Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over de dosering van metacam.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Vraagje over de dosering van metacam.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli krijgt al een tijdje de volledige dosering metacam tegen pijn veroorzaakt door artrose/hd, ze krijgt normaal 1 x daags de volledige dosis.

Ze vrijdag geopereerd en heeft ook nu alleen metacam als pijnstilling, ik merkte gisteren dat ze na een paar uur onrustig word en gaat heen en weer lopen tussen haar matras en dekbed, ze kan duidelijk haar draai niet vinden. Ik geef haar nu de druppels van bach om rustiger te worden, en geef de metacam in drie doseringen over de dag verdeeld.
Ik vraag mij nu af of dit laatste wel een goed besluit is geweest. :scratch: ik kan er niets over vinden op het internet.

Graag jullie mening of ervaringen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Rosannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Vraagje over de dosering van metacam.

Ongelezen bericht door Rosannex »

Antonetta schreef:Mowgli krijgt al een tijdje de volledige dosering metacam tegen pijn veroorzaakt door artrose/hd, ze krijgt normaal 1 x daags de volledige dosis.

Ze vrijdag geopereerd en heeft ook nu alleen metacam als pijnstilling, ik merkte gisteren dat ze na een paar uur onrustig word en gaat heen en weer lopen tussen haar matras en dekbed, ze kan duidelijk haar draai niet vinden. Ik geef haar nu de druppels van bach om rustiger te worden, en geef de metacam in drie doseringen over de dag verdeeld.
Ik vraag mij nu af of dit laatste wel een goed besluit is geweest. :scratch: ik kan er niets over vinden op het internet.

Graag jullie mening of ervaringen.
Ik denk dat het verstandig is om het gewoon in één keer te geven. Wij gebruiken het thuis ook voor twee van onze honden en die krijgen het dan tijdens het avond eten. Het werkt een gehele dag en dan heeft het de kans om s'avonds in te werken, zodat ze s'ochtends ook niet stijf opstaan. Je mag geloof ik ook af en toe een dubbele dosering geven, wanneer dat echt nodig is. Als je het gaat doseren dan krijgt ze periodes van minder pijnstilling en dus meer pijn dan dat ze met de normale dosering zou hebben. :wink:
Dogs are where the heart is
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik zou gewoon de dierenarts (of de weekenddienst) bellen en vragen of je meer metacam mag geven - en ook hoeveel.

Beterschap!
Tarzan&Happy
Zeer actief
Mijn ras(sen): chiwawa's

Ongelezen bericht door Tarzan&Happy »

Hier ook gewoon 1x in de avond maar de dierenarts bellen is zeker ook een goeie tip
heel veel sterkte met Mowgli :roos:
groetjes inge
Afbeelding
Sekreetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): geen

Ongelezen bericht door Sekreetje »

Met 3x over de dag verspreid blijft de dosis in haar bloed wel constant, maar ook laag lijkt me. Ik denk dat de volledige dosis in 1x beter is. En ik zou ook de da bellen of je haar bv 's avonds een extra dosis mag geven.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Metacam mag je niet zomaar extra geven ivm de belasting van de nieren... Ik zou even de DA bellen...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Bedankt voor de reacties.

Ze staat nu op de volledige dosis voor haar gewicht en hier mag ze ook niet overheen van de da.
Wel is het zo dat ik het normaal niet dagelijks geef, ze heeft ook last van haar maag/darm en die probeer ik zo veel mogelijk te ontzien. Ik geef het dus alleen als ze last heeft of een lange wandeling gaat maken, dit is wel meerdere malen per week. Nu krijgt ze het zolang nodig dagelijks, dus al vaker dan normaal.
Ik denk dat het misschien inderdaad beter is om de hele dosis toch in een keer te geven, en dan ook voor de nacht. Ze is de hele dag wel onrustig maar s avonds toch wel erger, ze weet dan niet hoe ze liggen moet.
Afbeelding.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou kiezen voor elke dag 1x de dosis en toch dagelijks geven ipv als het nodig is... zo bouw je een spiegel op... je kan na verloop van tijd altijd nog kijken of je een onderhoudsdosis zou kunnen geven ipv de volle mep.
Ik gaf altijd s'morgens de dosis zodat ze er overdag het meeste effect ervan had..
Samara van mij had artrose in een oude pootbreuk en die heeft heel lang op de volle dosis gestaan, ze had ook leishmania en haar nierwaardes waren ook niet helemaal top maar het is een kwestie tussen kiezen... pijn hebben is geen optie voor mijn honden dus ik geef ze liever de volle mep pijnstillers zodat ze pijnvrij kunnen genieten en mocht het zo zijn dat de organen dat niet meer trekken dus problemen gaan geven dan houdt het gewoon op... liever kort zonder pijn dan lang met pijn...
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief

jacq1970 schreef:Ik zou kiezen voor elke dag 1x de dosis en toch dagelijks geven ipv als het nodig is... zo bouw je een spiegel op... je kan na verloop van tijd altijd nog kijken of je een onderhoudsdosis zou kunnen geven ipv de volle mep.
Ik gaf altijd s'morgens de dosis zodat ze er overdag het meeste effect ervan had..
Samara van mij had artrose in een oude pootbreuk en die heeft heel lang op de volle dosis gestaan, ze had ook leishmania en haar nierwaardes waren ook niet helemaal top maar het is een kwestie tussen kiezen... pijn hebben is geen optie voor mijn honden dus ik geef ze liever de volle mep pijnstillers zodat ze pijnvrij kunnen genieten en mocht het zo zijn dat de organen dat niet meer trekken dus problemen gaan geven dan houdt het gewoon op... liever kort zonder pijn dan lang met pijn...
Ze kreeg de volle dosis eerst iedere dag, maar kreeg toen last van haar maag. Hierom krijgt ze het nu alleen nog als ze pijn heeft of als ik kan verwachten dat ze pijn gaat krijgen, b.v.b. na een lange wandeling.
Maar nu na haar operatie lijkt het mij beter om de dosis s avonds te geven, dan is ze erg onrustig en weet niet hoe ze liggen moet.
Afbeelding.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

je kan voor de maag eventueel zitac bij geven, ik geef dat ook naast de pijnstilling omdat het best een flinke aanslag is op de maag...2x daags 1 tabletje en het werkt prima!

zitac is overigens per doosje van 100 stuks goedkoper als in kleinere hoeveelheden, ik betaal ongeveer 30€ voor een doosje...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Antonetta
Zeer actief

Mowgli krijgt gaviscon om haar maag te beschermen, dit helpt nu prima.
Afbeelding.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Je kan het het best in 1 keer geven het werkt 24 uur.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief

Ik had voor Tama er ook tramadol bij gekregen. Omdat het deze keer een hele zware operatie was die veel pijn opleverde.
Bij haar vorige operaties heeft ze ook alleen maar metacam gekregen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Antonetta
Zeer actief

gonnie schreef:Je kan het het best in 1 keer geven het werkt 24 uur.
Ik geef haar de metacam nu in 1 x. Het gaat langzaamaan weer beter, ze is niet meer zo onrustig aan het heen en weer lopen. De wond is groter dan ik had verwacht, je kan goed zien dat er een behoorlijk stuk is uitgehaald. Ik had verwacht dat het de grote van een knikker zou hebben maar het had de grote van een sinaasappel. Maar ze heeft het achter de rug en knapt iedere dag iets meer op.
Afbeelding.
gonnie
Zeer actief

Fijn dat ze wat rustiger is. Ik ben altijd blij als alles weer achter de rug is en ze weer lekker los kan lopen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Antonetta
Zeer actief

gonnie schreef:Ik had voor Tama er ook tramadol bij gekregen. Omdat het deze keer een hele zware operatie was die veel pijn opleverde.
Bij haar vorige operaties heeft ze ook alleen maar metacam gekregen.
Hoe gaat het nu met Tama?

Het gaat prima met de metacam nu, alleen de eerste nacht en dag had ze er wel iets anders bij kunnen gebruiken.
Afbeelding.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Een dosis metacam is per lichaamsgewicht, dus de dosis geef je in één keer want het werkt lang genoeg om voor de hele dag voldoende te zijn. Er zit niet voor niks een spuitje bij met de aanduiding per kilo ! ga je de dosis dus verlagen en in 3x geven geef je dus bijvoorbeeld een dosis voor een hond van 5 kilo terwijl je hond 15 kilo weegt en is de medicatie dus NIET toereikend !
Metacam per injectie werkt zelfs 4-5 dagen !
Sandra
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief

empyree schreef:Een dosis metacam is per lichaamsgewicht, dus de dosis geef je in één keer want het werkt lang genoeg om voor de hele dag voldoende te zijn. Er zit niet voor niks een spuitje bij met de aanduiding per kilo ! ga je de dosis dus verlagen en in 3x geven geef je dus bijvoorbeeld een dosis voor een hond van 5 kilo terwijl je hond 15 kilo weegt en is de medicatie dus NIET toereikend !
Metacam per injectie werkt zelfs 4-5 dagen !
Ik geef het haar nu in 1x. Maar ik merkte de eerste dag na de operatie dat ze s middags weer onrustig werd, hierom dacht ik dat de dosis over de dag te verdelen misschien beter zou zijn, :oohja: wat dus niet zo is.
Afbeelding.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”