pepim schreef:Als je hond/kat een bultje heeft, wat langzaam groeit en het zou eventueel een tumor (goed- of kwaadaardig)kunnen zijn, is het dan handig om dat verder te laten onderzoeken of niet?
Wat denken jullie? Al zal de leeftijd ook wel meespelen denk ik zo.
Bij mij gaat het overigens om een kat van 12 jaar oud. Ik laat het wel weghalen (bultje is glad, los en kan gepakt worden en was misschien 2 cm, nu wel 3 cm denk ik), maar ik ben er nog niet aan uit of ik het verder laat onderzoeken, vandaar hier even mijn vraag.
Alvast bedankt voor het meedenken

Leeftijd vind ik wel heel cruciaal, en ook hoe oud een hond of kat 'oogt'. Ik bedoel, een boxer van 8 jaar oud is een ander verhaal dan een kleine mix van die leeftijd.
De ene kat van 12 is dan ook al een aardige senior, terwijl een andere kat van 12 misschien nog wel 10 jaar mee kan. Maar voor mijn gevoel is er een moment waarop ik niet meer ga lopen dokteren. Onze Timber (kat) is ook 12, en is echt al een beetje een oudje. Hij is ook nog eens panisch voor de dierenarts. Bij hem zou ik bultjes weg laten halen als hij er daadwerkelijk last van had, maar ik zou niks laten onderzoeken behalve even die eerste keer effe wat spul uit die bult onder de microscoop om te zien of een antibioticakuurtje zou helpen, verder hooguit pijnstilling gaan geven als dat nodig zou zijn, maar zeker niet de medische molen in gaan.
Het is zo afhankelijk van het individuele dier, je kan het niet helemaal vastpinnen op leeftijd. Met Jack (ook 12) ga ik echt niet meer lopen dokteren, hij heeft diverse bultjes hier en daar en ook eentje naast zijn oog. Daar heeft hij tot op heden geen last van, zou dat wel zo zijn dan laat ik dat wellicht wel weghalen. Maar mocht een van z'n andere bultjes kwaadaardig zijn, nou jammer dan, ik ga echt geen chemo geven of in die hond laten snijden als het geen directe verlichting geeft en direct herstel. Er is al meer dan genoeg gesneden in die hond, hij leeft al een paar jaar in geleende tijd met z'n medische verleden, en ik heb liever dat hij blij 14 wordt dan 16 met allerlei gestress en pijnlijke revalidatie op z'n ouwe dag.
Het is afwegen, en kijken naar je dier. Genezen is iets heel anders dan leven verlengen.