Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveel rijst?
Moderator: moderatorteam
-
Elien
- Actief
- Mijn ras(sen): American Akita
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hoeveel rijst?
Ik geef mijn honden voornamelijk KVV ( carnibest) maar had vandaag eens lamshart meegenomen voor mijn honden. Ik heb ook zo Een speciale zak rijst met kruiden staan voor honden die ik ook hierbij zou willen mengen.
Maar hoeveel rijst geef ik ongeveer per hond?
Ze krijgen van carnibest ongeveer 1 kg per hond, soms iets meer.
Ik heb nu 1 kg per hond lamshart uitgehaald.
-
Elien
- Actief
- Contacteer:
Re: Hoeveel rijst?
Nou niks qua hoeveelheid, dat is zowat het probleem 
-
Elien
- Actief
- Contacteer:
Haha, ok bedankt.
Heb niet veel ervaring met het zelf samenstellen en het is ook de bedoeling dat ik op KVV blijf, maar wou toch graag eens iets anders geven.
Heb niet veel ervaring met het zelf samenstellen en het is ook de bedoeling dat ik op KVV blijf, maar wou toch graag eens iets anders geven.
- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
op zooplus wordt het ook verkocht
onder het merk grau miss staat daar wel een richtlijn op
onder het merk grau miss staat daar wel een richtlijn op

- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Waarom wil je je hond rijst geven? Het voegt niks toe namelijk.
Mocht je meer willen weten zou ik hier het bericht van Lizzy even lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=61720.0
Bruine rijst blijkt overigens beter te zijn dan gewoon witte rijst. Een klein beetje kan helpen bij de vertering heb ik ergens gelezen. Maar zou dus niet teveel doen. Tis hetzelfde als granen in brok: puur goedkope opvulling en ze verteren het niet goed.
Mocht je meer willen weten zou ik hier het bericht van Lizzy even lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=61720.0
Bruine rijst blijkt overigens beter te zijn dan gewoon witte rijst. Een klein beetje kan helpen bij de vertering heb ik ergens gelezen. Maar zou dus niet teveel doen. Tis hetzelfde als granen in brok: puur goedkope opvulling en ze verteren het niet goed.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Elien schreef:Ik geef mijn honden voornamelijk KVV ( carnibest) maar had vandaag eens lamshart meegenomen voor mijn honden. Ik heb ook zo Een speciale zak rijst met kruiden staan voor honden die ik ook hierbij zou willen mengen.
Geen rijst toevoegen!
Dat het in CB zit wil niet zeggen dat je het dan zelf maar toe moet voegen
Als je alleen hart voert (= orgaanvlees) loop je het risico dat je honden de dag erop aan de spuitpoep gaan; orgaan werkt (doorgaans) laxerend. Je kunt het dan beter mengen met bijv. kipfilet of ander spiervlees, aangevuld met een kipnekje. En dat dan voor 1 x in plaats van Carnibest zeg maar.
Alleen hart zou mijn keus niet zijn, ook niet voor 1 keer omdat het (doorgaans) laxerend werkt. Zeker als je meer honden hebt kan dat een bende geven
Suzanne
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik zeg toch ook 'doorgaans'?renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan
Dit is de gemiddelde ervaring van rauwvoerders: orgaan laxeert. En hart wordt tot orgaan gerekend.
Het is maar een waarschuwing hoor, TS mag ermee doen wat ze wil.
Suzanne
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Is hart orgaan dan?
Ik heb ze toevallig vandaag Smuldier hart met rijst en wat doperwtjes en sperzieboontjes gegeven. Een kopje witte rijst, twee handjes van de groenten en een bak Smul verdeeld. Doe ik sinds zo een, twee keer per week. Het gaat er met smaak in.
Ik heb ze toevallig vandaag Smuldier hart met rijst en wat doperwtjes en sperzieboontjes gegeven. Een kopje witte rijst, twee handjes van de groenten en een bak Smul verdeeld. Doe ik sinds zo een, twee keer per week. Het gaat er met smaak in.

Groetjes,
Sandra
- renee-uk
- Zeer actief
yup en dit was mijn persoonlijke ervaring, maar die telt vast niet in de ogen van de rauwvoerders~Suzanne~ schreef:Ik zeg toch ook 'doorgaans'?renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan
Dit is de gemiddelde ervaring van rauwvoerders: orgaan laxeert. En hart wordt tot orgaan gerekend.
Suzanne
ik snap trouwens ook niet dat je steeds zo hamert op die kip, er zijn hartstikke veel honden die geen kip verdragen
als je dan zo benauwd bent voor de schijterij.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hart wordt in de rauwvoerwereld als orgaan gerekend ja.[Sandra] schreef:Is hart orgaan dan?![]()
En, de honden zullen jouw voer best lekker vinden maar de balans is er wel uit. Omdat je aanvullend diervoer gebruikt (deze variant van Smuldier is niet compleet) verander je daarmee de samenstalling vanhun hele menu. Het kan uiteraard geen kwaad om het zo incidenteel zo te doen maar ik zou er zelf niet voor kiezen dat 1 of 2 x per week te doen.
Ook met het geven van kvv is het vind ik belangrijk dat je op verhoudingen blijft letten; die gaan op deze manier de mist in.
ik zou het op deze manier zelf niet geven (of dat wat zegt...???
Rijst zou ik er sowieso uitlaten. Groente is wel weer goed maar voor mijn gevoel nogal veel in 1 x.
Hart vinden ze natuurlijk lekker, maar zoals ik eerder zei zou ik het aanvullen met spiervlees en iets van kipkarkas of kipnekje ofzo. Dan heb je nog een beetje de illusie van "compleet" voeren
Suzanne
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
nee hoor, hart is net zo goed spiervlees. als je nu alleen lever zou geven kan ik me wel voorstellen dat dat laxeert, hart kan ook maar hoeft niet. je kunt er prima rijst bijgeven of nog beter, kipkarkas of poot.~Suzanne~ schreef:Ik zeg toch ook 'doorgaans'?renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan
Suzanne

- Hylos
- Zeer actief
Verse kip verdragen ze dan soms wel weer. De eiwit structuur veranderd bij kip in brok omdat het vaak erg verhit is. Als een brokkenhond allergisch is voor kip hoeft dat niet te betekenen dat ze dat op vers ook zijn.renee-uk schreef:yup en dit was mijn persoonlijke ervaring, maar die telt vast niet in de ogen van de rauwvoerders~Suzanne~ schreef:Ik zeg toch ook 'doorgaans'?renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan
Suzanne
ik snap trouwens ook niet dat je steeds zo hamert op die kip, er zijn hartstikke veel honden die geen kip verdragen
Verder gaat barf vaak wel wat ver qua percentages en verhoudingen en hoe strikt je je daar aan moet houden.
Met de pot mee eten worden honden ook wel oud mee en in de meeste brokken en kvv zijn de verhoudingen ook niet perfect. Je zou de helft van het orgaan wat je voert nier, hart en lever moeten voeren en de andere helft pens. Gaat voor zoveel compleetvoer niet op.

- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik dacht ook dat hart spiervlees was.Hutsje schreef:nee hoor, hart is net zo goed spiervlees. als je nu alleen lever zou geven kan ik me wel voorstellen dat dat laxeert, hart kan ook maar hoeft niet. je kunt er prima rijst bijgeven of nog beter, kipkarkas of poot.~Suzanne~ schreef:Ik zeg toch ook 'doorgaans'?renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan
Suzanne
En: 1, 2 keer per week heb ik wat overenthousiast geschreven, zo eens per twee weken, niet heel structureel. Ik doe het nog maar kort, overigens. Ik eet zelf ook wel eens een ongezond-maar-wel-errug-lekker. Ik geef het ze ook voor de lekker. Er gaat altijd een maaltijd 'compleet' in op een dag.

Groetjes,
Sandra
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
das toch helemaal prima? heerlijk voor ze hoor! en dat is, mits ze geen granen allergie hebben echt niet ongezond hoor.[Sandra] schreef:Ik dacht ook dat hart spiervlees was.Hutsje schreef:nee hoor, hart is net zo goed spiervlees. als je nu alleen lever zou geven kan ik me wel voorstellen dat dat laxeert, hart kan ook maar hoeft niet. je kunt er prima rijst bijgeven of nog beter, kipkarkas of poot.~Suzanne~ schreef:Ik zeg toch ook 'doorgaans'?renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan
Suzanne
En: 1, 2 keer per week heb ik wat overenthousiast geschreven, zo eens per twee weken, niet heel structureel. Ik doe het nog maar kort, overigens. Ik eet zelf ook wel eens een ongezond-maar-wel-errug-lekker. Ik geef het ze ook voor de lekker. Er gaat altijd een maaltijd 'compleet' in op een dag.

-
Goldendelicious
Hart is een holle spier. Officieel orgaan, maar valt binnen het Raw Feeding ook onder spiervlees, evenals pens. Je mag dus gerust een maaltijd spiervlees vervangen door hart. Wat die rijst betreft, witte rijst geef en eet ik zelf vrijwel nooit, aangezien het geraffineerd is en bloedsuikerschommelingen teweeg kan brengen. Het heeft ook vrijwel alle voedingswaarde verloren. Dan liever onbewerkte zilvervliesrijst, wilde rijst of het oergraan quinoa (geen graan) dat nog tal van voedingsstoffen bevat, zoals behoorlijk wat vitamine B's en mineralen, waaronder kalium. Rijst op zich is glutenarm. Het zijn vaak de gluten die voor problemen zorgen bij een allergische reactie, niet zozeer het graan. Dat is vaak suggestief.
- renee-uk
- Zeer actief
ik heb het over verse kip, niet over brokken.Hylos schreef:Verse kip verdragen ze dan soms wel weer. De eiwit structuur veranderd bij kip in brok omdat het vaak erg verhit is. Als een brokkenhond allergisch is voor kip hoeft dat niet te betekenen dat ze dat op vers ook zijn..renee-uk schreef: yup en dit was mijn persoonlijke ervaring, maar die telt vast niet in de ogen van de rauwvoerders

-
Elien
- Actief
- Contacteer:
Bedankt iedereen voor de tips!
De rijst was een speciale mix met kruiden, dus geen gewone witte rijst.
De rijst was een speciale mix met kruiden, dus geen gewone witte rijst.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik lees in dit topic al een paar keer ....... géén rijst!! ..........
Wat is het probleem van rijst dan?
Ik geef Rana tegenwoordig geregeld rijst met kipfilt (samen gekookt) omdat ze dat heel lekker vindt en de brokken samen met twee lepels rijstmengsel tenminste wel naar binnen gaan.
De DA keek ook al geschokt
Maar zo eet ze en persoonlijk vind ik dat het belangrijkste.
(ik ga op haar leeftijd ook niet meer aan het uitproberen wat voor andere brokken....... kvv kan niet).
Wat is het probleem van rijst dan?
Ik geef Rana tegenwoordig geregeld rijst met kipfilt (samen gekookt) omdat ze dat heel lekker vindt en de brokken samen met twee lepels rijstmengsel tenminste wel naar binnen gaan.
De DA keek ook al geschokt
Maar zo eet ze en persoonlijk vind ik dat het belangrijkste.
(ik ga op haar leeftijd ook niet meer aan het uitproberen wat voor andere brokken....... kvv kan niet).
- Gittje
- Zeer actief
Jezus, ik krijg het toch dikwijls op m'n heupen met zo een uitspraken~Suzanne~ schreef:En, de honden zullen jouw voer best lekker vinden maar de balans is er wel uit.
Alsof een paar "niet volledig uitgebalanceerde" maaltijden, wat ik overigens betwijfel, zo'n kwaad kunnen.
- Hylos
- Zeer actief
Ach, tis bij een hond zo lekker makkelijk om "perfect" te voeren.
Deden we dat bij ons zelf maar... Wj eten de hele dag wat brood en andere granen.. Zakkie chips kan geen kwaad. Maar de hónd?!
Nee, die mag níks hebben wat ook maar in de buurt komt van granen want dat verteren ze slecht
Wij mensen verteren het ook slecht, maar dat doet er natuurlijk niet toe he.
Deden we dat bij ons zelf maar... Wj eten de hele dag wat brood en andere granen.. Zakkie chips kan geen kwaad. Maar de hónd?!
Nee, die mag níks hebben wat ook maar in de buurt komt van granen want dat verteren ze slecht
Wij mensen verteren het ook slecht, maar dat doet er natuurlijk niet toe he.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
renee-uk schreef:yup en dit was mijn persoonlijke ervaring, maar die telt vast niet in de ogen van de rauwvoerders~Suzanne~ schreef:Ik zeg toch ook 'doorgaans'?renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan
Suzanne
mijn ervaring ook. mijn honden kregen vroeger (en ook de honden bij mijn ouders dus echt vroeger) allemaal brok en soms in het weekend een stuk runderhart. nooit problemen mee gehad.
@TS: rijst vinden ze vaak gewoon lekker, dus kook gewoon wat en meng het erdoor

- M@scha
- Zeer actief
@hylosrenee-uk schreef:ik heb het over verse kip, niet over brokken.Hylos schreef:Verse kip verdragen ze dan soms wel weer. De eiwit structuur veranderd bij kip in brok omdat het vaak erg verhit is. Als een brokkenhond allergisch is voor kip hoeft dat niet te betekenen dat ze dat op vers ook zijn..renee-uk schreef: yup en dit was mijn persoonlijke ervaring, maar die telt vast niet in de ogen van de rauwvoerders
ik ken geen enkele hond met allergie voor kip die wel tegen verse kip kunnen. integendeel. verse kip triggert ze vaak nog meer, ik denk omdat in verse kip zoveel meer kip zit dan in brok waar ook kip in zit (en ja dat staat er krom maar jullie snappen het wel toch?) ik ben heel benieuwd of dit eigen ervaring van jou is of dat je dit ergens gelezen hebt
en ik ken hééél veel honden met allergie door mijn ervaringen met Sam en omdat ik daardoor erg druk ben (geweest) met het begeleiden van andere eigenaren met jeukhondjes

- Hylos
- Zeer actief
Dat heb ik gelezen.
O.a. Hier http://voerwijzer.com/eliminatiedieet-b ... elallergie op voerwijzer dus. En de website van Lizzy, de beheerder van barfplaats.
Men zegt dus dat de eiwit structuur veranderd als het verhit wordt. Als honden allergisch zijn, kunnen ze niet tegen een bepaald eiwit van het desbetreffende dier. Ze zeggen dat omdat bij rauw vlees de structuur van het eiwit anders is, ze er geen last van kunnen hebben. Wil niet zeggen dat dat, voor elke hond die allergisch is voor kip, geldt
O.a. Hier http://voerwijzer.com/eliminatiedieet-b ... elallergie op voerwijzer dus. En de website van Lizzy, de beheerder van barfplaats.
Men zegt dus dat de eiwit structuur veranderd als het verhit wordt. Als honden allergisch zijn, kunnen ze niet tegen een bepaald eiwit van het desbetreffende dier. Ze zeggen dat omdat bij rauw vlees de structuur van het eiwit anders is, ze er geen last van kunnen hebben. Wil niet zeggen dat dat, voor elke hond die allergisch is voor kip, geldt

- M@scha
- Zeer actief
Hylos schreef:Dat heb ik gelezen.
nee, maar er staat wel dat als een hond een bepaald eiwit nooit gehad heeft ze geen allergie kunnen laten zien. als het eiwit van brok kip anders is dan van vers kip kan een hond dus niet de eerste keer dat hij verse kip eet reageren volgens jouw linkje en ik spreek dat uit praktijkervaring tegen waardoor ik vind dat de hele theorie achter het verhaal niet meer betrouwbaar is zonder extra onderzoek.
maar ik zal stoppen want ik ben nogal fanatiek als het over allergie gaat en het in een vorm willen gieten daarvan omdat er zoveel verschillende mogelijkheden en allergieën zijn dat het onmogelijk is daar 1 verhaal over te maken

- Hylos
- Zeer actief
Dat begrijp ik hoor! Jij bent ervaringsdeskundige, ik vind het enkel interessant om te lezen.
http://www.siamsa.nl/nl/barf-voeding/19 ... -brok.html
Dit is het stuk van Lizzy, misschien vind je het leuk om te lezen.
Houden we er verder over op!

- M@scha
- Zeer actief
Hylos schreef:Dat begrijp ik hoor! Jij bent ervaringsdeskundige, ik vind het enkel interessant om te lezen.![]()
hahaha ok! nog één ding
ik lees het artikel niet verder
deze zin zorgt daarvoor. een goede kennis van mij doet voedingsonderzoek voor o.a. TNO en navraag leerde dat het helemaal niet duidelijk is óf dit wel zo slecht is. behalve dan in hoge concentraties. en het zit niet alleen in kauwgum bij mensenvoedsel maar in enorm veel producten. eigenlijk in bijna alles waar vet in zit wat niet ranzig mag worden. en dat is héééél veel
De meeste brokken worden geconserveerd met BHA, BHT en Etoxyquine. Deze chemische antioxidanten mogen niet in baby en peutervoeding voorkomen, maar wel in puppy, volwassen en senior hondenvoeding. Bij mensenvoeding bevat kauwgom dit soort stoffen

- Hylos
- Zeer actief
Oke, dankje voor de info!
Deden ze maar meer onderzoek naar hondenvoer.. Er is nog zoveel onduidelijk en er zijn zoveel meningen.
Deden ze maar meer onderzoek naar hondenvoer.. Er is nog zoveel onduidelijk en er zijn zoveel meningen.

- M@scha
- Zeer actief
Hylos schreef:Oke, dankje voor de info!
inderdaad. erg jammer is dat. maar kijken naar hoe er met voedingsstoffen bij mensen omgegaan wordt helpt vaak ook al.
veel zaken zijn ooit door iemand opgeschreven en worden, vaak overdreven, tot in den treuren herhaald en "zijn" uiteindelijk de enige waarheid.
zo blijft rondgaan dat rauw varkensvlees gevaarlijk is terwijl al ik dacht 20+ jaar geen geval bekend is van de ziekte van de ziekte van aujeszky.
ooit heeft iemand gezegd dat honden niet vatbaar zijn voor salmonella dus dan is dat ook gewoon maar zo (kan goed hoor, ík weet het in ieder geval niet maar je ziet ook geen argumenten verder behalve dat ze er niet ziek van worden, maar dat worden mijn honden ook niet van brok of frikandellen)
en bha en bht in het voer? je hond is morgen dood, écht waar
overal zal "iets" inzitten. of niet maar laten we het houden op waar rook is is vuur. ik weet alleen wel dat de meesten alleen dingen overnemen en zelf niet verder kijken.
gelukkig is honden die bloed eten worden mensagressief wel een beetje voorbij nu, maar hoeveel honden gaan er volgens de berichten nog nog steeds dagelijks bijna dood aan brok+kvv binnen X uur?

- Hylos
- Zeer actief
Haha ja dat is helemaal waar. Er gaan veel doemverhalen rond waar de afkomst soms niet meer van te achterhalen is. Dat verhaal over varkensvlees vond ik idd ook al vaak apart. Maargoed ik ben redelijk nieuw op dit gebied en dan neem je snel dingen aan.
Feit blijft wel dat ik vind dat brokken fabrikanten véél beter gecontroleerd moeten worden. Hoe mag je in godsnaam een brok goed voer noemen, als het voor meer dan de helft uit granen bestaat. Het blijft een rare industrie wat dat betreft. Geldt uiteraard ook deels voor kvv. Doordat de controle zo minimaal is en ook de eisen kan er vanalles in gekwakt worden.
Maargoed, de kip die xavi krijgt als barf zit vaak ook zooi in. Die we zelf ook opeten.
Dus waar beginnen we dan? Misschien moeten we zelf maar een hondenvoer lab oprichten.
Feit blijft wel dat ik vind dat brokken fabrikanten véél beter gecontroleerd moeten worden. Hoe mag je in godsnaam een brok goed voer noemen, als het voor meer dan de helft uit granen bestaat. Het blijft een rare industrie wat dat betreft. Geldt uiteraard ook deels voor kvv. Doordat de controle zo minimaal is en ook de eisen kan er vanalles in gekwakt worden.
Maargoed, de kip die xavi krijgt als barf zit vaak ook zooi in. Die we zelf ook opeten.
Dus waar beginnen we dan? Misschien moeten we zelf maar een hondenvoer lab oprichten.