Van zulke onwaarheden gaan mijn haren wel overeind staan hoor. 90%, dat gelooft toch niemand ?90 procent van de cavaliers, golden retrievers en Duitse herders lijdt aan epilepsie of hartfalen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een vandaag over fokken
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Een vandaag over fokken
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dan zouden ze vanzelf wel uitsterven.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Wat heerlijk ongenuanceerd weer allemaal...
De lust om te fokken vergaat je zo langzamerhand wel helemaal, tenminste mij wel.
Ben benieuwd of de politiek denkt dat dát de oplossing is voor alle misstanden in hondenland. Lang leve de broodfokkers...
De lust om te fokken vergaat je zo langzamerhand wel helemaal, tenminste mij wel.
Ben benieuwd of de politiek denkt dat dát de oplossing is voor alle misstanden in hondenland. Lang leve de broodfokkers...
-
Asta
Nou ja idd lang leve de broodfokkers, vooral de malafide broodfokkers waar toch geen cent te halen valt.
De eerste jurisprudentie is er nu toch met die ierse setter en die schadevergoeding? Hoe maak je de hobbyfokkers kapot, of broodfokken of niet fokken want anders kan je de financiele risico's van schadevergoedingen niet dragen
De eerste jurisprudentie is er nu toch met die ierse setter en die schadevergoeding? Hoe maak je de hobbyfokkers kapot, of broodfokken of niet fokken want anders kan je de financiele risico's van schadevergoedingen niet dragen
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Nou er staat sowieso al 1 grote fout in. Epilepsie is geen gezondheidsprobleem bij de golden.
Er zullen ongetwijfeld goldens zijn die wel epilepsie hebben maar het is niet een gezondheidsprobleem die regelmatig tot vaak voorkomt bij de goldens.
Er zullen ongetwijfeld goldens zijn die wel epilepsie hebben maar het is niet een gezondheidsprobleem die regelmatig tot vaak voorkomt bij de goldens.

-
Muk
Broodfokkers gaan hun honden in winkels verkopen zo. Zo kun je mooi je aansprakelijkheid omzeilen, want een winkel fokt niet, dus die is ook niet aansprakelijk voor erfelijke gebreken. Deze nieuwe wetgeving is vooral in het voordeel van de broodfokindustrie en niet voor de zorgvuldige fokker. Jammer.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Exact. Dan streeft het in mijn ogen dus totaal zijn doel voorbij.Muk schreef:Deze nieuwe wetgeving is vooral in het voordeel van de broodfokindustrie en niet voor de zorgvuldige fokker. Jammer.
-
Muk
Ja, dat klopt. Maar als je dan toch nieuwe wetgeving maakt, kun je ook gelijk kijken in hoeverre die de broodfok aanpakt. Nu lijden de goede fokkers onder de kwade. Misschien kan het niet anders, maar dat vind ik dan jammer.Nanna schreef:Ehm, ik meende dat jij laatst poneerde dat je geen Newfoundlander meer wilde omdat die kapotgefokt zijn.Muk schreef:Broodfokkers gaan hun honden in winkels verkopen zo. Zo kun je mooi je aansprakelijkheid omzeilen, want een winkel fokt niet, dus die is ook niet aansprakelijk voor erfelijke gebreken. Deze nieuwe wetgeving is vooral in het voordeel van de broodfokindustrie en niet voor de zorgvuldige fokker. Jammer.
Overigens stel ik hele hoge eisen aan een fokker en in mijn ogen is dan ook het overgrote merendeel van de stamboomfokkers niet goed genoeg als fokker.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Zowel de hartfalen als de epilepsie hoor ik niet tot nauwelijks bij de Duitse Herdersirene schreef:Van zulke onwaarheden gaan mijn haren wel overeind staan hoor. 90%, dat gelooft toch niemand ?90 procent van de cavaliers, golden retrievers en Duitse herders lijdt aan epilepsie of hartfalen.
-
Loek
- Zeer actief
Darmproblemen ookduitse herder schreef:Zowel de hartfalen als de epilepsie hoor ik niet tot nauwelijks bij de Duitse Herdersirene schreef:Van zulke onwaarheden gaan mijn haren wel overeind staan hoor. 90%, dat gelooft toch niemand ?90 procent van de cavaliers, golden retrievers en Duitse herders lijdt aan epilepsie of hartfalen.Huidproblemen daarintegen hoor ik maar al te vaak!
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is veel te lastig om honden gefokt zonder stamboom te pakken, dus nemen ze de rashond maar. Veel sympathieker ook, want mensen met rashonden hebben alleen een hond met papier vanwege de status en zo. De RVb is er voor alle (ras)honden die doet ook niks alleen 'verbeteringen' financieel belasten.
Het zou juist een voordeel moeten zijn als je je aan de regels houdt.
Laatst zei iemand ja jullie ras heeft veel problemen want jullie doen gezondheidstesten...
Het zou juist een voordeel moeten zijn als je je aan de regels houdt.
Laatst zei iemand ja jullie ras heeft veel problemen want jullie doen gezondheidstesten...
Op elke wandeling is
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Klopt en nog heel wat andere problemen helaas. Maar epilepsie en hartproblemen hoor ik gelukkig nooitLoek schreef:Darmproblemen ookduitse herder schreef:Zowel de hartfalen als de epilepsie hoor ik niet tot nauwelijks bij de Duitse Herdersirene schreef:Van zulke onwaarheden gaan mijn haren wel overeind staan hoor. 90%, dat gelooft toch niemand ?90 procent van de cavaliers, golden retrievers en Duitse herders lijdt aan epilepsie of hartfalen.Huidproblemen daarintegen hoor ik maar al te vaak!
-
Gos
- Zeer actief
Als ze zo maar ver genoeg doorslaan, lost het zichzelf op en krijgen we er nog een probleem bij: dan stap je over op het broodfokken van stamboomloze honden die toevallig alleen maar lijken op de zo veel gevraagde rassen. dan hoef je je niet aan die regels te houden want er wordt al helemaal niks aan geregistreerd. Tegen de tijd dat ze daar dan weer wat wetgeving tegenaan hebben gegooid, is in die populatie precies hetzelfde gebeurd. Dan hebben bepaalde mensen pas echt hun zin: geen honden meer, die zijn toch alleen maar lastig en zielig.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Hobbisten die met stamboom fokken bedoelen ze, die fokken nl voor het geld, mensen zonder stamboom fokken louter uit liefde.
Op elke wandeling is
-
Muk
Ongetwijfeld, maar met één groot verschil. De broodfokker kan deze wetgeving in mijn ogen makkelijk omzeilen en een hobbyist niet.Nanna schreef:Valt de broodfok dan niet onder de beroepsfokkers?Muk schreef: Deze nieuwe wetgeving is vooral in het voordeel van de broodfokindustrie en niet voor de zorgvuldige fokker.Nanna schreef: De partijen willen dat niet alleen de beroepsfokkers, maar ook de hobbyisten onder strengere regels gaan vallen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
En had diegene ongelijk dan? Alles waarvoor je eisen stelt en/of testen ontwikkelt komt bovengemiddeld voor in dat ras. Dus hoe meer testen, hoe ongezonder het ras...Es schreef: Laatst zei iemand ja jullie ras heeft veel problemen want jullie doen gezondheidstesten...
-
Muk
Dat heb ik hierboven al uitgelegd.Nanna schreef:Hoe dan?Muk schreef: De broodfokker kan deze wetgeving in mijn ogen makkelijk omzeilen en een hobbyist niet.
Overigens is het een goede zaak dat er eens strenger naar de fokkerij gekeken wordt. Er wordt in mijn ogen te vaak gefokt op uiterlijk en daar lijdt de gezondheid onder. Nu komen fokkers er nog mee weg en hopelijk zet dit wel aan tot het beter nadenken over hoe je fokt en waarom je wat fokt.
-
Muk
Ook, maar (en dat zie je nu ook al) ook dat er nu verzamelschuren zijn waar veel nestel liggen zonder ouderdieren en die zo verkocht worden. Eerlijk gezegd denk ik dat er straks ook nauwelijks tegen broodfokkers wordt opgetreden, aangezien men dat nu ook niet durft. Mensen die daar een doodzieke pup kopen en klagen kunnen de pup omruilen en als je nog lastiger bent dan kun je wat intimidaties verwachten. En dat zal straks natuurlijk niet veranderen, dus blijft de broodfok bestaan.Nanna schreef:Je bedoelt dat broodfokkers in winkels gaan verkopen? Ik zie dat niet zo hoor, er zijn maar bar weinig winkels waar pups verkocht worden en ik denk dat de doorsnee dierenwinkel er ook niet op zit te wachten om zich daar de handen aan te branden.Muk schreef: Dat heb ik hierboven al uitgelegd.![]()
-
jans&co
- Zeer actief
ik vind het goed dat ze met dna gaan werken voor gezonde sterke honden.maar de broodfokker stop je er niet mee dat lukt nu al niet
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik heb het voorbeeld wel eens vaker aangehaald, maar als er niemand in je winkeltje komt kun je nog zo hard roepen dat het aan die stomme klanten ligt, maar dat helpt niet tegen een faillissement. Ook al heb je het allerbeste product te koop.
Jezelf ingraven in enorm inhoudelijke technische verhalen jaagt mensen weg. De enige die daarin geinteresseert is, is een fokker. Dus dat moet je lekker binnenshuis houden.
Je klanten moet je gewoon een simpel, kloppend en controleerbaar verhaal voorleggen, wat door iedereen te begrijpen is.
Hoe moeilijker je het maakt, hoe groter het wantrouwen.
Jezelf ingraven in enorm inhoudelijke technische verhalen jaagt mensen weg. De enige die daarin geinteresseert is, is een fokker. Dus dat moet je lekker binnenshuis houden.
Je klanten moet je gewoon een simpel, kloppend en controleerbaar verhaal voorleggen, wat door iedereen te begrijpen is.
Hoe moeilijker je het maakt, hoe groter het wantrouwen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Want dan gaan ze ineens wél bij je kopen? Omdat je een zelfbedacht bordje aan de muur hebt geschroefd?Es schreef:Daarom; certificeren.
Ik denk het niet. Fokkers zullen als een blok naar buiten moeten treden middels hun overkoepelende organistie, want ze worden hoe dan ook tóch gezien als een blok en dat verander je niet. En als zodanig gewoon naar de klant tóegaan (jaja, naar buiten. Uit het kantoor) en een open en eerlijk verhaal vertellen.
Dat heet verantwoording nemen. De publiekelijke indruk is dat dat nooit gebeurt, en dat er verstoppetje word gespeeld. Nou, dat gevoel moet je wegnemen.
Je wilt toch verdomme niet bekend staan op de manier waarop bijvoorbeeld de rvb nu bekend staat? Ik snap die mensen niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
Gos
- Zeer actief
Je kunt ook problemen ontkennen en er gewoon niet over praten totdat het een zodanig groot probleem geworden is dat je ineens wel moet gaan testen..... Ondertussen blijven fokkers en pupkopers in de waan dat het probleem dat zij zijn tegengekomen, misschien heel zeldzaam is, maar waarop baseren ze dat? Bij hoeveel RVs vind je (openbaar) terug wat de gezondheidsproblemen zijn en hoe frequent die voorkomen? En dan niet alleen de overbekende zoals HD en ED, maar ook andere zaken?Rosita Compagner schreef:En had diegene ongelijk dan? Alles waarvoor je eisen stelt en/of testen ontwikkelt komt bovengemiddeld voor in dat ras. Dus hoe meer testen, hoe ongezonder het ras...Es schreef: Laatst zei iemand ja jullie ras heeft veel problemen want jullie doen gezondheidstesten...
Iedereen zit op elkaar te wachten om dingen openbaar te maken, maar weinigen durven zelf de eerste stappen te nemen. Doen mensen dat wel, dan zijn de reacties vaak ook niet wat je vanuit zgn professionaliteit zou verwachten, helaas. Ik denk daarom dat je van RVs niet teveel moet verwachten.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Vaak is álles volgens de RVB de schuld van de leden, want die willen niks, en als er goede maatregelen genomen worden is het allemaal dankzij de RVB...heel gek...
Op elke wandeling is
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik heb een andere conclusie getrokken, broodfokkers worden nog steeds niet aangepakt want die fokken niet met stamboom en volgens alle recente media-aandacht is het fokken met stamboomhonden wel het allerslechtste wat je kunt doen, want alle rashonden zijn tenslotte iek en erfelijk belast met allerlei ellende. Zo wordt het althans gebracht, zonder enige nuance. En er wordt maar gegooid met voor leken bekende ziektes en termen in combinatie met bekende hondenrassen.Nanna schreef: Ik meende uit het artikel gedestilleerd te hebben dat niet alleen die broodfokkers maar ook de huiskamerfokkers aangepakt gaan worden.
Er wordt verdraaid en gemanipuleerd om maar een punt te kunnen maken, en de zorgvuldigen/goeden leiden steeds meer onder de kwaden, die er absoluut ook genoeg (of liever gezegd: te veel) zijn. Maar alles maar voor het gemak op 1 hoop gooien en alleen stamboomfokkers aanpakken door strengere regelgeving, waardoor de look-alike fokkers en broodfokkers die met niet-stamboomhonden fokken toch echt buitenspel vallen, vind ik heel erg kwalijk en ontmoedigend.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik ook niet. Maar ik ken eerlijk gezegd ook geen broodfokkers die en masse stamboomhonden fokken en daarvan rond kunnen komen. Het woord "beroepsfokkers" is in mijn ogen ook iets wat in het leven is geroepen om een verschil aan te duiden, maar wat eigenlijk geen concrete inhoud heeft. Wat mij betreft zou die term wel eens heel duidelijk gedefinieerd mogen worden, evenals de hobbymatige fokker wel een nadere definiëring zou mogen krijgen.Nanna schreef:Maar wie zijn dan de beroepsfokkers? Dat moeten dan dus de mensen zijn die voor hun salaris afhankelijk zijn van het fokken van rashonden met stamboom? Ik ken er eerlijk gezegd geen hoor.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dat is toch uit het HKB? Die 3 nesten en/of 20 pups/kitten per jaar? Daaronder ben je hobbyist, daarboven beroepsmatig. Daarnaast worden de heren handelaren die de wagonladingen uit Oost-Europa laten komen ook als fokkers gezien? Dat zijn de beroepsmatig kennelhouders, volgens mij Deze grappenmakers http://www.kennelhouders.nlLongFields schreef:Ik ook niet. Maar ik ken eerlijk gezegd ook geen broodfokkers die en masse stamboomhonden fokken en daarvan rond kunnen komen. Het woord "beroepsfokkers" is in mijn ogen ook iets wat in het leven is geroepen om een verschil aan te duiden, maar wat eigenlijk geen concrete inhoud heeft. Wat mij betreft zou die term wel eens heel duidelijk gedefinieerd mogen worden, evenals de hobbymatige fokker wel een nadere definiëring zou mogen krijgen.Nanna schreef:Maar wie zijn dan de beroepsfokkers? Dat moeten dan dus de mensen zijn die voor hun salaris afhankelijk zijn van het fokken van rashonden met stamboom? Ik ken er eerlijk gezegd geen hoor.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat zal het ook wel zijn inderdaad, dat is voor jou en mij en de gemiddelde hondenforummer wel aardig duidelijk, maar de media en de gemiddelde leek zal dit totaal niets zeggen. Die vinden misschien iemand die een kennelnaam bezit al een beroepsfokker.Rosita Compagner schreef: Dat is toch uit het HKB? Die 3 nesten en/of 20 pups/kitten per jaar? Daaronder ben je hobbyist, daarboven beroepsmatig. Daarnaast worden de heren handelaren die de wagonladingen uit Oost-Europa laten komen ook als fokkers gezien? Dat zijn de beroepsmatig kennelhouders, volgens mij Deze grappenmakers http://www.kennelhouders.nl
En in alle media zie ik alleen maar aandacht voor stamboomhonden, daar vallen de door jou genoemde handelaren dan toch echt buiten lijkt me.
-
Gos
- Zeer actief
Dat realiseer ik me ook wel, ik weet ook gevallen waarin fokkers regelrecht bedreigd zijn, o.a. met uit de RV zetten......(dit in een buurland)Nanna schreef: Haha! Fokkers en eerlijk zijn over de gezondheidstechnische misstanden in hun kenneltje. Nou, dan kun je lang wachten.
Het is altijd de schuld van de dekreu. En er wórdt wat onder het kleed geveegd.
Want de enkeling die wel eerlijk is krijgt meteen de wind van voren. "Daar moet je niet kopen hoor, die heeft problemen in de lijn".
Plus dat je beroddeld en zwartgemaakt wordt, aan alle kanten.
Van mij mag de overheid gewoon ingrijpen hoor![]()
Van de Raad of een groot deel van de fokkers hoef je niks te verwachten. Ook al zijn ze nog zo 'goedbedoelend'.
Maar dan help ik je hopen dat deze regelgeving daadwerkelijk iets verandert aan die toestand. De mentaliteit van de mensen verandert er niks nada niente mee, en wat gezondheidsproblemen betreft, heeft het waarschijnlijk alleen effect op de echte excessen. Het geeft nog steeds geen enkel zicht op de werkelijke gezondheidstoestand van rassen: je kunt die excessen eruit halen, maar dan is nog steeds de kans aanwezig dat andere problematieken zich sterker gaan uiten. Ligt de erfelijkheid daarvan niet zo eenduidig en zijn er (nog)geen tests voor, dan ben je gewoon weer terug bij af. Fokkers melden het niet en voor de koper is het niet aan te tonen dat het rechtstreeks te verwijten is aan de fokker, die ook niet over de informatie beschikt.
-
Gos
- Zeer actief
Ik weet van de eigen RVs dat die documentatie, nou ja laten we zeggen zeer onvolledig is. Problemen buiten de meest voor de hand liggende voor het ras en/of varieteit zijn al helemaal buiten beeld. Internationale samenwerking is er blijkbaar ook minimaal, onlangs heb ik beide RVs van mijn ras geattendeerd op onderzoeksresultaten van buitenlandse Diergeneeskunde faculteiten omtrent een aangeboren probleem dat bij de mechelaar (op zeer jonge leeftijd) kan voorkomen. Dit probleem lijkt vanuit bepaalde voorouders op veel plaatsen op te duiken, en door de gebruikte/betroffen voorouders komen die problemen in verschillende landen voor, niet de laatste paar jaar maar al tientallen jaren. Nu wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van de gentest en wordt er opgeroepen tot inzenden van "materiaal", maar dat moet een RV dan horen van iemand die alleen nog maar fokplannen heeft en (niet geheel) toevallig wat rond zat te snuffelen in het buitenland. Als fokkers (en DAs) niet weten dat dit als specifieke aandoening bestaat, en dit zou bij hen optreden, dan denken ze al snel dat het wel een virus zal zijn oid (kenmerken verschijnen duidelijk vanaf een week of 4 en ze halen meestal de paar maanden niet), en het wordt niet gemeld. Waardoor de RV weer niks weet...... zo blijft het in een cirkeltje rondgaan.Inge O schreef:dan zie jij het al heel positief want dan ga je er wel vanuit dat de rv's perfect gedocumenteerd zijn over de (gezondheids)problemen in hun ras maar het alleen niet willen vertellen.Gos schreef:Iedereen zit op elkaar te wachten om dingen openbaar te maken, maar weinigen durven zelf de eerste stappen te nemen. Doen mensen dat wel, dan zijn de reacties vaak ook niet wat je vanuit zgn professionaliteit zou verwachten, helaas. Ik denk daarom dat je van RVs niet teveel moet verwachten.
was het maar zo.
(Overigens is het melden van dit ziektebeeld bij onze RVs goed opgepakt en zijn ze aan het werk aan meer communicatie/informatie richting de leden)
Het zou niet of of moeten zijn, maar en en. Maar dat zal wel een illusie zijn. Zei de idealist