na te doen waarschijnlijk wel een stuk sterker dan bij andere dieren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als een baas staat te schelden gaat de hond meedoen, dus dat klopt alvast.

En verder steken ze hier graag hun neus in de zaken waar ik heb staan kijken/doen.
Maar vergaande conclusies behalve de aanwezigheid van opportunisme (je weet maar nooit wat er te vinden is daar) zou ik er niet aan willen verbinden eerlijk gezegd.

Maar bijzonder is het niet: honden (en heel veel andere dieren) leren door imitatie.
Het enige verschil hier is dat commando volgens mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Hmm ik vind een test met welgeteld 8 honden wel erg weinig.
En of je het nou doen wat ik doe noemt of een ander commando geeft, je leert ze net zo goed een trucje.
Ons gedrag heeft wel degelijk invloed op, maar naar mijn mening niet zoals ze met deze test dachten aan te tonen
Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Nou....

Dydo die deed onze lach na.dat is echt waar!!!

Dan zei je...haai,met zo`n glimlach en dan maakte hij het zelfde soort geluid als hoe"haai"klinkt en dan met blote tanden net zo als ons.En deed hij blij.

dat was erg schattig.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Marjoleine schreef:Als een baas staat te schelden gaat de hond meedoen, dus dat klopt alvast.

En verder steken ze hier graag hun neus in de zaken waar ik heb staan kijken/doen.
Maar vergaande conclusies behalve de aanwezigheid van opportunisme (je weet maar nooit wat er te vinden is daar) zou ik er niet aan willen verbinden eerlijk gezegd.

Maar bijzonder is het niet: honden (en heel veel andere dieren) leren door imitatie.
Het enige verschil hier is dat commando volgens mij.
Het bijzondere is vooral ook de uitgestelde imitatie. Bij kinderen wordt dit gezien als een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling, omdat uitgestelde imitatie wijst op het kunnen hebben van een mentale representatie van een gebeurtenis.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Algemeen”