Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond zou het beste in hun situatie passen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn dochter en haar vriend wonen sinds kort samen, en missen een hond om zich heen. Ze zijn beiden met honden opgegroeid. Nu zijn ze ook beiden de hele dag van huis, wel kan hij tussen de middag naar huis om de hond uit te laten. Haar maakt het niet zoveel uit wat de hond nog wel en niet kan, ze wil graag een oudje de laatste periode van zijn/haar leven een thuis geven. Haar vriend wil dit ook, maar hij zal eigenlijk ook nog wel iets willen ondernemen met de hond, al is dit ook weer niet iets dat perse moet. Ze hebben twee honden op het oog misschien zelfs drie.

De eerste hond is 11 jaar, een lieverd voor mensen maar hij is wel hondagressief. Hij kan door de ouderdom en artrose heel slecht lopen, dus echt achter een hond aan gaan zal hem waarschijnlijk niet meer gaan lukken maar uitvallen aan de lijn wel. Doordat hij heel slecht loopt, zijn echte wandelingen ook niet meer mogelijk, meer dan uitlaten in de buurt zal er niet meer in zitten. Het enige wat hij nog nodig lijkt te hebben is een thuis en zijn medicatie.

De tweede hond is 8 jaar, met haar zullen ze meer kunnen ondernemen, o.a. spelen en wandelen. Ze heeft ook een lief karakter en kan wel overweg met andere honden, alleen als ze met meerdere honden samen leeft kan ze jaloers reageren. Mijn dochter is bekent met dit ras.

En Anoushka van het forum spreekt ze ook aan, alleen vragen ze zich af of zij wel geschikt zou zijn omdat ze overdag toch veel alleen zal zijn, de andere beide oudjes zijn dit gewend.

De honden hebben alle drie een heel slecht leven achter de rug, maar ondanks dit hun vertrouwen in mensen niet verloren. Hierom gunnen ze alle drie de honden een thuis, wat de keuze heel moeilijk maakt.

Hierom vraag ik/ze, jullie mening en advies.

Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Welke hond zou het beste in hun situatie passen?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als ze hele dagen van huis zijn: geen enkele vrees ik.
Tussen de middag naar huis om te laten plassen is niet genoeg in mijn beleving.

Bovendien: kunnen ze een week of 4-5-6 vrij zijn om de hond aan de nieuwe situatie te laten wennen?

Ik zou wachten tot er meer tijd is.

Suzanne
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ze zijn al in een asiel geweest en hebben daar hun situatie uitgelegd. Juist de oudjes die niet samen met andere honden kunnen of erg slecht ter been zijn, zitten daar ook veel in de kennel.
Afbeelding.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Antonetta schreef:Ze zijn al in een asiel geweest en hebben daar hun situatie uitgelegd. Juist de oudjes die niet samen met andere honden kunnen of erg slecht ter been zijn, zitten daar ook veel in de kennel.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn maar ik vind het niet juist om de ene slechte situatie in te ruilen voor een niet veel betere.

Zo'n oudje heeft juist wel aandacht nodig van baas/vrouwtje. (Eh... een jongere hond ook).

Ik blijf erbij: als beide partners fulltime werken is dat niet het juiste moment om aan een hond te beginnen. Het is anders als de hond er al is en door omstandigheden moet er meer gewerkt gaan worden.

Maar, dit is slechts een mening!

Suzanne
Antonetta
Zeer actief

Maar, dit is slechts een mening!

Suzanne[/quote]

Je mening is zeker ook het overdenken waard.
Afbeelding.
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yvet »

Suzanne, ik ben totaal met jou eens
En wat ik aan wil toevoegen van dat een hond die uit een asiel komt van de regen komt in de drup komt.
Ongeveer te vergelijken als jezelf in slechte woonomgeving woont en naar vergelijkbare buurt gaat verhuizen.
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik vind ook dat ze beter geen hond kunnen nemen.
Misschien gaat een van hen op den duur wel minder werken, of beiden, wanneer er kinderen komen?
Is het misschien bespreekbaar dat een hond mee mag naar het werk?
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik deel de mening eigenlijk met Suzanne.
Niet omdat ik het je dochter en haar vriend niet gun.
Ik heb zelf in de situatie gezeten 8 jaar lang dat ik graag een hond wilde.
Ik heb toen verschillende overwegingen gedaan. Maar elke keer stuitte ik op mijn baan ik werkte 5 dagen ''soms 4 dagen'' in de week maar wel 6 tot 10 uur per dag. Ik vond dat niet fair naar de hond toe.
Toen liep ik op een gegeven moment tegen een kat aan die op mijn pad kwam en die ik eerst tijdelijk verzorgde maar die vond ik zo leuk dat die is gebleven. Pas toen ik parttime ging werken en ook nog aan huis vond ik en nu ook samen met vriend het leuk om een hond in huis te halen.

Ik miste het ook omdat dat hele jaar ervoor ik 2 keer per dag met de hond van schoonmoeder liep omdat mijn schoonvader ernstig ziek was. Na die tijd nam zij het weer over. En ik miste dat wandelen gewoon en daardoor wist ik ook dat ik de tijd had om die wandelingen te doen en de ruimte in huis. etc.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Dat is misschien ook een idee, dat je een zorghond zoekt of een oppashond voor weekenden?
Veel mensen zitten te springen om betrouwbare adressen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dat of als een oudje geen lange wandelingen meer kan maken betekent niet dat dat beestje dan maar heel lang alleen kan zijn. Ik denk dat het niet het juiste moment is voor je dochter om een hond te nemen.
Tenzij de hond mee kan naar het werk van 1 van beiden, dan lijkt het me prima. Is dat een optie?
Antonetta
Zeer actief

kooi schreef:Ik vind ook dat ze beter geen hond kunnen nemen.
Misschien gaat een van hen op den duur wel minder werken, of beiden, wanneer er kinderen komen?
Is het misschien bespreekbaar dat een hond mee mag naar het werk?
Nee dit is niet mogelijk.
Afbeelding.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Kan de een niet eerder beginnen met werken en de ander later zodat het aantal uren alleen korter wordt? Als beide fulltime werken lijkt het mij ook (nog) niet het juiste moment voor een hond. Ook al is het een oudje met minder bewegingsbehoefte, de behoefte aan aandacht is er wel, misschien nog wel meer dan bij een jongere hond.
Groetjes, Marjan
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Het is natuurlijk heel lief dat ze een oudje een fijn leven wil gaan geven.Maar de kans is groot dat deze in korte tijd heel veel zorg nodig kan hebben.
Misschien vaker moeten plassen?

Een oudje kan onzeker worden en meer afhankelijk worden van de baas.

Ik vind het sneu om zo`n hond in een nieuwe situatie te plaatsen waar niemand thuis is.
Er zal maar een paar uurtjes tijd zijn,dan moet er geslapen worden.
Ik vind dat de honden die je beschrijft een baasje verdienen die bijna hele dagen thuis is,of waarbij ze mee kunnen.

Ik vind het niet kunnen dat je de hele dag van huis bent en dan een hond elke dag alleen hebt zitten.

Misschien zijn 2 katten in dit geval een beter optie,en in de toekomst is het misschien weer anders.

Nog een ander ding,ze gaan voor het eerst samen wonen.Dat is niet niks.
dat heeft ook tijd nodig,kijken of dat echt wel werkt.
Antonetta
Zeer actief

Ik zal jullie meningen aan hun door geven, het is het overdenken waard.

Het gaat hier over oude niet herplaatsbare honden, die grote kans hebben de rest van hun leven in het asiel te blijven. Waar ze ook veel uren van de dag alleen in hun kennel verblijven, ook zitten deze honden al een aantal jaren in het asiel.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

toots schreef:Ik deel de mening eigenlijk met Suzanne.
Niet omdat ik het je dochter en haar vriend niet gun.
Ik heb zelf in de situatie gezeten 8 jaar lang dat ik graag een hond wilde.
Ik heb toen verschillende overwegingen gedaan. Maar elke keer stuitte ik op mijn baan ik werkte 5 dagen ''soms 4 dagen'' in de week maar wel 6 tot 10 uur per dag. Ik vond dat niet fair naar de hond toe.
Toen liep ik op een gegeven moment tegen een kat aan die op mijn pad kwam en die ik eerst tijdelijk verzorgde maar die vond ik zo leuk dat die is gebleven. Pas toen ik parttime ging werken en ook nog aan huis vond ik en nu ook samen met vriend het leuk om een hond in huis te halen.

Ik miste het ook omdat dat hele jaar ervoor ik 2 keer per dag met de hond van schoonmoeder liep omdat mijn schoonvader ernstig ziek was. Na die tijd nam zij het weer over. En ik miste dat wandelen gewoon en daardoor wist ik ook dat ik de tijd had om die wandelingen te doen en de ruimte in huis. etc.
Ik zal ze een kat voorstellen.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Ik denk niet dat ze deze reacties verwachten, juist omdat het asiel zo positief was met name voor een paar honden.
Afbeelding.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik denk dat het prima kan hoor, zeker als de honden dit gewend zijn.
Mits je de mogelijkheid hebt om je uren anders in te delen of een oppas te regelen als de hond iets gaat mankeren.

Onze eerste hond samen was een oudere labrador uit het asiel.
Die was overdag ook 8 uur alleen en vond dat prima. Vanaf half 5 tot de volgende ochtend half 9 kreeg ze alle aandacht en ook in het weekend ging alle tijd en aandacht naar haar.
Overdag lag ze lekker te snurken en wilde ze niet eens uit tussen de middag (alleen even kroelen)
Die heeft hier de tijd van haar leven gehad!

We hebben er een pup (onze huidige hond) bijgenomen toen mijn vriend in ploegen ging werken. Zij heeft meer beweging nodig, vind het niet fijn om hele dag alleen te zijn en is nu een dag of 4 een uurtje of 4-5 alleen.
Verder doen we superveel met haar. Haar zou ik niet snel dagenlang zolang alleen laten.

Ligt dus helemaal aan de hond en wat je er verder mee doet.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Antonetta schreef:Ik zal jullie meningen aan hun door geven, het is het overdenken waard.

Het gaat hier over oude niet herplaatsbare honden, die grote kans hebben de rest van hun leven in het asiel te blijven. Waar ze ook veel uren van de dag alleen in hun kennel verblijven, ook zitten deze honden al een aantal jaren in het asiel.
Als ze al jaren in het asiel zitten zou ik er helemaal niet aan beginnen als ze alle 2 werken.
Beest is oud en ondertussen gewend aan dat hok en wat gaat er gebeuren als hij de godsganze dag alleen komt te zitten in een vreemd pakhuis.
Daarbij als ze er al jaren zitten en niet plaatsbaar zijn in al die jaren wat voor moeilijkheden ga je jezelf aan doen en dat beest.
Moet je ook daar zijn in tijd en aandacht.
In het asiel gebeurt nog wat qua aandacht en geluid in het niet echt alleen zijn en in een woonkamer waar geen fuck gebeurt en je maar op je volgende poep en plasronde ligt te wachten in al je eenzaaamheid en tot je dood schiet ook niet op.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik denk dat je met honden in een asiel toch een misrekening maakt ze zitten dan wel veel in een kennel maar komen er regelmatig uit voor hun behoeftes.
Dan nog zijn de medewekers/vrijwilligers daar ook begaan met vooral de oudere honden die er al wat langer zitten die krijgen daar wel de extra aandacht al zouden ze meer verdienen.

Ik vind de situatie niet ideaal zoals het dan zal gaan. Onmogelijk niet maar de hond komt toch wel wat tekort vind ik.
Maar dat is echt mijn mening en ik weet dat er genoeg mensen zijn met full time werk die honden hebben.

Maar je vraagt om meningen en die wil ik dan eerlijk geven ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Antonetta schreef:.

Nu zijn ze ook beiden de hele dag van huis, wel kan hij tussen de middag naar huis om de hond uit te laten.

niet eentje .. stop maar zolang de hond de hele dag verder alleen thuis zit .. :roll:

veel vrienden van mij zijn single, maar nemen geen hond , omdat ze de hele dag werken. maar zouden dolgraag willen !

je moet wel realistisch zijn hier in

Antonetta schreef:Ik denk niet dat ze deze reacties verwachten, juist omdat het asiel zo positief was met name voor een paar honden.

ja, logisch , het asiel wil altijd snel verkopen, dan zijn ze weer een plaatsje kwijt ..

.
Antonetta
Zeer actief

Maar 1 positief bericht? :denken:
Afbeelding.
bouvierpoedel
Zeer actief

Antonetta schreef:Maar 1 positief bericht? :denken:
Je kunt de anderen ook als positiefs zien.
Maar begrijp dat je het antwoord al in je kop had zitten wat je wilde hebben. :19:
bouvierpoedel
Zeer actief

Waarom geef je ze 1 van jouw eigen honden niet als je ze zo graag een hond gunt.?
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Nouja alles beter als een hok waar je laatste leven moet slijten lijkt me. Ik zou kiezen voor hond 2. Ik neem aan zodra er tijd vrij is de hond alle aandacht krijgen die ze verdienen.

Ik vind het altijd zo'n onzin dat als je fulltime werkt je geen hond zou moeten nemen. Ik ken mensen die dagelijks bij huis zijn en minder als 4 uur werken en die hond ziet niet meer als de achtertuin of bench, dan ben je wat mij betreft minder goed bezig.

Wij werken ook allebei fulltime, onze hond zit momenteel nog bij mijn schoonouders omdat wij nog aan het verbouwen zijn, zodra dat klaar is dus binnen een half jaar (hoop ik) komt hij naar ons. Als wij niet thuis zijn krijgt hij zijn eigen kennel en kan slenteren door het huis, en heeft 4502m grond om te bewaken... welke hond zou daar niet blij mee zijn??

En dan als ik vrij ben krijgt hij alle aandacht van de wereld, gaan op cursus of training. Ben ik dan meteen een slecht baasje?
nathalie71

bouvierpoedel schreef:
Je kunt de anderen ook als positiefs zien.
Maar begrijp dat je het antwoord al in je kop had zitten wat je wilde hebben. :19:

Ja zo komen je reacties helaas bij mij ook over.

Het is advies en het gaat om het welzijn van deze honden.En omdat dit wel eens heel erg fout kan gaan en dan?
nathalie71

Devel schreef:Nouja alles beter als een hok waar je laatste leven moet slijten lijkt me. Ik zou kiezen voor hond 2. Ik neem aan zodra er tijd vrij is de hond alle aandacht krijgen die ze verdienen.

Ik vind het altijd zo'n onzin dat als je fulltime werkt je geen hond zou moeten nemen. Ik ken mensen die dagelijks bij huis zijn en minder als 4 uur werken en die hond ziet niet meer als de achtertuin of bench, dan ben je wat mij betreft minder goed bezig.

Wij werken ook allebei fulltime, onze hond zit momenteel nog bij mijn schoonouders omdat wij nog aan het verbouwen zijn, zodra dat klaar is dus binnen een half jaar (hoop ik) komt hij naar ons. Als wij niet thuis zijn krijgt hij zijn eigen kennel en kan slenteren door het huis, en heeft 4502m grond om te bewaken... welke hond zou daar niet blij mee zijn??

En dan als ik vrij ben krijgt hij alle aandacht van de wereld, gaan op cursus of training. Ben ik dan meteen een slecht baasje?

Niet elke hond heeft zoveel ruimte tot zijn beschikking en ik vind deze honden en de situatie niet vergelijkbaar.

k vind het altijd zo'n onzin dat als je fulltime werkt je geen hond zou moeten nemen. Ik ken mensen die dagelijks bij huis zijn en minder als 4 uur werken en die hond ziet niet meer als de achtertuin of bench, dan ben je wat mij betreft minder goed bezig.
En daar heb je gelijk in...dat soort mensen heb je ook.
Maar daar gaat het nu niet om.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Effe vraagje. Het nemen van een hond wordt dit stel afgeraden.

Maar aan de andere kant.... er zitten heel veel honden de hele dag in de ren. Wat is eigenlijk het verschil, behalve dat een hond in huis gewoonlijk meer bewegingsvrijheid heeft, en deel uit maakt van het gezin op het moment dat de mensen thuis zijn?
Devel schreef:Nouja alles beter als een hok waar je laatste leven moet slijten lijkt me. Ik zou kiezen voor hond 2. Ik neem aan zodra er tijd vrij is de hond alle aandacht krijgen die ze verdienen.

Je compenseert in ieder geval de tijd dat hij alleen is met veel aandacht op het moment dat je er bent. Dat is méér dan menig hond op mag hopen.

En de hond hoeft niet 8 uur lang zijn plas op te houden omdat hij naar buiten kan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat als de hond de gelegenheid heeft om naar de tuin/ balkon te lopen voor een plas het best zou kunnen. Oudjes moeten meestal wel vaker, ik zou het zielig vinden als hij het in huis zou moeten doen of het van ellende ophoud. Ik zou wel een aantal weken vrij nemen om aan elkaar te wennen en bepaalde zaken op te bouwen.
Ik zou dan wel voor de oudste gaan, en een oppasser achter de hand hebben voor als er iets aan de hand is. Maar dat zou ik bij elke hond doen.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

wat wil je zelf lezen ?.. dat we het zeer goed vinden , dat een hond de hele dag alleen thuis is ?

dan moet je echt geen hond nemen , maar een schildpad !

een hond is een roedel dier en een schildpad niet ..
.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Oppas regelen? zou best kunnen, als je genoeg met honden doet buiten je werktijden om hoef je echt geen huismuts te zijn om een hond te kunnen nemen hoor :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”