Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie is er fout?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Spaiky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse stafford x Amerikaanse Bulldog
Aantal honden: 1

Wie is er fout?

Ongelezen bericht door Spaiky »

Vind het lastig uit te leggen wat ik precies bedoel dus neem een voorbeeldje :mrgreen:
Ik loop met een hond die agressief kan doen naar bepaalde honden, ik heb mijn hond netjes vast en kom een hond tegen die los loopt buiten een hondenlosloop gebied.
Ik roep naar eigenaar of die zijn hond bij zich wilt houden omdat ik niet weet hoe mijn hond zal reageren, eigenaar wil zijn/haar hond terug halen maar hond luisterd niet, ik hou mijn hond strak naast me maar de loslopende hond komt toch naar mijn hond en het vechten begint.

Wie is er dan fout? Ik omdat mijn hond niet "lief" is of de eigenaar van de loslopende hond omdat zij buiten een losloop gebied een hond los heeft lopen die niet luisterd.

Wat vinden jullie van mensen die hun hond los hebben buiten een losloop gebied terwijl de hond niet luisterd
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Wie is er fout?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Spaiky schreef:Vind het lastig uit te leggen wat ik precies bedoel dus neem een voorbeeldje :mrgreen:
Ik loop met een hond die agressief kan doen naar bepaalde honden, ik heb mijn hond netjes vast en kom een hond tegen die los loopt buiten een hondenlosloop gebied.
Ik roep naar eigenaar of die zijn hond bij zich wilt houden omdat ik niet weet hoe mijn hond zal reageren, eigenaar wil zijn/haar hond terug halen maar hond luisterd niet, ik hou mijn hond strak naast me maar de loslopende hond komt toch naar mijn hond en het vechten begint.

Wie is er dan fout? Ik omdat mijn hond niet "lief" is of de eigenaar van de loslopende hond omdat zij buiten een losloop gebied een hond los heeft lopen die niet luisterd.

Wat vinden jullie van mensen die hun hond los hebben buiten een losloop gebied terwijl de hond niet luisterd

Altijd jij; omdat je er voor kiest met zo'n hond te lopen, draag jij de verantwoordelijkheid voor beiden.
Jammer, maar helaas.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Nanna schreef:Beiden. Ik vind de eigenaar van de loslopende hond fout omdat die de hond niet kan terugroepen. En jij bent fout omdat het inderdaad niet handig is om met een agressieve hond in losloopgebied rond te gaan wandelen.
Dan is het muilkorven óf in aanlijngebied gaan lopen. Vind ik inherent aan het hebben van zo'n hond.
Ze loopt buiten het losloopgebied :wink:
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

dagmar88 schreef:
Spaiky schreef:Vind het lastig uit te leggen wat ik precies bedoel dus neem een voorbeeldje :mrgreen:

Altijd jij; omdat je er voor kiest met zo'n hond te lopen, draag jij de verantwoordelijkheid voor beiden.
Jammer, maar helaas.
nee dat vind ik niet. in dit geval is de eigenaar van de los lopende hond gewaarschuwd en deze verzaakt om zijn hond bij zich te krijgen, in deze is dus de eigenaar van de los lopende hond fout aangezien deze hond daar al niet los had mogen lopen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

bellabeest schreef: nee dat vind ik niet. in dit geval is de eigenaar van de los lopende hond gewaarschuwd en deze verzaakt om zijn hond bij zich te krijgen, in deze is dus de eigenaar van de los lopende hond fout aangezien deze hond daar al niet los had mogen lopen.

Zo werkt het in de praktijk niet. Honden zat die niet luisteren, da's dagelijkse kost. Evenals eigenwijze bazen.
Dan nog is het aan jezelf om te verhinderen dat je hond gaat vechten.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Nanna schreef:Beiden. Ik vind de eigenaar van de loslopende hond fout omdat die de hond niet kan terugroepen. En jij bent fout omdat het inderdaad niet handig is om met een agressieve hond in losloopgebied rond te gaan wandelen.
Dan is het muilkorven óf in aanlijngebied gaan lopen. Vind ik inherent aan het hebben van zo'n hond.

Tja ik ben het ook met Nanna eens, de loslopende hond mag daar niet los lopen maar je zult altijd mensen hebben
die dat aan hun laars lappen.....en die hun brave hendrikje die ws niks doet maar ook niet luistert los hebben lopen.
Als je van tevoren al weet dat je hond kan gaan vechten zul je dat moeten voorkomen, ik denk dat dat makkelijker is
dan altijd maar verwachten dat iedereen de regels van los of vast hanteert.
Groetjes Heidi
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ach kom, laat me niet lachen
als mijn gina ooit nog een andere hond gebeten had, ook al kwam die naar haar toe buiten losloopgebied, had ik de kutherder topics wel eens willen zien.

ts ik zou korven als je niet kunt verhinderen dat je hond grijpt ook al is ie aangelijnd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

bellabeest schreef:
dagmar88 schreef:

Jammer, maar helaas.
nee dat vind ik niet. in dit geval is de eigenaar van de los lopende hond gewaarschuwd en deze verzaakt om zijn hond bij zich te krijgen, in deze is dus de eigenaar van de los lopende hond fout aangezien deze hond daar al niet los had mogen lopen.
Dat denk ik ook.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
dagmar88
Zeer actief

renee-uk schreef:ach kom, laat me niet lachen
als mijn gina ooit nog een andere hond gebeten had, ook al kwam die naar haar toe buiten losloopgebied, had ik de kutherder topics wel eens willen zien.

ts ik zou korven als je niet kunt verhinderen dat je hond grijpt ook al is ie aangelijnd.

:mrgreen: Met Charlie net zo goed. Nou, ja, kutstafford dan.
Het zou wel lekker makkelijk zijn 'ja, ik heb gewaarschuwd hoor, moet je hier maar niet lopen' :tongue:
Spaiky
Vaste gebruiker

renee-uk schreef:ach kom, laat me niet lachen

Het is niet bij mij gebeurt hoor, ja goed mijn hond is niet de liefste als een andere hond begint te grommen, maar ik kan hem altijd nog goed tegen houden.
Was benieuwd hoe anderen hier over denken.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik heb jaren met een hondagressieve hond gelopen en als ik niet in staat was geweest te verhinderen dat ze toch beet -in welke situatie dan ook-, had ik haar een muilkorf omgedaan.
gelukkig was dat niet nodig omdat ze de kans gewoonweg niet kreeg.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum is als jonge hond eens uit haar band geschoten en is een roedel herders ingerend om leuk te gaan spelen :ugh:
De herders vonden dat geen goed plan en grepen haar met z'n drieën, ex-vriend is er tussen gesprongen en heeft een van de herders daarbij verwond.

Ik vond het onze eigen schuld en ben na een paar dagen gaan vragen hoe het met buuf haar hond was en we hebben goede afspraken gemaakt hoe te handelen wanneer we elkaar met honden moesten naderen. Dat is daarna echt perfect gegaan.

Volgens mij bestaan er meer niet-luisterende honden dan wel-luisterende honden dus je kunt maar beter op het ergste voorbereid zijn als je een hondagressieve hond hebt. Lopen in losloopgebied lijkt me heel lastig, vooral in het weekend :schrik:
Spaiky
Vaste gebruiker

renee-uk schreef:ik heb jaren met een hondagressieve hond gelopen en als ik niet in staat was geweest te verhinderen dat ze toch beet -in welke situatie dan ook-, had ik haar een muilkorf omgedaan.
Ik vind ook als je weet dat je hond graag het gevecht aan gaat, dat je als eigenaar het moet voorkomen.
Een muilkorf zal ik zelf niet heel snel gebruiken omdat hij zichzelf dan niet kan verdedigen als een andere hond hem grijpt.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Spaiky schreef:
renee-uk schreef:ik heb jaren met een hondagressieve hond gelopen en als ik niet in staat was geweest te verhinderen dat ze toch beet -in welke situatie dan ook-, had ik haar een muilkorf omgedaan.
Ik vind ook als je weet dat je hond graag het gevecht aan gaat, dat je als eigenaar het moet voorkomen.
Een muilkorf zal ik zelf niet heel snel gebruiken omdat hij zichzelf dan niet kan verdedigen als een andere hond hem grijpt.
daar ben je als baasje dan weer zelf bij, toch?
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Gollum schreef:Gollum is als jonge hond eens uit haar band geschoten en is een roedel herders ingerend om leuk te gaan spelen :ugh:
De herders vonden dat geen goed plan en grepen haar met z'n drieën, ex-vriend is er tussen gesprongen en heeft een van de herders daarbij verwond.

Ik vond het onze eigen schuld en ben na een paar dagen gaan vragen hoe het met buuf haar hond was en we hebben goede afspraken gemaakt hoe te handelen wanneer we elkaar met honden moesten naderen. Dat is daarna echt perfect gegaan.

Volgens mij bestaan er meer niet-luisterende honden dan wel-luisterende honden dus je kunt maar beter op het ergste voorbereid zijn als je een hondagressieve hond hebt. Lopen in losloopgebied lijkt me heel lastig, vooral in het weekend :schrik:
ik ging nooit naar drukke losloopgebieden, dat is vragen om problemen natuurlijk.
Afbeelding

Spaiky
Vaste gebruiker

renee-uk schreef:
Spaiky schreef:
Als mijn hond een muilkorf om heeft en een andere hond hem aanvalt wat totaal niet te verwachten is (Doet die anders nooooiiitt :roll: ) dan ben ik erbij maar kan ik er weinig nog aan doen behalve ze proberen uit elkaar te halen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Spaiky schreef: Als mijn hond een muilkorf om heeft en een andere hond hem aanvalt wat totaal niet te verwachten is (Doet die anders nooooiiitt :roll: ) dan ben ik erbij maar kan ik er weinig nog aan doen behalve ze proberen uit elkaar te halen.
tja, ik zou in zo'n geval die hond aanpakken voordat ie kon bijten, mooi dat ik niet ga afwachten tot mijn hond gebeten wordt, korf of geen korf.
en wat wil je dan gaan doen als jouw hond zich wel kan verdedigen, een schietgebedje dat de beste maar mag winnen?
Afbeelding

blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Spaiky schreef:
renee-uk schreef:
Spaiky schreef:
Als mijn hond een muilkorf om heeft en een andere hond hem aanvalt wat totaal niet te verwachten is (Doet die anders nooooiiitt :roll: ) dan ben ik erbij maar kan ik er weinig nog aan doen behalve ze proberen uit elkaar te halen.
Vind dat inderdaad ook wel wat makkelijk gezegd, dat iemand er zelf bij is. Het is mij regelmatig gebeurd dat out of the blue er keffende tirannetjes aankomen rennen en dan loop je zelf met twee honden, en dan twee losse honden die even komen etteren. Het lukte me wel. Maar ergens als het voor de zoveelste keer gebeurd word je het wel zat.
Plus dat ik geen killers had, maar als ze terug snauwden en de honden gingen gillen dan waren het de kutherders die..
Als ik de honden akefietjes hier hoor en zie dan denk ik mwah... ook niet echt gezellig. Maar zou ik die van mij zo laten begaan dan is het hek van de dam. En in dat opzicht heb ik wel eens zoiets van , wat ge niet wilt dat u geschiedt doet het ook een ander niet. Hou lekker je hond bij je als het 1. al gevraagd wordt en 2. als je weet dat je hond bepaalde type honden niet moet. Want dat laatste vind ik ook altijd zo'n dooddoener. Hij doet zo lelijk omdat hij ooit eens is aangevallen door zo'n hond... :oeps: :oeps:
Dan hou je hem of haar lekker bij je als je weet dat zo'n hond zo reageert.
dagmar88
Zeer actief

Snauwen is geen vechten.
renee-uk
Zeer actief

blondie schreef:
Spaiky schreef:
renee-uk schreef: daar ben je als baasje dan weer zelf bij, toch?
Vind dat inderdaad ook wel wat makkelijk gezegd, dat iemand er zelf bij is. Het is mij regelmatig gebeurd dat out of the blue er keffende tirannetjes aankomen rennen en dan loop je zelf met twee honden, en dan twee losse honden die even komen etteren. Het lukte me wel. Maar ergens als het voor de zoveelste keer gebeurd word je het wel zat.
Plus dat ik geen killers had, maar als ze terug snauwden en de honden gingen gillen dan waren het de kutherders die..
Als ik de honden akefietjes hier hoor en zie dan denk ik mwah... ook niet echt gezellig. Maar zou ik die van mij zo laten begaan dan is het hek van de dam. En in dat opzicht heb ik wel eens zoiets van , wat ge niet wilt dat u geschiedt doet het ook een ander niet. Hou lekker je hond bij je als het 1. al gevraagd wordt en 2. als je weet dat je hond bepaalde type honden niet moet. Want dat laatste vind ik ook altijd zo'n dooddoener. Hij doet zo lelijk omdat hij ooit eens is aangevallen door zo'n hond... :oeps: :oeps:
Dan hou je hem of haar lekker bij je als je weet dat zo'n hond zo reageert.
voorlopig was je er zelf bij toch?
ik snap niet dat er altijd van die andere verhalen bijgehaald moeten worden, dan wordt het toch meteen een heel andere discussie?
ook geen probleem hoor, maar citeer mij dan niet.
Afbeelding

Gollum
Zeer actief

renee-uk schreef:
Gollum schreef:Gollum is als jonge hond eens uit haar band geschoten en is een roedel herders ingerend om leuk te gaan spelen :ugh:

ik ging nooit naar drukke losloopgebieden, dat is vragen om problemen natuurlijk.
De verstandige hondeneigenaren zie je daar ook niet nee :mrgreen:
Ik ben helaas genoeg mensen tegengekomen die met hun hondagressieve hond in losloopgebied wandelden. Ik ben laatst nog weggegaan bij een klein hondenstrandje waar een stel staffords de boel aan het terroriseren waren. Het plezier vergaat me wel wanneer je continu op moet letten of de honden niet te dicht bij elkaar in de buurt kunnen komen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jij zegt dat je er als baas zelf bij staat om te voorkomen dat een "knokker" gaat knokken of dat je kunt voorkomen dat er een andere hond op die van jou klapt. En dat lees ik vaker (edit van anderen ook). Ik haal er een verhaal bij om aan te geven dat ik het knap vind omdat ikzelf best wel eens in andere situaties heb gestaan waar ik geen loslopende hond verwacht te treffen die op mijn hond(en) klapt in een aanlijngebied of dus in de bebouwde kom op straat. En dat ik het dus niet kan voorkomen dat er terug wordt gereageerd.
Gollum
Zeer actief

blondie schreef:Jij zegt dat je er als baas zelf bij staat om te voorkomen dat een "knokker" gaat knokken of dat je kunt voorkomen dat er een andere hond op die van jou klapt. En dat lees ik vaker (edit van anderen ook). Ik haal er een verhaal bij om aan te geven dat ik het knap vind omdat ikzelf best wel eens in andere situaties heb gestaan waar ik geen loslopende hond verwacht te treffen die op mijn hond(en) klapt in een aanlijngebied of dus in de bebouwde kom op straat. En dat ik het dus niet kan voorkomen dat er terug wordt gereageerd.
Dat vertelde ik min of meer ook. Er zal plots maar een doldrieste labrador ontsnappen en zo de bek van je hond in springen.
Moet hij dan altijd een muilkorf om? Ik weet het niet, misschien wel. Maar ja, ik zou al niet op zo'n hond vallen dus ik heb er nog nooit echt voorgestaan. Ik zou geen permanent gemuilkorfde hond willen iig.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

In deze zeg ik de baas van de loslopende hond.
Omdat het geen losloopgebied is en de baas blijkbaar zijn/haar hond niet onder appel heeft.
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Baas van de loslopende hond. Als mijn hond los loopt en daarbij gebeten word tijdens het benaderen van een aangelijnde hond, dan vind ik dat mijn eigen schuld.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

In principe is het heel simpel: de (eigenaar van de) bijtende hond is fout. Die moet de schade vergoeden aan het (baasje van het) gebeten hondje.

Maar, er zijn uitzonderingen.

Wellicht maken de voorbeelden het duidelijk(er), maar elke situatie is anders en zal door verzekeraars / rechters anders worden beoordeeld.
Als jij als baas van de "eventueel bijtende hond" wel 10 x hebt gevraagd de hond weg te halen en je doet alle mogelijke moeite de andere hond weg te jagen en het gaat alsnog fout KAN een deel van de "schuld" wettelijk gezien bij de ander liggen. Dat noemen ze "risico-aanvaarding".
(ik versimpel het voorbeeld om het duidelijk te maken).

Als jij als baas van de "eventueel bijtende hond" met kort aangelijnde hond loopt EN gemuilkorfd EN je waarschuwt meermalen, loopt weg met jouw hond uit de situatie en de andere hond valt eerst aan en jouw hond "bijt terug" KAN dat anders beoordeeld worden, en zou de schuld wettelijk gezien wel 's helemaal bij de ander kunnen liggen.

De ellende is, het is vrijwel nooit zwart/wit. Maar de basis is en blijft: ongeacht welke hond losliep, ongeacht welke hond "kliert" bij de ander: de baas van de bijtende hond is wettelijk aansprakelijk.
Zelfs als loslopen ter plaatse niet mag; dat doet echt niet terzake voor de aansprakelijkheid.

Ik hoop dat je het nooit meemaakt; nou ja, ik hoop dat niemand het ooit meemaakt ;-(

Suzanne

dagmar88
Zeer actief

Gollum schreef: Dat vertelde ik min of meer ook. Er zal plots maar een doldrieste labrador ontsnappen en zo de bek van je hond in springen.
Moet hij dan altijd een muilkorf om? Ik weet het niet, misschien wel. Maar ja, ik zou al niet op zo'n hond vallen dus ik heb er nog nooit echt voorgestaan. Ik zou geen permanent gemuilkorfde hond willen iig.

Ligt er aan. Het is met één staffordje echt niet moeilijk ongelukken te voorkomen als t dier een beetje opgevoed is.
Heb je een hond met een bijzonder kort lontje en kun je als baas het vechten niet voor zijn, dan zou ik er inderdaad permanent een korf om hangen.
Charlie heeft er ook één om op onoverzichtelijke plaatsen. Het is dat er geen bal in kan, maar verder vindt ze het alleen maar leuk dat we kennelijk naar het bos gaan. Ken er nog één met een muilkorf plicht; lekkere vrolijke knuffelmiep.
Als het goed is aangeleerd hebben ze er zelf meestal geen moeite mee.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

renee-uk schreef:
Spaiky schreef:
Daar ben je idd bij ja.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

beiden. iemand moet een niet luisterende hond niet loslaten en jij moet zorgen dat je hond niet kan vechten bijvoorbeeld door hem/haar op te tillen.

en nee dat is niet onmogelijk. ik heb het de afgelopen 8 jaar wel vaker gedaan
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

fout of niet fout beiden moeten alles doen om te voorkomen dat er zoiets gebeurd.
denk ik.
als hier voor de zoveelste keer die stomme lamlul zijn keffertje maar gewoon om Sky heen laat draaien al blaffend houdt ik Sky voor de zoveelste keer zo strak vast dat hij nergens heen kan en probeer door te lopen. heb de man al wel een paar keer gewaarschuwd dat als hij losschiet ik dat beschouw als overmacht van mijn kant. en dat niet iedereen zijn hond wel even in bedwang houdt als er zoiets gebeurd. het hondje luistert voor geen meter man vind het super grappig zegt dingen als: die grote is bang voor de kleine... maar heeft er ook geen moeite mee als ik het hondje een klein schopje verkoop. ik denk dat ik dan echt genoeg gedaan heb. en dat dat geen reden is om Sky te muilkorven. hij wil niet begrijpen dat "de grote" graag zijn tanden in "de kleine" zet en dat ik dat voorkom.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”