Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Navelbreuk en weet even niet wat te doen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Navelbreuk en weet even niet wat te doen.

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik heb sinds zondag een engelse mastiff pup.
De Fokker is haar zondag zelf komen brengen en we merkten savonds toen zij wegwas dat de pup een dike bult op haar buik heeft.
Gisteren kon ik bij de dierenarts terecht en die zei dat we het zeker moesten opereren maar dan als de pup 5 a 6 maand oud is.

Ik heb de Fokker gemaild en dit uitgelegd.
Nu kreeg ik als antwoord dat ze zelf een teef hebben gehad die had er eentje zo groot als een ei en dit moest zeker geopereerd worden maar dat ik me om de navelbreuk van de pup geen zorgen moest maken en een operatie was niet nodig want het zou het zelfs erger kunnen maken.
En ze zei dat het heel vaak voorkomt bij de mastiff en dus geen probleem is.

Nu ben ik een beetje in de war wel of niet opereren wat is jullie ervaring hiermee?
De Fokker reageerde beetje makkelijk, is het als we laten opereren het de verantwoording van de Fokker om deze operatie te betalen?
CKS
Zeer actief

Re: Navelbreuk en weet even niet wat te doen.

Ongelezen bericht door CKS »

wilma23 schreef:Ik heb sinds zondag een engelse mastiff pup.
De Fokker is haar zondag zelf komen brengen en we merkten savonds toen zij wegwas dat de pup een dike bult op haar buik heeft.
Gisteren kon ik bij de dierenarts terecht en die zei dat we het zeker moesten opereren maar dan als de pup 5 a 6 maand oud is.

Ik heb de Fokker gemaild en dit uitgelegd.
Nu kreeg ik als antwoord dat ze zelf een teef hebben gehad die had er eentje zo groot als een ei en dit moest zeker geopereerd worden maar dat ik me om de navelbreuk van de pup geen zorgen moest maken en een operatie was niet nodig want het zou het zelfs erger kunnen maken.
En ze zei dat het heel vaak voorkomt bij de mastiff en dus geen probleem is.

Nu ben ik een beetje in de war wel of niet opereren wat is jullie ervaring hiermee?
De Fokker reageerde beetje makkelijk, is het als we laten opereren het de verantwoording van de Fokker om deze operatie te betalen?
Je kunt wachten om te zien of het dichtgroeit, vandaar dat je DA aangeeft pas te opereren op 5 of 6 maanden. Als er inderdaad een flinke breuk overblijft zal je toch moeten laten opereren omdat je anders het risico loopt dat een stuk darm in het gat zakt en afgesloten raakt. Dit lijkt me typisch iets wat financieel de verantwoordelijkheid van de fokker is, maar het is de vraag of je er een rechtzaak over wilt beginnen. Zo duur is die operatie niet.

C.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Mijn hond heeft een heel klein navelbreukje. Op de plek van het breukje heeft hij nu een klein bolletje met overtollig weefsel en vet.
Ik heb het destijds niet laten opereren, de fokker heeft toen wel gezegd het te vergoeden als ik dit wilde.
Maar omdat het breukje zo klein is, mijn eigen DA dit ook bevestigd heeft, de DA van de fokker en nog een andere DA waar hij een keer geweest toen hij een keer groeipijnen had in het weekend, heb ik het zo gelaten. Nu laat ik de DA elke keer even voelen als ik er ben, voor m'n eigen gemoedsrust.
Mocht hij ooit onder narcose moeten dan laat ik er wel wat aan doen, maar niet alleen voor dat kleine breukje.
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door crienepien »

Even afwachten lijkt me nog niet zo dom, misschien valt het mee. Maar wel goed in de gaten houden.

Heb je een schriftelijke overeenkomst met de fokker waarin iets opgenomen is over medische kosten?
Afbeelding
wilma23
Zeer actief

Bedankt voor je antwoord.
Het is best een flinke bult maar ok het word ook een grote hond dus idd dan wachten we even af.
Het ging me meer om het principe hoe de Fokker reageerde ik dacht ow ok.
Voor dit zal ik er absoluut geen rechtzaak van maken maar het was meer dat ik verbaasd was en ik vroeg mij af hoe anderen daarover denken.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Hoe groot is de navelbreuk?
Onze hond heeft ook een breukje, is allemaal keurig vermeld en staat ook in zijn paspoortje. Staat dat er bij jullie niet in? Neem aan dat de pup ook eerder bij een dierenarts is geweest..
Xavi heeft een heel klein breukje van nog geen centimeter. Daar gebeurd niks mee, te klein voor de darmen zeg maar. Je ziet alleen een bobbel.
Afbeelding
Afbeelding
wilma23
Zeer actief

Ze heeft me wel een contract gegeven en daar staat in van er in de eerste 10 dagen iets voorkomt qua medische ziekten enz dat het dan op hun valt. Weet niet of een navelbreuk daaronder valt.

We laten de bult ook met rust en we zullen zien naarmate ze groeit, de dierenarts zei alleen dat opereren noodzakelijk was als ze ouder is en daar schrok ik best wel van.
CKS
Zeer actief

Hylos schreef: Xavi heeft een heel klein breukje van nog geen centimeter. Daar gebeurd niks mee, te klein voor de darmen zeg maar. Je ziet alleen een bobbel.
:ok:
Zo had Chacho er ook een, als pup echt een gaatje, daarna alleen nog een vetbobbeltje. Die heb ik ooit eens tijdens een andere operatie gerepareerd maar anders had ik er nooit iets aan gedaan. Als de breuk op een leeftijd van zeg een half jaar echter nog groot genoeg is voor de darmen dan moet er wel iets aan gedaan worden.

C.
wilma23
Zeer actief

Nanna schreef:
wilma23 schreef: Het is best een flinke bult
Doe eens een foto ;-)
ok even uploaden
wilma23
Zeer actief

Dit is de bobble/breuk

Afbeelding
CKS
Zeer actief

wilma23 schreef:Dit is de bobble/breuk

Afbeelding
Hmmmm.... even aanzien en op 5 of 6 maanden de beslissing nemen. Wat je DA zei, dus. Kun je je vingers naar binnen duwen? Hoeveel vingers krijg je er in, ongeveer?

C.
wilma23
Zeer actief

Mijn vriend kon het met 1 vinger naar binnen ploppen maar het plopt eigenlijk gelijk weer terug.
CKS
Zeer actief

wilma23 schreef:Mijn vriend kon het met 1 vinger naar binnen ploppen maar het plopt eigenlijk gelijk weer terug.
Ja, dat is normaal. Maar hoe groot is het gat zelf ongeveer? Geteld in vingers, dus? dat kun je waarschijnlijk heel goed voelen, gewoon bubbeltje even naar binnen duwen en dan kijken hoeveel vingers naast elkaar ongeveer in het gat passen.

C.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb gehoord dat je het kleiner kan maken door te masseren? Hoe en wat weet ik niet precies hoor. Coda heeft ook zo'n bultje maar een breukje bleek het niet te zijn, net niet zeg maar. En bij haar riep de DA ook dat ik zéker moest laten opereren. In ons geval gaat dat dus niet gebeuren, er is niks aan de hand. Als er wel een breuk zit zal ik het even aankijken. Eerst maar eens opgroeien, opereren kan altijd nog.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat Casey zegt lijkt me inderdaad een goed advies.
Ik heb ook wel eens een pup met een navelbreukje gehad in mijn nesten, en dat is door de dierenarts bevestigd bij de eerste enting op 6 weken, en toen ook netjes in het paspoort geschreven bij de betreffende pup. Ik vind het niet zo netjes dat de fokker het breukje niet vermeld heeft toen de koop ter sprake kwam, ik heb dit soort "afwijkingen" zelf ook altijd in mijn koopcontract vermeld bij bijzonderheden, en daar de afspraak die we gemaakt hebben (dat ik een operatie zou vergoeden, mocht die nodig zijn) ook in gezet.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat is eigenlijk de reden dat er zoveel navelbreuken bij rashonden voorkomen? Of komt dat ook zoveel voor bij rasloze honden? Ik vind het nl vreemd. Ik vind het ook vreemd dat de fokker niks gezegd heeft. Vind het nogal een breuk.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

laeken schreef:Wat is eigenlijk de reden dat er zoveel navelbreuken bij rashonden voorkomen? Of komt dat ook zoveel voor bij rasloze honden? Ik vind het nl vreemd. Ik vind het ook vreemd dat de fokker niks gezegd heeft. Vind het nogal een breuk.
Chacho is rasloos ;) Maar navelbreukjes zijn nogal behoorlijk erfelijk, en voor de meeste fokkers geen reden om een hond uit te sluiten voor de fok. Dan krijg je er dus vanzelf steeds meer.

C.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Casey schreef:
laeken schreef:Wat is eigenlijk de reden dat er zoveel navelbreuken bij rashonden voorkomen? Of komt dat ook zoveel voor bij rasloze honden? Ik vind het nl vreemd. Ik vind het ook vreemd dat de fokker niks gezegd heeft. Vind het nogal een breuk.
Chacho is rasloos ;) Maar navelbreukjes zijn nogal behoorlijk erfelijk, en voor de meeste fokkers geen reden om een hond uit te sluiten voor de fok. Dan krijg je er dus vanzelf steeds meer.

C.
Wilde idd zeggen dat t erfelijk is & hier een reden tot uitsluiting Vd fok. Bij velen idd niet.
wilma23
Zeer actief

Casey schreef:

C.
1 vinger kan erin.

ok dat masseren gaan we dan ook doen.

Ja vind het ook gek dat er niks in het paspoort was vermeld maar goed we gaan het aankijken en masseren en dan hopen dat het beetje beter word.
CKS
Zeer actief

wilma23 schreef:
Casey schreef:

C.
1 vinger kan erin.

ok dat masseren gaan we dan ook doen.

Ja vind het ook gek dat er niks in het paspoort was vermeld maar goed we gaan het aankijken en masseren en dan hopen dat het beetje beter word.
Ha, als er maar 1 vingertje in past heb je goede kans dat het gewoon dichtgroeit en er verder niets geopereerd hoeft te worden. Succes ermee.

C.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Is dat wel zo, dat het een rashonden ding is? Ik zie het ook regelmatig bij die zogenaamde Boomertjes eigenlijk, maar niet meer of minder dan bij rashonden. Ik denk dat een rashondenfokker het eerder zal opmerken en de eigenaar inlichten terwijl de buurvrouw met het oepsnestje niet eens weet wat dat gekke bolletje is.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een vinger is niet zo groot, ik zou lekker afwachten.

Het is wel erfelijk maar de oorzaken kunnen verschillen en de ernst ook.
Het komt gewoon veel voor bij zoogdieren volgens mij, bij mensen ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
wilma23
Zeer actief

Marjoleine schreef:Een vinger is niet zo groot, ik zou lekker afwachten.

Het is wel erfelijk maar de oorzaken kunnen verschillen en de ernst ook.
Het komt gewoon veel voor bij zoogdieren volgens mij, bij mensen ook.
Thanks het maakt me weer wat rustig al jullie antwoorden
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

NIks om je zorgen over te maken als het een 1-vinger gaatje is. Dichtgroeien van Casey zegt ken ik echter niet, maar het blijft even groot en naarmate de hond groeit lijkt het dus kleiner. Die ene-vinger is ons meetpunt om er wel of niks aan de laten doen. In het laatste nestje zijn er 2 geopereerd voordat ze naar de nieuwe eigenaren gingen.
Misschien is het bij de mastiff zo "normaal" dat de fokker er geeneens melding van maakt? Beetje vreemd is het wel want je weet dat als de eiganaren het zelf al niet zien de DA er bij het eerstvolgende bezoek over zal beginnen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, dat vind ik niet netjes, je moet zoiets wel melden. Het is geen drama, maar niets zeggen vind ik niet horen.
Al was het maar omdat mensen zich anders nodeloos ongerust maken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Niets zeggen is ook wat vreemd omdat iemand misschien wil fokken. Dan zit je met een teefje met een navelbreuk. Kan je meteen nadenken over of fokken wel of niet een goed idee is als je je hondje goed en wel een uurtje hebt. Dus alleen daarom al hoor je dat op voorhand te weten zodat je er voor kan kiezen of niet. Ik vind een navelbreuk best wel vervelend en ik zou helemaal niet zitten te wachten op een operatie met 6 maanden al is die niet zo heftig. Immers, je hond moet dan wel onder narcose en het kost je sowieso minimaal 200 euro daardoor tegenwoordig. Ik vind het dus niet niks.
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

De fokker had het je gewoon moeten melden hoor, al komt het vaker voor.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb het idee dat Bruno geopereerd kan zijn geweest aan zijn navel, ik zal er eens een foto van maken. Hij heeft een beetje een raar naveltje en er lijkt een soort slinger in te zitten, moeilijk uit te leggen. Misschien dat iemand kan zien of dat zo is. Ik weet heel weinig over zijn jeugd, zeg maar gerust helemaal niks.

Ik heb een poes met een navelbreukje, best groot, 1,5 cm ofzo. Hebben we nooit iets aan laten doen, de dierenarts zei dat dat niet nodig was. Ik heb er nooit met mijn vinger in gepoerd maar dat lukt ook niet met zo'n klein dingetje. Ze vindt het helemaal niet erg als je eraan zit of erin knijpt, dus ik laat het maar zo. Ze is al 15 dus echt veel springen en klimmen doet ze niet meer.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Het was netter geweest als ze het gemeld had, maar een ramp is het niet.

Ze kunnen ook een navelbreuk krijgen als de navelstreng te kort is afgebeten. Niks erfelijks aan dan.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”