ze wordt vrijer, leest kranten en heeft zelfs een ingezonden stukje geschreven dus we gaan vooruit!
we hebben een hele tijd in het afgesloten stuk doorgebracht, rita weer van de riem af en ook hier wordt ze vrijer.
ze ging kijken naar een passerende hond, blafte even maar hield daar ook weer mee op toen ik het haar verbood.
ze komt ook bij me, weliswaar langzaam en wat aarzelend maar dat gaat ook steeds beter, ze vindt het heerlijk als ik haar knuffel en de hemel inprijs omdat ze toch maar komt.
wat ze ook deed, en waar ik heel blij mee ben, is lichamelijk contact zoeken: de eerste keren dat we samen naar de wereld buiten het hek keken ben ik bij haar gaan zitten.
vandaag kwam ze naar mij toe en tegen mijn knieën aanstaan toen er een groep, wat lawaaierige, mensen langskwam en daar hebben we samen naar gekeken.
daarna zijn we naar een omheind basketbal terrein of zo gelopen en ook daar heb ik haar riem afgedaan en haar min of meer op eigen benen laten staan.
ze houdt me ontzettend in de gaten, maar gaat toch wel haar eigen gang daar en er was genoeg te snuffelen blijkbaar.
ook hier kwam ze keurig naar me toe toen ik haar riep, zelfs wat sneller dan in het andere stukje, maar dat zal komen omdat dit nieuw was.
ze heeft ook gezeten, voor de eerste keer en uiteraard uit zichzelf, maar dat ziet er raar uit.
ik geloof dat ik wel snap waarom ze niet graag en niet makkelijk zit
haar poep is nog steeds niet echt normaal, maar wordt met de dag beter.
denk dat we misschien nog wel een vervolgkuurtje ab moeten hebben, maar ik heb goede hoop dat het allemaal goed gaat komen.
denk dat het zelf samengestelde voer er ook wel een rol bij speelt, daar reageert ze in elk geval erg goed op.
toen vriendje thuis kwam vanavond heeft ze voor het eerst niet geblaft, dus zal ze het geluid van zijn auto inmiddels herkennen, wel hard gekwispeld (ook iets dat ze niet vaak doet) en een bot uit de hondenspeeltjes mand gehaald waarmee ze trots rondliep en dat ze ook even aan mij kwam laten zien in de keuken.
en toen de buren met zijn drieën in de tuin waren en redelijk luid met elkaar converseerden heb ik haar voor de eerste keer helemaal niet gehoord, dus het is inmiddels ook doorgedrongen dat ze dat gewoon mogen zonder dat ene rita zich daarmee hoeft te bemoeien
het gaat nog steeds erg goed dus met rita en ik geniet met volle teugen van alle vooruitgang die we boeken.
wat foto's van vandaag:
samen kijken:

contact staan:

zitten

op eigen benen:

en haar nieuwe bed, voor wie het nog niet gezien had