Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waken
Moderator: moderatorteam
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
- Aantal honden: 2
Waken
Oke, ik dacht altijd dat ik dit toch prima aanpakte maar mijn buurman van een eindje verderop heeft me even aan het twijfelen gebracht.
Enzi is redelijk waaks. Nu hij ouder en volwassen aan het worden is merk je ook dat hij hierin groeit.
Helemaal niet erg, ik vind het wel fijn ook om dat ik in de avond vaak alleen ben. Toch een geruststellend idee.
Bovendien is er hier in de wijk redelijk vaak ingebroken de afgelopen tijd.
Maar nu mijn 'dilemma'. Als ik in het donker wandel met Enzi wijkt hij niet van mijn zijde. Is alerter op de omgeving en mensen die buiten rondlopen. Hij loopt daarom ook niet los omdat hij best wel een keer iemand wil blokkeren die over het pad loopt om hem even te kijken of het wel goed volk is om het zo maar even te zeggen.
Dit mag hij dus niet van mij. Als hij aan de lijn aanstalten maakt om naar een persoon toe te lopen, of stil wilt gaan staan zeg ik altijd 'tis goed, doorlopen nu' en dit doet hij dan ook braaf. Ik vind dat ik nog altijd beslis wanneer er echt iets aan de hand is of niet. Nu liep ik laatst met mijn buurman en hij vertelde mij dat hij vind dat ik Enzi hierin moet laten gaan want anders leer ik het hem af. Nu traint deze meneer al jaren met politiehonden dus ik neem aan dat hij wel het een en ander aan hondenkennis bezit.
Maar leer ik Enzi het op deze manier af om te waken? Nee toch?
Ik wil juist niet dat hij zelf gaat beslissen wanneer er iets gaande is want 45kilo Ridgeback wat zelfstandig gaat waken buiten vind ik toch een minder geschikt idee.
Hij zal echt wel zijn mannetje staan mocht er ooit echt iets aan de hand zijn, daar twijfel ik geen seconde aan.
Dus, mijn vraag eigenlijk hoe zien jullie dit? En hoe vrij laat je je hond hierin?
Enzi is redelijk waaks. Nu hij ouder en volwassen aan het worden is merk je ook dat hij hierin groeit.
Helemaal niet erg, ik vind het wel fijn ook om dat ik in de avond vaak alleen ben. Toch een geruststellend idee.
Bovendien is er hier in de wijk redelijk vaak ingebroken de afgelopen tijd.
Maar nu mijn 'dilemma'. Als ik in het donker wandel met Enzi wijkt hij niet van mijn zijde. Is alerter op de omgeving en mensen die buiten rondlopen. Hij loopt daarom ook niet los omdat hij best wel een keer iemand wil blokkeren die over het pad loopt om hem even te kijken of het wel goed volk is om het zo maar even te zeggen.
Dit mag hij dus niet van mij. Als hij aan de lijn aanstalten maakt om naar een persoon toe te lopen, of stil wilt gaan staan zeg ik altijd 'tis goed, doorlopen nu' en dit doet hij dan ook braaf. Ik vind dat ik nog altijd beslis wanneer er echt iets aan de hand is of niet. Nu liep ik laatst met mijn buurman en hij vertelde mij dat hij vind dat ik Enzi hierin moet laten gaan want anders leer ik het hem af. Nu traint deze meneer al jaren met politiehonden dus ik neem aan dat hij wel het een en ander aan hondenkennis bezit.
Maar leer ik Enzi het op deze manier af om te waken? Nee toch?
Ik wil juist niet dat hij zelf gaat beslissen wanneer er iets gaande is want 45kilo Ridgeback wat zelfstandig gaat waken buiten vind ik toch een minder geschikt idee.
Hij zal echt wel zijn mannetje staan mocht er ooit echt iets aan de hand zijn, daar twijfel ik geen seconde aan.
Dus, mijn vraag eigenlijk hoe zien jullie dit? En hoe vrij laat je je hond hierin?
- Nerazi
- Zeer actief
Re: Waken
Mooi. De beste meneer is zo stellig erin dat ik toch even begon te twijfelen en wel benieuwd was hoe andere dit dan aanpakken. Mijn oude witte herder waakt echt 0.0 dus het was wel even nieuw voor mij om zo'n bodyguard aan je zijde te hebben lopen.
-
JBK
Je stopt toch niet het waken? Je kadert het in, lijkt mij.
En in mijn optiek is daar niks mis mee
- Nerazi
- Zeer actief
Nou, dat zei ik dus ook. Maar hij vind omdat ik het commando 'doorlopen' gebruik ik hem dan corrigeer.JBK schreef:Je stopt toch niet het waken? Je kadert het in, lijkt mij.
En daardoor zal Enzi het waken koppelen aan iets wat hij niet mag.
Omdat ik dat commando ook gebruik als hij ergens niet naar toe mag en dan zeg 'nee, doorlopen'.
Enzi weet naar mijn idee prima wanneer hij gecorrigeerd wordt of als ik zeg 'het is goed vent, doorlopen nu'.
Dat zeg ik ook gewoon op een rustige toon. Geen stemverheffing niks.
Maar volgens hem ziet Enzi, honden in het algemeen, daar geen verschil in
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik doe niet anders
als ik ze hier hin gang laat gaan lossen ze t zelf op... dat wil ik niet dus ik zeg ook 'klaar' als ik t niet wil....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- natasja76
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Aantal honden: 1
Ik heb het zelfde probleem, nou ja probleem.
Mijn bouvier is nog maar 7 maanden oud maar wel super alert en beschermend naar ons gezin toe.
Vorige week rond 22.30 rocky uitgelaten was al wat schemerig en loopt er een vrouw voor mij een onbekende.
En hij begint zachtjes te grommen gaat schuin voor me staan en maakt zich heel breed van voren.
Ik heb het voor gelegdt aan mijn trainster op de hondenclub.
En die zei ook gewoon weer doorlopen en zeggen volg of iets in de trant van is goed.
Maar blijft hij grommen en beschermend dan zeker niet bestraffen de hond kan al wel iets voelen wat jij niet voelt bij die persoon.
Zei zij ook rocky gromt niet zomaar.
Die moet daar echt een aanleiding of gevoel voor hebben.
Mijn bouvier is nog maar 7 maanden oud maar wel super alert en beschermend naar ons gezin toe.
Vorige week rond 22.30 rocky uitgelaten was al wat schemerig en loopt er een vrouw voor mij een onbekende.
En hij begint zachtjes te grommen gaat schuin voor me staan en maakt zich heel breed van voren.
En die zei ook gewoon weer doorlopen en zeggen volg of iets in de trant van is goed.
Maar blijft hij grommen en beschermend dan zeker niet bestraffen de hond kan al wel iets voelen wat jij niet voelt bij die persoon.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Dat waken zit in zijn wezen, dat train je er niet uit, je begeleidt het.
Als het er op aan komt zal hij zijn mannetje heus wel staan.
Als het er op aan komt zal hij zijn mannetje heus wel staan.
Groetjes, Marjan
-
JBK
natasja76 schreef:Ik heb het zelfde probleem, nou ja probleem.
Hij gromt misschien voor zijn gevoel niet zomaar. Ik vind het onwenselijk en corrigeer de hond wel door een 'klaar'.
Als ik vind dat hij reden heeft, dán gaat ie zn goddelijke gang maar.
Voorbeeld; mijn hond gromt naar de postbode. Niet nodig, want meestal brengt hij leuke dingen. Pas als hij een blauwe envelop brengt, mag mijn hond grommen.
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Ook met Hajo heb ik dat hoor, bij mij is hij ook nog wat waakser dan bij mijn man. Maar ik doe precies hetzelfde, geen ophef gewoon rustig zeggen dat het goed is en doorlopen. Nou Hajo is nu 4 jaar en nog steeds normaal waaks (oplettend eigenlijk), maar gaat gewoon verder met snuffelen als ik zeg dat het goed is. Een heel enkele keer blijft hij weleens staan en doet dan verder niets alleen maar staan en kijken, maar dat kan ook zijn omdat hij vreselijk nieuwsgierig is, zeg maar oud wijf
.
- Kat1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Akita
JBK schreef:natasja76 schreef:Ik heb het zelfde probleem, nou ja probleem.
Hij gromt misschien voor zijn gevoel niet zomaar. Ik vind het onwenselijk en corrigeer de hond wel door een 'klaar'.
Voorbeeld; mijn hond gromt naar de postbode. Niet nodig, want meestal brengt hij leuke dingen. Pas als hij een blauwe envelop brengt, mag mijn hond grommen.
TS, Gewoon doorgaan zoals jij het doet. Een ridgeback die de zaken zelf wel eens zal regelen, is idd niet al te prettig om tegen te komen. Je doet het goed.
-
Muk
Inderdaad, ik vind het wel prettig een hond die waaks is. Je moet het begeleiden en inkaderen en dan komt het wel goed. Mijn hond mag bv niet vreemde mensen aanblaffen en aangrommen vanuit de tuin. Die mensen mogen namelijk best langslopen op de openbare weg. Maar als er een wildvreemde persoon op je af komt lopen ´s avonds, dan vind ik het wel prettig als de hond even laat merken dat hij de persoon in de gaten houdt en niet vertrouwd. Dat heb ik wel een paar keer meegemaakt. En zo heeft de hond ook eens een huisinbraak voorkomen bij ons en de buren.S@ndr@ schreef:Ik probeer t waken en body gard gedrag zoveel mogelijk in te dimmen, weg gaan doet t niet echt niet, t zit in de genen,
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik doe het ook precies hetzelfde, buiten is het doorlopen, staan ze voor het raam te blaffen en grommen is het klaar, werkt perfect.
Gisteren had ik een pakje voor de buurjongen aangenomen, die kwam hij 's avonds halen, de honden viden de buurjongen best leuk, maar toen hij binnen stapte om zijn zware pakje te pakken stond Doran klaar om hem op te vreten
toen was ik toch wel heel blij dat het commando klaar er goed in zit 
Gisteren had ik een pakje voor de buurjongen aangenomen, die kwam hij 's avonds halen, de honden viden de buurjongen best leuk, maar toen hij binnen stapte om zijn zware pakje te pakken stond Doran klaar om hem op te vreten
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Nerazi
- Zeer actief
Enzi waakt eigenlijk zonder geluid. Als hij ergens van geschrokken is dan wilt hij wel eens luidkeels gaan staan blaffen.Lunatic schreef:Ik doe het ook precies hetzelfde, buiten is het doorlopen, staan ze voor het raam te blaffen en grommen is het klaar, werkt perfect.
Gisteren had ik een pakje voor de buurjongen aangenomen, die kwam hij 's avonds halen, de honden viden de buurjongen best leuk, maar toen hij binnen stapte om zijn zware pakje te pakken stond Doran klaar om hem op te vretentoen was ik toch wel heel blij dat het commando klaar er goed in zit
Maar is hij 'voor 't echie' aan het waken, dan hoor je niks. Muisstil maar aan zijn hele houding zie je dat hij op scherp staat.
PreciesJBK schreef:natasja76 schreef:Ik heb het zelfde probleem, nou ja probleem.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nou, die "politiehondenmensen" kunnen ook hele rare ideeën hebben hoor. Ik zou me er niet te veel van aantrekken.
Hij waakt van nature, dat krijg je waarschijnlijk maar met veel pijn en moeite afgeleerd. Maar je wil het wel beheersen, hij moet weten dat jij ook hier in boven hem staat en hij niet grenzeloos kan gaan lopen waken.
Ofwel, gewoon zo doorgaan
Hij waakt van nature, dat krijg je waarschijnlijk maar met veel pijn en moeite afgeleerd. Maar je wil het wel beheersen, hij moet weten dat jij ook hier in boven hem staat en hij niet grenzeloos kan gaan lopen waken.
- Nerazi
- Zeer actief
Dat blijkt inderdaad maar weer. Hij heeft Enzi aan het speuren gekregen want die gebruikte zijn neus nooit. Dus opzich vond ik altijd wel dat hij een redelijke dosis hondenkennis bezit. Maar toen hij dit vertelde stond ik echt even een paar keer zo van ':denken: seriously?'.Maeve schreef:Nou, die "politiehondenmensen" kunnen ook hele rare ideeën hebben hoor. Ik zou me er niet te veel van aantrekken.
Het waken afleren wil ik ook helemaal niet. Ik vind het juist fijn. Maar je zegt het precies goed, ik wil het beheersen. En naar mijn idee gaat dit al best goed. In de winter merkte ik ook dat hij helemaal niet meer ging spelen, maar de hele tijd om mij heen aan het patrouilleren was. Maar na 3 wandelingen hem daar even in te begeleiden wilde hij best weer gaan spelen en kreeg hij ook weer wat rust in zijn kont.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik vind waken een goede eigenschap, mits je ook een 'eind'commando geeft. Luna mag best even aangeven dat er iemand het pad op loopt, maar als ik het gezien heb, het signaal geef dat het oké is ("genoeg") moet het klaar zijn. Dat laatste moet nog wat bijgespijkerd worden hier, maar toe maar
Ik zou dus ook niets anders doen. Je corrigeert hem immers niet. Hij attendeert je op iets wat hij verdacht ziet, jij kijkt, beoordeelt en besluit dat het oké is en dan moet hij ook ophouden. Als je hem gaat corrigeren, dus gaat zeggen dat het verkeerd gedrag is door bijvoorbeeld "nee", zou je het wellicht wat reduceren, maar waken is volgens mij sowieso moeilijk af te leren.
Ik zou dus ook niets anders doen. Je corrigeert hem immers niet. Hij attendeert je op iets wat hij verdacht ziet, jij kijkt, beoordeelt en besluit dat het oké is en dan moet hij ook ophouden. Als je hem gaat corrigeren, dus gaat zeggen dat het verkeerd gedrag is door bijvoorbeeld "nee", zou je het wellicht wat reduceren, maar waken is volgens mij sowieso moeilijk af te leren.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier ook hoor, maar mokken mag van mij... hij mokt maar raak in zichzelf.. maar geen geblaf of gegrom meer als ik klaar heb gezegd.luna2906 schreef:Ik vind waken een goede eigenschap, mits je ook een 'eind'commando geeft. Luna mag best even aangeven dat er iemand het pad op loopt, maar als ik het gezien heb, het signaal geef dat het oké is ("genoeg") moet het klaar zijn. Dat laatste moet nog wat bijgespijkerd worden hier, maar toe maar![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
O ja dat vind ik prima. Binnensmonds pruttelen mag wel, maar Luna wil nog regelmatig toch nog even blaffen, dus daar is werk aan de winkelmalinois schreef:Hier ook hoor, maar mokken mag van mij... hij mokt maar raak in zichzelf.. maar geen geblaf of gegrom meer als ik klaar heb gezegd.luna2906 schreef:Ik vind waken een goede eigenschap, mits je ook een 'eind'commando geeft. Luna mag best even aangeven dat er iemand het pad op loopt, maar als ik het gezien heb, het signaal geef dat het oké is ("genoeg") moet het klaar zijn. Dat laatste moet nog wat bijgespijkerd worden hier, maar toe maar![]()
- Nerazi
- Zeer actief
Enzi maakt dan alleen maar van die plofgeluidjes met z'n wangenluna2906 schreef:O ja dat vind ik prima. Binnensmonds pruttelen mag wel, maar Luna wil nog regelmatig toch nog even blaffen, dus daar is werk aan de winkelmalinois schreef:Hier ook hoor, maar mokken mag van mij... hij mokt maar raak in zichzelf.. maar geen geblaf of gegrom meer als ik klaar heb gezegd.luna2906 schreef:Ik vind waken een goede eigenschap, mits je ook een 'eind'commando geeft. Luna mag best even aangeven dat er iemand het pad op loopt, maar als ik het gezien heb, het signaal geef dat het oké is ("genoeg") moet het klaar zijn. Dat laatste moet nog wat bijgespijkerd worden hier, maar toe maar![]()
Als hij echt gaat blaffen dan zit er iets niet goed en dan neem ik ook de benen.
Maar fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben die het op deze manier aanpakt
Soms moet ik nog steeds even omschakelen om nu met een hond te lopen die wel de boel in de gaten houdt.
Het oude witje moet ik in bescherming nemen ipv van andersom.