Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drents-Friese Wold (Drenthe)

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Ovile
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Berner sennen
Aantal honden: 2
Contacteer:

Drents-Friese Wold (Drenthe)

Ongelezen bericht door Ovile »

Hoi hoi,

Wij gaan medio september met een groep bernersennen eigenaren een week op vakantie naar Drenthe. Ik ben aan het proberen een programma in elkaar te zetten maar het valt als niet-Drentenaar niet mee omdat ik alles uit moet zoeken a.d.h.v. folders en dergelijke. Ons plan is om in die week in ieder geval veel te gaan wandelen maar misschien ook eens een stad of een dorp te bezoeken of een andere activiteit.

Weet er iemand nog leuke wandelroutes (+/- 5 km), bezienswaardigheden die een must zijn als we daar zijn en gezellige dorpjes om te bezoeken, restaurants/terrasjes, activiteiten, alles uiteraard met onze honden?

Accommodatie hebben we al. We zitten in Hoogersmilde.

Bedankt alvast.
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Drents-Friese Wold (Drenthe)

Ongelezen bericht door Barnsley »

In Appelscha zit het Aekingerzand, maar dat zal wellicht nog te vroeg voor jullie zijn, daar zijn honden pas weer toegestaan na 1 okt.
Verder plekken waar je echt mag komen met de hond los, en zeker met een grote groep zal ik hier niet weten.
De plekken die ik weet, zijn maar kleine routes en misschien niet de moeite waard met een grote groep.
In Bakkeveen heb je nog heide/zandvlakte wat wel losloop gebied is, maar dat is vanuit Hoogersmilde nog wel even een stukje rijden (halfuur ong) Nabij Assen zit de Baggelhuizerplas, dat is een hondenstrandje, ook leuk.

Aanlijn wandelingen kun je prima bij het bezoekerscentrum in Appelscha doen, daar op het terras kan je een hapje eten/drinken en zijn honden toegestaan. Ik zou i.v.m. de grootte van je groep wel even overleggen, stel dat het slecht weer wordt en je naar binnen moet verkassen.
Afbeelding
jans&co
Zeer actief

Ongelezen bericht door jans&co »

orvelte is wel een dorp dat je gezien moet hebben. en qwa lopen is veel mooi. niet allemaal losloop gebied maar wel mooi om te zien. Gieterbos/appelscha/balloerveld/
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Vanuit Hoogersmilde richting Diever, Wateren, Appelscha kan je dagelijks een wandeling van meer dan 5 km maken: zal geen probleem zijn.
Formeel heeft het grootste deel een aanlijnplicht, maar heb je de honden echt onder appél, zal het wel loslopen.
Betekent wel dat je meteen moet kunnen aanlijnen als je die boswachter tegenkomt..
Aeckingerzand is inderdaad sinds dit jaar verboden gebied voor honden: alleen in de winter (aangelijnd) toegankelijk.
Dwingelerveld is erg mooi.
Rond Havelte liggen ook mooie terreinen.
Kan over het algemeen elk restaurant/terras oplopen met mijn honden, maar dat zijn er maar 2.
Geen idee met hoeveel honden jullie aan komen zetten...
Wiel
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Op de weg van Wateren naar Diever zit net voor bij Oude Willem aan de linkerkant een natuurcamping. Als je daar parkeert kun je een paaltjes route lopen van ong. 5 kilometer, daar mogen ze ook gewoon los. Je hoeft nergens een weg over te steken oid en je komt er vrijwel niemand tegen.

Vanuit Appelscha het bezoekerscentrum start ook een "snuffelroute" zag ik vorig jaar, Ik geloof 6 kilometer. Ik ga er vanuit dat ze dan dus ook los mogen. Ik heb 'm toen niet gelopen dus weet niet of het wat is.
Ovile
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt al voor de tips. Wij zijn met ongeveer 15 berners. Het zijn geen jachthonden en ze staan goed onder appel. Wij zijn allemaal natuurliefhebbers maar zijn wars van aanlijnplicht, onze honden zijn altijd los. 1 bekeuring in 40 jaar heb ik er dat wel een keertje voor over. :wink:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

jans&co schreef:orvelte is wel een dorp dat je gezien moet hebben. en qwa lopen is veel mooi. niet allemaal losloop gebied maar wel mooi om te zien. Gieterbos/appelscha/balloerveld/
In Orvelte kun je inderdaad wel het één en ander zien. Vaste prik ook voor schooluitjes eerder. Mocht je fijn op de fiets vanaf Emmen om daar grond te gaan steken :cheer: Maar volgens mij zijn er nogal wat ambachttuinen die je kunt bezoeken en dat vond ik altijd wel erg interessant.

In Echten (20 minuten vanaf Diever) kun je ook prima loslopen. Dat mag daar ook nog eens voor een relatief groot deel :wink: en verder ben ik er in 3 jaar tijd slechts één of twee keer een boswachter tegen gekomen, dus veel risico loop je ook niet qua boetes.

Als je van origineel en goed eten houdt (en niet te moeilijk bent qua eten) in een heerlijk rustgevende, boerenstijl dan raad ik absoluut de huiskamer in Ansen aan. Je kunt proeven dat ze verse producten gebruiken, de kaart is super en de sfeer is ook heerlijk. Wij hebben daar nog niet zo lang geleden het 7 zonden menu genomen :I:

Je kunt natuurlijk ook op solextour :mrgreen: wel zonder hond, anders moeten ze wel flink doorlopen.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Bij het Dwingerlerveld heb je twee routes die door losloopgebied gaan. De een vanaf het bezoekerscentrumpje vlak voor de A28, de ander vanaf het parkeerterrein aan het einde van de Oude Hoogeveensedijk, Dwingeloo (bij Lhee)
Afbeelding
Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Dwingeloo is ook erg mooi om even te kijken, je kan daar ook heel mooi wandelen
Altijd heel gezellig en hondvriendelijk: De bospub
http://www.bospub.nl/

Dwingelerveld is sowieso een mooi gebied om te wandelen:
http://www.staatsbosbeheer.nl/Natuurgeb ... rveld.aspx

Daarnaast kan je als activiteit altijd het Shakespearetheater opzoeken, moet erg leuk zijn:
http://www.shakespearetheaterdiever.nl/

Op de site van staatsbosbeheer staan vaak ook wel leuke activiteiten gepland

Havelte heb je natuurlijk de hunebedden, met daar tegenover het theehuis, waar veel wandelroutes vandaan gaan
http://www.theehuis-hunebed.nl/
Afbeelding
Ovile
Vaste gebruiker
Contacteer:

Super al die tips, scheelt me veel werk. Orvelte hadden we al op ons lijstje staan. Het eerste weekend is daar ook brocantemarkt dus dat pikken we mooi mee.

Restaurant De 2e Kamer in Ansen had ik bij toeval al gevonden. Wij gaan daar de laatste avond eten met onze groep.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

#linda# schreef: Vanuit Appelscha het bezoekerscentrum start ook een "snuffelroute" zag ik vorig jaar, Ik geloof 6 kilometer. Ik ga er vanuit dat ze dan dus ook los mogen. Ik heb 'm toen niet gelopen dus weet niet of het wat is.
Ik heb de snuffel route vorig jaar wel gelopen en dat is inderdaad losloop. let wel even op, in het begin moet je nog ergens een drukke weg over :wink:
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

14 september is de Bellemarkt in Echten! Leuke markt met veel zelfgemaakte dingetjes. Altijd heel gezellie :D
Vlakbij zit een heerlijke Tearoom en daarnaast kan je meteen het bos in voor een prachtige wandeling.

Veel plezier in Drenthe!
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Canecorsosultan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Contacteer:

Ongelezen bericht door Canecorsosultan »

#linda# schreef:Op de weg van Wateren naar Diever zit net voor bij Oude Willem aan de linkerkant een natuurcamping. Als je daar parkeert kun je een paaltjes route lopen van ong. 5 kilometer, daar mogen ze ook gewoon los. Je hoeft nergens een weg over te steken oid en je komt er vrijwel niemand tegen.

Vanuit Appelscha het bezoekerscentrum start ook een "snuffelroute" zag ik vorig jaar, Ik geloof 6 kilometer. Ik ga er vanuit dat ze dan dus ook los mogen. Ik heb 'm toen niet gelopen dus weet niet of het wat is.

Wij hebben de "natte neuzen route" zoals de snuffelroute officieel heet afgelopen mei gelopen. Klinkt heel leuk, maar is een grote tegenvaller geworden voor ons. Wij liepen gewoon met onze eigen 2 Cane Corso's. Na korte tijd op de route moet je een mega drukke provinciale weg oversteken. Voor je het weet ben je het bos uit en sta je vlak langs die weg, levensgevaarlijk. Eenmaal overgestoken volg je de route nog heel lang op korte afstand van die drukke weg, zonder enige afscheiding. Wij liepen daar echt niet op ons gemak en hebben de honden aangelijnd... Het ven wat je tegenkomt is echt schitterend om te zien, vol met lelies. Maar, voor de honden geen succes, de waterkant is een soort drijfzand, echt gevaarlijk voor de honden :schrik:
Als je fijn wilt lopen, ga dan vanuit de Oude Willem het bos in, of vanuit Diever de loslooproute. Dat is bos, bos en bos. Heerlijk voor de honden, weinig andere mensen tegen gekomen daar. Vanuit Diever kun je ook een route lopen die start na een inmiddels gesloten restaurant. Vanuit Diever de weg richting de locatie van de Shakespearspelen. Rij dan nog ff verder door tot je in het bos komt. Vandaaruit lopen meerdere losloopwandelingen het bos in.
Eten kun je goed en goed geprijsd bij "Het nieuwscafé" in Diever. De eigenaresse is zelf ook hondeneigenaar en liefhebber. Ook Hoeve aan de Weg tussen Diever en Wateren hebben wij hele goede ervaringen mee. Bij beiden kun je lekker eten in gezelschap van honden (ook als je met een groep bent) voor een schappelijke prijs.
Afbeelding
Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Canecorsosultan schreef:
#linda# schreef:Op de weg van Wateren naar Diever zit net voor bij Oude Willem aan de linkerkant een natuurcamping. Als je daar parkeert kun je een paaltjes route lopen van ong. 5 kilometer, daar mogen ze ook gewoon los. Je hoeft nergens een weg over te steken oid en je komt er vrijwel niemand tegen.

Wij hebben de "natte neuzen route" zoals de snuffelroute officieel heet afgelopen mei gelopen. Klinkt heel leuk, maar is een grote tegenvaller geworden voor ons. Wij liepen gewoon met onze eigen 2 Cane Corso's. Na korte tijd op de route moet je een mega drukke provinciale weg oversteken. Voor je het weet ben je het bos uit en sta je vlak langs die weg, levensgevaarlijk. Eenmaal overgestoken volg je de route nog heel lang op korte afstand van die drukke weg, zonder enige afscheiding. Wij liepen daar echt niet op ons gemak en hebben de honden aangelijnd... Het ven wat je tegenkomt is echt schitterend om te zien, vol met lelies. Maar, voor de honden geen succes, de waterkant is een soort drijfzand, echt gevaarlijk voor de honden :schrik:
Als je fijn wilt lopen, ga dan vanuit de Oude Willem het bos in, of vanuit Diever de loslooproute. Dat is bos, bos en bos. Heerlijk voor de honden, weinig andere mensen tegen gekomen daar. Vanuit Diever kun je ook een route lopen die start na een inmiddels gesloten restaurant. Vanuit Diever de weg richting de locatie van de Shakespearspelen. Rij dan nog ff verder door tot je in het bos komt. Vandaaruit lopen meerdere losloopwandelingen het bos in.
Eten kun je goed en goed geprijsd bij "Het nieuwscafé" in Diever. De eigenaresse is zelf ook hondeneigenaar en liefhebber. Ook Hoeve aan de Weg tussen Diever en Wateren hebben wij hele goede ervaringen mee. Bij beiden kun je lekker eten in gezelschap van honden (ook als je met een groep bent) voor een schappelijke prijs.
Ben het wel eens met de opmerkingen over de natte neuzen route.
Je moet de N381 over, is daar een 100km weg en hij kan druk zijn.
Bezoekerscentrum is leuk voor mensen/kinderen en eventueel als beginpunt met paardentrailers (ruime mogelijkheden).
Vanuit het bezoekerscentrum zou ik rechtdoor het bos inlopen (breed zandpad) en dan links voor de afrastering van het Aeckingerzand het bos in (is geen route naar mijn weten, maar je kan wel een paar uur weg zijn).
Voor de gebieden aan beide kanten van de Oude Willem heb je de parkeerplaatsen 'Groote Veen', 'Ganzenpoel', en die bij de natuurcamping.
Uiteraard kan je ook via de Hoogersmilde-kant er in.
Wiel
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Orvelte is idd leuk
Rolde en Balloo - met het Balooerveld idem...
Geen idee overigens of ze daar los mogen..hmmmm....Maar de schaapskudde bezoeken en zien en het veld an sich zijn mooi om te bezoeken.
Rolde is echt zo'n brinkdorpje...en ligt dus vast aan Balloo.

Borger en omgeving heeft wat hunebedden en het dorp zelf is redelijk op toerisme gericht dus daar moet je van houden.
De omgeving van Schipborg is overigens prachtig wandelen en je hebt er verschillende routes.

ik denk nog even na of ik verder nog tips heb
Ovile
Vaste gebruiker
Contacteer:

Welke dorpjes raden jullie eventueel aan om te bezoeken? Liefst leuke Drentse dorpjes. :wink:
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

kamp westerbork
Groetjes Heidi
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Ovile schreef:Welke dorpjes raden jullie eventueel aan om te bezoeken? Liefst leuke Drentse dorpjes. :wink:

edit: kamp westerbork is natuurlijk niet "leuk"wel interessant en je kunt er erg mooi rondwandelen bij de sterrenwacht.

Leuke dorpjes, zuidlaren vindt ik erg gezellig en leuk, orvelte, westerbork zelf { ligt niet op loopafstand van het kamp trouwens}
wil je shoppen kan dat ook best gezellig in hoogeveen, wil je echt echt lekker shoppen dan naar Emmen.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Meppel is vele malen leuker dan Hoogeveen! Vind ik dan :mrgreen:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Tamara. schreef:Meppel is vele malen leuker dan Hoogeveen! Vind ik dan :mrgreen:

Dat hoor ik meer, de Donderdag Meppeldagen zijn er ook weer :mrgreen:
Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Kit schreef:
Tamara. schreef:Meppel is vele malen leuker dan Hoogeveen! Vind ik dan :mrgreen:

Dat hoor ik meer, de Donderdag Meppeldagen zijn er ook weer :mrgreen:
Eens!
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Veenhuizen is leuk om te bezoeken, mooie oude panden en o.a. gevangenismuseum en brouwerij. Diever en Dwingeloo zijn ook mooie dorpen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Vind ik ook. Veel knusser en gezelliger!
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik vind Diever heel erg leuk.. je moet even online kijken bij het vvv ofzo in welke dorpen er iets is, vaak is er wel iets te doen in een dorp wat het dan weer leuker maakt om er naartoe tegaan.
Kamp westerbork was inderdaad indrukwekkend, plus het is een prima wandeling er naartoe ook door bos en groen, en daarna loop je ook weer het hele stuk terug.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Diever is leuk Dwingeloo ook. Daarnaast vind ik Borger (al ligt dat wel uit de buurt ook erg mooi)

Hier kun je ook lekker eten http://dehuiskamer.com/
ligt in Ansen.
Afbeelding
gevni havanezers
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als je echt lekker wil eten dan kan ik je http://www.ristorantedaluca.nl/?/ heel erg aanbevelen :lol1: als het aan mij ligt ga ik hier iedere week eten :cheer:
Ovile
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoi, ben ik weer. Wij waren toevallig afgelopen weekend in Drenthe en hebben snel even een paar punten bekeken. Enkele wandelaars bij de Bosberg in Appelscha waren niet zo enthousiast over de loslooproutes daar, veel te druk met fietsers en andere bezoekers. Bij het informatiepunt in Diever kreeg ik hetzelfde te horen. Zij stelden voor bij Doldersum te gaan lopen in de buurt van Boschoord. Veel rustiger en ook een afwisselende wandeling. Iemand ervaring aan deze kant van het Wold? Er lopen ook diverse routes door het gebied zie ik op de kaart van Staatsbosbeheer, zwart, blauw, rood en wit. Ik weet dat het geen loslooproutes zijn maar dat risico nemen wij, we hebben geen jagende of asociale honden.

Voor ons Brabanders is alleen bos niet zo interessant, daarvan hebben wij er al genoeg en zien wij elke dag, we zoeken wat afwisseling dus .... wie heeft er nog goede ideetjes (max. 5 km wandelingen).
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Hee liepen jullie bij de heide/zandvlakte tegenover de camping De Roggeberg?
Bij ons wordt dat De Bongerd genoemd?? Met 6 berners?
Afbeelding
Ovile
Vaste gebruiker
Contacteer:

Barnsley schreef:Hee liepen jullie bij de heide/zandvlakte tegenover de camping De Roggeberg?
Bij ons wordt dat De Bongerd genoemd?? Met 6 berners?
Hoi, nee, dat waren wij niet tenzij je 6-dubbel ziet (haha). Wij hadden er maar eentje bij. Maar er was een groter bernermeeting in Ansen, daar zijn wij geweest. Die 6 waren er vast een paar daarvan.
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Haha, okee!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”