In principe is het heel simpel: de (eigenaar van de) bijtende hond is fout. Die moet de schade vergoeden aan het (baasje van het) gebeten hondje.
Maar, er zijn uitzonderingen.
Wellicht maken de voorbeelden het duidelijk(er), maar elke situatie is anders en zal door verzekeraars / rechters anders worden beoordeeld.
Als jij als baas van de "eventueel bijtende hond" wel 10 x hebt gevraagd de hond weg te halen en je doet alle mogelijke moeite de andere hond weg te jagen en het gaat alsnog fout KAN een deel van de "schuld" wettelijk gezien bij de ander liggen. Dat noemen ze "risico-aanvaarding".
(ik versimpel het voorbeeld om het duidelijk te maken).
Als jij als baas van de "eventueel bijtende hond" met kort aangelijnde hond loopt EN gemuilkorfd EN je waarschuwt meermalen, loopt weg met jouw hond uit de situatie en de andere hond valt eerst aan en jouw hond "bijt terug" KAN dat anders beoordeeld worden, en zou de schuld wettelijk gezien wel 's helemaal bij de ander kunnen liggen.
De ellende is, het is vrijwel nooit zwart/wit. Maar de basis is en blijft: ongeacht welke hond losliep, ongeacht welke hond "kliert" bij de ander: de baas van de bijtende hond is wettelijk aansprakelijk.
Zelfs als loslopen ter plaatse niet mag; dat doet echt niet terzake voor de aansprakelijkheid.
Ik hoop dat je het nooit meemaakt; nou ja, ik hoop dat niemand het ooit meemaakt ;-(
Suzanne
Spaiky schreef:Vind het lastig uit te leggen wat ik precies bedoel dus neem een voorbeeldje
Ik loop met een hond die agressief kan doen naar bepaalde honden, ik heb mijn hond netjes vast en kom een hond tegen die los loopt buiten een hondenlosloop gebied.
Ik roep naar eigenaar of die zijn hond bij zich wilt houden omdat ik niet weet hoe mijn hond zal reageren, eigenaar wil zijn/haar hond terug halen maar hond luisterd niet, ik hou mijn hond strak naast me maar de loslopende hond komt toch naar mijn hond en het vechten begint.
Wie is er dan fout? Ik omdat mijn hond niet "lief" is of de eigenaar van de loslopende hond omdat zij buiten een losloop gebied een hond los heeft lopen die niet luisterd.
Wat vinden jullie van mensen die hun hond los hebben buiten een losloop gebied terwijl de hond niet luisterd